Perseiderne - fotografere stjerneskud - erfaringer?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Perseiderne - fotografere stjerneskud - erfaringer?

Indlæg af Christoffer I. N. »

lykkedes det vist at få et par billeder af stjerneskud, denne aften/nat.

Hvis man er nysgerrig efter at se det selv, så topper det om et døgns tid, natten mellem mandag og tirsdag. Der regner jeg med at prøve igen.
Fik set omkring 13 stjerneskud på den time jeg kiggede, og vi er bor ikke ligefrem på landet, og kigger op i nord-vest-syd retning. Det er mest i vestlig retning der kommer noget, plejer min erfaring at være.

Nu til fotografering af fænomenet.
Jeg er en smule udfordret grundet mit kameras begræsninger. Alt over 1 sekunds lukkertid er tvunget til ISO 100.
10 sekunders lukkertid samler knap så meget lysforurening op, og stjernerne står skarpere, nu de ikke når at rykke sig ligeså meget, men min favorit er de maksimale 15 sekunders lukkertid, fordi der lige kommer det ekstra smæk på stjernerne.

Jeg fokuserer manuelt på "uendeligt", det virker umiddelbart fint. Auto fokus vil være så godt som umuligt at få noget brugbart ud af.
Laveste F tal, 3.3 her. Den højest mulige her, F8, fanger så godt som ingen stjerner ved længste lukkertid.

Det er absolut ikke overbevisende billeder jeg har fået, men jeg kan ikke forklare hvad jeg ser på de to billeder som værende fly, skyer, eller andet. Den anden dag fik jeg et par billeder af et fly, jeg kan poste et af dem også.

IMG_6000.JPG
IMG_6000.JPG (2.45 MiB) Vist 479 gange
IMG_6000 - Kopi.JPG
IMG_6000 - Kopi.JPG (1.33 MiB) Vist 479 gange
IMG_6044.JPG
IMG_6044.JPG (2.56 MiB) Vist 479 gange
IMG_6044 - Kopi.JPG
IMG_6044 - Kopi.JPG (1.45 MiB) Vist 479 gange

Og et af omtalte fly, til højre i nederste halvdel af billedet:

IMG_5931.JPG
IMG_5931.JPG (2.66 MiB) Vist 479 gange

Nogen med erfaring på området? Jeg gider ikke glo 2 timers youtube videoer igennem, for at se hvad man kan med et kamera, der ikke har mine begrænsninger (omtalte ISO grænse, manglende Bulb mode, lavere F tal........).
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Christoffer I. N. skrev: man 12. aug 2024 02:17 ...... Det er mest i vestlig retning der kommer noget, plejer min erfaring at være.
....
Bare lige for god ordens skyld, så skulle det umiddelbart være bedst at kigge i nord-østlig retning:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-08- ... forklaring
https://vejr.tv2.dk/2024-08-12-nu-toppe ... tjerneskud

Det dur dog ikke her, da der er parkeringsplads og 2 andre blokke med konstant lys på, i den retning her hos mig. Hvis jeg skal glo den retning er bedste mulighed nok at tage ned på strandvejen imellem Kokkedal og Nivå, 5 minutter herfra i bil.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Nu kommer komet C/2023 A3 – Tsuchinshan-ATLAS snart forbi, den må jeg se om jeg kan få noget brugbart ud af:
https://videnskab.dk/rummet/ny-komet-ka ... er-du-den/
https://vejr.tv2.dk/2024-10-12-nu-flyve ... -du-se-den
-

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Et par betragtninger:

De fleste af sådan nogen meteorregn kommer fra en bestemt retning, fordi jorden bevæger sig igemmem dem med høj fart. Hvis man kun filmer præcis i den retning med en telelinse, vil de stå næsten helt stille på himlen, og bare ligne stjerner, hvilket er kedeligt.

Man kan ikke vide hvor på himlen de vil ramme, så vidvinkel er nok en bedre idé. Så vil man også kunne se på billedet hvilken del af himlen de kommer fra, hvilket kan se fedt ud.

Vi ved ikke hvornår de kommer, men jo længere lukketid, jo større chance er der. For lang lukketid vil til gengæld få de statiske ting (stjerner og baggrundslys fra byer) til at vinde over meteorerne. Så det er en balance.

Dine billeder er alt for mørke, synes jeg. Der er tre måder at gøre dem lysere på. Og som jeg ser det, bliver du nødt til at finde dig i at gøre mindst en af de tre... og nok i praksis alle tre:
  • Åbne blænden mere
  • Længere lukketid
  • Højere ISO.
Billede
24mm F2.8 i 30 sekunder ved iso 1600. Striben er et fly.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Joachip skrev: søn 13. okt 2024 10:38 Et par betragtninger:

De fleste af sådan nogen meteorregn kommer fra en bestemt retning, fordi jorden bevæger sig igemmem dem med høj fart. Hvis man kun filmer præcis i den retning med en telelinse, vil de stå næsten helt stille på himlen, og bare ligne stjerner, hvilket er kedeligt.

Man kan ikke vide hvor på himlen de vil ramme, så vidvinkel er nok en bedre idé. Så vil man også kunne se på billedet hvilken del af himlen de kommer fra, hvilket kan se fedt ud.

Vi ved ikke hvornår de kommer, men jo længere lukketid, jo større chance er der. For lang lukketid vil til gengæld få de statiske ting (stjerner og baggrundslys fra byer) til at vinde over meteorerne. Så det er en balance.

Dine billeder er alt for mørke, synes jeg. Der er tre måder at gøre dem lysere på. Og som jeg ser det, bliver du nødt til at finde dig i at gøre mindst en af de tre... og nok i praksis alle tre:
  • Åbne blænden mere
  • Længere lukketid
  • Højere ISO.
Billede
24mm F2.8 i 30 sekunder ved iso 1600. Striben er et fly.
Tak! :)

Åbne blænden mere: den er så åben som den kan.
Længere lukkertid: jeg bruger de maksimale 15 sekunder kameraet tillader.
Højere ISO: kameraet er låst til ISO 100 når man bruger over 1 sekunds lukkertid.

I vanlig stil et flot billede du har fået taget. Omkring ISO på mit kamera, så virker det til at alt over 800 virkelig ser træls ud. Det er med garanti bare en fejl 40, men autofokus virker dårlig deroppe (ja, også deroppe.....).

Apropos fokus, hvordan fokuserer du sådan et billede som det du poster? Jeg kan desværre ikke "zoome ind" eller vise i fuld størrelse som man kan på større kameraer, så man finder en god lys stjerne, og får den til at stå så skarpt som muligt med manuel fokus.
Med de billeder jeg har postet mener jeg jeg bakkede lidt af fra uendelig fokus. Det plejer at være hvad folk på youtube anbefaler, hvis ikke det ovenstående.
-

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Det lyder som om dit kamera er til skralderen med alle de sære begræsninger.

Jeg bruger live preview til at ramme fokus med. Og så zoomer jeg helt ind mens den er på live preview. Det er det eneste der bliver præcist nok.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Joachip skrev: søn 13. okt 2024 15:56 Det lyder som om dit kamera er til skralderen med alle de sære begræsninger.

Jeg bruger live preview til at ramme fokus med. Og så zoomer jeg helt ind mens den er på live preview. Det er det eneste der bliver præcist nok.
:-D Jeg har jo før hintet af at jeg gerne ville ha' et "bedre" kamera. Canon mener åbenbart den slags begrænsninger er nødvendige på de her billigere modeller.
-

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Canon er til gengæld et af de firmaer som der findes de bedste firmware hacks til. Prøv at undersøge om "Magic Lantern" understøtter din model. Hvis ikke, så ville jeg nok begynde at spare sammen. Hvis du køber et nyt, så sørg for at det har "RAW" support.

Magic Lantern's primære formål er at fjerne sådan nogen tåbelige begrænsninger.

Edit: Det ser ud som om der er håb:
https://www.magiclantern.fm/forum/index ... #msg238291

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Overvejer også om jeg skulle prøve om man kan få et billede af den der komet, der er i øjeblikket. Har heller ingen erfaring med stjernefotografi whatsoever, så det bliver spændende

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Joachip skrev: man 14. okt 2024 10:27 Canon er til gengæld et af de firmaer som der findes de bedste firmware hacks til. Prøv at undersøge om "Magic Lantern" understøtter din model. Hvis ikke, så ville jeg nok begynde at spare sammen. Hvis du køber et nyt, så sørg for at det har "RAW" support.

Magic Lantern's primære formål er at fjerne sådan nogen tåbelige begrænsninger.

Edit: Det ser ud som om der er håb:
https://www.magiclantern.fm/forum/index ... #msg238291
Fedt at du har gravet det frem, tak. :)
Måske dykker jeg ned i det ved en senere lejlighed, lige umiddelbart virker det for avanceret og eksperimentelt/ufærdigt til mig.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Endelig en eftermiddag med så godt som ingen skyer her. Jeg er meget forhåbningsfuld. :crystal:
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg kom hjem temmelig slukøret, fordi den ikke var til at se.

Nu har jeg så fået lagt billederne ind, og til min overraskelse opdaget, at jeg har kometen på 7 ud af de 9 billeder jeg har taget.

Ligeså undervældende som mine stjerneskuds-billeder:

IMG_6513.JPG
IMG_6513.JPG (3 MiB) Vist 221 gange

Og har man brug for hjælp, så er den i bunden af højre side i markerede cirkel, med hale op skråt mod venstre:

IMG_6513 - spot en komet.jpg
IMG_6513 - spot en komet.jpg (1.77 MiB) Vist 221 gange
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Planet parade mod syd.
Ifølge interview med Cecilie (der også er kilde i artiklen), skulle det være gældende den næste måneds tid. Ikke lige fået læst artiklen endnu:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvi ... enomen-kan
-

Nyt svar