PA højtaler anbefaling

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
KimSteff
Medlem

PA højtaler anbefaling

Indlæg af KimSteff »

Hej. Jeg skal til at købe nye aktive højtalere til min skole. Jeg er musiklærer på en folkeskole hvor vi bruger dem til morgensang hver morgen samt når vi holder små koncerter.
Mit buget er max 10K for et par. Men gerne lidt mindre. Max 10" enheder.
Jeg håber på noget der er lidt mere "moderne"(HiFi agtigt) end fx et par EV sax360.
De behøver ikke at være de kraftigste i verden. Jeg vil hellere have go lyd(hvad det så end er!)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er stærke modstridende krav i din specifikation!!! I min bog er morgensang jo nærmest er vokaler, som jo er stærkt underprioriteret i HiFi, ligesom EV SXA360 jo rent faktisk er tunet til lige netop en HiFi lyd ... fordi EV som firma blev handlet i 80'erne til en kapitalkæde, som forlangte kvantitet over kvalitet. Man gik over til titanium 1" drivere som er billigere at fremstille og som uden massiv processering har det med at rive ørene af lytteren, på 12" siden gik man ned i svingspole størelse, fordi man pludselig teknisk fik mulighed for større forstærkere end 300w....

Men i start 80'erne havde EV faktisk fundet en rigtig god formel for hvad der bare virker S200, men hvis du ser på hvilke enheder den indeholder så var det alt for dyrt at bruge til massesalg, i et marked hvor diskoteks musik for alvor gjorde sit indtog!

Men hvis dit budget ikke skal sprænges: Yamaha DXR10 MKII

Men hvis det sprænges så: RCF NX10-SMA

Men ellers, har jeg et par QSC K10'er jeg gerne vil af med, der er dog en hage ved den ene af dem ikke vil lade mig opdatere firmwaren, og derfor skal checkes efter om det er et eller andet der er faldet af inden i ... eller den skal have et nyt circuitboard - jeg har fået en pris på det sidste, men er i tænkeboxen med det!

--sd

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem

Indlæg af KimSteff »

Jeg har brugt SXA360 mange gange og for mig har det nu ikke noget med HiFi at gøre.. Men lad det nu ligge. Da det er igennem mit arbejde kan det ikke købes ind privat. regner med at bruge tyskeren.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

KimSteff skrev: tors 2. jan 2025 11:01 Da det er igennem mit arbejde kan det ikke købes ind privat. regner med at bruge tyskeren.
Jeg er faktisk også en CVR - virksomhed!
KimSteff skrev: tors 2. jan 2025 11:01 mig har det nu ikke noget med HiFi at gøre..
...næ de lyder rædsomt - men det er fordi de i højere grad fremhæver forvrængnings ting i lyden end phenolerne der var i toppen af de gamle S200 jeg tror desværre at du ikke kan bruge HiFi til noget dannelsesideal i PA sammnehæng, før vi kommer op i kr. 200.000 klassen ... med massiv brug af processor styring af enhederne....

--sd

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

et bud kunne også være sådan en her:

https://www.thomann.de/dk/bose_l1_pro16.htm

Lander på lige omkring 10k eks moms

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

EmilEmil skrev: tors 2. jan 2025 13:42 et bud kunne også være sådan en her:

https://www.thomann.de/dk/bose_l1_pro16.htm

Lander på lige omkring 10k eks moms
Ja men kun til 50 publikummer, har lavet lyd på en duo med storebror L1 Pro32 med Sub2, men ja lyder fint, men pænt ude af budget koster hos tyskeren kr. 25000 pr. System, hvilket vil være 3-4 stk til en almindelig skoles aula/gymnastiksal.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Det er jo en smule sparsomt med oplysninger:

Folkeskole
Morgensang
Små koncerter
God lyd
Max 10"
Aktivt
Max 10K

Jeg ville ikke ane hvad jeg skulle råde dig til.
I gamle dage, lyttede man til 4-5 forskellige løsninger, indtil man åbnede pengetanken.

Men siden at du handler i Tyskland, så må du jo nok køre en tur derned og lytte på det.

Ellers er du velkommen til at komme forbi og lytte til det som jeg har. Søren Dyhr har også fingeren på pulsen hvis to gamle røvhuller som os, stadigvæk har sin gang på jorden...
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Michael Østerz skrev: tors 2. jan 2025 17:30 Søren Dyhr har også fingeren på pulsen hvis to gamle røvhuller som os, stadigvæk har sin gang på jorden...
Jeg tror ikke fingeren på pulsen, har ret særligt meget med ... hvad der virker og ikke gør, men mere at man med erfaring får det værktøj man står med i hånden, uanset lødigheden og anprisninger - altid kan bruge det til ens fordel. Hvor den en passant som spørger efter et trick som altid virker - leder forgæves!

Opdragsstilleren her, har desværre grebet ned i puljen med underlødige produkter som kræver at man er 100 m mester i gainstruktur, hvilket er næsten er umuligt hvis man alligevel har at gøre med utrænede musikudøvere ... kunsten at være lydmand er blandt andet at man får manøvreret sig uden om opgaver hvor for hjemmestrikkede mikrofon teknikker forekommer.

