Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af Christoffer I. N. »

david mondrup skrev: lør 2. nov 2024 11:20 Megalopolis af Francis Ford Coppola
....
....
....
0 stjerner på en hvilken som helst skala.
Åbenbart en Razzie værdig :-D
https://en.wikipedia.org/wiki/45th_Gold ... rry_Awards
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev: fre 28. feb 2025 20:38
david mondrup skrev: lør 2. nov 2024 11:20 Megalopolis af Francis Ford Coppola
....
....
....
0 stjerner på en hvilken som helst skala.
Åbenbart en Razzie værdig :-D
https://en.wikipedia.org/wiki/45th_Gold ... rry_Awards
Ha ha ha :lol:

Selv om den kun vandt en af kategorierne, så er den jo ret flot repræsenteret i nomineringerne. Jeg tænker at de nailer den rimelig præcist med denne kategori:

Worst Screen Combo
Joaquin Phoenix & Lady Gaga – Joker: Folie à Deux
Any two obnoxious characters (but especially Jack Black) – Borderlands
Any two unfunny "comedic actors" – Unfrosted
The entire cast of Megalopolis
Dennis Quaid & Penelope Ann Miller (as "Ronnie & Nancy") – Reagan
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

I Februar så jeg:

Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (2023): https://www.imdb.com/title/tt9603212/
7.6/10 fra 280.000 stemmer på imdb. Det må være fans'e der har stemt den derop.
Jeg har vist nok set alle film i serien indtil videre, eller muligvis mangler jeg 1 eller eventuelt 2. Den her kræver ikke umiddelbart det store kendskab til de tidligere film.
Over 2½ time lang. Så giver det fin mening, at filmens titel først præsenteres efter en halv time. Det skriver jeg fordi jeg ikke mener jeg spoiler noget med det.
Filmen er efter min smag for lang. Jeg skal undlade at udpensle hvilke dele jeg eksempelvis finder for langtrukne..
Der er (minimum) et par efter min mening ret trælse visuelle fejl mod slutningen.
Ellers til tider ganske flot/imponerende visuelt, i det mindste de steder der ikke er proppet med cgi effekter.
Til andre action-fans (og den her slags popcorn ren blockbuster er ikke rigtig min slags action) vil jeg anbefale man sætter forventningerne lavere end de 7.6/10 kunne anspore.

She Said (2022): https://www.imdb.com/title/tt11198810/
Lever helt op til lignende nyere film, så den var tiden værd.
Og så er man kommet omkring at præsentere/repræsentere nogle af de folk det handler om på IMHO gode måder. Fortællemæssigt virker også den del godt for mig.

Restore Point (2023): https://www.imdb.com/title/tt9362492/
Ganske fed østeuropæisk sci-fi.
Jeg tror jeg havde forventet dårligere cgi, der er ret meget af det, men det falder aldrig igennem.
Masser af praktiske props også. Nårh jo, nu jeg tænker over det. Ikke mange "store" praktiske effekter, men dem der er sælger det ret godt IMHO.
Musikken var lidt op og ned for mig, men godt lyddesign, og ret god visuel side.
Kan man leve med at det er et misk-mask af "10" andre sci-fi idéer, og er man til genren, (og gider man læse tekster, eller forstår sig på de østeuropæiske sprog), så en lille anbefaling herfra.
-

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ghost World (2001)

Æv altså. Eller snarere "hm, var det bare dét?" –– to teenagere tager studenter-eksamen. De er mega ubehagelige ved deres klassekammerater, ved deres forældre, ved tilfældige mennesker de stalker o.s.v. Især den ene er top modbydelig, opfører sig væmmeligt overfor *alle* , efterhånden også overfor veninden, som omvendt udvikler sig til en noget mere normal person i løbet af filmen. Som godt kan have et almindeligt arbejde uden at svine kunder og chef til. Bare for at sige en ting.

Den pinlige stemning er filmen meget dygtig til at bygge op, hvor Hende Den Ubehagelige hovedperson vises i stadig flere situationer, så man får et solidt indtryk af, hvor fåkt-op hun er. Tilsidst siger selv veninden fra overfor hende.

