Room correction - hvor aggressivt bør det indstilles?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Room correction - hvor aggressivt bør det indstilles?

Indlæg af Mr. Soundman »

Så har jeg (for første gang) lavet målinger af frekvensrespons i mit hjemmestudie med mit nye IK Multimedia ARC Studio.

Målinger og estimerede korrektioner

Måling på mine ADAM-monitorer uden korrektion:
ADAM - Analyse før correction 2024-08-17_D.jpg
ADAM - Analyse før correction 2024-08-17_D.jpg (79.24 KiB) Vist 1256 gange

ARC Studios forventede resultat for korrektion med de valte indstillinger:
ADAM - Estimeret correction 2024-08-17 - 1_D.jpg
ADAM - Estimeret correction 2024-08-17 - 1_D.jpg (75.73 KiB) Vist 1256 gange

Måling på mine ADAM-monitorer efter korrektion:
ADAM - Analyse efter correction 2024-08-17_D.jpg
ADAM - Analyse efter correction 2024-08-17_D.jpg (76.63 KiB) Vist 1256 gange

Måling på mine nye Dynaudio LYD 7-monitorer uden korrektion:
Dynaudio - Analyse før correction 2024-08-17_D.jpg
Dynaudio - Analyse før correction 2024-08-17_D.jpg (77.94 KiB) Vist 1256 gange

ARC Studios forventede resultat for korrektion med de valte indstillinger:
Dynaudio - Estimeret correction 2024-08-17 - 1_D.jpg
Dynaudio - Estimeret correction 2024-08-17 - 1_D.jpg (78.39 KiB) Vist 1256 gange

Måling på mine Dynaudio LYD 7-monitorer efter korrektion:
Dynaudio - Analyse efter correction 2024-08-17_D.jpg
Dynaudio - Analyse efter correction 2024-08-17_D.jpg (76.61 KiB) Vist 1256 gange

Diskussion af resultaterne

ADAM vs Dynaudio
Den første interessante iagttagelse, der springer mig lidt i øjnene, er, at frekvensresponsen med ADAM-højttalerne stikker væsentlig mere af end frekvensresponsen med Dynaudio-højttalerne, selvom ADAM-højttalerne er af en væsentlig højere prisklasse. Det skal så siges, at de to højttalersæt af gode grunde ikke er placeret præcis samme sted og at lytteposition (og dermed målepositioner) for ADAM-højttalerne er ca. en meter længere bagud i rummet end for Dynaudio-højttalerne.

Stereobilledet
Stereoforvrængningen springer også meget i øjnene - især med ADAM-højttalerne - men er vel grundlæggende ikke så overraskende i og med at inventarer, vinduer, grej og monitorer ikke er placeret symmetrisk i forhold til rummet. Det er forøvrigt interessant at højre og venstre, for ADAM-højttalernes vedkommende, ved 3 kHz tydeligt skifter rolle indbyrdes i forhold til asymmetrien.

Bassen
Det er interessant, at bassen for ADAM-højttalernes vedkommende er højere fra den venstre højttaler, selvom denne, modsat den anden, står næsten helt inde i rummets hjørne. Det er nok noget af det, der overrasker mig mest her. Jeg havde gættet på det modsatte. (Hjørnet er dog delvis akustikbehandlet med rockwool-absorbere).

Generelt vilde kurver før korrektion
Det er da egentlig utroligt, at jeg overhovedet har kunnet lave musik her, sådan som kurverne før korrektion ser ud... men det har måske også bare mest været indbildt kunnen... :lol:

Spørgsmål
Kurven efter korrektion har ved ca. 250-550 Hz noget større udsving end resten af kurven (især for ADAM-højttalernes vedkommende). Korrektionerne er lavet automatisk af ARC-studio. Der er dog mulighed for at tweeke yderligere på det manuelt, hvis man vil. Spørgsmålet er så, om det er bevidst fra ARC Studios side, at der ikke rettes mere hårdt ind ved 250-550 Hz, for ikke at det skal komme til at lyde for unaturligt? Ville I andre gå ind og rette yderligere på kurven manuelt, eller skal man bare lad det være, som det er nu?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nu hvor du har fået det lidt mere lineært, så vær ikke bange for *oveni* denne kurve at have en low shelf der giver lidt mere af den oprindelige voicing tilbage i bunden.

Den der graf ligner en klassisk overkompensering der glemmer den naturlige fyldige lyd (i bunden).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for forslag. Ja, jeg synes også at mine ADAM-højttalere blev lidt bas-svage efter min room correction sammenlignet med f.eks. mine head phones.

