E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Indlæg af Razmo »

Mener også jeg har læst om de SSD drev også... fin idé også, og mener de var til at skifte ud også, da de vidst blev smidt i en bay der erstattede floppydrevets placering... Men CF kort er nu ok til mig... et enkelt på 128GB ville sikkert være nok til alt det jeg ville have af samples alligevel, tror ikke jeg ville få brug for at skifte... i øvrigt er der vidst to slots i den jeg købte så man kan have to tilkoblet, men ved det ikke med sikkerhed... eller hvad jeg skulle bruge det til... bare jeg kan få samples frem og tilbage mellem PC og sampler nemt, så er jeg tilfreds, om så det kun var 2GB CF kort der kunne bruges hvis det var tilfældet.

Jeg ville ikke kunne undvære min V-synth... det er netop at den kan så meget der gør den unik... men den egner sig bedre til mindre sample-stumper, som man så virkeligt manipulerer med, og at man bygger nogle banker op med udvalgte samples... der er E-MU'en noget smartere netop pga. SoundSprint muligheden, fordi man kan browse rundt i banker på disken, og så bare "Merge" de enkelte presets/samples man lige skal bruge, og så kan gemme en "projekt bank" når man er færdig... det er det koncept jeg altid har elsket ved EOS... jeg kender ikke nogen andre samplere eller synths der virker på samme intuitive måde.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg smider lige lidt info fra de sidste par dages roden med min E5000 Ultra osv... tænker andre måske kunne være interesseret i at vide hvad jeg har fundet ud af :)

Jeg har jo investeret i en PCMCIA SCSI kort læser/skriver til sampleren, så jeg slipper for at rode mere med ATAPI drivere osv. som ikke virker alligevel, og det er et Microtech PCD-25BH drev jeg har købt, som har to slots der er hot-swapable... bortset fra at jeg stadigvæk er lidt usikker på om det er rigtigt "terminated" som SCSI kæden jo skal være, så ser det ud til at virke som det skal... kan læse fra begge slots, og endda kopiere fra et slot til det andet via E-MU'ens backup facilliteter.

En ting jeg finder underligt er dog, at formatterer jeg et CF kort på E-MU'en, vil den ikke lave det større end 8GB... også selv om kortet er større (jeg prøvede med et 64GB kort)... jeg ved ikke om det er sampleren de har glemt at fixe det på, da de lavede FAT delen af EOS4.7, eller om det er kortlæserens firmware der er årsagen, men faktum er i hvert fald, at jeg ikke kan lave større kort end 8GB... men det er nu ok, for det er også i den størrelsesorden at prisen for CF kort er rimelige... så snart vi når 32GB eller over begynder prisen at ryge godt opad, og 8GB er stadig ret meget når man bare kan skifte kort, så no probs der ...

Det er faktisk ret nemt at installere, bare ud med floppydrevet, og i med kortlæseren... goes right in... eneste problem er, at når floppy drevet tages ud, er EOS længe om at boote fordi den ikke kan se drevet mere... nogle har valgt at skrue floppy drevet op der hvor HD'en normalt sad (den har man jo ikke brug for med en kortlæser i maskinen), men faktisk kan du bare smide en jumper ind over pin 33-34 på floppy connectoren på bundkortet i sampleren, det er to "Ready" pins, og så tror sampleren at floppy'en er der, men at der blot ikke er nogen diskette i drevet ;) ... fordelen er også, at så har man plads til en IDE/SCSI HD i maskinen også hvis man ønsker det, da en HD faktisk er hurtigere end CF kort... på den måde kan man bruge kortlæseren til at udveksle samples osv. med sin computer, og kan gemme sine banker i sampleren på HD'en... noget jeg overvejer hvis jeg synes det er nødvendigt med tiden... men fordelen ved at have så få elektroniske ting og options i sampleren er jo, at så skal PSU'en arbejde mindre, og bliver mindre varm... dette synes jeg er fint, for så kan jeg slå den forfærdeligt støjende blæser fra i maskinen :D

Det gik dog ikke helt problemfrit... det havde jeg næsten regnet med... da jeg begyndte at læse samples ind (.wav filer på CF kortet ses som en "bank") fik jeg regemæssige "glitches" i samples'ne, og det var ved at drive mig til vanvid... så måtte jeg slette samplingen, og læse den ind igen, nogen gange flere gange hvis det var en lang sample... og det var periodisk og på forskellige steder i en sample.

