Christoffers Cloud byggetråd

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Christoffers Cloud byggetråd

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa alle derude

Så fik jeg endelig nosset mig sammen til at tage de sidste billeder af mine 2 nybyggede clouds.

Jeg besluttede mig for, at der skulle ske noget på akustikfronten i mit rum, da jeg vil til at producere dagligt og på mere professionel basis i mit rum. Mit monitor-setup er 2 styk PMC DB1SA med en Klein + Hummel O800 sub til. Nogle gange gavner det ens sitaution at ha' en sub med i monitor-setuppet, mens det også kan ødelægge meget. I mit tilfælde har jeg fået udvidet muligheden for at lytte til bund-området (ca. 30-50hz), men jeg har stadig ikke kunnet høre ordentligt hvad der skete nede i det dybe område.
Derfor valgte jeg at bygge 2 store clouds.

Jeg startede ud med at lave forskellige tegninger i forholdet 1:10, da min plan var at lave én stor cloud der målte 2m x 1.8m. Efter noget tegneri frem og tilbage kom jeg frem til at dele det op i 2 clouds á 1m x 1.8m. Målene er bestemt ud fra størrelsen på terrænbatts erhverv, som er 10x100x60cm.

Materialelisten pr. cloud (sådan ca.):
3 stykker træliste i målene 21x43mm, så vidt jeg husker, på 1.8m
2 stykker træliste, igen i målene 21x43mm, på 1m
- Pris for træ i alt omkring 200 kr. fordi vi købte trælister og handlede i et dyrt byggemarked. Tilgengæld var listerne dejlige at arbejde med.
6 skruer der er 5mm i tykkelse og vist nok omkring 3-4cm lange. De er til at samle de 5 stykker træ med. Pris ? kr.
18 skruer, dem der skal gå igennem batt'en og fæstne det ned i rammen. Vi brugte nogle mærkelige der var ca. 4mm x 14cm og klippede dem så til i længden, men 5mm x 12cm må være fine. Pris ? kr.
X antal Små skruer og små vinkler. Vinklerne var nogle vi havde liggende fra et tidligere projekt, og skruerne fik vi fra min strorebror. Det skal bare være nogle små skruer, vel max 1.5cm i længden og så skal de passe i hullerne på vinklerne. Pris ? kr.
4 Rawlplugs, find nogle der passer til de kroge der skal hænge i loftet. Pris ? kr.
1 styks sengelagen fra Jysk, det billigste de overhovedet havde, i hvid. Pris 20 kr.
1 stykke stof, igen fra Jysk. Find noget du gider at glo på og tænk over hvordan det passer ind i rummet, især nu hvor det skal hænge i loftet og tage en del af lyset fra det hvide loft. Jeg valgte noget hvid/creme agtigt farvet der var til at ånde igennem og havde et eller andet cirkelmønster. Kan ikke huske hvad det kostede, men hvad stoffet angår synes jeg det er dumt at gå på kompromis og købe noget man ikke gider at se på. Omvendt er det også dumt at købe noget der koster 100 kr/meteren e.l. Altså pris ? kr.
8 øskner og 8 kroge i hvid og i en passende størrelse, pris ? kr.
1½ pakke terrænbatts ervherv, jeg fik det til 225 kr. men prisen for terrænbatts ligger nogenlunde fast, og jeg fik så noget rabat.
Snor, find noget holdbart og evt. i hvid eller en passende farve. Pris ? kr. Wire kan nok også bruges men jeg forestiller mig det bliver svært at justere i længden.

Pris i alt for mine 2 clouds var omkring 1200-1400 kr. Det kan gøres billigere med billigere træ, og hvis man vælger flexi a batts istedet er det også et sted det bliver billigere. Jeg valgte terrænbatts af den simple årsag at jeg ikke har så mange andre måder at regulere mit rum på end med clouds.