Og .... så er filmen pludselig færdig. En historie, hvor man ikke orkede finde på noget at bruge al den opbyggede spænding til. Der kommer ingen forløsning, ingen slutning. Den fiser bare ud. Og så er der rulletekster.

Det mærkelige er, at jeg blev holdt ved ilden hele vejen. Det hele er så fint iscenesat, at jeg bliver ved med at tro, NU sker der snart noget. Fordi det rent filmisk er bygget dygtigt op. Dygtig instruktør, velskrevne replikker, gode kulisser.

Og så viser det sig, at ... bagmændene ikke har noget at sige med historien. Andet end at
nogen (unge) mennesker er bare typen, der ikke vil yde noget i livet og forventer at nogen andre tager sig af deres behovs-tilfredsstillelse, at de har et sted at sove, noget at spise, nogen sjove mennesker at hænge ud med –– og verden er bare middelmådig og derfor er det egentlig okay at opføre sig sådan lidt som en dum ko overfor alle.
Hygligt, ik?
Øh, nej.

En ægte få det dårligt -film. Og så alligevel ikke. For det er ikke rigtig dårligt. Ingen bliver slået eller voldtaget. Bortset fra, hun forfører en stakkels mand og knuser straks hans hjerte dagen efter. Det betød ikke noget for hende, men det gjorde det for ham. Men også dét er ... ikke rigtig så skidt. For det hele er bare lunken grød og pffffff.

De spiller godt, allesammen. Men en skodfilm, sådan rent indholdsmæssigt. Middelmådighed og nihilisme. 129 tusind vælgere har stemt den op til 7,3 på IMDb –– helt ved siden af.

En ufærdig fortælling. Kun opbygning af spænding, ingen forløsning. Mange enkelte scener fungerer glimrende. Men igen: det hjælper jo ikke noget, når al talentet ikke bruges til en underholdende fortælling. En kylling-film: den tør ikke tage ordentlig stilling til noget. Alt er bare som det er og i morgen er det onsdag. Det var det også i sidste uge. Kan jeg få noget mere ketchup? Næh, men her har du en klat billig leverpostej, for det kan vel være det samme, hurra bøhh.

Forfilm:
https://www.imdb.com/video/vi612285977/ ... xt_shr_lnk
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

tomcat skrev: lør 15. mar 2025 00:18 Ghost World (2001)
....

Forfilm:
Tak for anmeldelsen, den kendte jeg ikke. Heller ikke sikker på jeg behøver at kende den yderligere. :)
Hvis du vil se en god, tidlig film fra Scarlett Johansson, så er Lost in Translation (2003) IMHO super:
https://www.imdb.com/title/tt0335266/
-

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev: lør 15. mar 2025 02:13
tomcat skrev: lør 15. mar 2025 00:18 Ghost World (2001)
....

Forfilm:
Tak for anmeldelsen, den kendte jeg ikke. Heller ikke sikker på jeg behøver at kende den yderligere. :)
Hvis du vil se en god, tidlig film fra Scarlett Johansson, så er Lost in Translation (2003) IMHO super:
https://www.imdb.com/title/tt0335266/
Tak. Ja, den kunne jeg godt lide. Tror endda jeg såe den i biografen. Helt o.k. underholdende i den eftertænksomme genre, s.v.j.h.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Wonder Boys (2000)
Instrueret af Curtis Hanson, og det gør han stille og roligt godt.

Michael Douglas er en udslidt succes-forfatter, der desværre ikke har leveret en roman siden sit hit, for syv år siden. Han er forelsket i Frances McDormand, og det er noget rod, for hun har ikke fortalt det til sin ægtemand. Som er forfatterens chef. Og så er der den anden hovedrolle, Toby Maguire som er en fåkt-op ung, sær elev af den forfatter, som han beundrer heftigt. Rigtig fin kemi mellem Maguire og Douglas.