Der findes forskellige presets i ARC Studio softwaren, der giver forskellige kurver, som den så sigter efter at ramme, når den laver room correction. Det er den hvide linje på screenshot’ene.

Jeg valgte i første omgang det Target-preset, der hedder ”Flat”. Der sigter ARC Studio’en efter en helt ret og vandret linje.

Her er nogle eksempler på andre Target-presets, som man kan vælge – (den hvide linje). De to orange kurver viser så, hvordan ARC Studio forventer, at frekvensresponsen reelt vil blive, hvis man vælger det pågældende ”Target” – (her med rum-analysen fra ADAM-højttalerne indlæst).

Target-preset: ”Default”:
ADAM - Default.JPG
ADAM - Default.JPG (100.36 KiB) Vist 1177 gange

Target-preset: ”Standard Control Room”:
ADAM - Starndard control room.JPG
ADAM - Starndard control room.JPG (100.72 KiB) Vist 1177 gange

Target-preset: ”Control Room Contour”:
ADAM - Control room contour.JPG
ADAM - Control room contour.JPG (103.81 KiB) Vist 1177 gange

Mine nye indstillinger

Jeg har nu lavet min egen Custom-Target til hvert højttalersæt. Jeg har taget udgangspunkt i den preset, der hedder ”Strandard Control Room”, og så har jeg tweeket lidt på det, for at få lidt mindre udsving i området ca. 200-500 Hz.

Min custom target-kurve og ARC Studios forventede rersultat for korrektion – Dynaudio-højttalerne:
Dynaudio - Estimeret correction 2024-08-18 - 1_B.jpg
Dynaudio - Estimeret correction 2024-08-18 - 1_B.jpg (76.59 KiB) Vist 1177 gange

Måling på mine Dynaudio-højttalere efter korrektion:
Dynaudio - Analyse efter correction 2024-08-18 - 1_B.jpg
Dynaudio - Analyse efter correction 2024-08-18 - 1_B.jpg (71.03 KiB) Vist 1177 gange

Min custom target-kurve og ARC Studios forventede rersultat for korrektion – ADAM-højttalerne:
ADAM - Estimeret correction med Custom 2 - 2024-08-18 - 1_B.jpg
ADAM - Estimeret correction med Custom 2 - 2024-08-18 - 1_B.jpg (77.17 KiB) Vist 1177 gange

Måling på mine ADAM-højttalere efter korrektion:
ADAM - Analyse efter correction 2024-08-18 - 1_B.jpg
ADAM - Analyse efter correction 2024-08-18 - 1_B.jpg (70.84 KiB) Vist 1177 gange

Korrektionstype

Når man editerer ”Target”, så kan man forøvrigt vælge mellem 3 forskellige ”Correction Type”: ”Sharp”, ”Default” og ”Broad”. Her vælges, hvor hårdt der skal rettes ind mod target-linjen. Jeg har hver gang valgt ”Default”, som er en mellemting mellem de andre to.

Lytteposition har meget at sige!

Da jeg lavede kontrolmålingerne efter den nye korrektion med ADAM-højttalerne, så kunne jeg ikke forstå, at frekvensresponsen i første omgang så helt hen i vejret ud :? Det viste sig, at jeg havde glemt at skifte fra Dynaudio-højttalerne til ADAM-højttalerne på min monitor-controller :roll:målemikrofonen blev altså placeret i ADAM-højttalernes lytteposition, som er ca. 75 cm længere bagud i rummet end Dynaudio-højttalernes lytteposition, medens test-lydene kom ud af Dynaudio-højttalerne. Det gav dette resultat:

ADAM - Analyse efter correction FEJL 2024-08-18_B.jpg
ADAM - Analyse efter correction FEJL 2024-08-18_B.jpg (73.76 KiB) Vist 1175 gange

Dette er nok den største aha-oplevelse her indtil videre. Så meget forskel gør det, præcis hvor i rummet man lytter/måler :!:

Medlemsavatar
Arnold
Medlem

Indlæg af Arnold »

Jeg var nysgerrig på produktet og kiggede lidt på YT - gutten her f.eks. fraråder det target preset, som hedder "flat" - blot til info. Jeg har ikke selv erfaring med ARC - (ca. 7:45 inde)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for deling.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg har liget købt en minidsp med dirac live. Har kørt den og WOW sikke en forskel det gør.
Min bas frems langt strammere og stereobilledet er bare bedre. Det er lidt som at få nye højtalere faktisk.

