Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

I dag har jeg fået prøvet lidt af det "specielle" potentiale jeg håbede at få med Blue Cat Connector, modulation af parametre via midi learn inde i feedback loopet.
I det her tilfælde en idé je fik i weekenden. U-He Uhbik G granular pitch shifter har nogle fede klange med grain size parameteret. Det kan lave så absurd korte tider at resultatet ikke tilnærmelsesvis minder om hvad man har fodret den med.

Billede

Uhbik G er nok den af Uhbik'erne jeg har brugt allermest. Scale over til højre gør at man kan pitche 4 oktaver ned, ved at sætte den til 0.25, istedet for de standard 1.00, og så skrue pitch shift ned med -12. Minus-delen af Scale spiller lyden baglæns (igen, kraftigt påvirket af grain size).
Desværre skal man shifte lidt op eller ned, før man får den her granular virkning, den er bypassed med semitone/pitch på 0, i midten.
Så jeg brugte først 1 Uhbik G, scale -1, pitch ned 3 halvtoner. Grain size så styret fra Reaktor Blocks via midi learn - se evt. min gamle video om emnet, embedded nederst i denne post.
Derefter en meget lignende Uhbik G, scale -1 (så grains er i den ideelle verden forlæns igen, men ikke sådan rigtig alligevel, nu grain sizes aldrig vil være perfekt tilpasset hinanden), pitch op 3 halvtoner, Grain size vist nok omkring 7.5, ingen modulation på denne.

Derefter mere gøgl med granular processering i Output Portal, Delay med modulation i Unfiltered Audio Sandman Pro, m.m.

En note herfra til andre der kan finde på at lege med pitch shiftere på fullrange lyd, i 44.1kHz og de her "lavere" samplerates. Jeg pitcher altid ned først, og op efterfølgende. Grunden er, at man ellers vil miste opløsning i toppen. En fullrange lyd først pitchet op 1 oktav, derefter pitchet ned 1 oktav vil ha' alle frekvenser over 11k skåret væk.
Gør man det den anden vej, først ned, derefter op, vil man ha' bevaret toppen (udover eventuelle lydmæssige artifacts fra pitch shifterne). Lad os sige de laveste frekvenser ligger omrking 30 hz. De bliver så pitchet ned til 15 hz, og derefter op igen. Igen er det med at kende sine plugins, men jeg har aldrig oplevet at miste bund. For hurtig/lille grain size kan dog sagtens smadre bunden, hvis den bliver kortere end de der 20-50 millisekunder.

Jeg fik vist ikke skrevet hvad jeg syntes om resultatet. Det virkede perfekt, og jeg glæder mig til at prøve mere af den slags af.

Min gamle video om modulation af plugins med midi learn:

Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

I denne uge har jeg udforsket en af de ting, der indtil videre har været en smule udfordrende at blive klog på i feedback loops (både i Late replies delayet men især "direkte"/u-delayede feedback loops i Connector), nemlig effekter med en indbygget buffer.
Med buffer mener jeg, at effekten får en lyd ind, som så skal igennem bufferen, ofte temposynkroniseret, og så spyttes resultatet ud.

Effekter jeg har prøvet er Cableguys Timeshaper, Twisted Tools Rolodecks (loades i Reaktor v5 og nyere: https://twistedtools.com/), andre ting til Reaktor, Output Portal (granular), Unfiltered Audio Sandman Pro delay'et, og i dag kom jeg på at prøve Sonic Charge Permut8 (https://soniccharge.com/permut8). Jeg har garanteret glemt nogle.

Permut8 er så sjældent i brug, at jeg lige måtte mindes om, hvilke firmwares der ville være oplagte til det her. Det er jo mest Live om-arrangering, stutter/glitch m.m., og ikke nødvendigvis så meget pitching, eksempelvis. Det blev til 3 instanser med Beatrick og Foobar firmwares. Kombineret med nogle bånd af Fabfilter Saturn 2 Smudge blev det meget brugbart, udover at det kunne virke til, at Permut8 gør bunden lidt ulden og udefineret. Det er sikkert en betjeningsfejl herfra.. :)