Først mistænkte jeg SCSI termination, og prøvede nok alt jeg kunne finde på... andet fladkabel, rykken rundt på jumpere (ikke nemt da der ingen info er om jumpers på nettet), skifte SCSI IDs, andre RAM'er, forskellige CF kort.... ALT!!! ... no avail! ... og det sker stadigvæk... jeg er kommet frem til, at det er en bug i EOS 4.7 FAT systemet som underligt nok kun gælder når man læser .wav filer ind og merger dem med den nuværende bank der er i hukommelsen... dette fandt jeg ud af til sidst, fordi jeg prøvede at læse en hel bank ind jeg havde gemt på et CF kort... ingen glitches overhovedet!... hver gang! ... selv om den skal læse næsten 128MB ind... det sker KUN når jeg læser .wav filer ind, så det tyder på at det ikke er hverken RAM, Kabel, Termination, kortlæser eller CF kortet den er gal med... det er næsten nødt til at være softwaren i EOS 4.7

Så var gode råd jo dyre, for gad virkeligt ikke skulle læse samme sample ind flere gang ind til det lykkedes når jeg skal lave banker, men så fik jeg den ide, at der måske var software på PC'en der kunne lave disse .e4b bank-filer som E-MU'en jo læser... og jeg fandt frem til Emulator X3... installerede den på computeren, og lavede en hurtig bank af nogle samples og eksporterede til .e4b ... kopierede til CF kort, og læste det ind i sampleren... BINGO! ingen fejl, og denne metode er vildt meget hurtigere end at bruge sampleren, da CF kort skriver hurtigere på computeren, og det er meget hurtigere at sætte en bank op med samples... specielt fordi jeg laver preset "Templates" på sampleren frem for direkte presets... så kan jeg bare skifte samples ud i de presets når jeg skal bruge en lyd, og de presets har jeg gemt i Preset Flash i sampleren, så det eneste jeg skal overføre er banker med samples... så det er super hurtigt gjort. Det kan faktisk slet ikke betale sig at lave noget disk-handling på sampleren selv... det er hurtigere bare at designe sit CF kort på PC'en, færdigt og klar til at smide i sampleren :)

Men det er ikke det eneste jeg roder med lige nu... fik det nye white on black display hjem i dag, og det virker bestemt ikke... fyldt med hvide linier ind over teksten, så der har jeg noget kommunikation i gang med sælgeren om at få det fixet... håber det kommer til at virke, for ville virkeligt gerne have den stærke kontrast af hvidt på sort, da E5000 displayet er lidt kedeligt...

Jeg håber lidt at kunne finde en E4XT Ultra en dag så jeg kan få 128 stemmer og digital I/O... men det har vist lange udsigter :/
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Jeg smider lige lidt info fra de sidste par dages roden med min E5000 Ultra osv... tænker andre måske kunne være interesseret i at vide hvad jeg har fundet ud af :)
Back again :-)

Razmo, tak for den udførlige post !!!

(1) Er status stadig den same, eller er der nyt at tilføje ?

(2) Præcis hvilken kortlæser / adaptor bruger du på comuteren ?

(3) Har du prøvet X3 ud over bare til filhåndtering ? (burde være super på en hurtig pc, og langt overgå de gamle ultra på mange måder)

(4) Er det rigtigt forstået at du reelt er blevet "afhængig" af X3-softwaren for at opretholde dit workflow ? (lyder lidt ufedt i mine ører)

(5) Microtech læseren sælges typ. i kit-form på Ebay, men er de løse småting til at få fat på seperat ? hvor ? og hvad vil disse mon CIRKA løbe op i ?
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

så lige at det komplette gamle Emu-lib, volume 1-8, var til salg på Ebay, nogen gange ryger de billigt

Er det noget der gir mening, og er bare en smule brugbart, når man alligevel har en Ultra-sampler og en SCSI CD-ROM ?

Eller er det i praksis så bøvlet at browse lydene så man ikke finder de enkelte guldkorn der måtte være ?
Vedhæftede filer
emu lib.jpg
emu lib.jpg (184.49 KiB) Vist 2541 gange
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

(1) Er status stadig den same, eller er der nyt at tilføje ?

Status er vist den samme, jeg er svært tilfreds med min blå skærm til E5000, da kontrasten er rigtig god... dog har jeg droppet at finde de options jeg gerne ville ind til videre, da de er svære at få fat på, og de fleste der sælger E4XT Ultra'er er i US, til horrible priser, og så kommer der told og moms oven i, plus dem jeg har spurgt vil have 2k for at sende lortet... glem det! :D ... Jeg tilslutter via analog forbindelse i stedet, det er fint nok... indrømmet, ville jeg gerne have en 128voice XT alligevel, og dukker der en op og jeg har pengene, hopper jeg nok på.

(2) Præcis hvilken kortlæser / adaptor bruger du på comuteren ?

