Retning af lytteposition etc

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Retning af lytteposition etc

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg har et rum (se mål på billedet). Den grønne cirkel er et trommesæt. Rummet er så vidt jeg husker 2,40 højt.

Eksempel 1:
Pt er det anrettet således som på dette billede: (lytteposition er lidt tættere på højtalere, tegning er misvisende).
1.png
1.png (297.23 KiB) Vist 263 gange
Det gør at der er en masse spildplads bag højtalere og mans skal snige sig langs væggen for at komme om bagved. Man sidder også ret klemt af de forskellige ting.

Eksempel 2:
Jeg overvejer denne løsning i stedet:
2.png
2.png (315.46 KiB) Vist 263 gange
Den vil skabe meget mere reel plads.

I studiet er der 1 sæt dynaudio air 15. Jeg har også noget room correction hardware+software kørende.
Jeg har clouds som jeg kan flytte rundt på som jeg vil. Pt over eksempel 1 højtalere og lytteposition. (terræn bats i træramme).

Eksempel 3:
Et alternativ kunne være at jeg beholder opsætning som i billede 1, men flytter højtalere+lytteposition længere ned og langt tættere op ad væggen (mod venstre på billede 1), og derved frigører en masse plads.

Tanker:

-Eksempel 1: Her sidder jeg 38% inde i rummet, som skulle være det mest optimale. Til gengæld er der enormt meget spildplads.
-Jeg ved at eksemepel 2 er en dårligere lytteposition da jeg ikke sidder 38% inde i rummet. (Jeg ville reelt sidde tættere på højtalerne. Tegningen er misvisende), da bagvæggen er tættere på lytteposition=stående bølger i højere frekvenser end i billede 1. Er det total no-go eller noget room correction+clouds kan redde godt?

-Jeg ved at eksempel 3 er en dårligere lytteposition, da jeg ikke sidder ca 38% inde i rummet, som skulle være den bedste løsning i forhold til stående bølger. Men jeg tænker dette er den bedste løsning hvis jeg vil ha en blanding af ydelese af størrelse+god lyd?

-Ved eksempel 3, hvor tæt på bagvæggen ville i ha lytteposition?

-Ved eksempel 3 tænker jeg det er nødvendigt med corner traps eller lign?

Jeg bruger rummet til både hobby og arbejde.
Laver lyd og musik til computerspil+ hyggeting. Spiller aldrig særligt højt på monitors og skifter mellem monitors og hovedtlf.

Kom gerne med indspark.
Takker :)

Medlemsavatar
Aarhus Lydstudie
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af Aarhus Lydstudie »

100% eksempel 3 hele vejen, til enhver tid.

Ifht. akustik, så to betragtninger:

1) Det med 38% inde i rummet er en teoretisk baseret tommelfingerregel, som kun tager højde for dimensionen for- og bagvæg i en meget simpel model. Dit rum består af flere flader (gulv, luft, samt sidevæggene) samt hvad du propper ind i rummet. Dertil kan der være fordele ved at få højtalerne tæt på en væg.

2) Det er langt vigtigere at du får noget akustikregulering ind i rummet på de rigtige steder relationelt til dine højtalere og lytteposition.

Ifht. indretning, pladsudnyttelse og flow i rummet, så ser eksempel 1 og 2 ikke særlig hensigtsmæssigt ud.

Mit primære indspilningsrum + kontrolrum har samme form og jeg er super glad for en indretning, der vil minde om dit eksempel 3. Når jeg måler på rummet i min lytteposition, har jeg også forholdsvis flad respons igennem frekvensspektret.

Her er et par billeder:
Vedhæftede filer
IMG_1895.JPG
IMG_1895.JPG (4.69 MiB) Vist 236 gange
IMG_1894.JPG
IMG_1894.JPG (5.8 MiB) Vist 236 gange
Asger Christensen
Aarhus Lydstudie

Web: http://www.aarhuslydstudie.dk
E-mail: info(a)aarhuslydstudie.dk

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Gir mening. Takker.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har ikke læst det hele, men på eksempel 2 sidder man alligevel ikke godt for højttalerne når man spiller på det store keyboard, så hvorfor ikke udnytte spildpladsen på eksempel 1 på samme måde, flyt det store keyboard om på væggen helt til venstre, done deal.
Unavngivet-1.png
Unavngivet-1.png (538.11 KiB) Vist 204 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

@Hald Man skal desværre krybe lidt langs panelerne for at komme om bagved. Så den løsninger du beskriver ser fin ud på papiret, men i realiteten er den ikke så fed :)

Jeg har nu flyttet alt hen som i eksempel 3 og sat clouds op nye steder.

Jeg kan mærke at frekvensgangen i bunden ikke er lige så god som før.
Men pladsen er langt bedre udnyttet nu.

Jeg tænker det vil hjælpe med terrænbatts på væggen bagved højtalere, på frekvsensgangen i bunden. Vil gerne undgå at bygge cornertraps, men alm terrænbats på væg er lettere at bygge.
Takker

Nyt svar