Nå men, jeg satte mig for at blive bedre venner med emnet "buffer effekter i feedback loops", og det synes jeg jeg er blevet. Det kan stadig blive en kende for uforudsigeligt, men der kan være gode overraskelser imellem.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg fik i sidste uge genbesøgt teknikken jeg fandt på i sommers, med at loade færdige lyde ind som Wavetables i U-He Hive.
I sommer skrev jeg lidt om det, jeg har fjernet det mest overflødige fra quoten:
Christoffer I. N. skrev: fre 23. jun 2023 09:24
Christoffer I. N. skrev: søn 4. jun 2023 22:25 ...
Jeg skal ha' prøvet nogle hjemmelavede synth trommer loadet som wavetable, og se om det også kan virke.
...........
Det blev til 5x 8 frames ved 2048 samples frame størrelse, så ikke specielt meget materiale at arbejde med. Den relativt korte test jeg fik lavet af hihat wavetablen var super fedt, og lige som jeg havde håbet. Det lyder virkelig godt, og på den måde kan man tempo-sync'e længden, stretche hihatten til at fylde over længere tid, eller i den anden grøft korte ghost slag, lave reverse/scrub effkter, pitche op og ned, og meget andet.
.....
Jeg har også brugt lidt tid på at finde ud af hvad Hive's master finetune skal indstilles på, for at man får så godt som den samme tone ud ved F-1 (ved 2048 samples), jeg er landet på -23.00. Komma 00 antyder også at det kan finjusteres meget mere, jeg synes det rammer tilpas tæt på til at jeg er tilfreds.

Af noter jeg har til eksempelvis det her med hihats, der vil jeg meget gerne prøve med 1024 samples pr. frame, eller eventuelt 512, for at få endnu bedre opløsning tidsmæssigt. De 1024 samples tillader hele bølger ned til 43 hertz, det vil så være den dobbelte frekvens ved 512, og mine hihats skal helst ikke indeholde noget information under 100 hz alligevel... .....
...
Nu fik jeg så lige brugt en halv time på at lave 2 nye testtone filer, en til 512 og en til 1024 samples. Det viser sig sjovt nok at logikken passer:
Ved 2048 samples frame size: Spil F-1 master finetune -23.00
Ved 1024 samples frame size: Spil F0 master finetune -23.00
Ved 512 samples frame size: Spil F1 master finetune -23.00
Det er jo så kun for U-He Hive, det er alligevel langt de færreste wavetable synths der tillader load af andet end 2048 samples wav filer. Forhåbentligt brugbart for nogle herinde.

Det fede ved Hive er jo, at du bare slutter wav filen med -WT1024 eller -WT512, og så ved den, at den skal choppe op i dobbelt eller 4 gange så mange stykker. Så er jeg klar til at lave sammenligninger, og finde ud af om man får noget ud af den noget bedre tidsmæssige opløsning.

[Tilføjelse:] Ovenstående er jo gældende for 44.1kHz samplerate. Bruger man Hive i eksempelvis 96kHz kan det være tallene er anderledes, men essensen af min post her er jo primært det med logikken, altså at med den halve samplelængde skal man bare en oktav op, så burde tuning passe.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

I forlængelse af ovenstående post, så fik jeg prøvet hihat patchen fra sidste uge (Lyden blev iøvrigt lavet med den fede Pickle X til Reaktor Blocks: viewtopic.php?p=746382#p746382), "klippet op" i 1024 og 512 sample-længder i Hive.

Nå men....... Det lyder ikke godt i de lavere samplestørrelser. 1024 lyder klart bedre end 512, men det lyder stadig som om, at den her tidsmæssige opløsning jeg har skrevet en masse om, og håbet positivt om, faktisk bliver for kort i især 512 samples, men også 1024 lyder for kort. De 1024 er vist omkring 23 millisekunder pr. frame, det betyder at 512 vil være det halve, og 2048 er det dobbelte.

Jeg får jo nok prøvet det af en gang eller to mere, med andre lyde, men jeg forventer ikke mirakler.
Lydmæssigt kan det jeg hørte måske sammenlignes lidt med granular pitch shift, hvor man bare kan høre at størrelsen/længden er for kort, så man får en ekstra tone ind i lyden, som afgøres af grain vinduet.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Så er det da vist på tide med en opdatering her på bloggen.

