Målinger og estimerede korrektioner
Måling på mine ADAM-monitorer uden korrektion:
ARC Studios forventede resultat for korrektion med de valte indstillinger:
Måling på mine ADAM-monitorer efter korrektion:
Måling på mine nye Dynaudio LYD 7-monitorer uden korrektion:
ARC Studios forventede resultat for korrektion med de valte indstillinger:
Måling på mine Dynaudio LYD 7-monitorer efter korrektion:
Diskussion af resultaterne
ADAM vs Dynaudio
Den første interessante iagttagelse, der springer mig lidt i øjnene, er, at frekvensresponsen med ADAM-højttalerne stikker væsentlig mere af end frekvensresponsen med Dynaudio-højttalerne, selvom ADAM-højttalerne er af en væsentlig højere prisklasse. Det skal så siges, at de to højttalersæt af gode grunde ikke er placeret præcis samme sted og at lytteposition (og dermed målepositioner) for ADAM-højttalerne er ca. en meter længere bagud i rummet end for Dynaudio-højttalerne.
Stereobilledet
Stereoforvrængningen springer også meget i øjnene - især med ADAM-højttalerne - men er vel grundlæggende ikke så overraskende i og med at inventarer, vinduer, grej og monitorer ikke er placeret symmetrisk i forhold til rummet. Det er forøvrigt interessant at højre og venstre, for ADAM-højttalernes vedkommende, ved 3 kHz tydeligt skifter rolle indbyrdes i forhold til asymmetrien.
Bassen
Det er interessant, at bassen for ADAM-højttalernes vedkommende er højere fra den venstre højttaler, selvom denne, modsat den anden, står næsten helt inde i rummets hjørne. Det er nok noget af det, der overrasker mig mest her. Jeg havde gættet på det modsatte. (Hjørnet er dog delvis akustikbehandlet med rockwool-absorbere).
Generelt vilde kurver før korrektion
Det er da egentlig utroligt, at jeg overhovedet har kunnet lave musik her, sådan som kurverne før korrektion ser ud... men det har måske også bare mest været indbildt kunnen...

Spørgsmål
Kurven efter korrektion har ved ca. 250-550 Hz noget større udsving end resten af kurven (især for ADAM-højttalernes vedkommende). Korrektionerne er lavet automatisk af ARC-studio. Der er dog mulighed for at tweeke yderligere på det manuelt, hvis man vil. Spørgsmålet er så, om det er bevidst fra ARC Studios side, at der ikke rettes mere hårdt ind ved 250-550 Hz, for ikke at det skal komme til at lyde for unaturligt? Ville I andre gå ind og rette yderligere på kurven manuelt, eller skal man bare lad det være, som det er nu?