Varmehelvede 🥵

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Telstar
Forum Donator

Varmehelvede 🥵

Indlæg af Telstar »

Jeg har et dejligt studie, som er ca. 16 m2. Udfordringen er, at der nogle gange bliver meget varmt (og koldt).

Det ligger i en baggård, i en bygning på ét plan, med 4 andre studier. Igår da jeg kom, var der 21 grader, på trods af der var 7 grader udenfor. I løbet af 7-8 timer, er temperaturen i studiet nået op på 28.6 grader. Altså 20+ grader mere, end der var udenfor.

Jeg har ingen guitarforstærkere, rørfortærkere eller andet, som kunne mistænkes for at biddrage til problemet. Det "værste" jeg har, er en Mac Mini og et Apollo 8 lydkort. I loftet sidder der 6 små spots. Det er muligvis halogen, og de er jo ikke kendt for at være energi eller varme besparende. Men jeg lavede en test på et tidspunkt, hvor jeg mest sad i mørke, og det gjorde ingen forskel. Der blev lige så varmt.

Jeg har et rør i loftet, som skulle puste luft ind udefra. Og lige nu, hvor der stadig er en anelse køligt udenfor, hjælper det alligevel ikke noget særligt. Som nævnt, så undrer jeg mig over at når jeg ankommer, er der 21 grader i studiet, selvom der er 7 grader udenfor.

Sidste faktor er måske bygningen selv. Ved ikke om det er mursten eller beton, men måske den biddrager til problemet. Om sommeren har jeg oplevet helt op til 32 grader i studiet. Og om vinteren har der været ned til 12 grader, hvilket er ret ubehageligt at sidde i ... og det er nok heller ikke sundt for mit gear, med så store udsving.

Lavede engang et større forsøg med at købe forskellige transportable airconditions. Udfordringen var dog, at de jo selv har noget varme de skal af med, og der er umiddelbart ingen vinduer. Jeg forsøgte at lede dens varme op til røret i loftet, som så kunne transportere varmen videre udenfor. Men de airconditions jeg testede måtte give op. De er simpelthen ikke dimensioneret til at skubbe luft gennem så langt et rør, slet ikke når det sidder 4 meter oppe under loftet.

En tanke jeg fik, var at man måske kunne skaffe et varmevisende/søgende kamera (hvis sådant et eksisterer), som måske kunne afsløre hvor i mit studie varmesynderne er.

Hvad siger i? Er der noget at gøre?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Et menneske afgiver i gennemsnit 100 watt varme, så jeg kan godt forstå at et meget lille tætlukket rum kan blive varmet op af at man sidder der. Men at det er varmt før, du er ankommet, er overraskende. Mit gæt ville være solen. Selv på en overskyet dag vil der være en vis grad af opvarmning.

Er det værre når solen skinner?

Har du prøvet at gå derud og mærke efter inden solen er stået op?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Telstar
Forum Donator

Indlæg af Telstar »

Joachip skrev: man 10. mar 2025 18:14 Et menneske afgiver i gennemsnit 100 watt varme, så jeg kan godt forstå at et meget lille tætlukket rum kan blive varmet op af at man sidder der. Men at det er varmt før, du er ankommet, er overraskende. Mit gæt ville være solen. Selv på en overskyet dag vil der være en vis grad af opvarmning.

Er det værre når solen skinner?

Har du prøvet at gå derud og mærke efter inden solen er stået op?
Jeg er meget sjældent derude tidligt 😅
Syntes egentlig ikke at solen gør så stor forskel, men vil da lige holde øje med det. 👍

Default avatar
Telstar
Forum Donator

Indlæg af Telstar »

Mht til halogen spotsene, så har jeg overvejet om der sidder en transformer som afgiver varme uanset om pærerne er tændt eller slukket. Men tænker det ikke kan være meget. 🤔
Har fundet ud af at man kan leje et termisk kamera. Så måske det er næste skridt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Man kan få sådan noget folie, som man klæber udenpå glasruder, der begrænser solens stråler.

- Never believe anything until it has been officially denied
- Science advances one funeral at a time

Nyt svar