Bryla's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Sted: Esbjerg

Re: Bryla's blog

Indlæg af bryla »

Så kom De 3 Små Grise også på YouTube:

Den kom ikke med i TV-klip, så det er fedt, de viser den her. En total transkription af en mono-fil fra 30'erne.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Og til dem der synes musikken fra Prinsen af Egypten er fed:
skriver noder

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er fanme cool Bryla, jeg elsker hele "Cartoons in concert" konceptet.
A fancy tagline goes here...

#FreeHippo

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Tak, Dan! Det er også sjove koncerter at arbejde på :) Håber de får udgivet nogle flere af dem som klip på YouTube.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Så er den ude:

Aquaman 2 er indspillet delvist i AIR Lyndhurst og grundet kalenderværk blev sidste reel indspillet i LA. Mixet af Alan Meyerson i Zimmers Remote Control Productions. Et fedt hold at være en del af over hele linjen.
Jeg ved godt, filmen ikke står til en oscar, men musikken er virkelig lækker :)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

En af mine yndlingsstykker jeg har arrangeret:
skriver noder

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er så fedt et tema...
A fancy tagline goes here...

#FreeHippo

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Havde lige besøg i studiet i går og snakken faldt på Aquaman 2 og vi lyttede til forskellige cues derfra. Sjove genlyt fra min side, så ville lige dele et par af mine orkestreringer:

Generelt synes jeg hele soundtrack-albummet er fedt og spænder vidt, så giv det et lyt!
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Er lige vendt hjem fra indspilning af en britisk TV-serie. Vi indspillede musikken i det efterhånden ret berømte Smecky Studios i Prag og tænkte, jeg ville dele lidt stemningsbilleder derfra:
IMG_5591.jpeg
IMG_5591.jpeg (3 MiB) Vist 957 gange
IMG_5607.jpeg
IMG_5607.jpeg (2.79 MiB) Vist 957 gange
IMG_5608.jpeg
IMG_5608.jpeg (3.04 MiB) Vist 957 gange
IMG_5609.jpeg
IMG_5609.jpeg (4.14 MiB) Vist 957 gange
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Arrangerede Ivo Antognini's The Angel til DR Pigekor:
skriver noder

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

bryla skrev: søn 21. apr 2024 10:07 Er lige vendt hjem fra indspilning af en britisk TV-serie. Vi indspillede musikken i det efterhånden ret berømte Smecky Studios i Prag og tænkte, jeg ville dele lidt stemningsbilleder derfra:IMG_5591.jpegIMG_5607.jpegIMG_5608.jpegIMG_5609.jpeg

Det ser spændende ud :thumbup:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Lidt nyt fra filmmusik-verdenen:

We Were the Lucky Ones er nu på Disney+ i Danmark. Serien er en sand fortælling om en polsk-jødisk familie, der bliver skilt pga. krigen og følger, hvordan de kæmper for at finde hinanden.

Jeg har haft den udsøgte fornøjelse at orkestrere Rachel Portmans og Jon Ehrlichs musik, som bl.a. byder på hjerteskærende smukke melodier og spænding i højeste potens. På grund af Rachels arbejdsproces var det især en sjov opgave at orkestrere ud fra hendes håndskrevne skitser.

Det er desværre et sjældent håndværk, da det går meget hurtigere på computeren, men man kan virkelig mærke, at musikken bliver skrevet gennemført, da komponisten har et overblik over forløb og toner, som DAW endnu ikke giver.

Musikken er indspillet i Teldex-studiet i Berlin henover vinteren og alt, der ikke er elektronisk, blev indspillet i samme rum, samtidigt. Det er også en process der er mere og mere sjælden, da det kræver, musikken er balanceret rigtigt i indspilningen og mindsker muligheden for mix. Til gengæld stemmer det meget bedre.

At gense den mindede mig om, at jeg, mens jeg lavede de første par episoder, læste Viktor Frankls bog "Man's Search for Meaning", som omhandlede hans oplevelser i diverse koncentrationslejre. Bogen kan anbefales som frivillig læsning til dem, der er interesserede.
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Super spændende. Nu vil jeg se den serie. Og super interessant at der er mærkbar forskel på musik komponeret i en DAW og skrevet for hånd. Det glæder mig på en eller anden måde, så lad endelig være med at afsløre hvad det er DAW'en mangler :-D

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Du lever din passion ud og leger velfortjent med de store. Det er altid en fornøjelse at blive opdateret. Og så er du vist pt. den eneste jeg lige kan tænke på, mht. fælles interesse for orkestrering og stemmeføring, om end jeg jo kun imiterer lidt med samplers i min elektroniske musik og ikke har rigtige orkestre til rådighed. Men småt kan også være godt. Bare forsæt med at være Bryla.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

@Mike-air jeg tror nu mest det handler om måden man 'ser' en længere passage af musik og kan evaluere den uden at skulle høre det. Håber du nyder serien!

@Gothi jeg synes altid det er fedt, der er andre, der er interesserede i det – omend det gør det mindre Lydmaskinen-venligt :) Jeg synes egentlig bare det er sjovt, jeg kan sidde på havnen i Esbjerg (ikke så stor en overdrivelse, som det kan lyde til) og skrive noder, der bliver hørt verden over.

