Jeg faldt lige over den her ... Nu ved jeg ikke rigtigt om lyden af pap har relevans andre steder end foran en Vox AC 30, men jeg vil sige at vokal lyd faktisk afhænger lidt af hvilket grej man er ude i, en analog midas pult, er jo nærmest berygtet for det som den gør ved en transient, som næsten ikke lader sig genskabe i en digital pult. Hvad man kan gøre ved en vokal i en digital pult er det som nogen kalder "Instant awesome" som i bund og grund er at kører lowcut op så lige akkurat hører den tager fat i grundtonen, så sætter man thresshold ned til absolut laveste værdi, og kører med 1:1 komprimering det vil sige ingen, forsigtigt så ændrer man så på komprimeringen - indtil der bliver hevet 6 dB af ... og til slut løfter man makeup gain indtil den er oppe på niveauet - som hvis kompressoren endnu ikke var indsat...
Dette er et forsøg på at få en midas "klang" ud af en digital pult, men man skal muligvis lægge et svagt 300 hz bredklokket dyk ind i "begyndelsen". Men alt i alt er det bedre for vokalisten at arbejde med, end at lægge limittering på for at undgå at de blæser over, hvor de så typisk kan mærke at "tabe vejret" ... når de går til den, det er selvfølgelig i et scenario, hvor typen af spillested ikke endnu er et stadion!!!!
--sd