Nyt Gear blære tråd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Re: Nyt Gear blære tråd

Indlæg af KennethA »

Uuh. Jeg var selv omkring Pulsarkortene der sidst i halvfemserne. Det var rigtig fedt, og jeg mener jeg havde tre kort i min PC :).
Dét bringer minder frem; tillykke med det :)

KennethA
the19thbear skrev: søn 9. mar 2025 13:24 Jeg rocker som man gjorde anno år 2000, med et creamware lydkort!
-Til jer der ikke aner hvad det er, var det en måde i slut 90erne start 00erne til at aflaste din computer på. Som med UAD, men med meget mere fleksibel routing og en masse synths. Alt var nul latency.

Jeg vil gerne glæde mig over at jeg har fundet et gammelt creamware/soniccore pulsar2 kort frem.
Det rocker stadig 100%.
VILDT fedt at ha 100% realtime effekter på sine inputs og mange synths der også spiller med nul tids latency, også selvom ens computer måske er sat op til at ha 1024 (eller whatever) latency.
Jeg bruger det ikke som main lydkort men router al min lyd til og fra via adat til mit RME setup (da dets drivere ikke kan konkurrere med RME)
Super lækkert.
Og så har jeg lavet sådan et rigtig flot fattigmands magma chassis (en papkasse med noget elektronik-indmad) der går fra PCI til PCIe.

Det gør faktisk en stor forskel at kunne tracke (eller kun lytte) til sig selv med comps/eqs/distortion/echo osv 100% realtime.

Scope1.JPG
scope2.jpg
scope3.png
KennethA
earcandy.dk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

the19thbear skrev: søn 9. mar 2025 13:24 Jeg rocker som man gjorde anno år 2000, med et creamware lydkort!

Det gør faktisk en stor forskel at kunne tracke (eller kun lytte) til sig selv med comps/eqs/distortion/echo osv 100% realtime.
Tillykke !!!

Fint at sådan noget stadig kan blive brugt på den ene eller anden måde :thumbup:

Kan huske jeg selv drømte om Yamahas DSP-factory på et tidspunkt

Det der Creamware-halløj er i princippet smartere ,.. selv om det vist ikke virkede perfekt altid
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

KennethA skrev: tirs 11. mar 2025 18:20 Uuh. Jeg var selv omkring Pulsarkortene der sidst i halvfemserne. Det var rigtig fedt, og jeg mener jeg havde tre kort i min PC :).
Dét bringer minder frem; tillykke med det :)

KennethA
-Til jer der ikke aner hvad det er, var det en måde i slut 90erne start 00erne til at aflaste din computer på. Som med UAD, men med meget mere fleksibel routing og en masse synths. Alt var nul latency.

Jeg vil gerne glæde mig over at jeg har fundet et gammelt creamware/soniccore pulsar2 kort frem.
Det rocker stadig 100%.
VILDT fedt at ha 100% realtime effekter på sine inputs og mange synths der også spiller med nul tids latency, også selvom ens computer måske er sat op til at ha 1024 (eller whatever) latency.
Jeg bruger det ikke som main lydkort men router al min lyd til og fra via adat til mit RME setup (da dets drivere ikke kan konkurrere med RME)
Super lækkert.
Og så har jeg lavet sådan et rigtig flot fattigmands magma chassis (en papkasse med noget elektronik-indmad) der går fra PCI til PCIe.

Scope1.JPG
scope2.jpg
scope3.png
Sejt at du også var med på den :) Jeg var på det system fra år 2002 til 2008 vil jeg tro.
Jeg må indrømme jeg er duperet over hvor meget det stadig er brugbart. Deres modulationsting (chorus, flanger etc) lyder vildt god stadig og alle andre effekter er stadig meget brugbare også.

Det er bare super belejligt at ha ægte "Nul" latency, uanset hvad ens DAW står på af buffe, når man skal tracke (med eller uen deres effekter på).

PCI dimsen kostede mig 2-300kr, så man er hurtigt i gang.
Soniccore lever stadig, men der bliver virkelig ikke arbejdet på andet end at det skal supporte nyeste OS (ihvertfald ikke indvtil videre.
Også derfor jeg ikke gider at bruge det som main lydkort. Har dog testet og det kører egenligt fint i reaper, men stoler bare mere på RME.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

DUBTEMPLE skrev: ons 12. mar 2025 01:05

Tillykke !!!