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

the19thbear skrev: tirs 20. aug 2024 15:07 Jeg har liget købt en minidsp med dirac live. Har kørt den og WOW sikke en forskel det gør.
Min bas frems langt strammere og stereobilledet er bare bedre. Det er lidt som at få nye højtalere faktisk.
Er det kun softwaren man køber eller ?

Jeg har mikrofonen fra Sonarworks
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

En minidsp er hardware. Dirac live er software. Det er det samme som IK's ARC system.
Jeg havde bare brug for en dims som havde optisk indput, derfor har jeg købt minidsp24 dimsen.

Du kan godt købe noget software kun, men problemet er at du kommer til (vil jeg tro) at påvirke lyden af dine hovedtelefoner også. Derfor er det smart med en hardware dims du sætter imellem dit output på dit lydkort og dine højtalere.

Det har gjort en kæmpe forskel hos mig ihvertfald.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Nu spørger jeg sikkert dumt, men kan man undgå hjørnebatts med rumkorrektion?

Hvad siger grafen efter man fjerner dem og efter korrektion?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nej, man bør stadig have så meget god akustisk kontrol som muligt.

Det er ikke en mirakelløsning på akustiske problemer, men det fixer en del ting med højttalerne, crossovers, og nogle akustiske udfordringer.

Men udklingningstid, fx i bunden, gør det ikke noget ved.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Opskriften må vel være

1. Gør hvad du kan, inden for de rammer rummet samt regulering giver, hellere sigte lidt for dødt end lidt for levende til start

2. Støt dig til lytning af referance numre løbende undervejs

3. Tag det sidste med korrigering såvidt muligt ,.. samt efterjuster eventuelt

4. Indse at et umuligt rum aldrig bliver unikt ,.. brug livet på andre ting ,.. suppler med hoved-telefoner ,.. også undervejs
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

☺️👍

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: lør 17. aug 2024 21:49 Generelt vilde kurver før korrektion
Det er da egentlig utroligt, at jeg overhovedet har kunnet lave musik her, sådan som kurverne før korrektion ser ud... men det har måske også bare mest været indbildt kunnen... :lol:
Nu, hvor røgen vel har lagt sig lidt:

Er du 100 pct tilfreds med ARC, eller havde du været lige så godt hjulpet uden ARC ???

Og havde hardware-udgaven været nødvendig ???
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Jeg bruger den ikke selv men har en anden hardware dims. Den er nødvendig fordi du ellers kommer til at ha samme filter på dine hovedtelefoner. Med mindre du laver noget hovedtlf send fra din daw/har hovedtlf på andre hardware outputs. Det kommer an på dit lydkort.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

the19thbear skrev: man 21. okt 2024 22:22 Jeg bruger den ikke selv men har en anden hardware dims. Den er nødvendig fordi du ellers kommer til at ha samme filter på dine hovedtelefoner. Med mindre du laver noget hovedtlf send fra din daw/har hovedtlf på andre hardware outputs. Det kommer an på dit lydkort.
Ouchhh ,... Er helt på bar bund ,... ved ikke engang om det bliver S1 eller Cubase 13 fremover, eller deres mulige routing :luny:

Skal derudover faktisk bruge mindst 3 sæt højtalere og 3 sæt hovedtelefoner ,.. sådan cirka :lol:

(Hovedtelefonerne kan/bør vel også korrigeres via software om muligt)

Kan godt leve med alt studiets lyd samlet på masterbussen i DAW ,.. det betyder vel blot at DAW skal være tændt i alle tilfælde

Det tror jeg godt jeg kan leve med ,... også selv om der bare skal lyttes stream, filmlyd, eller hvad ellers

Havde forestillet mig forskellige sends fra master, med forskellige instances af ARC på hver respektive gren ud i virkeligheden

Har ret mange ud og indgange på mit RME RAYDAT, får måske en RAYDAT mere, og har bunker af ADA8000 convertere

Der er ret omfattende muligheder for routing i Raydat, men tænker dog ikke ARC kan insertes direkte i denne

Jeg tror mest på en software-løsning, kan jo ikke betale eller have plads til så mange hardware-bokse alligevel

Jeg har licens til den gamle ARC 3 ,.. samt 2 af de nyeste specifikke mikrofoner

Håber på en løsning basseret på det jeg HAR, og hvor jeg højest skal opdatere til ARC 4

Hvis altså ARC i det hele taget er bøvlet værd
/Dub

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

S1 har haft "listen" bus siden version 5, der er lavet til det samme.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

ALTF4 skrev: tirs 22. okt 2024 11:49 S1 har haft "listen" bus siden version 5, der er lavet til det samme.
Takker, har været fraværende alt for længe :(