For tiden er jeg godt igang med et remix af Torbens fede Dub Techno nummer, Echo From The East. Originalen kan lyttes her:
viewtopic.php?t=85596

Derudover, når der lige er brug for noget andet, så fik jeg for nyligt prøvet et par af UAD "preamp-plugins'ne", dvs. nye Neve 1073 og API Vision channelstrip som farvelade i feedback kæden i Blue Cat Late Replies.
API Vision kan tilpas meget til at det bliver brugbart, men ellers var det lidt af det samme jeg kunne konstatere, som da jeg prøvede Tone Projects Michelangelo i feedback kæden, den slags plugins farver ikke specielt meget til det formål. API Vision og ren UAD DSP er dog fint til et delay eller to eller mere, det er meget sjældent jeg maxer ud på UAD forbrug. Jeg er indtil videre gladere for gode distortion pedal emuleringer i feedback kæden, dvs. oftest UAD Raw eller Mercuriall TSC. De skal bare sættes tilpas lavt i gain, så det ikke er full on distortion fra første gang rundt i loopet.

Og så fik jeg lavet en enkelt test med 2C Audio Kaleidoscope til wavetable brug. Det er vist noget tid siden jeg har nævnt den sidst, så her er et link:
https://www.2caudio.com/products/kaleidoscope
Indtil nu har jeg bare brugt den tunet til den tone jeg nu vælger, men efter jeg fik idéen om at lave wavetables med den, tunet til eksempelvis F0, og så loade pågældende lyd ind i en god sampler og tune de 24 cents ned, så fik jeg læst i manualen endnu endnu engang. Og Kaleidoscope kan selvfølgelig sættes til at tune til en bestemt frekvens, istedet for en tone. Dvs. istedet for F0, G3 eller hvad man nu kunne tænke sig, er det ganske ligetil at taste 43,066406 hertz ind.
Nu hvor der går ca. 2 år imellem at jeg bruger Kaleidoscope, så jo, jeg kan da altid få en "ny" lyd ud af den, men det er samtidigt også med lidt af en indlæringskurve iforhold til hvad forskellige parametre gør. Der skal noget mere til for at jeg kan kalde mig superbruger i et plugin jeg har haft i vel 10 år...
Udfra den ene test-wavetable jeg fik lavet, mangler jeg stadig at prøve, hvor godt det reelt tuner. Hvis ikke det er spot on, kan det om ikke andet nok blive til fine wavetables til percussion brug.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Fantastisk måde at spendere sine torsdag og fredag aftener på.. :-D Kom til at prøve en wavetable idé af torsdag - blande en saw med en square, og filtrere i 2 forskellige retninger - , så efter 3½ times tid, var der kun klip af lidt over 200 single cycle filer tilbage.
Hop til 4 timer senere i dag, og jeg mangler stadig en halv-hel times klipperi.
En eller anden, mind mig lige om, at jeg ikke gider de der totalt håndlavede 256 frames wavetables.... :)

Problemet i dag har også været, at så får jeg nye idéer, der intet har med denne wavetable at gøre, men er detaljerede nok til at jeg kan bruge en halv time på at brainstorme i mit tekstdokument.

Tilføjelse: Det er nok de færreste af eventuelle læsere der har set posten endnu, derfor denne dejlige vedhæftning.
...... Men at prøve den af, det må blive en anden dag. :-D

pyha.png
pyha.png (252.84 KiB) Vist 811 gange
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Bare lige en lynpost der nok egenligt burde være andetsteds, nu bliver det her på min egen blog.
Jeg kom i tanke om My Panda Shall Fly, jeg mindes det var @Morten B der linkede til noget lignende følgende instagram videoer, denne er fra 2018, men jeg kan ikke umiddelbart finde dem postet herinde, så nu er den her (igen?), bare som en reminder.
Hvor meget reel "reminder" der er over det, ved jeg ikke. Jeg ser ikke lige for mig at jeg begynde at circuit bende cd afspillere.

https://www.instagram.com/mypandashallf ... fqLaPHAxV/
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Aftenens plan var at sample waveforms fra Synapse Audio Dune BE, som jeg aldrig rigtigt bruger, men der er nogle fine waveforms i den, som jeg godt kunne tænke mig som wavetables til brug i U-He Hive, Reaktor Blocks m.m.
Da jeg endelig blev færdig med at klippe wavetables, skulle de jo lige prøves, det brugte jeg så 1½ time på, og det her er en optagelse af patchen.
1 bar loop, og i vanlig stil er al bevægelse man hører programmeret ind i patchen.
Privat soundcloud link, der kan downloades. Hvis nogen gider, må de gerne lige i det mindste skrive om linket virker. :)
Link:
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Garrrrh, en eller anden, mind mig lige om besværlighederne med at klippe single cycles ud af modulerende FM waveforms....... :-D
Det kan være jeg så denne gang prøver at ignorere zero crossing af start og slut, i det mindste i halvdelen af waveforms'ne.
Interpolation lyder noget bedre hvis størstedelen af waveformen alligner med den næste, istedet for at være rykket ja nogle gange vel nærmest op til 90 grader.