Skal nok opdatere, når der sker nyt :)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Hvis man er til vikinge-agtig musik er her et uddrag fra en suite fra The Last Kingdom:

Jeg arbejdede med seriens komponister, John Lunn og Danny Saul samt Eivør, med at orkestrere suiten til DRs opførelse. Hele koncerten kan ses på DRTV.
skriver noder

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

:thumbup:

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Har ikke D+ –– det er vel denne.
Flot musik. Giver mig lyst at høre stykker for violin af, jeg véd ikke, Telemann. Eller Mozart, eller noget.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Jep, det er den :)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Lidt mere Eivør. Denne gang med en lille feature med Einar Selvik fra Wardruna:
skriver noder

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

bryla skrev: ons 3. jul 2024 19:22 Jeg synes egentlig bare det er sjovt, jeg kan sidde på havnen i Esbjerg (ikke så stor en overdrivelse, som det kan lyde til) og skrive noder, der bliver hørt verden over.
Fra komponist til komponist: Jeg er dyb beundrer af din evne til at kunne forestille dig lydbilledet ud fra noder alene. Da jeg gik på musikskole som lalleglad 20 årig kom jeg slæbende med Knud Jeppesens Kontrapunkt på et tidspunkt og mødt af overbærende latter. "Det varer nok noget tid før du kan lave sådan noget". Jeg vidste ikke engang, hvordan Palestina lød, synes bare det fra nodebillederne så spændende ud. Nå, men forstanderen fortalte mig at for at blive en god komponist skulle man kunne forestille sig et helt kor i fantasien. Det lød sindsygt. Det gør det stadigvæk, og jeg var ualmindelig heldig at vokse op med sequencere, for jeg har aldrig kunne forestille mig mere en to stemmer uden at nogle falder ud. Det kan jeg stadigvæk ikke. Tak til musikteknologien for handicap-hjælp

Nuvel, nu er der jo også teoretiske måder at løse stemmeføring på. Da vi lavede koral-harmonisering på gymnasiet, var jeg nogle gang doven i hjemmeopgaver og førte bare stemmerne efter foreskrevne regler, så jeg vidste de ville harmonere, og så fandt jeg først ud af, hvad jeg havde lavet da musiklæreren spillede det igennem. Man KAN altså snyde lidt, men det er ikke snyd jeg hører i dine stemmeføringer. Jeg synes ærligt talt de er dybt professionelle, der sker noget, men du er altid tro mod hovedmelodierne, så andre stemmer ikke overtager min opmærksomhed. De er der bare, bevæger sig, men understøtter altid hovedtemaerne, som de skal i moderne musik. Dine stemmer farver, men dirigerer ikke. Balancen mellem deres individualitet og Cantus Firmus er fremragende.

Når jeg senere har hørt Palestrina, priser jeg mig lykkelig over at været faldet over Jeppsen og lidt efter Fux i mine kompositions studier. Jeppesen og Fux var Palestrina fans, og det er jeg også. Der kan synes langt fra renæssance-polyfoni til dine moderne metoder, men jeg elsker det hele. Bare at lytte til stemmernes toneleg fra individualitet til helhed.

Jeg slutter af med nogle eksempler på stemmeføring, som simpelthen blæser mig omkuld igen og igen. Jeg bliver aldrig færdig med at lytte sig hvad der sker her. Hver gang jeg lytter er det som om det forandrer sig alt efter hvilke stemmer man går efter.

Forsæt det smukke arbejde, Bryla.

Kh
H

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Palestrinas Missa Papae Marcelli er bestemt et godt værk. Har selv været igennem Jeppesen, Fux og Høffding, da jeg gik på konservatoriet. Det er alt sammen blevet værktøjer i værktøjskassen, som bliver hevet frem, når musikken har brug for det. Det lyder meget som kassetænkning, men det foregår meget intuitivt nu. Det handler om at spore sig ind på, hvad musikken har brug for.

Det, der har hjulpet mig allermest, er at træne mit øre så godt, at jeg kan kigge på noder og høre, hvordan det lyder. Ikke ved hjælp af snyd eller teori, men decideret høre den tonesammensætning med de instrumenter. Da jeg startede på kons, kunne jeg ikke høre forskel på grundtonen og kvinten i en akkord, så det er noget, der kan trænes og jeg synes, for få musikere ser værdien af.

Når man kan høre noderne, kan man også meget nemmere lytte sig ind i ny musik og netop spore sig ind på, hvad det kalder på.

Anyway, hele suiten er oppe nu og man skal faktisk starte med denne:
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

Så er The Union på Netflix. Musikken er af Rupert Gregson-Williams og blev indspillet både i AIR Lyndhurst og Abbey Road sidste år.

https://www.netflix.com/title/81282732
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator

Indlæg af bryla »

En lille opdatering:

Studiet jeg har siddet i de sidste 4,5 år skal rives ned. Jeg har haft dejlig plads. Jeg rykkede hele studiet over i mit nye sted i går. Det nye studie har er desværre slet ikke lige så stort, så jeg besluttede simpelthen at efterlade en masse (godt) gear, jeg ikke har brugt de 4,5 år, jeg har siddet der. I stedet for at finde på smart opbevaring, gik jeg Marie Kondo. Jeg har en måned tilbage af lejekontrakten så har sat alt til salg til en pris, der kan lokke alle.
skriver noder

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

bryla skrev: søn 1. sep 2024 07:53 En lille opdatering:

Studiet jeg har siddet i de sidste 4,5 år skal rives ned. Jeg har haft dejlig plads. Jeg rykkede hele studiet over i mit nye sted i går. Det nye studie har er desværre slet ikke lige så stort, så jeg besluttede simpelthen at efterlade en masse (godt) gear, jeg ikke har brugt de 4,5 år, jeg har siddet der. I stedet for at finde på smart opbevaring, gik jeg Marie Kondo. Jeg har en måned tilbage af lejekontrakten så har sat alt til salg til en pris, der kan lokke alle.
Hvad skal du da også bruge gear og plads til? En kop kaffe, en nodeblok og en pen, og så er du kørende :lol:

Kh
Gothi

Nyt svar