Rockwool alternativ, Sø uld, Knauf, uden formaldehyd til hjemmestudie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
AmagerStrand
Medlem
Sted: Copenhagen

Rockwool alternativ, Sø uld, Knauf, uden formaldehyd til hjemmestudie

Indlæg af AmagerStrand »

https://www.sould.dk/acoustic-mats

https://www.stark.dk/knauf-insulation-e ... 00-1655613

Hej lydmaskinen!

Jeg skriver da jeg skal i gang med at bygge lydregulering/absorption til et lydstudie, hjørner, broadband, cloud osv osv - til dette har jeg fået anbefalet følgende materialer fra Rockwool:

Rockwool - Flexibatts 37
Rockwool - A Batts

Jeg vil dog hellere benytte produkter som ikke afgasser formaldehyd.

Har i erfaringer med anbefale lignende materialer fra Søuld eller Knauf, som er tilsvarende de listede Rockwool produkter, som jeg kan finde i Danmark.

Bonus spørgsmål.

Betyder “37” at det har en densitet på 37?

Jeg har læst at Gik acoustics bruger et produkt med en densitet på 45, kan 37 stadig bruges?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Til all-round regulering, og traps, regnes terrænbats normalt som optimalt ,.. de har en densitet på ca 100

Man ka altid forøge virkningen med mere tykkelse,
uanset hvad man bruger, eller omvendt, men det er sjældent en hensigtsmæssig løsning IRL

Rockwools angagement i Rusland er IMHO værrer end afgasning, så al mulig grund til at undgå dem

Paroc laver også terrænbatts, densiteten er uspecificeret men anslås at være nogenlunde ens,
(men ingen garanti herfra)

Der findes derudover Hunton træulds batts ,.. med en densitet på ca 50 ,.. som en oplagt mellemting
mellem hårde terrænbats, og almindelig blød og viljeløs isolering.

Densitet giver som ekstra-bonus normalt hårdhed, som er nødvendigt hvis man f.eks. vil stable mange trekanter til en corner-trap. Terrænbats er så hårde så en voksen kan gå på dem uden ar de deformeres, og gode gode at arbejde med, også til hængende clouds

Der er dusinvis af tråde at søge på herinde, men
en specifik nem forhånds-opskrift til et givet rum, eller spørgsmål, findes ikke.
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker faktisk allerede at der er skrevet en del om emnet, Holger Lagerfeldts studie er bygget af terrænbats, jeg har mange dæmpebats med terrænbats. Jeg ser ingen grund til at lede efter et dårligere produkt. Mener også at der tidligere har været kommenteret på det med gassen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Der er også udviklet nogle malinger der kan binde noget af formaldehyden. Jeg kan ikke huske om det blev nævnt i de andre indlæg.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Nyt svar