Den kortlæser jeg bruger er en Pioneer... kan ikke lige huske hvilken, men det er også ligegyldigt, så længe den kan tage CF kort virker det... jeg har faktisk også en mere... de virker begge to til det, og koster jo næsten ingen penge i dag... det er ikke på computersiden der er problemer, det er altid på sampler siden :)

(3) Har du prøvet X3 ud over bare til filhåndtering ? (burde være super på en hurtig pc, og langt overgå de gamle ultra på mange måder)

Ja, men det er mange år siden... jeg bruger den kun til at lave E4B banker, og gemmer dem direkte på CF kortet... jeg bruger som sagt af princip ikke software synths.. .jeg har strukket mig til at bruge software FX (reverb osv.), men længere går jeg heller ikke... jeg er sikker på X3 er mere end bedre, men den supportes ikke mere, så det ville være totalt nogo.

(4) Er det rigtigt forstået at du reelt er blevet "afhængig" af X3-softwaren for at opretholde dit workflow ? (lyder lidt ufedt i mine ører)

Det kan man vel godt sige ja... det gør i hvert fald tingene en del hurtigere og nemmere, plus at der er den fejl i EOS at der kommer clicks når du merger samples til en bank... det er ikke hver gang det sker, så man kan stadig godt bare loade .wav filer ind direkte, men hvis du har mange lange .wav filer, som du "batch loader" bliver det irriterende, at du skal sidde hver gang og lytte alle samples igennem for at høre om der er clicks i nogle af dem, og loade dem ind igen... men der ER bare ingen andre måder... merge funktionen er "broken", og sådan er det, jeg regner ikke med E-MU fikser det :D

(5) Microtech læseren sælges typ. i kit-form på Ebay, men er de løse småting til at få fat på seperat ? hvor ? og hvad vil disse mon CIRKA løbe op i ?

Der er kun to løse resistor networks der følger med, de er til at terminate SCSI forbindelsen, og smides i drevet under en lille blade på undersiden... der er også et par små jumpere med, så man kan slå termination til, eller lave anden SCSI ID nummer... men bare husk, at de drev har INGEN forklaring om hvilke jumpers der gør hvad, og der er INGEN manual at finde på nettet... så hvis du køber en selv, så bare spørg, jeg har hittet mig frem til hvordan de skal indstilles :)

Men alt i alt er jeg glad for igen at være EOS mand :D ... det er altså den bedst lydende hardware sampler... PERIOD!
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Bøvlet at browse lydene?... det er jo der SoundSprint funktionen er et godsent! :D ... nej du browser dem ligesom på harddisk... jo der er nok nogle af lydene der vil være ok, men det handler jo om hvad man laver... E-MU har altid været kendt for pro lyde, men personligt ville jeg ikke finde ret meget på dem jeg kan bruge til noget...

og ja, jeg har haft dem alle, for de fulgte med til den E6400 Ultra jeg købte fra ny i 98 til over 40.000,- :roll:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak Razmo, vender lige tilbage senere,... Men en enkelt ting,..

Der er nogle kit med den Microtech PCD-25BH kort-læser fra USA til 1400-1500 kr plus diverse omkostninger, meget dyrt, men det løse, strømkabel + fladkabel + CF-kort + Adaptor var incl så det passede lige ned i f.eks E-mu'en uden bøvl

Men nu er den rå Kortlæser også dukket op til kun 850 Kr, overvejer at slå hurtigt til, måske købe 2 stks hvis den ene kunne anvendes i VP-9000

Til E-mu Ultra 5000 vil jeg mangler et 50 pols ribbon-cable og noget strømforsynings-kabel-halløj, ved ikke, men det kan måske skaffes uden bøvl

Til VP-9000 vil der skulle bygges et extern cabinet hvor kort-læseren så skal side, (det interne er jo IDE), så er jeg ude over ZIP-helvedet, hvis det lader sig gøre. Måske lave et hardwaremod, så det externe stik loopes tilbage ind i kassen, og kortlæseren så kan sidde på zip-pladsen alligevel

Sidst nævnte er nok lidt mere uoverskueligt, men kunne være fedt at få kort-læsere begge steder, samt på PC-en, to fluer med et smæk :-)

Mangler lige at læse en længere tråd på gearslutz ang forskellige muligheder med VP9000, og erstatning af Zip
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ahh... strømkablet der følger med er samme type som tilsluttes harddisken i E-MU'en... så hvis du ikke skal have HD i din E-MU når du bruger CF kort, kan du bare tage det kabel... ellers vil jeg lige passe lidt på, for der er noget med, at i forhold til normale MOLEX kabler i en PC, så er der byttet rundt på +5 og +12 volt, så det er uhyre vigtigt du lige tjekker det ud, inden du bruger et andet kabel.