På toppen af kransekagen er der en pisse god bi-rolle spillet af Iron Man Robert Downey Jr. –– jeg synes han bliver det naturlige midtpunkt i hver eneste scene, han deltager i. Jeg får flere gange indtryk af, at hans eminente timing og gode humør får Douglas til at tage sig sammen og levere mere end sin "træt bundniveau optræden."

Hvad slags film? Noget standard nutids-Americana, er det vel ..?
I al fald ikke en ha'-det-dårligt film, men heller ikke en lige ud af landevejen ha'-det-godt film. Alvorlig nok til ikke at være tandløs, og ufarlig nok til at børn godt kan se den. Hvis de gider, men de vil nok hellere se noget andet. Filmens fokus er middelklassens voksnes quasi-problemer med at blive voksen, vælge retning i livet, den slags ting.

Perfekt underholdning til mit humør her til aften efter en lang dag med pligter.

Nå ja: god musik, bl.a. dette hyggelige, lille Dylan-nummer, som jeg ikke husker at have hørt før.
Jeg er ikke typisk fanget af sang-tekster, hvis ikke musikken først grov-fanger mig. Her er et eksempel på en undtagelse –– hvor jeg lægger mærke til den fine tekst i omkvædet først. Og gode rim i hele sangen. Jeg såe nemlig filmen i en tekstet udgave:

_____

Screenshot 2025-03-18 at 19.55.48.png
Screenshot 2025-03-18 at 19.55.48.png (4.74 MiB) Vist 243 gange
Screenshot 2025-03-18 at 20.59.41.png
Screenshot 2025-03-18 at 20.59.41.png (3.99 MiB) Vist 243 gange
Screenshot 2025-03-18 at 21.02.42.png
Screenshot 2025-03-18 at 21.02.42.png (2.87 MiB) Vist 243 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Nobodys Fool (1994) https://www.imdb.com/title/tt0110684/?r ... 2520(1994)

Den var god. Paul Newman i meget fin form. Og alle de andre får tilsvarende god kemi ud af manuskriptet. Sådan en film, som –– hvis jeg havde været med til at lave den –– jeg ville være stolt af.

Bruce Willis, Melanie Griffith, Dylan Walsh o.s.v. –– solid besætning hele vejen rundt.
Skrevet og instrueret af Robert Benton, som bl.a. er kendt for manus til Superman (1978) og Kramer vs Kramer.

Typisk amerikansk lille-by og altså et vel-iscenesat kammerspil blandt skæbnerne her, hvor indbyggerne kender hinanden gennem mange år. Hyggelig og varm fortælling, og ikke uden bid.

På IMDb fandt jeg denne lille anmeldelse og tænkte "jeg er fuldt ud enig."
Så behøvs jeg ikke finde på så mange ord selv.

Screenshot 2025-03-19 at 21.44.20.png
Screenshot 2025-03-19 at 21.44.20.png (176.44 KiB) Vist 230 gange

Forfilmhttps://www.imdb.com/video/vi362414361/ ... xt_shr_lnk

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Jeg kommer nok ikke til at se den. Det er stadig okay at mobbe den, for det er fanme grineren at den scorer en karakter på 2,3 🫣
Det er nok den laveste karakter, jeg har set –– og den skal s'mænd nok blive Oscar-nomineret alligevel 🦖 😆

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Holger skrev: ons 5. feb 2025 17:42 Har jeg nævnt Severance på Apple TV+?
https://www.imdb.com/title/tt11280740/? ... _all_ttl_1

Bedste serie siden kultserien Dark (Netflix)
https://www.imdb.com/title/tt5753856/?ref_=fn_all_ttl_1
Sæsonen sluttede i fredags. Alene sidste afsnit er noget af det bedste jeg har set på TV.
David Mondrup

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Interessant. Jeg har måttet tvinge mig selv gennem begge sæsonner og må bare sande, at jeg ikke blive suget ind i det.

Det begynder at minde mig om de sidste sæsonner af Lost, hvor man blev trukket rundt i næsen til ingen verdens nytte.