I det her tilfælde er jeg igang med at lave 3x32 frames hvor startfasen på en FM oscillator ændrer sig, noget der jo ikke er muligt i normale FM synths, nu man sjældent kan styre startfasen.
Jeg er med på at man teoretisk kan ændre punktet ved at starte ud med en kort pitch ændring, som så lander på korrekt pitch igen. Det bliver noget bøvl at få noget præcist ud af.

Igår fik jeg også prøvet en anden trigger mode af til U-He Hive's LFO'er. Jeg manglede en fritløbende trigger, da de fleste af dens trigs er baseret på gate signalet. Sync synkroniserede til host'ens transport, og så er det ellers bare at vælge den tid man vil, temposynkroniseret eller sekunder. Jeg kunne godt bruge en helt almindelig free running trig, men den her er bestemt også acceptabel.

Tidligere på ugen fik jeg også dyppet tæerne i at bruge Polyverse Filterverse (viewtopic.php?t=85682) til wavetables.
Et par posts oppe skrev jeg om at blande saw og square som wavetable, ved at fjerne frekvensområder i den ene waveform, og lade den anden waveform udfylde de huller i frekvensspektret.
Med Filterverse prøvede jeg med et af dens Multi peak filtre, det virkede godt.

Tilføjelse:
Istedet for at massakrere posten så tilføjer jeg bare lidt. Endnu en gang late night wavetable edit... :-D
Det virkede som forventet godt at droppe zero crossing i klipning af omtalte FM wavetable. Jeg fandt et peak ca. i midten af den single cycle jeg var nået til, som så fik lov at være pejlemærke for de resterende udklip. Det blev bare på øjemål, så den her "midte" bevæger sig en smule fra frame til frame. Det virkede med garanti bedre end at rykke "fase" mange samples, af flere omgange. Den slags har jeg prøvet, og det er altså ganske trist, når man bruger så lang tid på at klippe alt selv.

... Og så må jeg beslutte, om jeg gider at bruge ~3 timer mandag på at klippe de resterende 2x32 frames. Det kunne gøre den færdige wavetable noget mere spændende.

Nårh jo, noget andet jeg ikke fik skrevet i første omgang i denne post. Jeg har leget med Native Instruments Molekular i feedback loop. I første omgang var det både for at prøve skiftende delay-tider (med dens basic dual delay), og andre kreative ting.
Den skifter delay ganske godt, bedre end de Blocks moduler jeg har, og sluger ikke det store CPU. Tilgengæld er det en (lille) smule irriterende at den er dual mono, de her små dreje-skalaer de har i Reaktor er ikke særligt præcise, så der skal lige nørkles lidt for at ramme samme modulation værdier i højre og venstre side.
Derudover andre sjove effekter, granular delay eksempelvis, som jeg slet ikke har leget nok med.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Som skrevet i den dedikerede tråd, så har jeg brugt en del tid på Fabfilter Timeless 3.
De seneste par dage har jeg leget med tuning af korte delay tider til feedback ringning. Jeg ville gerne tune det til noget der passede tonalt, derfor var det dejligt lige at google "hertz to milliseconds", og gemme et screenshot af den simple formel.
Det virker rigtig godt, og med de op 6 indbyggede filtre, i feedback loopet, er det til at forme noget godt. Jeg må nok også få prøvet at modulate de her filtre.... :-D
Fik kombineret det med audiorate modulation af filtre i Fabfilter Volcano 3, læs evt. her: viewtopic.php?p=743230#p743230. I det her tilfælde valgte jeg at placere Volcano efter den her feedback ringning, nu synth patchen bare var et sinus pluck.
Fedt at bygge videre på de her halv-avancerede teknikker.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Lille tip herfra - ingen speciel original idé eller noget - som jeg endelig har fået prøvet af, og som jeg her nogle dage senere allerede er totalt afhængig af:
EQ før parallel compression.

