syregigt eller seneskedehindebetændelse i fingrene?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
kadowser
Medlem
Sted: Danmark

syregigt eller seneskedehindebetændelse i fingrene?

Indlæg af kadowser »

Hey guys.

Er seriøs pianist og komponist så mine fingre bruges 24 timer i døgnet. I lørdags, går min ringfinger pludselig helt amok, og hæver op til dobbelt størrelse på under 2 timer. Det gør mega nadde i et par dage, og var så forbi lægen i dag. Dommen er:

- enten syregigt
- eller seneskedehindebetændelse.

Så ville gerne lige høre om nogle af jer har haft almindelig betændelse som følge af slid, og om jeres fingre også hævede op. Altså, ikke kun blev ømme, men virkelig hævede. Ville totalt fucke mit liv up hvis jeg har gigt som 22-årig!!!

det mest mærkelige er, at det er ringfingeren på venstre hånd! Den finger jeg bruger ALLERmindst overhovedet.

thanx

Mathias
In the end, is the ending the end without the ending?
Or is it, The End without the ending of the end?

- http://www.mmmusic.dk -

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem
Sted: Nørrebro

Indlæg af Instrumental Reason »

Jeg har haft en ordentligt omgang seneskedehindebetændelse i min bas/mus , fingre/hånd/underarm. Jeg synes ikke det i fingrene har hævet voldsomt, men når senerne er betændte og irriterede så hæver de. Omkring underarm og albue har Jeg været ret hævet.

En idrætsmediciner har anbefalet at lægge isposer på for at tage hævelsen og det hjælper noget.
Men altså selv hvis det "kun" seneskedehindebetændelse skal det sku tages alvorligt og arbejdes væk med træning og bedre vaner ellers bliver man sku mere og mere f*cked som jeg var i et års tid hvor jeg ikke kunne spille mere end 5 min.

Nu mærker jeg mindre og mindre til det, men det har krævet en seriøs indsats med "handikap" mus, akupunktur og alt sådan noget gøgl.

Håber det kan bruges. Hvis du vil have nogle referencer til de speciallæger jeg har været til i københavnsområdet som er mere fornuftige og samarbejdsvillige og reelt hjælper dig og ikke kun leger "du-skal-bare-tage-den-med-ro" heksedoktorer kan du smide mig en pm.

Held og lykke med det

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Sted: Aarhus N

Indlæg af Newp_16 »

Min tidligere musiklærer fortalte mig engang om nogle punkter på hånden, man kunne trykke på, for at forebygge seneskedehindebetændelse. Måske er noget akupunktur en god ide, da han/hun så kan fortælle dig hvad du selv kan gøre.

Gigt som 22'årig, nej det er godt nok en trist sag, især hvis man er pianist :shock:
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
steand
Medlem
Sted: København

Indlæg af steand »

SERIØST: Hvis det er sene betændelse, SKAL DET HAVE RO, indtil betændelsen er væk, for at undgå arvæv. Betændelsen kan evt. dæmpes lidt med IPREN.

Jeg har flere gange haft skinneben's betændelse (af for meget træning), og det eneste der hjælper er at ligge stille.

PS: Jeg er ikke læge, men har en træner uddanelse, og en del personlig erfaring med overbelastning.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem

Jeg er helt enig med Steand. Men man kan jo hjælpe de stakkels hænder med at ligge stille. Eks ved at smække en skinne på så de ikke kan andet.
Og ud over ro er akupunktur, ipren, kulde etc fine, men nej de løser ikke problemet i sig selv.

Medlemsavatar
LauKeiding
Medlem

Indlæg af LauKeiding »

Jeg fik pga. usund håndtekning seneskedehindebetændelse i håndledet her i februar, og i mange tilfælde kan det hjælpes med pause, ændring af de ting der var årsag (kig bl.a. på Alexander teknik i forbindelse med at arbejde med spændninger generelt) og så starte stille og roligt igen og se om det har hjulpet. Til tider føles mit højre håndled stadig slidt og træt men det hjalp meget for mig, især at bruge skinner der gjorde at man ikke om dagen og især natten i lå i usunde positioner.

Mit hævede, men slet ikke til dobbelt størrelse, men jeg håber det er noget der kan hjælpes.

Medlemsavatar
kadowser
Medlem
Sted: Danmark

Indlæg af kadowser »

hey alle. Thanx for svarene. Jeg gør følgende:

- tager i en Sahva-butik og køber fingerskinne (så ring- + langfinger sættes sammen) samt fingersplint. http://www.sahvacare.dk/produkterny/hae ... rstuvning/. Min læge mener ikke at det er nødvendigt, men akkompagnerer 3 kor hver uge, så fingeren kommer aldrig til at blive helt i ro.

sjovt du siger det med skinnebenene steand. Det har jeg fanme også, og du har ret...har ligget løbestille i 1,5 måned, og de er stadig ømme!!!

what a world

jeg pm'er dig Instrumental Reason

tak igen
M
In the end, is the ending the end without the ending?
Or is it, The End without the ending of the end?

