Rockwool eller ej?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Kenneth...
Medlem
Sted: Aarhus

Rockwool eller ej?

Indlæg af Kenneth... »

Jeg er ved at lave et lille legerum 🎶🎹
Rummet er 2,3x4,1 m., har trægulv og vinduerne er bag højtalerne på den smalle væg, så kommer til at spille på langs af rummet 🔊
Skulle i dag så til at sætte Ecophon 600x600x40mm plader op på det eksisterende loft, men så var det… 🤔
Vil det give mening at sænke loftet en 5-10 cm og putte batts mellem loft og Ecophon’n?

Default avatar
Kenneth...
Medlem

Indlæg af Kenneth... »

Eller giver det kun mening at gøre det på væggene?
[/quote]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har haft studie i sådan et lille rum, og den Cloud jeg byggede gjorde virkelig meget godt for akustikken. Så hvis du har lofthøjde og økonomi til det, så kunne det nok være fint med terrænbats. Men du kommer også til at skulle arbejde med first reflektions, samt upræcis bas, jeg kunne åbne mine vinduer og dybe skabe, så blev gengivelsen af bassen bedre.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Kenneth...
Medlem

Indlæg af Kenneth... »

Ja det blir’ så hygli’ 😃
First reflektions bliver ordnet når alt 🎶 er sat op. Bassen tager jeg til sidst.
Hvor mange mm batts brugte du i loftet og havde det en betydelig forskel?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Terrænbats kan aldrig skade. Det er det primære bag dæmpningen af mit eget musik-rum, og det virker.

We will... we will... rockwool!
(undskyld)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Enig, det kan aldrig skade at dæmpe reflektioner, hverken de primære eller sekundære,..

Et tørt rum, hvor der såvidt muligt er ryddet op i unødigt "omvandrende" spetakel er at foretrække

Start med løse batts der forsøgsvis kan flyttes rundt til en start

Ved to paralelle vægge så dæmp mindst den ene grundigt, så stående bølger dør mest muligt

Samme med gulv og loft ,.. cloud er konge

Absorberende møbler og gulvtæpper kan også gøre en stor forskel

Samt måden man møblerer en reol

Husk at bass traps når/hvis de alligevel er over 20-30 cm med fordel kan laves af mere gængs
og billig isolering end terrænbats ,..

Husk det tricks, at man øger effektiviteten af traps når der er luft bag, (hvor muligt)

Når det hele lyder så rimeligt som muligt, når der lyttes et referance nummer, så korriger resten elektronisk

(F.eks, med IK ARC)

Suppler med hoved-telefoner derudover
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 24. apr 2025 13:08, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kenneth... skrev: ons 23. apr 2025 23:32 Hvor mange mm batts brugte du i loftet og havde det en betydelig forskel?
Jeg havde lavet en ramme, kom 100mm rockwool i og beklædte med stof, så hængte jeg den ned i kæder placerede over mixbordet.

Det var ikke optimalt, rummet var ikke optimalt, og min viden var ganske spæd. Men det er efterhånden også mange år siden nu, og jeg ville have gjort det anderledes i dag.

Mit nuværende studie har 30+cm rockwool, og mine dæmpebats i tracking lokalet er lavet med terrænbats. Jeg ville nærmest ikke lave dæmpning med andet end terrænbats i dag, både fordi det er effektivt, ret lineært, og nemt at arbejde med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

♫ Rockwool eller ej - vi elsker voooores batts ♫

Default avatar
Kenneth...
Medlem

Indlæg af Kenneth... »

Hahaha.. 😂😂😂
Det sgu’ lækker morfar humor 🤪
Tusind tak for input 👌
Nu skriver den gode Hald jo 100mm.
Hvilken tykkelse vil i andre anbefale?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Mine akustikdimser er lavet sådan her. De er 15 cm tykke i alt. De forreste 10 cm er et terrænbat. Bag ved det er der et aflukket hulrum på 5 cm hvor der også sidder nogen afstandstykker - for at forhindre at de kan trykkes ind hvis nogen læner sig op af dem.

Som eksempel har jeg også vist et design hvor hulrummet bagved ikke er lukket af, men det tror jeg ikke fungerer ordentligt. Jeg har bare taget det med for at understrege pointen med at luftrummet bagved skal være helt lukket af. Man bør overtrække det hele med stof, så det ikke drysser.

BassTrapA_02.jpg
BassTrapA_02.jpg (450.06 KiB) Vist 338 gange
Fra venstre til højre:
  1. Forkert design (eksempel)
  2. Rigtigt design
  3. Rigtigt design (skilt ad så man kan se indholdet)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: tors 24. apr 2025 22:36

Som eksempel har jeg også vist et design hvor hulrummet bagved ikke er lukket af, men det tror jeg ikke fungerer ordentligt. Jeg har bare taget det med for at understrege pointen med at luftrummet bagved skal være helt lukket af. Man bør overtrække det hele med stof, så det ikke drysser.
Kan du begrunde, hvorfor du ønsker hulrummet tæt ?

(modsat iøvrigt en cloud der typiske hænger åbent)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Som jeg har forstået det, tvinger man ligesom luften til at gå igennem rockwool'en i stedet for bare at suse forbi. De designs jeg har hørt rundt omkring, hvor det virkeligt har virket, har været omtrent som på billedet. Ham der byggede mit, sagde også det skulle være sådan her.