Trærammen konstrueres:
IMG_1806.JPG
IMG_1806.JPG (2.96 MiB) Vist 1488 gange

Der sidder 2 øskner i hver side på de lange lister i siderne. Jeg har boret huller til dem allerede på det her tidspunkt, ca. 12 cm fra hver ende. Det er lettest at lave hullerne til dem på det her tidspunkt istedetfor når batts og alt ér monteret. De sidder selvfølgelig på indersiden af rammen, så de er skjult når cloud'en er færdig.
Angående skruerne til at holde rammen fast med, så borede vi for med noget lignende 3-3½-4mm bor til de 5mm skruer vi brugte. Det kan anbefales at bore for medmindre man ved hvad træet kan holde til af skruestørrelse.
Der er vinkler på næsten alle hjørner indvendigt i rammen, for at stive rammen af. Alt i alt giver det en meget fast ramme trods størrelsen.
IMG_1808.JPG
IMG_1808.JPG (1.91 MiB) Vist 1488 gange

Bagsidestoffet hæftes på:
IMG_1809.JPG
IMG_1809.JPG (2.15 MiB) Vist 1488 gange
Der er ikke noget specielt i det. En god hæfteklammepistol kan anbefales. Hvad det her stykke stof angår, skal det jo ikke nødvendigvis se pænt ud.


Batts placeres og sættes fast:
IMG_1811.JPG
IMG_1811.JPG (2.67 MiB) Vist 1488 gange
Jeg har brugt 6 skruer per batt, 2 i hver side og 2 i midten. Sørg for at du ved hvor midterlisten ligger henne af, så kan det ikke gå helt galt.


Så er vi nået til det der kan gi' hovedpinen, at sætte frontstoffet på. Jeg synes mig og min far fik et godt resultat, men der skulle (sam-)arbejdes en del for at få det ønskede resultat. Jeg har ikke nogle specielle billeder af processen desværre, det var vi i lidt for stort tidspres til, men jeg har et enkelt billede der sådan nogenlunde viser hvordan og med hvilket mellemrum hæfteklammerne er sat fast i.
IMG_1815.JPG
IMG_1815.JPG (1.9 MiB) Vist 1488 gange
Og tag jer ikke af "dimserne" inde på midterbjælken, det er bare rawlplugs vi har proppet på skruerne da vi brugte nogle mærkelige tynde men (for) lange skruer til at sætte batts'ne fast med. Som Højhus skriver i sin byggetråd kan 12cm x 5mm skruer fint bruges til det her formål. Plugs'ne der er sat på skruerne bliver alligevel ikke at se før man er oppe at kigge plant med bagsiden af cloud'en, og der skal alligevel lidt højde til, så no worries dér.


Billede af det færdige resultat, monteret på mit loft:
IMG_1852.JPG
IMG_1852.JPG (1.81 MiB) Vist 1488 gange


Billede af ophængningen på opfordring af Kristian:
IMG_1855.JPG
IMG_1855.JPG (2.08 MiB) Vist 1488 gange

Angående øskner og ophængning:
Jeg valgte hvide øskner både til loft og til cloud, dem i cloud'en er ligemeget hvilken farve der vælges da de ikke bliver at se, men dem i loftet ville jeg gerne ofre lidt ekstra på så de matcher loftet.
Til loftet fik jeg fat i kroge istedet for øskner. Jeg ved ikke om det hedder kroge, men det er en øsken der er åben i den ene side. Det gør det meget lettere når cloud'en skal op at hænge, så kan cloud'en nemlig bare løftes op på plads istedet for at snoren skal bindes igennem et øsken. Det gør det også meget lettere når snor-længden skal tilpasses, så er det bare at tage snoren i det pågældene hjørne af, justere længden og derefter hive snoren op på krogen igen, måle og se om mellemrummet til loftet er den ønskede højde. Jeg valgte at gå efter ca. 19 cm mellemrum mellem loft og bagside af cloud.
Af snor har jeg brugt noget solidt hvidt noget vi fandt ovre i byggemarkedet, og så har vi bundet det i et eller andet knob som min far kunne lave, vist nok et råbånds knob. Det strammer sig selv når cloud'en hænger ned fra loftet, og det kan let løsnes og justeres på.
Hullerne i loftet er boret "ca. ens", ca. 20 cm længere inde end øsknerne på clouden sidder, så man ikke bare sådan ser snoren. Der er med garanti smartere måder at løse den udfordring på.


Alt i alt 3.6 kvadratmeter loft dækket med terrænbatt for omkring 12-1400 kr.