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

tomcat skrev: søn 23. mar 2025 11:53 Jeg kommer nok ikke til at se den. Det er stadig okay at mobbe den, for det er fanme grineren at den scorer en karakter på 2,3 🫣
Det er nok den laveste karakter, jeg har set –– og den skal s'mænd nok blive Oscar-nomineret alligevel 🦖 😆

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

@ALTF4

:-) ha ha ,den er sjov.
Ret flot vokal /kor, i al fald aflyttet her på laptoppen

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

tomcat skrev: ons 26. mar 2025 18:20 @ALTF4

:-) ha ha ,den er sjov.
Ret flot vokal /kor, i al fald aflyttet her på laptoppen
Det er 4 forskellige videoer - kommentarerne blev tydeligvis ved med at komme :)

Vokalen er AI - Suno.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

ALTF4 skrev: tors 27. mar 2025 18:30 Det er 4 forskellige videoer - kommentarerne blev tydeligvis ved med at komme :)
den er jeg med på. Men jeg gad ikke se dem alle.

ALTF4 skrev: tors 27. mar 2025 18:30 Vokalen er AI - Suno.
Nå ?! wow, imponerende.
Når den kommer til dansk sprog, skal jeg vist overveje AI vok igen.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

The Thing from Another World _1951, instruktion: Christian Nyby og Howard Hawks
og
gen-indspilningen The Thing _1982, instruktion: John Carpenter.
Et uden-jordisk væsen kommer til Jorden og befinder sig i iskolde omgivelser ved is-polen, hvor en gruppe mennesker er isoleret i månedsvis p.g.a. vejret. Det er et plante-baseret væsen, som formerer sig ved at indtage pattedyr, som det så kan kopiere kroppen fra.

Men herfra er omtrent alt andet i de to film helt forskelligt fra hinanden. Den første version er klassisk, stram opbygning af fortællingen. Man ser næsten alt, hvad der foregår. I Carpenters film er det en mere moderne fortælleform, hvor man ofte ikke ser, hvad der sker. Det antydes. Carpenter kopierer en masse virkemidler fra Ridley Scott’s Alien, der havde haft så massiv succes tre år tidligere.

Faktisk ligner den mere en version af Alien end den ligner en version af Hawks’s gamle The Thing From Another World. Også slutningen: at mennesket vinder tilsidst, er mere ens i Scott’s og Hawks’s film –– hvorimod Carpenter lader mennesket være chanceløst mod kulden og Den Fremmede i sidste ende.
Hawks’s 1951-uhygge er nemmere for mig at håndtere, i 1982-filmen er det nervepirrende på en måde som jeg ikke bryder mig om i min underholdning.

Den gamle film har en vis portion intelligent humor. Nogle jokes mellem personerne, som virker passende of realistiske. Carpenter har næsten intet humor, han vil mere bare have folk til at sidde og bide negle.

Der er ingen af dem, jeg forventer at nogensinde se igen.
De er gode begge to, men jeg har ikke meget behov for dén slags film.

Den gamle fra 1951 var mest interessant. Også fordi den er klippet næsten som et teaterstykke: hver gang en scene har fortalt, hvad den skal fortælle, er der fade til sort, og så starter næste scene.

Carpenter lader meget mere tid ”gå til spilde” –– jeg tror ikke han selv vil kalde det spild. Han lader i mange scener tiden trække langt ud for at gøre det mere nervepirrende. Det virker: det er mere skræmmende, men også mere irriterende. For der sker jo egentlig ikke rigtig noget. Man sidder bare og venter på, at det uhyggelige sker om lidt.

Begge film har godt skuespil og fin iscenesættelse. Den gamle er mere gennemarbejdet vedrørende kulisser og tale-forståelighed. Den nye søger at kopiere æstetikken fra Alien: mørkt og fuldt af halvt utydelige skygger. Og så er splatter-budgettet naturligvis meget større i den moderne. Igen, det ligner Alien, når fjenden krænger sig ud af et nyt offer.
Screenshot 2025-03-28 at 20.40.24.png
Screenshot 2025-03-28 at 20.40.24.png (6.74 MiB) Vist 107 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

tomcat skrev: søn 23. mar 2025 11:53 Snehvide og de Syv Stedord
Nu har 250 tusind mennesker stemt –– den er landet helt nede på halvandet point. Indtil videre.