For pokker brug det grej du allerede har og forstå at det er lydkilderne der gør at det lyder mindre heldigt!

Forleden så jeg en mand sige det her meget præsist:
As a live engineer, especially in the underground scene, conditions are never perfect. Spaces present challenges. They might be too small, too large, too roomy, and so on. You might find yourself engineering an electronic dance music (EDM) show with a pair of 10-inch loudspeakers, or a six-piece rock band with an eight-channel mixer and four microphones.

I learned to work within the limitations presented to me to get the job done to the best of my ability, because the show must go on. In the recording studio, the stakes are a little lower. There’s always another take, and nobody’s watching.

I’ve encountered many engineers who take advantage of these lower stakes and spend hours and hours nitpicking over equipment choices, room layouts, mic placement, you name it! And as a result, I’ve seen many frustrated artists and band members whose creativity has been stifled by the nitpicky engineer.
--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis man går lidt videre med, at bruge hvad man i forvejen har - Så kan man med fordel opgradere til en top uden de der rædsomme titanium-drivere:

https://reverb.com/item/84155389-electro-voice-dh1506

...desuden, vil man kunne udskifte 12"-erne til:

https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... C-500.html

...som kommer nærmest i thiele-small parametre til den oprindelige enhed, her dog en del bedre. Pointen er at den oprindeligt var lavet for at tjene penge til kapitalfonden, ved at bruge billigst mulige komponenter og dermed kompromittere tidligere tiders kvaliteter.

Man kan også udskifte til en bedre Titanium også fra Beyma:

https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... river.html

...men skal dog lige have en adapter klar, som kan håndtere gevind til flange - uden at driveren dermed stikker for langt bagud:

https://www.bluearan.co.uk/index.php?id=PAUPC20

--sd

Medlemsavatar
Arnold
Medlem

Indlæg af Arnold »

Som Søren skriver, går man aldrig galt i byen med Yamaha's DRX serie - det som du også kunne overveje (godtnok 12") er EV ZLX 12P G2 - som har bluetooth - dvs. at én enkelt kan bruges som soundboks, hvis det behov opstår i skolen (det er jo det, de unge vil ha'..tænker jeg).

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Arnold skrev: fre 3. jan 2025 18:37 Som Søren skriver, går man aldrig galt i byen med Yamaha's DRX serie
Men det er desværre, ikke sikkert at de "lavhængende frugter" sådan lige lader sig høste ... på given foranledning - Man presser givetvis den nuværende 12" ud af sin "comfort zone" ...lader den lave alt for meget neden under 100 hz, hvor højt står lowcuttet på hver enkel mikrofon, og hvor meget i forholdstal komprimeres der egentlig? Bruges der kondensator mikrofoner, bruges der direkte signaler fra f.eks bassen?

Rigtigt mange anlæg, håndterer allerbedst at alting kører over sm58/sm57 fordi de komprimerer/saturerer de voldsomste spidser af signalet, fordi aktive højttalere i dag kører med Klasse D forstærkere, vil de ikke have ekstra resourcer at gøre godt med ved "spikes" ... hvilket betyder at feeds er lidt sjældnere end de var dengang vi kun kørte med Klasse B og ikke havde mere en 300w at gøre godt med, til gengæld har vi klippede signaler, hvis vi ikke holder et skarpt øje med gainstrukturen.

Måske er kuren i dette tilfælde at få en (kun én) sub på? Jeg har f.eks en subkasse, med en hpf-out ved 125 hz ... hvis den bruges til dette setup, så vil det forhindre en masse intermodulations forvrængning:

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_achat_118_a.htm

--sd

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

sm57 fordi de komprimerer/saturerer de voldsomste spidser af signalet, fordi aktive højttalere i dag kører med Klasse D forstærkere, vil de ikke have ekstra resourcer at gøre godt med ved "spikes" ... hvilket betyder at feeds er lidt sjældnere end de var dengang vi kun kørte med Klasse B og ikke havde mere en 300w at gøre godt med, til gengæld har vi klippede signaler, hvis vi ikke holder et skarpt øje med gainstrukturen
Altså, du skriver det her som om det er en absolut sandhed, men jeg har godt nok aldrig hørt om at sm-mikrofonerne skulle comprimere7saturere signalerne eller at KlasseD forstærker har færre ressourcer ved spikes end en klasse B forstærker??? -h

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu er det lidt over 40 år siden jeg sidst blev undervist i klassisk fysik, men har i stedet praktisk erfaret forskelle imellem dynamiske- og kondensator- mikrofoner, men en dynamisk mikrofon består i Shures sm57 og sm58 af 2 jernkerner og 3 spoler, hvor den ene så bevæger sig med menbranen ud og ind over en statisk magnet, den anden jernkerne er en autotrafo til at forstærke stømmen som modtages fra svingspolen.