Men hvis det er fløjtende lige meget, så skal jeg da skynde mig at redigere i billedet og mit indlæg. Ville det virkeligt være lige så effektivt med det forreste åbne design? Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at det ville være lige så godt. Men jeg tror jeg retter det til den her mindre skråsikre formulering. Jeg skal holde op med at lyde lige så selvsikker som ChatGpt.

BassTrapA_1.jpg
BassTrapA_1.jpg (300.12 KiB) Vist 302 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jammen meget muligt du har Ret 🙂

Jeg er ret nyfigen på området

Den eneste kalkulator jeg kender er denne:

http://www.acousticmodelling.com/porous.php

Og tilsyneladende er det ikke specificeret om det
er åbent eller lukker 😞

Til gengæld Kan man lege med dybden af hulrummet 👍
/Dub

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Lydbølger kan ikke suse forbi som vand. Dvs, Lyd finder ikke en nemmere vej hvis den møder modstand. I den undervisning jeg har haft i akustik med Eddy Bøgh Brixen har det altid handlet om arealet af dæmpning.

Når man oftest møder den "lukkede" version, mener jeg det mere handler om at det er en nemmere konstruktionsmetode, men resultatet burde være det samme.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Ham min ven sagde at fordi der er 5 cm hulrum bagved, kommer det til at være effektivt længere ned i bassen. Fordi 15 cm tykkelse tager dybere frekvenser end 10 cm tykkelse. Og lavere frekvenser har jo en længe bølgelængde.

Til gengæld dæmper det ikke mere, fordi der jo stadigvæk kun er den samme mængde rockwool.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Absorbers med tæt ramme, vil, om ikke andet, også bidrage til forbedring af den almindelige varme-
isolering, da der er stillestående luft i hulrummet, samt derpå isolering.

Hele væggen/loftet ku i princippet bygges med en "blød inderside", (med eller uden hulrummet), istedet for bare nogle felter. Mere rationelt, og estetisk, enda.

Jeg kikker selv på ideer til at kombinere tingene
/Dub

Default avatar
EmilEmil
Medlem

Indlæg af EmilEmil »

Joachip skrev: fre 25. apr 2025 09:10 Ham min ven sagde at fordi der er 5 cm hulrum bagved, kommer det til at være effektivt længere ned i bassen. Fordi 15 cm tykkelse tager dybere frekvenser end 10 cm tykkelse. Og lavere frekvenser har jo en længe bølgelængde.

Til gengæld dæmper det ikke mere, fordi der jo stadigvæk kun er den samme mængde rockwool.
Det er også helt korrekt, men igen, uanset om det er den "lukkede" eller "åbne" version

Default avatar
Kenneth...
Medlem

Indlæg af Kenneth... »

Det er så fedt med alt jeres input. Lærerigt!
Lydmaskinen kan sgu’ noget 😎
Men med det akustik, er det som med så mange andre ting i denne branche… enighed er ikke altid helt nemt 😄
Men det kunne være mega fed hvis konge akustik guruen Eddy Bøgh Brixen afholdte noget kursus om lyd og akustik så vi lydnørder kunne blive endnu klogere 😊

Default avatar
EmilEmil
Medlem

Indlæg af EmilEmil »

Kenneth... skrev: lør 26. apr 2025 10:27 Men det kunne være mega fed hvis konge akustik guruen Eddy Bøgh Brixen afholdte noget kursus om lyd og akustik så vi lydnørder kunne blive endnu klogere 😊
Jeg er sikker på han ville være frisk hvis man tog kontakt til ham :)

Default avatar
EmilEmil
Medlem

Indlæg af EmilEmil »

Kan iøvrigt anbefale Eddys bog "Praktisk Elektroakustik"

Default avatar
Kenneth...
Medlem

Indlæg af Kenneth... »

Den kender jeg godt 📕
Var det en idé… hvad siger i?

Default avatar
Kenneth...
Medlem

Indlæg af Kenneth... »

Kan se Ecophon laver nogle “plader” der hedder Extra Bass. Nogen der har erfaringer med dem?

Medlemsavatar
megl
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Joachip skrev: tors 24. apr 2025 22:36 Mine akustikdimser er lavet sådan her. De er 15 cm tykke i alt. De forreste 10 cm er et terrænbat. Bag ved det er der et aflukket hulrum på 5 cm
This is the way!
Joachip skrev: tors 24. apr 2025 22:36 Som eksempel har jeg også vist et design hvor hulrummet bagved ikke er lukket af, men det tror jeg ikke fungerer ordentligt. Jeg har bare taget det med for at understrege pointen med at luftrummet bagved skal være helt lukket af. Man bør overtrække det hele med stof, så det ikke drysser.
Lydmæssigt tror jeg de virker lige godt ... men det virker meget upraktisk - hvordan hænger det sammen?

Jeg lavede engang nogle hvor terrænbats lå uden på en ramme (som på den måde sikrede mellemrummet) og blev hold sammen af stof. Lydmæssigt var de rigtig gode, men der skulle ikke meget berøring til at gøre dem lidt slunkne ... men de var meget hurtige og nemme at lave

Nyt svar