- http://www.mmmusic.dk -

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

kadowser skrev: sjovt du siger det med skinnebenene steand. Det har jeg fanme også, og du har ret...har ligget løbestille i 1,5 måned, og de er stadig ømme!!!

M
Måske du kan være særlig udsat for betændelse i led?
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Om du er 22, 42 eller 62...
Man er lige udsat for gigt.
Der er over 800000 i DK, der lider af gigt.

Krydser fingre for at det ikke er det :)

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Gigt er mange tinge. Jeg har haft slidegigt i knæt og var klart til at få et nyt knæ ,men heldigvis fandt jeg en dygtig akupunkturist ?, resultat ingen smerte de sidste 3 år, ingen smertestillende piller mere ,og ingen nyt knæ..
Min mand har en klinik i Odense og Svendborg ,er Kinesere.

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Sted: Aarhus N

Indlæg af Newp_16 »

helletofte skrev:Gigt er mange tinge. Jeg har haft slidegigt i knæt og var klart til at få et nyt knæ ,men heldigvis fandt jeg en dygtig akupunkturist ?, resultat ingen smerte de sidste 3 år, ingen smertestillende piller mere ,og ingen nyt knæ..
Min mand har en klinik i Odense og Svendborg ,er Kinesere.
Akupunktør? :)
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Default avatar
Zero

Indlæg af Zero »

(måske lidt sent at kommentere..nå anyway)

det kunne lyde som om du ved det megen øvning presser din krop lidt ud over hvad den kan klare...det skal du være opmærksom på: selvfølgelig er man nød til at øve sig meget, hvis man vil være ekvillibrist, men man er nød til at finde en balance der kan passe...og desuden er der nogle "teknikker" som hvis brugt rigtigt gør at du kan nå samme grad af dygtighed men med mindre øvning.
bl.a. er det vigtigt at holde pauser!
derudover ved gigt og/eller overbelastning-symptomer

kosten er en mega vigtig faktor at kigge på: for at kroppen kan fungere optimalt (hele livet igennem) skal kosten være nøje afstemt det kroppen reelt har brug for og ikke andet.
traditionel dansk kost f.eks. indeholder al for megen animalsk protein (der bl.a. gir syre ophobninger) og fedt og alt for lidt kostfibre og vitaminer
grundreglen er spis overvejene råkost (frugt og grønsager), og mindre korn og kød.
Bønner (den slags man sætter i blød og koger) og nødder er gode proteinkilder.
og spis ikke for meget..hellere lige i underkanten end lidt i overkanten. (spis så du er lige knap mæt)
Kød er ikke sundt at spise dagligt: det er vores fordøjelsessystem simpelthen ikke gearet til. spis kun kød en til to gange om ugen.

drik rigeligt vand, undgå cola og sodavand i det hele taget: det er ren gift og tomme kalorier.
kaffe og alkolhol kun i begrænsede mængder..max. 1-2 af hver om dagen som hovedregel.

en lille faste kan også være godt indimellem..en hel dag hvor man kun drikker vand og evt. lidt frugtsaft og urtethe hjælper kroppen til at skille sig af med affaldstoffer som f.eks. syre.
Den daglige "faste" bør også overholdes: kroppen har det bedst med en daglig faste på 12-14 timer: dvs. spis ikke noget efter aftensmaden...og slet ikke lige før du går i seng.
regelmæssige måltider er godt..uregelmæssige dårligt..

lyder det kedeligt?
ja måske..men det er endnu mere kedeligt at ha en krop der ikke fungerer optimalt og/eller være uarbejdsdygtig/syg på grund af forkert kost.

Derudover ang ledproblemer: ingefær i store mængder er rigtig godt for bl.a.leddende: en til to tsk fuld ingefær pulver rørt ud i honning er supergodt.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Newp_16 skrev:Min tidligere musiklærer fortalte mig engang om nogle punkter på hånden, man kunne trykke på, for at forebygge seneskedehindebetændelse. Måske er noget akupunktur en god ide, da han/hun så kan fortælle dig hvad du selv kan gøre.

Gigt som 22'årig, nej det er godt nok en trist sag, især hvis man er pianist :shock:
"Shiatsu" hedder det
Det virker.

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem

Ellers så er et styret og hårdt træningsprogram effektivt.

Jeg har været oppe og vende på idrætsmedicinsk fys afdeling og er blevet sat til at træne senerne i hænder/arme.
... ja det tager tid og kræver at man stille og roligt træner tungere og tungere vægte og passer på hvad hænderne siger til det.
Men nu efter et halvt års træning er jeg blevet væsentligt mere resistent overfor ting der tidligere ville trigge seneskederne.

DVS det jeg fik at vide var at man skulle hellere (inden for rimelighedens grænser) træne med høj vægt og få gentagelser end lav vægt mange gentagelser.