Fint at sådan noget stadig kan blive brugt på den ene eller anden måde :thumbup:

Kan huske jeg selv drømte om Yamahas DSP-factory på et tidspunkt

Det der Creamware-halløj er i princippet smartere ,.. selv om det vist ikke virkede perfekt altid
Ja det er stadig super smart. Og så elsker jeg deres routing system, frem for feks RME. Det er så let at overskue med den visuelle tilgang (kabeltræk).
Hvis der var en investor som kunne kaste penge i firmaet tror jeg seriøst det kunne blomstre og konkurrere stadig.

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

the19thbear skrev: ons 12. mar 2025 07:17
Soniccore lever stadig, men der bliver virkelig ikke arbejdet på andet end at det skal supporte nyeste OS (ihvertfald ikke indvtil videre.
Tillykke med dit "nye" Creamware/Scope-kort!

Jeg har selv været på platformen de seneste 20 år. Først med PCI-kort, som jeg har 4 af stadigvæk og siden med en XITE1, som jeg desværre har nogle hardware issues med. Hvis det skal fixes skal den en tur til Tyskland og så skal "noget" sikkert skiftes ud. Det bliver ikke billigt.

Anyways, ikke for at tage modet fra dig, men "it might spare you the pain", så her får du lige højdepunkterne for hvordan mit eventyr med Creamware fandt sin foreløbige "afslutning".

Jeg (og andre) oplever desværre issues (Clicks og pops) med deres nyeste 64-bit ASIO-drivere (32-bit fungerede perfekt for mig på samme system), som det har været helt umuligt at løse. Jeg er 99.9% sikker på, at den nye 64-bit driver ikke er helt som den skal være. Jeg kaster ikke flere penge efter det system, før det er fixet, så jeg vil ikke anbefale dig at bruge tid på det, før SonicCore tager sig sammen og fixer den f*%&ing driver og alle de andre kendte småfejl som har plaget systemet i årtier nu. Sandsynligheden for at det sker er lille, da jeg tvivler på, at der er mange penge i at køre SonicCore pt. Og vi skal nok bare være taknemmelige for, at systemet faktisk ikke er ubrugeligt. Jeg endte med selv at købe et RME-lydkort og ellers gå native.

Hvis man bruger det, som du gør og/eller bliver i Scope-miljøet og kører ud(og ind) gennem ADAT til ens main lydkort og anvender dets ASIO-driver, så virker det stort set som det skal, så længe man ikke ønsker at automatisere cc-parametre på diverse Scopedevices. Måske virker det. Måske virker det ikke. Måske virker det første gang du sætter det op, men ikke når du loader dit projekt næste gang.
Der gik lang tid før jeg forstod at stort set alle devices er plaget af dårlig og fejlfyldt implementering af "recall midi cc's". Problemet har været "kendt" i årtier, men muligvis ikke omfanget. Jeg har gjort mig meget umage for at forklare Holger, hvad problemet er og hvordan det kommer til udtryk og at det går igen i større eller mindre omfang i stort set alle stock-devices for flere år siden. Intet er sket. Opgaven med at gå implementeringen af alle midiparametre igennem på alle stock devices er nok alligevel for stor.

Nå, anyways. Som sagt, bruger man det som du gør, så er det stadig smart :)
Senest rettet af petal ons 12. mar 2025 13:07, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

petal skrev: ons 12. mar 2025 10:01
the19thbear skrev: ons 12. mar 2025 07:17
Tillykke med dit "nye" Creamware/Scope-kort!

Jeg har selv været på platformen de seneste 20 år. Først med PCI-kort, som jeg har 4 af stadigvæk og siden med en XITE1, som jeg desværre har nogle hardware issues med. Hvis det skal fixes skal den en tur til Tyskland og så skal "noget" sikkert skiftes ud. Det bliver ikke billigt.

Anyways, ikke for at tage modet fra dig, men "it might spare you the pain", så her får du lige højdepunkterne for hvordan mit eventyr med Creamware fandt sin foreløbige "afslutning".

