Hvilken pladevat og frontstof til Absorbere ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Hvilken pladevat og frontstof til Absorbere ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har nu endelig skaffet terrænbatts

Til simple billige DIY absorbere/hjørnetraps skal jeg nu bare bruge billigt men brugbart pladevat og frontstof

Som pladevat tænker jeg umiddelbart at bruge alm 5mm ,.. eller denne på 8-10:

https://www.stofogstil.dk/pladevat-100g ... 20cm-9901/

Som frontsof overvejer jeg alm billig nevøst velour af den type der også bruges til duge. Det har fasthed og farver der tiltaler mig.

Mener du jeg er helt på afveje, eller kender billigere alternativer til det jeg foreslår, så hører jeg gerne andre forslag :thumbup:
Senest rettet af DUBTEMPLE man 18. nov 2024 00:52, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Noget mindre kompakt, større huller i?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: søn 17. nov 2024 22:00 Noget mindre kompakt, større huller i?
Ved ikke om jeg helt forstår spørgsmålet :)

Det er 20 pakker nye alm 60x100 batts i 50mm tykelse ,... for max densitet ,.. jvf Halds tidligere skriv desangående

(ultra flade væg-absorbere gr begrænset plads, er jo nok bedre end ingenting, så evt lidt flere af slagsen end ellers)

VÆG-ABSORBERE bliver et endu ikke nærmere bestemt antal som bare bliver lavet af pladerne som de ER ,.. altså 60x100cm
Tænker jeg limer dem fast på en tynd finer-bagplade, i præcis samme størrelse, krænger tyndest muligt pladevat over front
samt sider, derefter velour, samt hæfter dem fast bagfra på finer-baglpladen med hæftepistol. List som man gør med stof på
stole-sæder.

Hvis det vil hjælpe markant på virkningen at de er delvist åbne bagtil, samt der laves et mellemrum på 1-2 cm til væggen, så
vil jeg da overveje dette, simpelthen ved at bore nogle store runde huller i bundpladerne. MEN DE SKAL FORBLIVE TYNDE :)

HJØRNE_TRAPS bliver med en bredde på fladen ud mod rummet på 60 cm ,. ramme af en slags ,. ellers som ovenstående

Loftet blir delvist, (50-70pct), beklædt med 1-2 lag , altså 50-100mm, jvf den snak vi havde desangående tidligere

(Sidst nævnte indgår som del af alm varme-isolering samtidig)

Studiet bliver 20-25 kvm, semipro, og skal ikke nødvendigvis være kunst, bare færdigt :)

Sidste finpudsning bliver med ARC 4
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvad er det du gerne vil opnå med det vat?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev: søn 17. nov 2024 23:24 Hvad er det du gerne vil opnå med det vat?
Vattet er for at lave en membran som dæmper usundt støv fra terrænbats ,... jvf hvad der er beskrevet i flere tråde herinde

(Jeg tænker frontstoffet også kan hjælpe lidt her afhængig af type)

Bestemt en nødvendighed, for nu har jeg haft de batts liggende i stuen 1 uge ,.. samt kørt dem til sverige i bilen

Host-host :ack:

De skal helt klart kapsles inde, de er ikke sjove, og helt sikkert heller ikke sunde, at dække sine væge med i rå form
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det kan jeg slet ikke genkende, jeg har stof på mine, og det har ikke givet mig nogle gener.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev: søn 17. nov 2024 23:54 Det kan jeg slet ikke genkende, jeg har stof på mine, og det har ikke givet mig nogle gener.
Ved godt der meldes forskelligt ud, det opleves åbenbart forskelligt, samt holdningerne er delte

Jeg er lidt følsom over for det, har hostet en del mens de pakker lå her, selv om de var lukkerde, så hvorfor ikke ?

Jeg kan læse mig frem til at pladevat også kan give en pænere overflade som side-gevinst :wink:

Morten Bjørn skrev: ons 28. jun 2023 12:12 Det kan næsten kun være støvallergi

uanset hvad du vælger, skal det dækkes over med pladevat for ikke at drysse + tyndt stof

du kan finde en del byggetråde i studiebyg-strømmen her
Basviola skrev: man 4. jun 2018 11:09 Er dog lidt bekymret for sidstnævnte grundet børn og en støvallergiker som kone. Selvom jeg allerede har læst der ikke burde være de store problemer! :-)
Graceville skrev: fre 22. apr 2016 14:26 Mineraluld er ikke farligt i den forstand at det afgiver dampe

Højest så kan partikler genere i halsen og øjne men det er kun fordi det er hvad det er, glas eller sten. Der er folk der arbejder med det hver dag, eks. ham der kører truck i XL-byg og håndværkere der får det på tøjet, i håret og i øjnene men bruger maske for ikke at hoste blod – ej så slemt er det nok ikke, men det kan være generende.