Til delays bruger jeg ofte parallel compression, for at hive det sidste af halen op.
Hvis man så gerne vil ha' ekstra hype til eksempelvis toppen, som ellers ofte bliver skåret væk i de her udklingende delays, så prop et 6 eller/og 12dB's high pass på, godt deroppe af, og squash signalet ligeså meget som man normalt ville gøre det med parallel comp af delays.
Hvis man er meget pernitten med den u-comp'ede delay klang, så kræver det nok noget tweaking af eq'en, for at finde noget der ikke ændrer klangen for voldsomt.
Jeg ville egenligt bruge linear phase EQ til det her, men så meget som jeg komprimerer, har jeg ikke lyst til at hive ringningen de der 15-30dB frem.
Og så er det ellers bare at finde en god balance med faderen på det parallelle.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Det her er en mere original/selvopfunden idé. Lige haft lidt af et breakthrough hvad angår Kick lyddesign.

Jeg bruger Fabfilter Volcano 3 til at lave klassisk (minimum fase) multibånds lyd, eksempelvis på Kicks. Hvorfor ikke bruge Saturn 2? Jo, fordi man kan styre peak/resonans i Volcano, og det har super meget at sige for resultatet.
Dvs.:
Load Volcano, indsæt et All Pass filter (i clean mode.), tune filterets frekvens og resonans nede i bunden/lav mellemtone, så det lyder godt. 12dB filter plejer at være at foretrække her. Skal det virkelig ha' zap lyd, så vælg et stejlere filter...
OK, så langt så godt.

Min idé var oprindeligt at bruge en envelope til at skubbe lidt/meget til all pass frekvensen. Det lyder vist ikke rigtig godt. Som man nok kunne forvente. Jeg har dog haft super resultater med temposync'ed LFO på bass'er.
Men sæt envelopen til at styre Global Mix nede i bunden til højre. Sæt Mix til 0, modulate med Envelope, mod depth til 1.000/max.
Herefter er det bare at lege med envelopen.
Sustain satte jeg så lavt som muligt, jeg ville gerne ha' bevægelsen fra 0 mix, til 100% mix, til 0 mix igen. Husk eventuelt lidt release, men absolut ikke for meget.
Sæt et delay på start af envelopen, så slipper du for zap lyden i transienten. Leg med attack og decay slopes, det gør meget for lyden.
Husk at tiderne er nede omkring "0-100" millisekunder, måske lidt mere, afhængigt af hvor langt et kick man arbejder på. Leg med det.
Ligesom med alt andet der kræver præcision fra Fabfilters modulation system, så husk at bruge oversampling, i Volcano kaldet High Quality, nede i bunden af vinduet.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Vil jo gerne opdatere bloggen månedligt, så hvis nogen savner mine indspark så er der lidt her:
Fabfilter 20 tips i anledning af 20 års jubilæum. Jeg er blevet lidt klogere på XLFO'en:
viewtopic.php?t=86222
Og så ser jeg frem til at prøve nyeste opdatering (v 0.8) af Polyverse Filterverse, og Martinic AX Chorus:
viewtopic.php?t=85682
viewtopic.php?t=85336

Og så gik en del af Juni med at fordybe mig en smule mere i infrarød foto, meget af det er delt i tråden her:
viewtopic.php?t=84361

Her i Juli holder jeg "ferie" i anledning af Tour de France, ligesom jeg plejer.
Denne gang har jeg dog valgt at være åben overfor små musik og lyd-idéer, hvis der lige er noget der skal prøves. Det er ikke blevet til mange aftener/nætter brugt på lyd, men det har været fedt at genopleve den der stemning jeg husker fra for 20 år siden, solopgangen sniger sig ind af vinduerne klokken 3-4-5 stykker, imens jeg fordyber mig i hvad nattens idé nu er.
Jeg har lavet et par wavetables med Robo Comb filteret i Filterverse. I nat fik jeg udvidet en af de 32 frames PWM wavetables jeg lavede i Zebra sidste år, dvs. 8 variationer af indstilling i Filterverse, til i alt 256 frames. Det tog mig 50 minutter(!) at lave en 256 frames wavetable, super fedt at kunne udvide en eksisterende wavetable til max størrelse så hurtigt.
Jeg loopede de oprindelige 32 frames nogle gange, og håbede på et brugbart resultat igennem Filterverse, så det bare var at klippe de 8 variationer ud, i 32768 samples længde. Det virkede! Alternativet, med 256 håndlavede frames, ville tage tiiiiimeeerrrrrr....
Pointen her er 32 frames med PWM modulation i den ene retning, og så 8 frames variation af Robo Comb. Derefter kan der proppes BP filter på, flanger/phaser, panner o.m.a.

