Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Re: Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Indlæg af david mondrup »

Det er altså alt for tæt på.

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Lader til der er sket krigsforbrydelser fra russisk side allerede (klyngebomber over en børnehave).

Men man kan jo ikke håndhæve krigens love mod en rogue supermagt med atomvåben. Putin kan jo åbenbart gøre næsten lige hvad han lyster, så længe hans folk ikke vender sig mod ham. Det er sku en ret deprimerende situation.

Hver dag når jeg ligger mig til at sove håber jeg styret i kyiv klarer sig gennem natten, og hver morgen er jeg nervøs for at læse seneste nyt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har det på samme måde - og jeg har desværre også indset, at den eneste måde at ændre dette på er at ramme alle russere, selv om mere end 99% af dem er uskyldige. Det er kun det russiske folk, der kan fjerne Putin eller evt. ændre politiken. Der er intet Vesten kan gøre, der kan få Putin til at træde tilbage eller ændre politik. Det skal komme indefra.

Jeg er desværre også bekymret for, at Putin for længst har nået point of no return. En tilbagetrækning fra Ukraine nu vil hans stolthed ikke kunne bære. Både det ukrainske og russiske folk betaler prisen :(
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er ekstremt bekymrende, hans mentalitet taget i betragtning

Der er osse noget der tyder på at der er alvorlige sprækker i fundamentet. US har jo advaret om hvad der skulle ske forholdsvist længe op til, så deres efterretninger er vel rimelige valide. Kardyoverne (Putins tjetjenske paladsgarde) er endda taget hjem igen efter 70 af dem blev dræbt i et droneangreb lige idet de satte sig ind i bilerne ved en lufthavn, bl.a. Kardyovs højre hånd. Nedenstående er fra BBC.com:

US defence officials say Russia's operation has moved much more slowly than planned, and now faces supply shortages.

The Pentagon said Russian forces had not yet taken control of Ukraine's skies after six days, nor had they taken key targets such as the country's second city, Kharkiv, or the southern port of Mariupol.

"In many cases, what we're seeing are columns that are literally out of gas," one official is quoted as saying by the AFP news agency. "Now they're starting to run out of food for their troops."

The official also said there were signs of morale problems in the Russian force, which makes use of a large number of conscript soldiers.

"Not all of them were apparently fully trained and prepared, or even aware that they were going to be sent into a combat operation.

Quote Message: We have picked up independently on our own indications that morale is flagging in some of these units"
We have picked up independently on our own indications that morale is flagging in some of these units"

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev: tirs 1. mar 2022 07:04 Hver dag når jeg ligger mig til at sove håber jeg styret i kyiv klarer sig gennem natten, og hver morgen er jeg nervøs for at læse seneste nyt.

Samme her.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Morten Bjørn skrev: tirs 1. mar 2022 23:26 Det er ekstremt bekymrende, hans mentalitet taget i betragtning
Hans mentale tilstand er bekymrende. Jeg kunne godt forestille mig, at det egentlig er dét, der gør regeringsledere i Vesten ekstra nervøse lige nu snarere end bare Ukraine-krigen som sådan :?

Jeg så for leden et indslag i et medie, hvor en amerikansk senator udtrykte sig noget i retning af "Jeg ved mere, end jeg må fortælle her. Men jeg håber i hvert fald det står klart for alle og enhver nu, at den Putin vi står overfor nu, ikke er den samme Putin, som vi stod med for nogle år siden."

Lige efter Ruslands angreb snakkede jeg med en god ven, hvis far er en gammel pensioneret general fra Øst-blokken. Sidstnævnte havde også givet udtryk for bekymring om Putins mentale tilstand og helbred :?

Jeg er også en af dem, der spekulerer i hans helbred. "Panik før lukketid" var den følelse jeg sad med, da jeg så ham tale på TV i sidste uge, da han indledte sit angreb mod Ukraine. Man kan f.eks. godt forestille sig, at han har fået at vide fra lægen, at han ikke har de der 30-40 år til sit projekt, som han ellers har gået og troet. Nu skal drømmene så pludselig indfries i en hast, og risiko for tab er blevet en ligegyldig tørrelse for manden. Et lidt scary scenarie.

Smittefar skrev: tirs 1. mar 2022 12:02 Der er intet Vesten kan gøre, der kan få Putin til at træde tilbage eller ændre politik. Det skal komme indefra.
Vi kan ikke uden videre stoppe Putin direkte, men vi kan gøre vores for, at hans nuværende ageren bliver så dyr og ufordelagtig for Rusland, at der til sidst er nogen omkring ham, der tager initiativ til at stoppe ham. Vi må håbe på, at nogen tæt på ham snart går ind og "er den voksne".

Og ellers er der kineseren som, hvis han gad, godt kunne tage telefonen og bede Putin stoppe sin krig. Men nu står menneskers liv og rettigheder jo heller ikke i ret høj kurs over i Kina, såååå... :?