Søger nu specifikt på dette, i går aftes fandt jeg ud af at Cubase 13 Pro tilsyneladende har 4 stks monitor grupper

Ved ikke hvorfor det skal begrænses til 4 ,... istedet for at have en boks hvor man selv kan vælge antallet af grupper

I alle tilfælde skal signalerne ende på fysiske output

Jeg savner i begge tilfælde detaljerede flow-charts og blok-diagrammer over den komplette routing

Måske kan Raydat splitte signalet i flere grene, og sende dem tilbage til DAW i dertil indrettede grupper med insert og fysiske out

Men altså, "Total-mix", er rimelig Kafkask at arbejde med :puke:

Er igang med at bygge rummet stadig, forsinket, (besluttede at hæve loftet fra 205 til ca 230 cm)

Men der skal til at være overblik over det andet her også snart
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: man 21. okt 2024 20:37

Er du 100 pct tilfreds med ARC, eller havde du været lige så godt hjulpet uden ARC ???
Jeg har faktisk endnu ikke lavet meget "kritisk lytning" siden anskaffelsen af mit ARC room correction, så det tør jeg simpelthen ikke svare på. Men jeg har ikke umiddelbart noget at klage over (bortset fra at hardwaren genererer en del varme).

DUBTEMPLE skrev: man 21. okt 2024 20:37 Og havde hardware-udgaven været nødvendig ???
Jeg har aldrig prøvet anden room correction end min nuværende - så jeg har aldrig prøvet med software. Jeg tror dog at room correction med software ville blive rigtig rodet med mit setup, hvor jeg har 2 forskellige head phones og 3 forskellige monitor-sæt, som alle styres af en fysisk monitor controller. Monitor controlleren får jo kun 1 input fra computeren, så de 5 forskellige udgange er baseret på samme kilde. Room correction bør jo være individuelt skræddersyet for hver udgang på monitor controlleren, så jeg vil helst have min room correction siddende efter monitor controlleren.

- Never believe anything until it has been officially denied
- Science advances one funeral at a time

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: tirs 22. okt 2024 13:05
DUBTEMPLE skrev: man 21. okt 2024 20:37

Jeg har faktisk endnu ikke lavet meget "kritisk lytning" siden anskaffelsen af mit ARC room correction, så det tør jeg simpelthen ikke svare på. Men jeg har ikke umiddelbart noget at klage over (bortset fra at hardwaren genererer en del varme).

DUBTEMPLE skrev: man 21. okt 2024 20:37 Og havde hardware-udgaven været nødvendig ???
Jeg har aldrig prøvet anden room correction end min nuværende - så jeg har aldrig prøvet med software. Jeg tror dog at room correction med software ville blive rigtig rodet med mit setup, hvor jeg har 2 forskellige head phones og 3 forskellige monitor-sæt, som alle styres af en fysisk monitor controller. Monitor controlleren får jo kun 1 input fra computeren, så de 5 forskellige udgange er baseret på samme kilde. Room correction bør jo være individuelt skræddersyet for hver udgang på monitor controlleren, så jeg vil helst have min room correction siddende efter monitor controlleren.
Tak for feed back uanset hvad ,... vi lider vist alle under de komplikationer der følger med rum-korrigering :lol:

Forstår godt hvorfor folk ender op med en eller flere ARC hardware-boxe ell.lign.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

DUBTEMPLE skrev: tirs 22. okt 2024 12:15 Måske kan Raydat splitte signalet i flere grene, og sende dem tilbage til DAW i dertil indrettede grupper med insert og fysiske out

Men altså, "TotalMix", er rimelig Kafkask at arbejde med :puke:

Det blir rigtig langhåret ,.. men TotalMix KUNNE blive en redningsplanke

Men jeg tror det fortjener sin egen tråd ,.. om "multi-korrigering KUN med software"

Og at der sikkert ikke er nok respons her på LM til at føde en sådan tråd, eller holde den i live

/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Ja det bliver godt nok langhåret kan jeg se.
Jeg ville personligt hellere bare ha en hardware box og ikke komplicere mit setup yderligere. Der er så mange muligheder for fejlrouting etc hvis jeg også skal route andre ting frem og tilbage.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Holger skrev: ons 23. okt 2024 10:21Trinnov Nova FTW

Den er sikkert rigtig dejligt men ikke noget os almindelige dødelig får adgang til, med en pris på 28.000kr :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

En ferie eller Trinnov - nemt valg ;)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: ons 23. okt 2024 19:49 En ferie eller Trinnov - nemt valg ;)
Lyder som et ferie budget mix før komprimering og hard limiter. 😅
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar