Akustikpaneler???

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Re: Akustikpaneler???

Indlæg af Michailov »

Hald skrev: søn 5. jan 2025 00:09
Kenneth... skrev: lør 4. jan 2025 21:04 Eller sagt på en anden måde... kan man til en bastrap bare stable tretanter oven på hinanden?
Ja du kan bare skære dem i trekanter og stable dem.

Se evt denne video @Højhus har lavet:
Det er lidt en sandhed med modifikationer- for hvis du bare stabler uden understøttelse eller fastgørelse kan materialet meget nemt blive sammentrykket og så ændres egenskaberne.
Især superchunck bør man have det in mente.

Det er i øvrigt en af terrænbatts rigtige fine egenskaber.~ det er en stiv plade der holder formen.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Michailov skrev: søn 5. jan 2025 08:46
DUBTEMPLE skrev: lør 4. jan 2025 13:25
Regner dog ikke med at bruge a-batts ,.. med Hunton Native træfiber der ligger lidt midt imellem med densitet på 50 kg/m3

https://nviro.dk/wp-content/uploads/202 ... 021-NO.pdf

Dertil væg-absorbere der må eksperimenteres på plads med målinger via Arc4
Jeg har ikke selv erfaring med træfiberplader. Men vær opmærksom på at massefylde og luftgennemstrømningsmodstand er 2 forskellige værdier der ikke er indbyrdes afhængige..
Der er ofte en tendens til at tale følges ad. Men 2 materialer med samme massefylde kan sagtens have forskellig luftgennemstrømningsmodstand.
Luftstrømningsmodstanden er for nævnte Hunton Nativo: 6 kPa s/m2

Hvad den er på A-batts og Terrænbats aner jeg ikke for det har aldrig været mig mulig at finde officielt

Et af de store mysterier i livet :lol:

(hvis de angives på vidt forskellige måder så kan jeg iøvrigt sikkert ikke finde ud af at omregne tallene)

Men tak for cirka-tallene, 5500-8000 på a-batts, (og lignende), det ekstra "k" i Huntons opgivelser må være "kilo", altså 6000 i direkte sammenligning.

Altså sammenligneligt med a-batts, og nogenlunde
samme gode effekt over 300mm tykkelse må man formode.

Jeg tænker optimalt til store hjørne-traps ,.. bl.a. nok noget stivere at bygge med end a-batts

I sidste ende bliver det sjus, kvalificerede gæt, og målinger, samt tilretning undervejs for mit vedkommende

Det behøver heller ikke at blive "state of the art" ,.. blot semi-pro
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Michailov skrev: søn 5. jan 2025 08:46
DUBTEMPLE skrev: lør 4. jan 2025 13:25
Regner dog ikke med at bruge a-batts ,.. med Hunton Native træfiber der ligger lidt midt imellem med densitet på 50 kg/m3

https://nviro.dk/wp-content/uploads/202 ... 021-NO.pdf

Dertil væg-absorbere der må eksperimenteres på plads med målinger via Arc4
Jeg har ikke selv erfaring med træfiberplader. Men vær opmærksom på at massefylde og luftgennemstrømningsmodstand er 2 forskellige værdier der ikke er indbyrdes afhængige..
Der er ofte en tendens til at tale følges ad. Men 2 materialer med samme massefylde kan sagtens have forskellig luftgennemstrømningsmodstand.
Nå ,.. jeg fandt ud af at fordre mekanismen ,.. og at den er gratis :)

Den sidste 300mm kalkullering er her gentaget med a-batt versus Hunton Nativo

Samme egenskaber ,.. men Hunton er en tand mere effektiv i bunden

nativo.jpg
nativo.jpg (187.28 KiB) Vist 78 gange
/Dub

Nyt svar