Ellers er der ikke så meget mere vi umiddelbart kan gøre, andet end at tage os så godt af krigens ofre og flygtninge, som vi kan, og så ellers være dybt taknemmelige for, at vores forfædre har sørget for at melde os ind i NATO.


🇺🇦

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt enig i, at Vestens opgave nu er at gøre det så surt at være russer, at nogen til sidst super Putin indefra. Enhver mere direkte indblanding fået direkte til tredje verdenskrig.

Det er synd for den almindelige russer, men selv om de nok er uskyldige, er de ikke uden ansvar. Officielt er Rusland vist stadig et demokratisk land og Putin demokratisk valgt.

Derfor bliver jeg også harm når forskellige russiske sportsfolk nu er ude at spille offer rollen. Det er ulideligt piveri, der klinger fuldstændig i harmoni med Putins fortælling om at han kun smadrer Ukraine for at beskytte Rusland, som jo er den uskyldige part, må vi forstå.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Igår var jeg hos min far og bonus-mor (som er fra ukraine), og pludselig kom det meget tæt på. Hun var meget ked af det, og midt i det hele fik hun tilsendt en video af hendes gamle lejlighed i kharkiv som var blevet bombet. Det gjorde det absolut ikke bedre.

Hvad der er værre er, at hendes niece og hendes mand var i Romænien for at arbejde på en bilfabrik i en periode på to måneder, hvor deres 2 årige barn blev tilbage i Nizhyn i Ukraine hos sin bedstemor. De har stadigt ikke fået ham ud af landet, og det er praktisk talt umuligt nu, hvor russerne snart har taget Nizhyn også.

Heldigvis er Nizhyn ikke interessant for Russerne: der har tidligere været et stort ammunitions depot i en skov udenfor byen, men det sprang i luften for et års tid siden. Ud over det, er der en mindre lufthavn, men det lader til at Russerne er mere interesserer i Kyiv.

Der blev givet mange kram til hende, og snakket om gode minder, for at få fokuset lidt væk fra alt det forfærdelige der sker ligenu.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er der nogen der har set de papirer der er lækket omkring 130.000 udsendte russere?

Jeg gad godt se, om der er telefonnumre til pårørende i dem, tanken er at ringe til dem og snakke med dem om hvad der foregår.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/det-i ... oliemangel

Det var da utroligt som man skærer alle over én kam. Der findes faktisk noget der hedder el-biler, og de der kører på el er 1) totalt ligeglade med benzinprisen 2) har ingen indflydelse på den 😜 :roll:

«Jamen el-prisen er sku da også helt i vejret»

Ja.. Kl 8 og 18. Resten af døgnet, og særligt om natten kan det fint betale sig at lade. De fleste med hjemmelader, lader når efterspørgslen (og dermed prisen) er lav.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: fre 18. mar 2022 14:37 https://www.dr.dk/nyheder/seneste/det-i ... oliemangel

Det var da utroligt som man skærer alle over én kam. Der findes faktisk noget der hedder el-biler, og de der kører på el er 1) totalt ligeglade med benzinprisen 2) har ingen indflydelse på den 😜 :roll:

«Jamen el-prisen er sku da også helt i vejret»

Ja.. Kl 8 og 18. Resten af døgnet, og særligt om natten kan det fint betale sig at lade. De fleste med hjemmelader, lader når efterspørgslen (og dermed prisen) er lav.
Hørt, men brændstofbilfrie søndage passer mig nu fint hvis vi kan få det indført 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: fre 18. mar 2022 20:49
Mike-air skrev: fre 18. mar 2022 14:37 https://www.dr.dk/nyheder/seneste/det-i ... oliemangel

Det var da utroligt som man skærer alle over én kam. Der findes faktisk noget der hedder el-biler, og de der kører på el er 1) totalt ligeglade med benzinprisen 2) har ingen indflydelse på den 😜 :roll:

«Jamen el-prisen er sku da også helt i vejret»

Ja.. Kl 8 og 18. Resten af døgnet, og særligt om natten kan det fint betale sig at lade. De fleste med hjemmelader, lader når efterspørgslen (og dermed prisen) er lav.
Hørt, men brændstofbilfrie søndage passer mig nu fint hvis vi kan få det indført 😂
Absolut. Så skal der satme køres søndags-tur. Men 10 km/t langsommere på motorvejen? 😜

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Er lige kommet hjem fra en telttur i skoven med en skovflåt......på pikhovedet! :-x

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Åååh nej dog :ack:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er det kun slanger hvor man skal suge giften ud? 😂
Det er godt nok nederen!! 😬😢
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tror jeg dropper det der med naturen :roll:
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vil gerne købe ny bil. Speccer den ud hos forhandleren, hiver dankortet frem og så får man kastet et koldt, vådt håndklæde i hovedet: 5 måneders leveringstid.