Personligt har jeg overvejet at have en IDE HD i maskinen også, da den vist efter sigende skulle være hurtigere end CF kort læseren, og jeg synes også at fornemme at den er langsommere end jeg husker IDE HD'en var, men er ikke sikker på hvor meget, men jeg har haft nogle problemer med CF kortene formatteret på E-MU'en... nogen gange når jeg putter dem i computeren vil den ikke acceptere dem, og vil have det skal genformateres, andre gange er den frosset når jeg har prøvet at gemme på kortet, så jeg var tvunget til at genformatere det... men jeg har en anelse om, at det meget vel er enten CF kortlæseren i computeren, eller CF kortet der er problemet... nogle CF kort er bare ikke altid kompatible da det jo er en micro controller der sidder i dem med software, og de er ikke altid lige kompatibelt programmeret... har dog ikke haft problemer med kortene i E-MU'en, der kører de bare (det er de CF kort man kan købe hos Thomann!)

Men ved at have en HD i E-MU'en, så er jeg sikker på den virker, plus man har den fordel, at de banker man overfører fra computeren via CF, kan laves backup af hen på HD'en... for hvis computeren lige pludseligt f*ck'er et kort op når man skriver til det, og det er det kort man har hele sit library på, så er det jo lidt noget lort... nu er Microtech kortlæseren jo så også så heldig at have to slots, og de virker begge to, og da jeg ikk ehar haft problemer me at E-MU'en smadrer noget, har jeg i stedet for lige pt valgt, at have mit bibliotek på ét kort, og bruger det andet slot til at overføre mellem E-MU og computer... jeg foretrækker IKKE at have en HD i, da den både er mekanisk (går i stykker på et tidspunkt) og fordi den tager ekstra strøm og derfor skaber ekstra varme i E-MU'en... det vil jeg helst undgå, da jeg har slået den interne blæser fra... gider ikke høre på den larm!

Fladkablet er bare et standard SCSI kabel, og kan du ikke finde et, så har jeg nogle liggende, bare sig til.

Hvad angår VP9000, så ved jeg ikke hvad der er muligt... jeg nåede aldrig at erstatte ZIP drevet, men jeg nåede at smide en CF kortlæser i den, jeg kan bare huske at CF kortet SKAL være en bestemt type ellers gad den ikke... "Transcent Industrial" CF kort virkede fint i VP9000
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak, igen-igen-igen :-)

Vender lige tilbage vedr kabler, m.m. ,... vil gerne have lidt hjælp med et kabel hvis det kommer til at knibe !!!

Jeg bestiller nok to stk af de microtech, de passer vist til ASR10 også, og jeg har to Ultra5000, ja måske passer de i vikeligheden til det meste

(så tænker mig mindst to sikkert sagtens kan blive brugt, selv om ASR10 sikkert bliver solgt, da jeg nok ikke finder anvendelse for den)

Ja, der findes en IDE-CF-kort-læser til VP9000, den fås, og koster kun et par hundrede, og ja kortene er hidsige med valg af typen, men SKULLE kunne skaffes

Desværre lader det til at denne løsning IKKE kan hot-swape ?

(iflg GS-artikkel samt link her: http://barrybutcher.com/index.php/rolan ... -resources )

Derfor hælder jeg til at OGSÅ at ofre en af de Microtech SCSI-læsere til VP9000 istedet ,.. hot-swap er næsten et must syntes jeg ,.. bøvl nok i forvejen

Vedr IDE-disk i Ultra 5000, så ja, naturligvis, prøver dog at få finger i en af de PATA SSD's jeg nævnt tidligere, de mekaniske er for gamle efterhånden, syntes jeg,...
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Tak, igen-igen-igen :-)

Vender lige tilbage vedr kabler, m.m. ,... vil gerne have lidt hjælp med et kabel hvis det kommer til at knibe !!!

Jeg bestiller nok to stk af de microtech, de passer vist til ASR10 også, og jeg har to Ultra5000, ja måske passer de i vikeligheden til det meste

(så tænker mig mindst to sikkert sagtens kan blive brugt, selv om ASR10 sikkert bliver solgt, da jeg nok ikke finder anvendelse for den)

Ja, der findes en IDE-CF-kort-læser til VP9000, den fås, og koster kun et par hundrede, og ja kortene er hidsige med valg af typen, men SKULLE kunne skaffes

Desværre lader det til at denne løsning IKKE kan hot-swape ?

(iflg GS-artikkel samt link her: http://barrybutcher.com/index.php/rolan ... -resources )

Derfor hælder jeg til at OGSÅ at ofre en af de Microtech SCSI-læsere til VP9000 istedet ,.. hot-swap er næsten et must syntes jeg ,.. bøvl nok i forvejen

Vedr IDE-disk i Ultra 5000, så ja, naturligvis, prøver dog at få finger i en af de PATA SSD's jeg nævnt tidligere, de mekaniske er for gamle efterhånden, syntes jeg,...

Nej IDE løsningen i VP9000 kan ikke hotswappe... slet ikke hvis dimsen sidder inde i maskinen med CF kortet i , men det er jo logik da den er umulig at komme til i brug.