Alle spoler har det som kaldes træghed eller i fysikken hystrese, hvilket betyder at de har en lille forskel i tiden hvor de danner et magnetfelt og hvordan de ændrer polariteten ... det vil sige de lige skal have "vendt skråen" før de reagerer. I et højttaler delefilter sidder der derfor mindst en spole i serie med membranen for at få filtret toppen af spektret, og omvendt en kondensator i serie for at få filtreret bassen væk, men altsammen handler om tiderne....

En anden måde at se på det er, grunden til at vi sender store togsæt med stor kinetisk energi under Storebælt, men biler og lastbiler der vejer noget mindre op over broen fordi de bedre kan tilpasse sig pluslige ændringer i hastigheden ... nu vejer membranen med svingspole måske ikke så meget mere end en kondensator membran, men den i den dynamiske mikrofon ser ind i et trægt system ... gør at de ofte er mere fokuserede på lydkilden de er sat op til gengive fra, og ignorerer omgivelsernes lyde. Man kan så pille autotrafoen ud af mikrofonerne det giver så lidt flere oktaver opad til, men gør man vist kun med instrument- men især tromme- mikrofoner? Vel fordi induktionen er mere forudsigeligt kraftig.

"Class-D amplifiers work by generating a train of rectangular pulses of fixed amplitude but varying width and separation. This modulation represents the amplitude variations of the analog audio input signal. In some implementations, the pulses are synchronized with an incoming digital audio signal removing the necessity to convert the signal to analog. The output of the modulator is then used to turn the output transistors on and off alternately. Since the transistors are either fully on or fully off, they dissipate very little power. A simple low-pass filter consisting of an inductor and a capacitor provides a path for the low frequencies of the audio signal, leaving the high-frequency pulses behind."

Så det er ikke på samme måde som med Klasse B et spørgsmål om tilstrækkeligt store elektrolytter i strømforsyningen, og de er vist billigere at fremstille og meget mere kompakte og strømeffektive...

Men du har måske bedre tag i klassisk fysik, og kan fortælle mig hvor jeg tager fejl???

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg fik lige den ide at spørge ChatGBT, om den sidste halvdel af EmilEmil's spørgsmål:

"The crest factor is the ratio of the peak amplitude of a signal to its RMS (Root Mean Square) value. In audio applications, it is an important parameter because it gives insight into the dynamic range of the signal and how well an amplifier can handle peaks without distortion.

In Class D amplifiers, the crest factor can differ from that in linear amplifiers (like Class A or Class AB) due to several factors:

1. **Modulation Technique**: Class D amplifiers use pulse-width modulation (PWM) or other modulation techniques to convert the input audio signal into a series of pulses. The way these pulses are generated and the switching frequency can affect the effective RMS value of the output signal, thus impacting the crest factor.

2. **Output Filtering**: Class D amplifiers typically use low-pass filters to smooth out the PWM signal into a continuous waveform. The design and quality of these filters can influence the output signal's RMS value, which in turn affects the crest factor. If the filter is not designed properly, it may not adequately reproduce the peaks of the audio signal, leading to a lower crest factor.

3. **Non-Linearities and Distortion**: Class D amplifiers can introduce non-linearities and distortion, especially if they are driven into clipping. This can affect the peak levels of the output signal, altering the crest factor. In contrast, linear amplifiers tend to have more predictable behavior regarding distortion and peak handling.

4. **Load Impedance**: The load connected to a Class D amplifier can also influence the crest factor. Different loads can change how the amplifier responds to peaks in the input signal, affecting the overall output characteristics.

5. **Dynamic Range**: Class D amplifiers are often designed to maximize efficiency, which can sometimes come at the cost of dynamic range. If the amplifier is not able to handle high peak levels effectively, the crest factor may be lower compared to other amplifier classes.

In summary, the differences in crest factor in Class D amplifiers compared to other amplifier classes arise from their modulation techniques, output filtering, potential distortion, load conditions, and overall design considerations. Understanding these factors is crucial for optimizing the performance of Class D amplifiers in audio applications."

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

Det lyder meget som om du skal søge i Bose-retningen. F.eks. Bose l1 pro 16 (lidt over budget). Men f.eks. også Bose s1 pro - som også udemærker sig ved at være praktisk at tage med på ture da den kører på batteri. Vi har stor succes med den hvor jeg arbejder (på en efterskole) - lige fra større samlinger (der bruger vi dog 2 stk. bose S1 pro) til når vi er på ture (til musik, info via mikrofon osv). Jeg kender dog ikke så meget til Bose L1-serien udover at den netop har den der lidt hifi-agtige lyd.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Buddy76 skrev: søn 5. jan 2025 20:56 Vi har stor succes med den hvor jeg arbejder (på en efterskole) - lige fra større samlinger (der bruger vi dog 2 stk. bose S1 pro) til når vi er på ture (til musik, info via mikrofon osv).
Ville du sige at den rækker til ca. 50 publikummer pr. kasse ... eller er det mindre? Hvilken musik og hvor mange mikrofoner og hvor rutinerede er de udøvende musikere?

--sd

Nyt svar