Ny film om Hammershus, Bornholm og Østersøens historie

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Ny film om Hammershus, Bornholm og Østersøens historie

Indlæg af mediumaevum »

Ny og større filmatisering om Hammershus.

I denne film kommer du på en tidsrejse gennem århundreders magtkampe mellem Danmark, Sverige og det tyske Hanseforbund om kontrollen over Bornholm og dermed Østersøen.

Hammershus er med sine 400.000 årlige gæster blandt de mest besøgte attraktioner i Danmark. Og det med god grund, for fæstningen var nemlig omdrejningspunktet for utallige stridigheder mellem konge, kirke og købmænd.

Filmen er dansk-produceret, egenfinansieret, med engelsk tale og danske undertekster.

Jeg har fået sparring fra flere fagfolk inden for historie-verdenen, samt lidt sparring på lyd og grafikdelen.
Har selvfølgelig komponeret al musikken, og lavet lyddesignet vha. en masse lydeffekter fra bla. Pixabay.

Intentionen med projektet er, at udbrede kendskabet til – i dette tilfælde – Hammershus og Østersøens historie.

Voice over: AI (Eleven Labs).

Varighed: ~15 min.

I kan se lidt stills her:
Spyglass.jpg
Spyglass.jpg (143.63 KiB) Vist 471 gange
ruin1.jpg
ruin1.jpg (211.92 KiB) Vist 471 gange
Line Battle.jpg
Line Battle.jpg (129.87 KiB) Vist 471 gange
Kalmar Union and Hanseatic Trade Routes.jpg
Kalmar Union and Hanseatic Trade Routes.jpg (336.35 KiB) Vist 471 gange
Interior.jpg
Interior.jpg (171.75 KiB) Vist 471 gange
Hammershus2.jpg
Hammershus2.jpg (319.4 KiB) Vist 471 gange
Hammershus1.jpg
Hammershus1.jpg (593.26 KiB) Vist 471 gange
Senest rettet af mediumaevum ons 5. jun 2024 11:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Nogen tanker om det?

Medlemsavatar
FlowBite
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af FlowBite »

Nice hvor fedt :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

FlowBite skrev: ons 5. jun 2024 03:48 Nice hvor fedt :)
Takker :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Super ,.. endu engang

Burde blive fremvist i en form for installation på officielle musseums-steder som man ser brugt i stigende grad rundt omkring
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: lør 8. jun 2024 00:16 Super ,.. endu engang

Burde blive fremvist i en form for installation på officielle musseums-steder som man ser brugt i stigende grad rundt omkring
Takker. Men så skal det nok oversættes til dansk - med rigtig menneske-indtaling.

For af en eller anden grund kan ingen af de danske AI-stemmer fra Eleven Labs udtale Hammershus ordentligt...

"Hammershus" udtaler de det, hver gang, dvs. med tryk på Hammers fremfor Hus, hvor sidstnævnte ellers er den korrekte danske udtalemåde. Det gælder desværre alle stemmerne med dansk tale.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Fik for stykke tid siden en mail fra Naturstyrelsen. De vil have min film om Hammershus på Besøgscenteret, og ville høre om jeg er interesseret.

De skulle dog først undersøge om det var muligt.

I dag har fortalt mig, at de ville gå videre med projektet.

I så fald skal jeg klippe det sammen til en helt ny film, dedikeret til deres besøgscenter.

Glæder mig til at komme igang.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

mediumaevum skrev: ons 2. okt 2024 13:22 Fik for stykke tid siden en mail fra Naturstyrelsen. De vil have min film om Hammershus på Besøgscenteret, og ville høre om jeg er interesseret.

I så fald skal jeg klippe det sammen til en helt ny film, dedikeret til deres besøgscenter.

Hvor fedt - tillykke!

(Bliv ved med det du gør, - da du tydeligvis har et stort talent for det!)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: ons 2. okt 2024 13:22 Fik for stykke tid siden en mail fra Naturstyrelsen. De vil have min film om Hammershus på Besøgscenteret, og ville høre om jeg er interesseret.

Lyder godt ,.. der burde være 1000-vis af den slags opgaver hvis der først kommer skred i tingene

Museer elsker alle mulige installationer, standere, vægskærme, og helt op til dedikerede rum som kan fremvise film eller dias-show

Har du iøvrigt aldrig interesseret dig for andet end middelalderen, f.eks. vikinge-tiden ?

Hvordan er den store dedikation for lige præcis middelalder opstået ?
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: ons 2. okt 2024 23:17

Lyder godt ,.. der burde være 1000-vis af den slags opgaver hvis der først kommer skred i tingene

Museer elsker alle mulige installationer, standere, vægskærme, og helt op til dedikerede rum som kan fremvise film eller dias-show

Har du iøvrigt aldrig interesseret dig for andet end middelalderen, f.eks. vikinge-tiden ?

Hvordan er den store dedikation for lige præcis middelalder opstået ?
Jeg interesserer mig da også for antikken og renæssancen og flere andre tidsperioder. Og det der populært kaldes for "Vikingetiden" er også middelalder. Det med at skelne vikingetid fra resten af middelalderen, er en nyere opfindelse, den opstår i 1800-tallet for at skelne de "barbariske vikinge-hedninge" fra de kristne.

Forskere har længe været opsat på at afskaffe vikingetiden, i dag hedder det bare tidlig middelalder. I Europa starter middelalderen allerede o. 476, efter Romerrigets fald.

Min interesse for middelalderen er som så mange andre tidsperioder, opstået ved at jeg har gået rundt blandt gamle bygninger, ruiner og voldsteder, og undret mig over hvordan de mon så ud i deres storhedstid. Jeg har altid interesseret mig for gamle dage, siden jeg var lille.

Jeg fik også antikkens filosoffer som Sokrates mfl. ind som 5-årig, og husker at jeg sad og var dybt fascineret af oldtidsartikler i Lademanns Leksikon.

Men det man populært kalder "vikingetid" har da i den grad også min interesse, og måske især antikkens Romerrige, Grækenland og Egypten er også fascinerende.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

:thumbup:

Tak for uddybningen :)
/Dub

Nyt svar