For at det ikke drysser, så pakker du det ind i pladevat under stoffet
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ligesom Hald forstår jeg nok ikke den der med pladevat. Jeg har 2 flytbare lydvægge m. almindelige A-bats i og et panel med terrænbats bag mine højtalere.
Jeg har i bunden et lag lagenlærred og på toppen noget andet tætvævet bomulds- eller polyesterstof - kan ikke lige huske, hvad det er. Det fungere fremragende.
I min optik må det også være sværere at få stoffet til at sidde ordentligt på noget pladevat - but who knows...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: man 18. nov 2024 11:50 Ligesom Hald forstår jeg nok ikke den der med pladevat. Jeg har 2 flytbare lydvægge m. almindelige A-bats i og et panel med terrænbats bag mine højtalere.
Jeg har i bunden et lag lagenlærred og på toppen noget andet tætvævet bomulds- eller polyesterstof - kan ikke lige huske, hvad det er. Det fungere fremragende.
I min optik må det også være sværere at få stoffet til at sidde ordentligt på noget pladevat - but who knows...
Tak for input, to lag stof vil selvfølgelig give mindre støv end et lag, og lagenstof kan måske findes gratis

Jeg har postet 3 quotes ovenover, for at fremhæve at det med støv ikke bare er taget ud af den blå,

Som nævnt reagerer jeg selv tilsyneladen kraftigt på skidtet, jeg skal sidde der i timevis, og gider ikke skulle lave det om igen senere

Holger har også nævnt han ingen problemer har med den slags støv, det må jo bero på forskelle så, men sundt er det sgu ikke

Efter hvad jeg har læst så giver et tyndt lag pladevat under stoffet potentielt en pænere overflade, fordi det kammouflerer de
skader der kan være i gamle batts, eller ujævnheder i nye batts, samt holder stoffet bedre udspændt og glat på sigt

Når jeg laver sådan en tråd her er det blandt andet for at vejre hvilken tykkelse der er optimal på det vat, 5mm eller 10mm ?

Men, ja, who knows :)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Så lidt som muligt, da det ingen nyttig akustisk funktion har.

Jeg oplever ingen problemer med fx Rockwool batts - så længe man ikke rører dem.

Jeg er multiallergiker (inkl. støv) og har astma.

Men ja, der skal bæres beskyttelse når man håndterer eller skærer i det!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: man 18. nov 2024 14:02 Så lidt som muligt, da det ingen nyttig akustisk funktion har.

Jeg oplever ingen problemer med fx Rockwool batts - så længe man ikke rører dem.

Jeg er multiallergiker og har astma.

Hvad er det for noget støv?
Tak for svar vedr tykkelse, så blir det 5mm :thumbup:

Aner ikke hvad type støvet er, kun effekten, det må vel være mikroskopiske støv udledt fra selve ulden,
eller et eventuelt tilsætningsstof, eller bindemidel

Til gengæld oplevet jeg det som 100 pct lugtfrit
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Måske har de været åbnet (upakkede) og samlet støv et sted inden?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: man 18. nov 2024 14:39 Måske har de været åbnet (upakkede) og samlet støv et sted inden?
Nej, lige fra hylden, i pænt rent plast, som pakket fra fabrikken, og håndteret med yderste forsigtighed af mig

1000003259-01.jpeg
1000003259-01.jpeg (237 KiB) Vist 111 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fint nok ,... jeg er videre ,... :thumbup:

Har truffet beslut, laver som det første, når der er tid, en prøve-absorber basseret på disse her:

https://stof2000.dk/vare/pladevat-100-gram/

https://www.selfmade.com/da-dk/p/nervoe ... 651/250244

Begge steder er det faste standard-varer som bare kan afhentes, og hvor jeg alligevel kommer forbi
/Dub

Nyt svar