ARRRRGGGHHHH!!!!!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: man 21. mar 2022 08:46 Vil gerne købe ny bil. Speccer den ud hos forhandleren, hiver dankortet frem og så får man kastet et koldt, vådt håndklæde i hovedet: 5 måneders leveringstid.

ARRRRGGGHHHH!!!!!
That's life. Hvis man vil have en bil hurtigt er man nødt til at gå på kompromis og tage en demobil eller lignende. Det eneste man så ikke går på kompromis med er prisen. Den bliver ikke væsentlig billigere af at man ikke kan få den helt som man gerne ville.

PS! De fleste har oveni meget svært ved at overholde de leveringstider de giver.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: man 21. mar 2022 08:46 Vil gerne købe ny bil. Speccer den ud hos forhandleren, hiver dankortet frem og så får man kastet et koldt, vådt håndklæde i hovedet: 5 måneders leveringstid.

ARRRRGGGHHHH!!!!!
Det kunne have været værre :-) Min fætter har ventet siden Juni… På en tysk bil.

Her oppe er der folk der har ventet siden Dec 2020 på en bil fra US de formentlig først får i Q1 2023 😅

Jeg gav op, og købte en brugt 2019-model i stedet 🤷‍♂️

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min kone er også til at vi køber samme model brugt. Det latterlige er, at prisen er næsten det samme som en ny, selvom bilen så har 23k på tælleren.

RAV4 Plug-in Hybrid i askegrå. Premium udgave. Latterligt meget bil for pengene til lige knap 500k og perfekt til hendes/familiebehov. Jeg beholder Mercedes roadsteren til mig.

Men jeg er lidt i tvivl om hvor meget primært plug-in batteriet "slides"? 23k på under 1 år har den brugte kørt, det er alligevel en slat.

Derfor jeg helst vil have helt fra ny aht. levetid og garanti, men input modtages gerne!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: man 21. mar 2022 09:37 Min kone er også til at vi køber samme model brugt. Det latterlige er, at prisen er næsten det samme som en ny, selvom bilen så har 23k på tælleren.

RAV4 Plug-in Hybrid i askegrå. Premium udgave. Latterligt meget bil for pengene til lige knap 500k og perfekt til hendes/familiebehov. Jeg beholder Mercedes roadsteren til mig.

Men jeg er lidt i tvivl om hvor meget primært plug-in batteriet "slides"? 23k på under 1 år har den brugte kørt, det er alligevel en slat.

Derfor jeg helst vil have helt fra ny aht. levetid og garanti, men input modtages gerne!
Forståeligt. Helt enig her. Garanti er guld værd: jeg har netop sparet 32k på to nye forlygter fordi min bil stadig har nybilgaranti.

Ville dog ikke være så nervøs for batteriet endnu. Hvis det er 18650 celler (som er de mest udbredte), så er det først efter 50k+ kilometer at du begynder at kunne mærke det (mener det er omkring 2% tab), ved en elbil.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Taxa!

18kWh batteri, ved ikke noget om cellerne dog.

I øvrigt rimeligt imponerende at en 2 tons SUV fra Toyota kan klare 0-100 på 5.9 sekunder. Den er større og tungere end vores 7-personers Qashqai.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: man 21. mar 2022 10:11 Taxa!

18kWh batteri, ved ikke noget om cellerne dog.

I øvrigt rimeligt imponerende at en 2 tons SUV fra Toyota kan klare 0-100 på 5.9 sekunder. Den er større og tungere end vores 7-personers Qashqai.
Ja, der er stor forskel i momentum fra en benzin til en elbil. Det ka mærkes i bollerne. Har jeg hørt 😎

Jeg ser at det er et NiMH natteri, og at det derfor ikke er 18650 celler, så det kan godt være du skal være på vagt alligevel.

Du kan checke selv ved at spørge sælger hvad bilen siger af rækkevidde ved 100% opladet, og sammenligne det med specs fra forhandleren.

Jeg fik sidste sommer 613 km ved 100% ladet, mod 620 da den var ny, så sidste år havde jeg 1,2% degradation. Jeg havde nok kørt 45k på det tidspunkt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, er du sikker?

Der står det er Lithium-Ion - ikke NiMh.

Bemærk det er RAV4 Plug-in, ikke alm. Hybrid version.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: man 21. mar 2022 11:00 Hm, er du sikker?

Der står det er Lithium-Ion - ikke NiMh.

Bemærk det er RAV4 Plug-in, ikke alm. Hybrid version.
Ok, -fisk! Så kan jeg ikke lige finde ud af det fra min arbejds-pc som ikke har danske søgeresultater. Jeg får kun hybrid udgaven frem. 18650 er Lithium-Ion og det er den batteriteknologi der efterhånden er en del erfaring med fra elbiler.

Nyt svar