Det bedste af det hele er så at høre bunden komme til live efter re-kablibrering af subwooferen. Nu kan jeg høre lidt mere af hvad der foregår i det dybere, + at mellemtonen generelt er blevet strammet op. Efter at ha' færdiggjort sådan et projekt og hørt forskellen får man virkelig lyst til at ha' det perfekte rum med så mange flader som muligt reguleret. Det kan klart anbefales! :)

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Suverænt. Har selv købt materialer og havde læst et par guides på Gearslutz - men det her er jo måden! :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super hvis du kan bruge lidt af punkterne når du selv skal til at igang. Som skrevet så kan ophængningen nok laves på en mere gennemtænkt måde. Husk iøvrigt at hvis du gør som mig, og ikke kommer til at placere cloud'en midt i rummet men ude til den ene af siderne, så er den største udfordring angående ophængningen at få længde-justeret den side der er tæt på væggen. Det gjorde jeg dog ved først at justere den side jeg let kunne komme til, vende cloud'en 180 grader (så de to hjørner jeg lige havde længde-justeret kom til at være op mod væggen), og så justere den side der før vendte ind mod væggen.
Det må iøvrigt også være langt lettere at få 1 cloud til at hænge med det ønskede mellemrum mellem loft og bagside af cloud, iforhold til den metode jeg har brugt med at lave 2 clouds. Tilgengæld får du 2 clouds at arbejde med. Det giver dig de fordele at du skal betrække en mindre overflade (men samtidigt også betrække 2 gange), og så bliver den klods du står og løfter rundt på kun halvt så tung som hvis du lavede 1 cloud. 1 stor cloud kan måske gå hvis man bruger flexi a batts, men de to vi fik lavet ud af terrænbatts kom altså til at veje en smule, og ISÆR når man står med halvstrakte arme og prøver at få den sat fast i loftet.
I tråden hvor Lasso giver en masse gode råd til en "komplet pakke" nævner han at man laver et ramme/skinnesystem i loftet. Det er nok heller ikke en dum idé sammenlignet med at skulle hænge tingene op med snor/wire i øskner.
Tråden jeg snakker om er her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=8686

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rigtig fin byggevejledning med gode klare billeder :thumbup:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Tusind tak fordi du deler dit arbejde med os herinde.
Jeg står netop selv og overvejer at lave cloud og et par dæmpere til væggen :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Ser fint ud.

Til ophængning, kan man benytte de "stropper" som man bruger til almindelige sænkelofter.
De er lavet af 2 metalstænger, med en samling så de kan justeres i længden; dermed er det nemt at justere til de hænger vandret, og flugter.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

steand skrev:Til ophængning, kan man benytte de "stropper" som man bruger til almindelige sænkelofter.
De er lavet af 2 metalstænger, med en samling så de kan justeres i længden; dermed er det nemt at justere til de hænger vandret, og flugter.
Dem tror jeg faktisk jeg har set ude på mit tidligere arbejde. De havde rockfon i loftet nemlig.
Har du et link til hvor man kan finde dem og hvad man evt. kan søge på?

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Jeg gik bare ned i mit lokale byggemarked, og bad om stropper til sænkeloft.
Aner ik' hvad de hedder officielt.

Din lokale Stark burde kende til dem, de fåes i forskellige længder, mine kan gå fra ca. 25-50cm
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

steand skrev:Jeg gik bare ned i mit lokale byggemarked, og bad om stropper til sænkeloft.
Aner ik' hvad de hedder officielt.

Din lokale Stark burde kende til dem, de fåes i forskellige længder, mine kan gå fra ca. 25-50cm
Super, kan være jeg undersøger nærmere på et tidspunkt. Nu hænger de der jo. :)

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

murersnor/nylon snor kan også bruges :dollargrin:

Men godt arbejde, og gode billeder!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er faktisk nok noget lignende murersnor jeg har brugt. Vi tog bare et par meter fra trælasten.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Muligvis lige gyldigt, men hvlken retning vender dine clouds ift. hvor du sidder? På langs eller tværs?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