Jeg (og andre) oplever desværre issues (Clicks og pops) med deres nyeste 64-bit ASIO-drivere (32-bit fungerede perfekt for mig på samme system), som det har været helt umuligt at løse. Jeg er 99.9% sikker på, at den nye 64-bit driver ikke er helt som den skal være. Jeg kaster ikke flere penge efter det system, før det er fixet, så jeg vil ikke anbefale dig at bruge tid på det, før SonicCore tager sig sammen og fixer den f*%&ing driver og alle de andre kendte småfejl som har plaget systemet i årtier nu. Sandsynligheden for at det sker er lille, da jeg tvivler på, at der er mange penge i at køre SonicCore pt. Og vi skal nok bare være taknemmelige for, at systemet faktisk ikke er ubrugeligt. Jeg endre med selv at købe et RME-lydkort og ellers gå native.

Hvis man bruger det, som du gør og/eller bliver i Scope-miljøet og kører ud(og ind) gennem ADAT til ens main lydkort og anvender dets ASIO-driver, så virker det stort set som det skal, så længe man ikke ønsker at automatisere cc-parametre på diverse Scopedevices. Måske virker det. Måske virker det ikke. Måske virker det første gang du sætter det op, men ikke når du loader dit projekt næste gang.
Der gik lang tid før jeg forstod at stort set alle devices er plaget af dårlig og fejlfyldt implementering af "recall midi cc's". Problemet har været "kendt" i årtier, men muligvis ikke omfanget. Jeg har gjort mig meget umage for at forklare Holger, hvad problemet er og hvordan det kommer til udtryk og at det går igen i større eller mindre omfang i stort set alle stock-devices for flere år siden. Intet er sket. Opgaven med at gå implementeringen af alle midiparametre igennem på alle stock devices er nok alligevel for stor.

Nå, anyways. Som sagt. Bruger man det som du gør, så er det stadig smart :)
Hej du. Jeg er helt med på alle de småfejl der er(mange bække små gør en stor å). Og det er super ærgerligt at det ikke ser ud til at blive fixet. Platformen har så meget potentiale men det ser bare ud til at der ikke er penge/fokus på det. Ville ønske de havde lavet et billigt PCIe/usb3 kort som er mere entry level mht pris. Det ville genere flere bruger og derved flere penge og derved tid til programmering.
Men det ser desværre ikke ud til at det bliver til noget.
Der er dog en v8 af softwaren i støbeskeen men hvem ved hvornår det bliver realiseret. Og også om det har nogle bugfixes.

Jeg har netop sat mit system på den måde jeg har gjort fordi jeg ved der er småfejl mange steder. Men som du selv siger, så er den måde jeg bruger det på rigtig fin og jeg har ikke reelle problemer.

Jeg kan anbefale et rme digiface usb. Rmes fantastiske drivere og support og så 32 ind/ud via adat. Latency kan jeg altid have på 128 eller 64 til næsten alle projekter. Og fordi de har en dsp mixer kan jeg route ind/ud uden latency som jeg så kan køre til/fra mit creamware kort (og alt muligt andet).

Sig til hvis du har spørgsmål :)

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Inspireret af frustrationen over at være plaget af dårlige drivere, afsluttede jeg mit Creamware-eventyr med at købe et RME UFX-lydkort, det fungerer godt. Livet er for kort til driver-problemer :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Ah ok :) jeps. RME er kongen. Jeg tror aldrig jeg kommer til at bruge noget andet.

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Blev fristet over evne og kom til at købe en Ensoniq EPS med 4 x ram udvidelse.
IMG_5553.jpeg
IMG_5553.jpeg (2.56 MiB) Vist 245 gange
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Godt billede. Det er sådan lidt uvirkeligt på en fed måde.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator

Første gang jeg har fået lidt ros for et billede😂
Med venlig hilsen

Morten

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Simonfromsidney skrev: lør 15. mar 2025 15:23 Første gang jeg har fået lidt ros for et billede😂
Tillykke med den :)
KennethA
earcandy.dk

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator

KennethA skrev: lør 15. mar 2025 20:55
Simonfromsidney skrev: lør 15. mar 2025 15:23 Første gang jeg har fået lidt ros for et billede😂
Tillykke med den :)
Tak Kenneth.
Nu mangler jeg bare “det store” indkøb ;-) og vi skal have en øl. :-)
Med venlig hilsen

Morten

Nyt svar