Jeg ved ikke om de drev virker til alt SCSI, men ud fra hvad jeg har læst, så benytter CF kort præcis samme elektroniske og protokolmæssige standard som IDE HD drev... dvs. der skal vidst være ATAPI funktionalitet i CF kortet, ellers virker det ikke... jeg ved ikke hvor megen elektronik der indgår i sådan en SCSI -> PCMCIA adapter/drev, men jeg ved at CF kort er kompatible med IDE HD ATAPI standarden... når jeg kigger på forskellige fora på nettet omkring de her SCSI til PCMCIA drev lader det til at være en lille håndfuld drev der går igen, men jeg er ret sikker på, at der skal være en eller anden form for IDE ATAPI kompatibilitet hvad angår CF kort, da de som sagt teknisk set ER en SSD IDE Harddisk mere eller mindre... alligevel er der folk der ikke kan få et CF kort til at virke i en E-MU Ultra med en IDE CF kort adapter, så jeg er ikke 100%... det bedste du kan gøre er at søge info om drev der virker på nettet... men jeg kan i hvert fald garantere, at Microtech drevet virker med E-MU Ultra samplerne, og at de er hot swapp'able... du skal dog lige huske nogen gange at "mount'e" dem når du har skiftet.

Ang. PATA drev, så ved jeg andre har gjort det med en adapter... så igen handler det om, hvor kompatibel sådan et drev er med IDE ATAPI specifikationerne (som med CF kort)... det ER nyere teknologi i gamle maskiner, så ligesom nogle CF kort kan være upålidelige i gamle samplere, så kan SSD drev det vel også... Jeg må dog erkende, at hvis jeg skulle have et SSD drev, kan jeg ikke helt se pointen, da CF kort også er flash RAM, og benytter samme IDE protokol ... måske hastigheden er forskellen, ved det ikke... men hvis du får prøvet det, hører jeg gerne om hvor godt det virker, og om det er hurtigere end CF kortene.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En ting jeg selv har funderet over er, om grunden til at folk ikke fik en IDE -> CF kort læser til at virke i en Ultra har været fordi de har brugt CF kort der ikke følger ATAPI standarden... alle CF kort har jo en microcontroller der fungerer som interface til FLASH RAM'en, og da disse adaptere altid bare er en direkte elektronisk forbindelse til CF kortet, uden synderligt meget elektronik da IDE og CF kort er pin kompatible, har jeg en mistanke om, at det handler om at den kontroller der sidder i de CF kort de har prøvet, ikke understøtter ATAPI rigtigt... Microtech drevet er jo en SCSI forbindelse, så den er IKKE kompatibel med IDE, og derfor sidder der en controller i de drev der må være IDE ATAPI kompatibel, og som netop pga. leddet mellem SCSI og IDE er hot swap'able... derfor kan de fleste CF kort sikkert også bruges i de Microtech drev gætter jeg på... det afhænger af drevets controller, og sikkert også dens firmware hvor kompatible de er.

Den adapter jeg brugte i VP9000 dengang, det var en af de der direkte IDE -> CF adaptere... og her var det kun Trancend Industrial type kort der virkede, alle andre jeg prøvede virkede ikke... og jeg læste mig til, at det netop var fordi de korts controller var ATAPI kompatible... derfor har jeg en mistanke om, at det samme gør sig gældende for E-MU Ultra samplere og en IDE -> CF adapter... jeg kunne sådan set teste det af, da jeg stadig har den adapter og et Transcend kort endnu... men helt ærligt... jeg gider ikke bruge tid på det :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Den adapter jeg brugte i VP9000 dengang, det var en af de der direkte IDE -> CF adaptere... og her var det kun Trancend Industrial type kort der virkede, alle andre jeg prøvede virkede ikke... og jeg læste mig til, at det netop var fordi de korts controller var ATAPI kompatible... derfor har jeg en mistanke om, at det samme gør sig gældende for E-MU Ultra samplere og en IDE -> CF adapter... jeg kunne sådan set teste det af, da jeg stadig har den adapter og et Transcend kort endnu... men helt ærligt... jeg gider ikke bruge tid på det :D
Forstår jeg 110 pct alt for godt :-)

Sagen er at den Microtech ser sindsygt lovende ud, og jeg derfor køber et par stykker nu,.. tilsyneladende den fedeste jeg er støt på pt

Som du siger er det med dual-kortene der begge er tilgængelige også genialt, og kan dybest set måske med fordel erstatte en HD permanent i E-mu

(og burde vel kunne det samme i VP9000)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det kan de... jeg har ikke haft nogen problemer med mit drev i Ultra'en endnu... de virker bare, og kan skiftes som man vil... der er kun lige den med "merge" funktionen af .wav filer der ikke virker, men det er ikke drevet, det er EOS på en eller anden måde... hvis du loader en hel bank på 128 MB (uden at bruge merge), så er der ingen fejl overhovedet... kun når du merger single .wav files fra et kort sker det ind imellem... du kan stadig gøre det, du skal bare lige tjekke samplingen når den er merged, for at sikre dig der ikke er nogen clicks.

