Er der nogen af kloge mennesker, som eventuelt kan hjælpe en gammel musiker med software issues? Jeg var godt med i begyndelsen af 90'erne med Atari og Cubase, fortsatte med Cubase VST 32 på PC, men har praktisk talt kun brugt Sibelius til nodeskrivning i de sidste 25-20 år. Nu skal jeg imidlertid smide nogle keyboard tracks ind til brug på et kommende album (først og fremmest orgel, men nok også lidt piano og strings). Det burde jo være en smal sag, selv med det oldnordiske software, men det vist ikke kun softwaren, der er oldnordisk. Her er, hvad jeg har at gøre godt med: PC med Windows 11, Steinberg UR22 mk II, Hammond Suzuki XB-2 (MIDI gennem UR22), Microlab Keyboard Controller (gennem USB), Cubase VST Score og Cubase 5, Native Instrument B4 v2, Steinberg Universal Sound Module. Og så min lidelseshistorie: først startede jeg op i Cubase VST Score, hvor det lykkedes mig at få indspillet et orgel spor (NI B4 blev fundet, omend jeg havde lidt problemer med leslie slow/fast, som jeg måtte omdirigere fra modulation wheel på Hammonden), men selvom Cubase kunne finde Universal Sound Module, har jeg endnu ikke kunnet få det til at sige noget. Jeg prøvede igen forfra i Cubase 5, begge plugins blev fundet og kan afspille MIDI, og Cubase 5 reagerer på begge midi-keyboards, i første omgang dog helt uden lyd. Efter en masse fumlen frem og tilbage begyndte Hammonden dog at trigge en Strings lyd, hvilket jeg dog ikke kan bruge til ret meget, fordi jeg stadig har brug for orgellyden. Efter reset af Hammond trigger den nu en klaverlyd. Og nu er jeg klar til pension. Så in short: kan nogen hjælpe med opsætningen, så jeg kan komme videre, eller er det min software, der er klar til pension? Og hvis ikke man kan få det til at virke, hvad vil I så anbefale (helst prisbilligt).
På forhånd tak
Ole
Cubase + VSTi problemer
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Sted: Hørsholm
Hvor i landet er du?
Det kunne være nogen kunne kigge forbi, nu det både er noget med software og hardware, hvis jeg forstår korrekt, at du skal bruge lyden fra Hammond XB-2.
Microlab, er det fra Arturia?
Cubase 5 er ganske gammelt, vel omkring 14 år. Det bliver nok temmelig dyrt at opgradere til nyeste Cubase, nu Steinberg ved hvad de vil ha' for den slags, men et alternativ kunne være Cockos Reaper. Jeg kan ikke hjælpe med opsætning.
https://www.reaper.fm/
Hvis du har en Windows 7, så er mit bud at du sagtens kan afvikle Cubase 5 uden problemer der. Jeg kører selv Windows 7 64 bit, Cubase 6 32 bit (fordi jeg insisterer på at være dinosaur.....). Steinberg lydkortet burde også kunne køre fint med Windows 7.
Hvis du har brug for hjælp til at oprette Hammond orglet som et hardware instrument i Cubase, så sig til, der er flere folk herinde der kan hjælpe.
Native Instruments B4 II ser ud til at være discontinued. Hvis der er en 64 bit installer, så kunne det være det kunne virke alligevel. Ellers kan det være den kan virke med en bridge, den slags kan jeg heller ikke hjælpe med.
Det kunne være nogen kunne kigge forbi, nu det både er noget med software og hardware, hvis jeg forstår korrekt, at du skal bruge lyden fra Hammond XB-2.
Microlab, er det fra Arturia?
Cubase 5 er ganske gammelt, vel omkring 14 år. Det bliver nok temmelig dyrt at opgradere til nyeste Cubase, nu Steinberg ved hvad de vil ha' for den slags, men et alternativ kunne være Cockos Reaper. Jeg kan ikke hjælpe med opsætning.
https://www.reaper.fm/
Hvis du har en Windows 7, så er mit bud at du sagtens kan afvikle Cubase 5 uden problemer der. Jeg kører selv Windows 7 64 bit, Cubase 6 32 bit (fordi jeg insisterer på at være dinosaur.....). Steinberg lydkortet burde også kunne køre fint med Windows 7.
Hvis du har brug for hjælp til at oprette Hammond orglet som et hardware instrument i Cubase, så sig til, der er flere folk herinde der kan hjælpe.
Native Instruments B4 II ser ud til at være discontinued. Hvis der er en 64 bit installer, så kunne det være det kunne virke alligevel. Ellers kan det være den kan virke med en bridge, den slags kan jeg heller ikke hjælpe med.
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.
-
Tak for svar. Jeg er i Aarhus. Jeg behøver ikke at bruge lyden fra Hammond XB-2, fordi jeg har NI B4, som er et glimrende orgel VSTi. Microlab er fra Arturia. Jeg har normalt ikke problemer med lydkortet (usb i øvrigt), alt andet kører upåklageligt. - bortset fra - selvfølgelig - periodisk behov for genstart af windows. Alt virker i Cubase VST 32, bortset fra, at jeg der mangler VST instrumenter som f.ex. strings. I Cubase 5 har jeg VST instrumenter, men kan ikke høre, hvad jeg spiller (dvs. jeg kan godt bruge begge controllere og indspille MIDI, som efterfølgende afspilles korrekt, men kan altså ikke høre SAMTIDIG med at jeg indspiller).
Link til Screen cam, som forhåbentlig illustrerer noget: https://www.mediafire.com/file_premium/ ... 1.mp4/file
Ved 0:26 i din gif video, ville jeg mene du skulle vælge Steinbergs ASIO driver til dit UR22 lydkort.
Hvis du ikke har installeret Steinberg/Yamahas ASIO driver, kan den hentes herfra:
https://o.steinberg.net/en/support/down ... river.html
NB: Der skulle være kompatible med Windows 7. Det vil sikkert kunne få din system latency noget ned.
SLL
Hvis du ikke har installeret Steinberg/Yamahas ASIO driver, kan den hentes herfra:
https://o.steinberg.net/en/support/down ... river.html
NB: Der skulle være kompatible med Windows 7. Det vil sikkert kunne få din system latency noget ned.
SLL
Det er muligt, at du skal gøre lidt mere i den gamle version af Cubase. Jeg husker, at man tidligere skulle
opsætte / installere Mackie HUI driveren indefra Cubase' midi opsætning, for at få liv i midi controllere.
Men jeg får svært ved at hjælpe dig, eftersom jeg aldrig selv har brugt denne opsætning.
Din Cubase 5 er 14-15 år gammel, og din micro-controller omkring 4 år gammel. Der er sket en hel del på Cubase
siden, hvilke gør det lidt besværligt at sætte tingene sammen med Cubase 5.
SLL
opsætte / installere Mackie HUI driveren indefra Cubase' midi opsætning, for at få liv i midi controllere.
Men jeg får svært ved at hjælpe dig, eftersom jeg aldrig selv har brugt denne opsætning.
Din Cubase 5 er 14-15 år gammel, og din micro-controller omkring 4 år gammel. Der er sket en hel del på Cubase
siden, hvilke gør det lidt besværligt at sætte tingene sammen med Cubase 5.
SLL
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Sted: Hørsholm
Dejligt. 

Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
-