Usædvanligt.
Screenshot 2025-03-30 at 13.03.55.png
Screenshot 2025-03-30 at 13.03.55.png (364.07 KiB) Vist 89 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Oppenheimer (2023): https://www.imdb.com/title/tt15398776/
Det her med Nolan og tid, jeg tror det er lykkedes bedre for ham i andre af hans film, eller også havde jeg bare for svært ved at skelne ordentligt. Lidt irriterende når rækkefølgen ting er sket i først går op for én undervejs, eller i det mindste i det her tilfælde. hvor der var ret meget at holde styr på, for mig.
Ludwig vandt oscar'en for bedste soundtrack, nu jeg lige kigger hvad han var oppe imod, så har jeg kun set Indi, så jeg skal ikke kunne sige om der var stærkere soundtracks det her år, nomineret eller ej, men for mig var det her ganske forglemmeligt.
Lyd (adskilt fra musik) og billede var super, det er ikke fordi alt skal være negativt herfra. Jeg kunne godt li' filmen, også super præstationer. Men ja, anbefalingen herfra er nok ihvertfald, at man skal være klar på en film der kræver overskud til at følge med.

Asterix & briterne (1987)
Herligt gensyn.

Take Shelter (2011): https://www.imdb.com/title/tt1675192/
Den var god.

Expend4bles (2023): https://www.imdb.com/title/tt3291150/
Havde de doblet deres budget, og ladt MPC eller ILM stå for grafikken, så kunne det være de visuelt ville være i mål. Det ville stadig være en kedelig film, men i det mindste ikke ligne det her... IMHO spild af tid. Der er andre, bedre nye actionfilm.

The White Lotus sæson 3 (2025): https://www.imdb.com/title/tt13406094/
Vil egenligt ikke skrive så meget konkret. Er man fan af de første to sæsoner, så skal man da bare se tredje også. Der er IMHO for mange .... "referencer" er vel et forkert ord at bruge, men det hænger for meget sammen med de første to sæsoner, til at jeg synes man bare skal hoppe ind her, uden at ha' set de andre.
Jeg var super godt underholdt. Derudover virker det på mig som om at alle tekniske aspekter har fået et bump eller 3 op. Vildt flotte og stemningsfulde billeder. Lydsiden er jeg stor fan af. :dollargrin:
-

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Jeg gik lidt i stå i forrige sæson af Black Mirror, så jeg har catched up her de sidste par aftener, inden jeg kaster mig over sæson 7.

I forgårs så jeg Beyond The Sea, og den er dark, men også ret fed. 1960er-space age scifi møder humanoide robotter møder hverdags toxic masculinity a la midt-60erne. Man bliver ikke nødvendigvis i godt humør, men den er gribende.

I går så jeg Mazey Day. Jeg kan sige to gode ting om den: 1) rent teknisk er den fint på højde med den høje værdi, de øvrige BM episoder generelt har, og 2) det er med en spilletid på 42 minutter den korteste BM overhovedet, hvilket er godt, for så er den hurtigere overstået. Totalt ved siden af tematikken i BM i øvrigt, og med en inderligt ligegyldig storyline. Jeg må indrømme at jeg dobbeltscreenede undervejs, så da jeg i stor undren tænkte "var det det?" henne ved rulleteksterne, måtte jeg en tur omkring google for at se om jeg havde misset en eller anden spidsfindig pointe i et uopmærksomt øjeblik, men det havde jeg ikke. Internettet var i øvrigt ganske enig i, at der her er tale om den ringeste episode af BM. Danske Clara Rugaard spiller en af de helt bærende roller, og hun (og det øvrige cast) kan sagtens spille skuespil, men det er synd for dem at de får så pivringe materiale at gøre det på.
Med mindre man er die hard completist, så kan man roligt springe Mazey Day over. Nu går jeg i gang med Demon 79, og håber det er bedre.
David Mondrup

Nyt svar