Ud over det er der det jeg skrev tidligere omkring at putte CF kortet i computeren med Win10... jeg har ikke fået det tjekket helt til bunds endnu, men de kort man køber hos Thomann har min computer i hvert fald problemer med at acceptere... om det er kortet, eller om det er pga. måden Ultra'en formaterer dem på ved jeg ikke.... men jeg ved, at når jeg putter et Win10 formateret (FAT32) CF kort i E-mu'en der er formateret på computeren, og vælger "INFO" på E-MU'en, så kan den ikke finde ud af at vise formatet... der SKAL jeg formatere på E-MU'en... yderligere kan jeg ikke formatere højere end 8GB på E-MU'en... jeg prøvede med et 64GB CF kort, men det formateres til 8GB... om det skyldes controlleren i kortet, EOS, eller at kortet er over 32GB ved jeg ikke, men EOS 4.7 skulle kunne klare drev op til 128GB... det er et emne jeg også skal have undersøgt nærmere.

Af en eller anden grund er der altid ubesvarede og quirks med gamle samplere, så er det sgu' snart ligegyldigt hvilken, og det er nok bare det man må lære at leve med hvis man vil bruge de gamle djævle :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

OK. så har jeg været på rov, men jeg lod en enkelt være tilbage hvis der skulle være andre interesserede :-) :-) :-)

http://www.ebay.com/itm/Microtech-PCD-2 ... 94b9&cust=
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 16. maj 2017 11:02, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

fiksede lige dit link med en url-tag rundt om. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:fiksede lige dit link med en url-tag rundt om. :)
Haha, gjorde selv samtidig, og syntes nok et eller andet virkede lidt underligt, da jeg tog et preview var det hele dobblet :dollargrin: :dollargrin:

Men tak :)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så er der en V-Synth XT til 6k på DBA i dag... det billigt :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og nu er den sat ned til 5k ... nogen er desperat :D ... det er sgu' billigt... man skal nok lige sikre sig det ikke er et hoax ...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Og nu er..
Er igang med at bestille industrial-labeled cf-kort, div, snuppede lige en 16 gb så der kan eksperimenteres med at bryde den der 8 gb barriere

Dete ville være SÅ fedt at kunne løse HD-behovet denne vej

Der kan formateres fra pc på mange måder, under forskellig os, med værktøjer, osv, måske også en muligheat løsningen ligger der

Vil desuden spørge på facebook gruppen

http://m.ebay.de/itm/382076960474?_mwBanner=1
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:Og nu er..
Er igang med at bestille industrial-labeled cf-kort, div, snuppede lige en 16 gb så der kan eksperimenteres med at bryde den der 8 gb barriere

Dete ville være SÅ fedt at kunne løse HD-behovet denne vej

Der kan formateres fra pc på mange måder, under forskellig os, med værktøjer, osv, måske også en muligheat løsningen ligger der

Vil desuden spørge på facebook gruppen

http://m.ebay.de/itm/382076960474?_mwBanner=1
Jeg hører gerne om hvad du finder ud af med det 16GB kort :) ... det kan sagtens løses, når man har to drev, og kun bruger det ene til at udveksle mellem computer og sampler... vil jeg mene... Jeg bruger også selv et 8GB industrial type kort som permanent medie til min... ingen problemer endnu... og jeg har faktisk overført E4B filer til det fra computeren direkte... det lader til at være de kort fra Thomann der ikke virker... når de har været i sampleren... de virker fint med V-Synth XT... men det er et mareridt at finde problemet... det kan være samplerens formatering... det kan være kortets controller... det kan være Windows 10 styresystemet, eller det kan være kortlæseren i computeren... det er lidt svært at finde problemet når der er så mange muligheder.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:Og nu er..
Er igang med at bestille industrial-labeled cf-kort, div, snuppede lige en 16 gb så der kan eksperimenteres med at bryde den der 8 gb barriere

Dete ville være SÅ fedt at kunne løse HD-behovet denne vej

Der kan formateres fra pc på mange måder, under forskellig os, med værktøjer, osv, måske også en muligheat løsningen ligger der