For kendere af Filterverse, så tuner jeg filterets frekvens til noget der passer med de 43,06 hertz (44100/1024) som er grundtonen. I det her tilfælde valgte jeg vist den dobbelte frekvens. Finder et sweetspot med Type vælgeren, Stretch og Symmetry. Den første wavetable jeg lavede for en uges tid siden blev for centreret omkring et frekvensområde, nok fordi jeg brugte ganske høj resonans, så det brugte jeg intet af denne gang. Så automatiserede jeg 8 variationer i Symmetry parameteret der lød som et godt sweep.
Til fremtidige lignende wavetables kunne jeg sagtens finde på at skære hver anden PWM fil fra, så jeg ender med 16 oprindelige frames, med mulighed for 16 frames sweep igennem eksempelvis Symmetry i Filterverse. Jeg er glad for den interpolation jeg får ud af de nuværende 32 frames PWM modulation, men hvis der ikke går det store tabt ved at fjerne hver anden, så er det et fint kompromis for at få dobbelt så meget variation ud af Filterverse, eller hvad man nu kunne finde på at bruge.

Der står lidt om det med PWM i Zebra her, dog nogle måneder inden jeg fik lavet wavetables:
viewtopic.php?p=738891#p738891

Sidst men absolut ikke mindst, så håber jeg på at bruge August på at blive færdig med det remix af Torbens nummer, som jeg har været igang med (on & off, mest off......) siden November. Jeg er umiddelbart så godt som klar til arrangement, så der mangler vel kun en 20-40 timers arbejde endnu.... :-D
Hør originalen her:
viewtopic.php?t=85596
https://geometriae.bandcamp.com/track/e ... m-the-east
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

For folk der læser mine nørde-posts rundt omkring på forummet, her er en opfølgning på en lille del af min Filterverse post fra sidste uge (viewtopic.php?p=754989#p754989).
Jeg har fået prøvet at lave en reel phaser i Fabfilter Volcano, derudover flanging i Volcano og Fabfilter Timeless, men det er nu ikke et nyt koncept for mig i dem.

Grunden til at lave phaser og flanger i de to, er den her "teknik" jeg skriver om i Filterverse posten, modulate phaser/flanger som normalt med en LFO, men også bruge en envelope follower til at skrue ned for LFO rate (eller hvad man nu har lyst til at gøre).
Jeg er iforvejen størst fan af u-synced svingning i flanger og phaser, selvom temposyncing selvfølgelig også har sin berettigelse. Især til store bass'er bliver det meget uforudsigeligt, hvis en phaser ikke er temposynced.
Ved at "fryse" LFO'en med envelope followeren bliver det bare ekstra rytmisk. De hurtigere rul fra LFO'en kommer så i de svagere perioder, virkelig lækkert.

Nu jeg brokkede mig over cpu-forbruget i Filterverse, så er det jo dejligt, at man kan lave vellydende phaser og flanger, der bruger så godt som intet cpu i Volcano og Timeless. For mig virker det som om, at den her Tape algo i Timeless lyder tanden bedre, mere "fyldig chorus'y", end den "algo" de nu har lavet til Delay parameteret pr. filter i Volcano.
Til sådan noget her, hvor man gerne vil høre modulationen, der er Tape klart at foretrække over Stretch algo i Timeless.

Hvad angår phaser i Volcano, der lyder det for mig til, at man nok skal bruge 4 samtidige all pass filtre, for at få noget der lyder ordentligt af phaser. Separat modulation af "Peak" i all pass filtrene i Volcano giver lige en ekstra dimension. Kan man nøjes med 3 all pass filtre, så er der LFO's nok til at lave 3 faseforskudte LFO's til både frekvens og Peak (lignende mine Tri-Stereo posts, her er link til en tilfældig: viewtopic.php?p=750802#p750802), det kan være det skal prøves.

Jeg fik også lavet en lyntest med omtalte flanger modulation efter et delay, det skal helt klart dykkes mere ned i. Envelope followeren kan også sættes til at hæve eller sænke modulation depth, det kunne eksempelvis være fedt på en delay udklingning, så der er knap så store udsving i starten, når delayet er kraftigst, men så ekstra (evt. også hurtigere) modulation når den klinger ud. Eller lignende funktion, på flanger dry/wet mix.
Det er sjovt, det her med at opdage u-udforskede muligheder, og så gå på opdagelse i hvor/hvad man kan bruge det til.. :)
-

Nyt svar