Det skal dog bemærkes at træningen nok kun er forebyggende og ikke i sig selv behandlende (så skal man istedet have gang i akupunktur, pause fra instrumenter/taster etc)

Medlemsavatar
Franne
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Franne »

MIn kæreste går i øjeblikket og døjer med SSHB v højre håndled.. Hun spiller klaver, men mener det kan ha' noget at gøre med en øvelse hun tog forkert til fitness. Er der nogen af jer, som har prøvet at tage noget medicin for at komme det lidt til livs?
Franne

Medlemsavatar
Cmay
Forum Donator
Sted: Vejle omegn

Indlæg af Cmay »

Jeg holder med steand. den skal have ro.
Jeg har haft seneskedehindebetændelse mindst to gange om året i mange år. det plejed jeg at holde i ro lige to dage og så kribled det i mine fingre efter at spille guitar igen og sidste gang da var min lillefingere begyndt at ryste konstant af at spille guitar.

jeg fik en stak smertestillene og hvis ikke den fingre holdt op med at ryste inden fjorten dage skulle jeg til en operation. det lærte mig at lade min guitar være i de fjorten dage det kræver i fremtiden.

jeg har en bindevævs lidelse hvilket gør at jeg faktisk altid har lidt betændelse i mine led. derfor skal der ikke så meget til. men som sagt har jeg fået en forskrækkelse den gang med den lillefinger som rysted konstant .

lægen sadge at det er en sene som netop sidder på en måde så den trækker i lillefingeren . derfor kan det vist godt være seneskedehinde betændelse du har dig. hold den i ro i den tid som lægen siger.
[b]I fear the day when the technology overlaps with our humanity. The world will only have a generation of idiots. - Albert Einstein[/b]

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Zero skrev:(måske lidt sent at kommentere..nå anyway)

kosten er en mega vigtig faktor at kigge på: for at kroppen kan fungere optimalt (hele livet igennem) skal kosten være nøje afstemt det kroppen reelt har brug for og ikke andet.
traditionel dansk kost f.eks. indeholder al for megen animalsk protein (der bl.a. gir syre ophobninger) og fedt og alt for lidt kostfibre og vitaminer
grundreglen er spis overvejene råkost (frugt og grønsager), og mindre korn og kød.
Bønner (den slags man sætter i blød og koger) og nødder er gode proteinkilder.
og spis ikke for meget..hellere lige i underkanten end lidt i overkanten. (spis så du er lige knap mæt)
Kød er ikke sundt at spise dagligt: det er vores fordøjelsessystem simpelthen ikke gearet til. spis kun kød en til to gange om ugen.

drik rigeligt vand, undgå cola og sodavand i det hele taget: det er ren gift og tomme kalorier.
kaffe og alkolhol kun i begrænsede mængder..max. 1-2 af hver om dagen som hovedregel.

en lille faste kan også være godt indimellem..en hel dag hvor man kun drikker vand og evt. lidt frugtsaft og urtethe hjælper kroppen til at skille sig af med affaldstoffer som f.eks. syre.
Den daglige "faste" bør også overholdes: kroppen har det bedst med en daglig faste på 12-14 timer: dvs. spis ikke noget efter aftensmaden...og slet ikke lige før du går i seng.
regelmæssige måltider er godt..uregelmæssige dårligt..

lyder det kedeligt?
ja måske..men det er endnu mere kedeligt at ha en krop der ikke fungerer optimalt og/eller være uarbejdsdygtig/syg på grund af forkert kost.

Derudover ang ledproblemer: ingefær i store mængder er rigtig godt for bl.a.leddende: en til to tsk fuld ingefær pulver rørt ud i honning er supergodt.
vil også lige slå et slag for dette, hvilket er en god pegefinger mod "syre/base" forhold ihh til kost. Det kan klart betale sig at spise meget mere "base" baseret kost i længden, da det er nemmere for kroppen at arbejde med. Og når kroppen ikke bliver sat på så hårdt et arbejde, så siger det sig selv, at den også fungerer det bedre.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Fik som 19 årig seneskedehindebetændelse, dog i underarmen, og dommen var; lad være med at spille guitar og hold armen i ro i 3 måneder - ellers binder vi den ind i gips!

Og så efter de 3 måneder stod den på strækøvelser, akupressur (lidt lige som shiatsu) og opvarming inden guitarspilleri - har næsten ikke mærket noget til det siden (kun når jeg "glemmer" at varme lidt op inden).... er 39 år gammel nu til dags :dollargrin:

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Sted: Kongens Lyngby

Indlæg af Seskho »

Nogle gange kan der også komme en lille udvoksning på senen, en lille klump brusk, så senen sætter sig fast i seneskeden. I starten kan det give bevægelsesbesvær med fingeren, men det kan gå over og fiksere den fuldstændig. Og det giver selvfølgelig irritation og fingeren hæver op. Lægen kan give en indsprøjtning i fingeren som opløser den smule brusk der sidder på senen :)

Nyt svar