Vil desuden spørge på facebook gruppen

http://m.ebay.de/itm/382076960474?_mwBanner=1
Jeg hører gerne om hvad du finder ud af med det 16GB kort :) ... det kan sagtens løses, når man har to drev, og kun bruger det ene til at udveksle mellem computer og sampler... vil jeg mene... Jeg bruger også selv et 8GB industrial type kort som permanent medie til min... ingen problemer endnu... og jeg har faktisk overført E4B filer til det fra computeren direkte... det lader til at være de kort fra Thomann der ikke virker... når de har været i sampleren... de virker fint med V-Synth XT... men det er et mareridt at finde problemet... det kan være samplerens formatering... det kan være kortets controller... det kan være Windows 10 styresystemet, eller det kan være kortlæseren i computeren... det er lidt svært at finde problemet når der er så mange muligheder.
Jeg har prøvet at komme det lidt nærmere ,... og det peger i retning af formateringen som jeg gættede på fra starten

På Facebook-gruppen peges der også ind til videre på et "FAT-basseret" problem, EOS4.7 er grundlæggende FAT32 basseret

Har intet CF-halløj endu, men prøvede lige med mine SD-kort på hhv 8,16, og 64 GB under windows 10

På 64 GB kortene får jeg ikke muligheden for at formattere i FAT32, men kun I NFTS og "exFAT" !!!!!

På 8 og 16 GB kan der derimod formateres både NFTS, FAT32, og exFAT

Således lidt klogere googlede jeg og fandt denne side:

https://www.howtogeek.com/235596/whats- ... -and-ntfs/

Der er fantastisk meget god info I det link

Jeg fandt også denne tråd om emnet, masser af forskellige løsninger og værktøjer nævnes, og hvor det også nævnes hvordan en dårlig card-reader kan fucke det hele op, jeg regner med at det meste vedr FAT vil være det same på CF som det er på SD

http://www.tomshardware.co.uk/answers/i ... fat32.html

(her står der skægt nok at EN af dem i tråden har oplevet 32 GB som max under FAT32)

I en anden tråd jeg læste var der en der fik et CF-kort som virkede perfekt, ind til han havde formateret det fra computeren første gang, så blev det aldrig sig selv igen, hvilket sikkert er fordi at computeren under W10 tvinger en exFAT igennem, med mindre du burger et specialiseret værktøj eller low-level-kommando til formålet. Måske flipper din Ultra5000 ud fordi den ikke kan fordøje et kort der har været udsat for exFAT, uden efterfølgende at blive low-level-formateret til ægte FAT32

Håber der er lidt "gods" at komme videre med :) selv om dit kort måske bare er umuligt :roll:

Mine læsere kommer nok først om et par uger, men Jeg regner med at 32 GB-kortet kommer hurtigt da det allerede er sendt fra tyskland, evt kan
jeg sende det til dig straks jeg får det, hvis du ønsker at teste det, og så sende det hurtigt tilbage sammen med det 50 pols interne scsi-kabel, jeg betaler selvfølgelig for kabel samt 2x porto :-)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jamen det sjove er, at E-MU'en har ingen problemer med at læse og skrive til et kort der er formateret i FAT16 eller 32 på computeren, den kan bare ikke vise hvilken type det er under "info"... der står der bare spørgsmålstegn... men du kan godt læse og skrive alligevel.

Om der vil komme pludseligt fejl ved jeg så ikke, for da jeg ikke har mere end 8GB kort (ud over det på 64GB) har jeg bare formateret dem på Ultra'en... det er helt fint med mig at jeg max kan få 8GB, for de kort er ikke så dyre som hvis du vil op på 64 eller 128GB... og helt ærligt er 8GB altså temmelig meget, og har du flere kort at skifte imellem ser jeg ikke problemet rigtigt.

Jeg ved at der med SD kort er forskel så snart man kommer over 32GB kort... om det også gør sig gældende med CF kort ved jeg ikke.

Jeg har også bemærket, at så snart et CF kort formateret på Ultra'en har været over i en Win10 PC, så har Win10 lavet en ekstra mappe på kortet som du ikke ser på Win10, men den kommer frem på Ultra'en.

Det hele er lidt forvirrende... og derfor jeg vælger, at det kort der skal vandre mellem PC og sampler, skal kunne tåle at blive f*cked up... så jeg har alle vigtige banker på det andet kort i sampleren.

Jeg har også oplevet, at lowlevel formaterer jeg et CF kort på sampleren, og det er et 64GB kort, så laver den kortet om til at være kun 8GB stort... og selv når du så formaterer det i Win10 kan den ikke formatere det til mere end 8GB efterfølgende.... der måtte jeg have gratis versionen af Partition Magic ind over for at lowlevel formatere tilbage til fuld 64GB igen.

Men jeg skal også have undersøgt nærmere... det der er irriterende er, at man ikke ved hvornår og hvorfor det sker, så det er umuligt at lave nogen workarounds... desværre.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg er blevet en lille smule klogere... jeg har lavet lidt forsøg mellem PC og sampler med forskellige CF kort... det lader til, at hvis du formaterer på PC'en i FAT32, at så kan sampleren sagtens finde info om filsystemet... jeg har prøvet med 1, 2, 4 og 64GB CF kort... det eneste kort der gav "?" under info var 64GB, og nej det VAR formateret i FAT32... Win10's format kan ikke formatere det i FAT32 (eller rettere vil ikke give dig muligheden), men Partition Magic ville godt, og efter formatering var det på 64GB, og viste sig som 64GB i FAT32 i windows "properties".

