ASIO Goes Native!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

ASIO Goes Native!

Indlæg af DUBTEMPLE »

A Giant Leap For Microsoft Windows Audio
Windows‑based musicians have long been asking for better support at the operating system level

— and it seems to be very much on its way,

with native low‑latency ASIO drivers and full support for MIDI 2.0. We reached out to Microsoft to find out more.
Læs videre her:

https://www.soundonsound.com/music-busi ... oes-native
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Meget spændende! 😃

Lyder også til de har gjort det ordentligt fra start.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det var da godt nok også tide!
Så håber jeg ikke de ødelægger det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Native ASIO bliver nok mest for mellemklasse lydkort der så vil køre P&P ?

(lige som mange midi interfaces allerede gør)

Jeg tænker f.eks. RME stadig vil lave deres egne drivere som er at foretrække ?

Men fint hvis ALT, incl dedikerede drivere får et løft
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja det bliver sjovt at se hvad det munder ud i. Netop om bare feks focusrite og andre ikke længere behøver at lave asio drivere, men som nævnt at RME stadig bruger deres egne.
Fedt hvis der også kommer en bedre midi standard snart.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Bare lige for at præcisere, da emnet har været oppe på Steinbergs fora i lidt tid.

Dét de er i gang med, er flere ting:

- Cubase / Nuendo / Reaper på Arm-udgaven af Windows 11
- ASIO på Arm-udgaven af Windows 11 til Focusrite lydkort
- ASIO på Arm-udgaven af Windows 11 til Steinbreg / Yamaha Lydkort
- ASIO på Arm-udgaven af Windows 11 til Standard USB 2 Audio drivere (hvilket er rigtig interessant!)
- MIDI 2.0

.. og på sigt også ASIO til Standard USB 2 interfaces på Intel-Windows, som nok er det der kommer flest folk til gode.

Microsofts egen blog omkring emnet:
https://devblogs.microsoft.com/windows- ... n-windows/

Så altså - vi er *ikke* (endnu) ude i, at Windows overgår til ASIO som audio-backend og dermed får lav latency i almindeligt office-brug - men det er også lidt ligegyldigt i mine øjne, selvom det måske kunne være interessant ift gaming ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

DUBTEMPLE skrev: tirs 4. mar 2025 10:57 Native ASIO bliver nok mest for mellemklasse lydkort der så vil køre P&P ?

(lige som mange midi interfaces allerede gør)

Jeg tænker f.eks. RME stadig vil lave deres egne drivere som er at foretrække ?
Det har i hvert fald været situationen på MacOS i nogle år efterhånden; CoreAudio snupper langt de fleste interfaces, og leverer ca. lige god ydelse på både Focusrite, M-Audio, det interne lydkort og en del andre modeller (men selvfølgelig forskellig lydkvalitet, afhængigt af hardwaren). RME har sin egen driver, der dog stadig også vælges under CoreAudio i f.eks. Abletons preferences.

Det fungerer virkelig godt på denne side af OS skillelinjen. Som dagligt vidne til ASIO4all i varierende grader af robusthed i undervisningslokalet, så håber jeg virkelig på noget tilsvarende på windows.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Sted: Hornsherred

Indlæg af jkspost »

For mig har Asio4all har altid haft problemer med at synkronisere 2 lydkort på mit setup.
Samme PC og hardware fungerede fint med macOS (Hackintosh) og dets indbyggede mulighed for at aggregere lydkort...

For nogle måneder siden faldt jeg over det her i en eller anden tråd på reddit - https://vb-audio.com/Matrix/index.htm -
Det har kørt klippestabilt siden jeg installerede det og fungere virkeligt godt.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

jkspost skrev: tirs 11. mar 2025 12:27 For mig har Asio4all har altid haft problemer med at synkronisere 2 lydkort på mit setup.
Samme PC og hardware fungerede fint med macOS (Hackintosh) og dets indbyggede mulighed for at aggregere lydkort...

For nogle måneder siden faldt jeg over det her i en eller anden tråd på reddit - https://vb-audio.com/Matrix/index.htm -
Det har kørt klippestabilt siden jeg installerede det og fungere virkeligt godt.
Ser fedt ud. Men hvad gør du med latency? Hvor stilles en henne? Skal man bare stille samme asio latency i hver lydkorts softwarem hvis tingene skal være i sync? (jeg tænker flere kilder fordelt ud over flere lydkort der skal være i sync). Eller samler den alt til et nyt lydkort som ens daw kan se?

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Sted: Hornsherred

Indlæg af jkspost »

the19thbear skrev: tirs 11. mar 2025 12:36
jkspost skrev: tirs 11. mar 2025 12:27 For mig har Asio4all har altid haft problemer med at synkronisere 2 lydkort på mit setup.

Ser fedt ud. Men hvad gør du med latency? Hvor stilles en henne? Skal man bare stille samme asio latency i hver lydkorts softwarem hvis tingene skal være i sync? (jeg tænker flere kilder fordelt ud over flere lydkort der skal være i sync). Eller samler den alt til et nyt lydkort som ens daw kan se?
Det sættes i Matrix programmets indstillinger - Tjek evt. youtube videoerne ud der er på siden. Programmet er ret omfattende ift. mulighederne men er relativ nemt at konfigurere
Og det koster ikke noget at installere det udover lidt tid. :-)

Nyt svar