KristianNielsen skrev:Muligvis lige gyldigt, men hvlken retning vender dine clouds ift. hvor du sidder? På langs eller tværs?
Ah ja, jeg har jo faktisk ikke taget et billede af hvordan det hele hænger iforhold til min arbejdsstation. Hæng lige på, så er der et billede om 10 minutter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:
KristianNielsen skrev:Muligvis lige gyldigt, men hvlken retning vender dine clouds ift. hvor du sidder? På langs eller tværs?
Ah ja, jeg har jo faktisk ikke taget et billede af hvordan det hele hænger iforhold til min arbejdsstation. Hæng lige på, så er der et billede om 10 minutter.
Og nu er første post editeret så der er et billede af "det hele" deroppe. :)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Fedt! Havde faktisk forestillet mig at de hang på den anden led, så cool at se :-)
Kan jeg få dig til at tage et billede af clouds'ne oppe fra og ned? altså så jeg kan se "i praksis" hvordan de hænger i loftet?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

KristianNielsen skrev:Fedt! Havde faktisk forestillet mig at de hang på den anden led, så cool at se :-)
Kan jeg få dig til at tage et billede af clouds'ne oppe fra og ned? altså så jeg kan se "i praksis" hvordan de hænger i loftet?
Har opdateret første post igen, nu med billede af ophængningen. :)

Angående ophængningen, så kan jeg ikke huske om jeg har beskrevet det i min oprindelige post eller derefter, men der er både fordele og ulemper ved at lade snorene hænge skråt.
Fordelen er at man ikke kommer til at se snore på samme måde som hvis hullerne i loftet havde siddet lige over hullerne i rammen.
Ulemperne er mange. Det er uhandy at skulle de ekstra 10-20 cm ind over battet for at skulle hive snor-øjet af og på under tilpasselses processen, altså justering af snorens længde. Der er med garanti flere ulemper, jeg kan ikke lige huske flere. Som skrevet er det ikke verdens bedste måde at hænge dem op på, men det virker da. :)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Fedt! Takker mange gange for opdateringerne :-)
Skal selv til at have flyttet studiet, så er sgu meget rart med lidt inspiration, allerede inden man skal i gang :-)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kan du huske tykkelsen på dine batts? Har netop fået en pakke med 10 stks. 120x6x3 cm batts - blot nysgerrig om 3cm er nok, eller jeg skal lægge nogle flere lag pr. cloud :)

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jo mere du har plads og råd til jo bedre.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dem jeg har brugt var 100x60x10 cm. Og det er også hvad jeg har tænkt mig at bruge til mine næste projekter, early reflections og den anden tråd jeg har gang i om superchunks fra væg til loft.
Som Højhus skriver, jo mere materiale jo bedre. Og hvis du beslutter dig for at bruge eksempelvis 9 cm materiale-tykkelse, så er det bedre at hænge dem 20 cm end 10 cm ned fra loftet. Og igen, hvis du beslutter dig for at du maks kan sænke loftet 10 cm er det smartest at fylde så meget af de 10 cm ud med dæmpnings materiale.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Jeg kan som sådan sænke dem som det nu passer mig :) Så kan være jeg bare skal lave 2 af 9cm tykkelse - så har jeg en tilbage til noget alternativ absorbering :-P

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Til ophæng kan man anvende såkaldte "vantskruer". Det er en type skrue med gevind-i -gevind således længden nemt kan justeres.
De fåes for ca 55,- for 8 i Bauhaus. Jeg brugte dem til at holde mine hjørne-batts på plads ind til væggen og har tænkt mig at anvende dem til min cloud.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det ligner da umiddelbart et godt tip.
Dem jeg lige har kunnet finde hedder "Gaffel" og har nærmest gafler i hver ende. Kunne forestille mig at en krog i hver ende kunne virke, men jeg er ikke lige med på hvor meget af en vantskrue der drejer med rundt når man justerer dem i længden. Kan de fåes med andet end gafler i enderne?

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Ja, dem jeg fik i Bauhaus havde øsken i den ene ende og krog i den anden.
Midterstykket er lave med aflange flanger (nej ikke sådan en "flanger" ;) ) således man nemt kan dreje det med fingrene hvorved der strammes til i begge ender, bare der er en smule "træk" i krogen. (Det vil så også sige at gevindet i den ene ende er venstre-drejet)

Jeg fandt dem i Bauhaus i Glostrup, i afdelingen med reb, remme osv. Bare spørg efter vantskruer.
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Ville det være smartest at lave 2 stk. clouds af tykkelse på 10 cm, eller 1 stk. cloud med tykkelse på 20 cm?
Jeg har en loftlampe hængende midt i mit kvadratiske rum nemlig :?

(Håber det var til at forstå)

Nyt svar