Så vi kan i hvert fald konstatere, er der er noget anderledes ved FAT32 formatering af større kapacitet kort... sampleren lader dog alligevel til at kunne læse og skrive fint nok til alle 64GB, men jeg tror det handler om, at håndteringen af hvor filerne lægges er noget controlleren i kortet tager sig af, ikke sampleren... men det kan være at meget store filer kunne være et problem... men så igen; sampleren kan højest gemme en fil på lidt over 128MB pga. RAM'ens størrelse, så man oplever sikkert ikke andet end at store kort kan bruges fint, man skal bare formatere dem i FAT32 med et program på PC'en.

Jeg oplevede dog at et af kortene jeg smed i PC'en var ubrugeligt (den skrev der var problem med kortet og at man kunne få Win10 til at rette dem)... det gjorde jeg, og så virkede kortet igen, med de filer der var på det... efter at have formateret det og så puttet det i sampleren igen, viste det også fint hvilken type filsystem det var under "info".

Jeg begyndte derfor at undre mig over hvorfor nogle kort havde startet ud med at crashe PC'en, eller hvorfor de ikke kunne identificeres af sampleren, og så var det at det slog mig, at jeg havde formateret en del af dem tidligere på V-Synth XT... og det var her fejlen var at finde... når du har formateret et kort til FAT system på V-Synth XT, og så smider det i sampleren, så står der bare "?" under "info"... men PC'en kunne godt se det var et FAT32 kort.... med andre ord så må der være en identificeringsfejl i EOS FAT32 der ikke forstår den måde V-Synth'en har formateret på.

Så reglen må være, at hvis du kun bruger CF kort med kapacitet op til 8GB (eller 16GB, jeg ved ikke om EOS vil formatere det til 16GB, og heller ikke om 32GB kort vil have fuld kapacitet), så formater i E-MU'en... så virker de fint med PC også... brug ALDRIG CF kort formateret på V-Synth i E-MU'en (og jeg ved ikke om det også gælder VP9000, det må du selv eksperimentere med).

I bund og grund er det måske bedst bare at formatere på PC'en, så længe det er en kapacitet sampleren kan forstå... så burde kortene kunne bruges på både E-MU og V-Synth.

underligt nok sagde Win10 ikke at et kort formateret på V-Synth var korrupt.. så det hele er måske stadig lidt speget... jeg har også lowlevel formateret en del af kortene på E-mu'en... ved ikke om det har noget at sige...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det eneste sikre jeg fandt ud af var vel, at "?" under "info" i sampleren skyldtes at kortet var formateret på V-Synth... det sker nemlig HVER GANG jeg gør dette...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Lavede lidt flere tests, og må lige korrigere det jeg skrev før... et CF kort formateret på V-Synth XT kan E-MU'en ikke læse info omkring... selv hvis det efterfølgende quick formateres eller fuldformateres i Win10 kan det stadig ikke læses i E-MU'en... kortet bliver først læsbar igen, når E-MU'en har formateret kortet, og det er lige meget om det er Format eller Lowlevel Format, begge dele gør at kortet igen kan læse filsystemets info.

Med andre ord; der lader ikke til at være problemer mellem V-Synth og Win10, men V-Synth lader til at formatere på en måde som Win10 godt kan forstå, men E-MU'en så ikke kan... derfor vil jeg fastslå, at det stadigvæk er EOS FAT32 der ikke er helt fuldt funktionel... men vi skal jo også huske på, at EOS 4.7 hele tiden har været en beta OS.

Derfor tror jeg ganske enkelt at jeg vil eksperimentere lidt med at flytte filer frem og tilbage på nogle kort mellem sampler og Win 10, men på to forskellige kort hvor det ene er formateret på Win10, det andet på E-MU'en, og så se om en af typerne begynder at f*ck'e kortet op på et tidspunkt (eller begge)... for der er ingen tvivl om, at det handler om formateringen.

Ligeledes kan jeg sige, at det primært har været to situationer jeg er stødt ind i... den ene at et kort ikke kunne læses af windows når man puttede det i min PC's kortlæser, og hvor windows vil have det formateret på ny, eller have lov til at rette fejlene.... den anden situation har været når jeg skulle gemme .wav filer på et kort på PC'en, hvor maskinen simpelhen er crashet og frosset... men det har jeg kun oplevet med de kort fra Thomann, så her har jeg mistanke om at det er controlleren i de kort der crasher.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar