Bryla's blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Re: Bryla's blog
Så kom De 3 Små Grise også på YouTube:
Den kom ikke med i TV-klip, så det er fedt, de viser den her. En total transkription af en mono-fil fra 30'erne.
Den kom ikke med i TV-klip, så det er fedt, de viser den her. En total transkription af en mono-fil fra 30'erne.
skriver noder
- AnotherDan
- Forum Donator
- Indlæg: 2734
- Sted: Søborg
Det er fanme cool Bryla, jeg elsker hele "Cartoons in concert" konceptet.
A fancy tagline goes here...
#FreeHippo
#FreeHippo
Så er den ude:
Aquaman 2 er indspillet delvist i AIR Lyndhurst og grundet kalenderværk blev sidste reel indspillet i LA. Mixet af Alan Meyerson i Zimmers Remote Control Productions. Et fedt hold at være en del af over hele linjen.
Jeg ved godt, filmen ikke står til en oscar, men musikken er virkelig lækker
Aquaman 2 er indspillet delvist i AIR Lyndhurst og grundet kalenderværk blev sidste reel indspillet i LA. Mixet af Alan Meyerson i Zimmers Remote Control Productions. Et fedt hold at være en del af over hele linjen.
Jeg ved godt, filmen ikke står til en oscar, men musikken er virkelig lækker

skriver noder
- AnotherDan
- Forum Donator
- Indlæg: 2734
- Sted: Søborg
Det er så fedt et tema...
A fancy tagline goes here...
#FreeHippo
#FreeHippo
Havde lige besøg i studiet i går og snakken faldt på Aquaman 2 og vi lyttede til forskellige cues derfra. Sjove genlyt fra min side, så ville lige dele et par af mine orkestreringer:
Generelt synes jeg hele soundtrack-albummet er fedt og spænder vidt, så giv det et lyt!
Generelt synes jeg hele soundtrack-albummet er fedt og spænder vidt, så giv det et lyt!
skriver noder
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 3212
- Sted: Fyn
bryla skrev: søn 21. apr 2024 10:07 Er lige vendt hjem fra indspilning af en britisk TV-serie. Vi indspillede musikken i det efterhånden ret berømte Smecky Studios i Prag og tænkte, jeg ville dele lidt stemningsbilleder derfra:IMG_5591.jpegIMG_5607.jpegIMG_5608.jpegIMG_5609.jpeg
Det ser spændende ud

Lidt nyt fra filmmusik-verdenen:
We Were the Lucky Ones er nu på Disney+ i Danmark. Serien er en sand fortælling om en polsk-jødisk familie, der bliver skilt pga. krigen og følger, hvordan de kæmper for at finde hinanden.
Jeg har haft den udsøgte fornøjelse at orkestrere Rachel Portmans og Jon Ehrlichs musik, som bl.a. byder på hjerteskærende smukke melodier og spænding i højeste potens. På grund af Rachels arbejdsproces var det især en sjov opgave at orkestrere ud fra hendes håndskrevne skitser.
Det er desværre et sjældent håndværk, da det går meget hurtigere på computeren, men man kan virkelig mærke, at musikken bliver skrevet gennemført, da komponisten har et overblik over forløb og toner, som DAW endnu ikke giver.
Musikken er indspillet i Teldex-studiet i Berlin henover vinteren og alt, der ikke er elektronisk, blev indspillet i samme rum, samtidigt. Det er også en process der er mere og mere sjælden, da det kræver, musikken er balanceret rigtigt i indspilningen og mindsker muligheden for mix. Til gengæld stemmer det meget bedre.
At gense den mindede mig om, at jeg, mens jeg lavede de første par episoder, læste Viktor Frankls bog "Man's Search for Meaning", som omhandlede hans oplevelser i diverse koncentrationslejre. Bogen kan anbefales som frivillig læsning til dem, der er interesserede.
We Were the Lucky Ones er nu på Disney+ i Danmark. Serien er en sand fortælling om en polsk-jødisk familie, der bliver skilt pga. krigen og følger, hvordan de kæmper for at finde hinanden.
Jeg har haft den udsøgte fornøjelse at orkestrere Rachel Portmans og Jon Ehrlichs musik, som bl.a. byder på hjerteskærende smukke melodier og spænding i højeste potens. På grund af Rachels arbejdsproces var det især en sjov opgave at orkestrere ud fra hendes håndskrevne skitser.
Det er desværre et sjældent håndværk, da det går meget hurtigere på computeren, men man kan virkelig mærke, at musikken bliver skrevet gennemført, da komponisten har et overblik over forløb og toner, som DAW endnu ikke giver.
Musikken er indspillet i Teldex-studiet i Berlin henover vinteren og alt, der ikke er elektronisk, blev indspillet i samme rum, samtidigt. Det er også en process der er mere og mere sjælden, da det kræver, musikken er balanceret rigtigt i indspilningen og mindsker muligheden for mix. Til gengæld stemmer det meget bedre.
At gense den mindede mig om, at jeg, mens jeg lavede de første par episoder, læste Viktor Frankls bog "Man's Search for Meaning", som omhandlede hans oplevelser i diverse koncentrationslejre. Bogen kan anbefales som frivillig læsning til dem, der er interesserede.
skriver noder
Du lever din passion ud og leger velfortjent med de store. Det er altid en fornøjelse at blive opdateret. Og så er du vist pt. den eneste jeg lige kan tænke på, mht. fælles interesse for orkestrering og stemmeføring, om end jeg jo kun imiterer lidt med samplers i min elektroniske musik og ikke har rigtige orkestre til rådighed. Men småt kan også være godt. Bare forsæt med at være Bryla.
Tribe Of Hǫfuð https://soundcloud.com/user-228690154
@Mike-air jeg tror nu mest det handler om måden man 'ser' en længere passage af musik og kan evaluere den uden at skulle høre det. Håber du nyder serien!
@Gothi jeg synes altid det er fedt, der er andre, der er interesserede i det – omend det gør det mindre Lydmaskinen-venligt
Jeg synes egentlig bare det er sjovt, jeg kan sidde på havnen i Esbjerg (ikke så stor en overdrivelse, som det kan lyde til) og skrive noder, der bliver hørt verden over.
Skal nok opdatere, når der sker nyt
@Gothi jeg synes altid det er fedt, der er andre, der er interesserede i det – omend det gør det mindre Lydmaskinen-venligt

Skal nok opdatere, når der sker nyt

skriver noder
Hvis man er til vikinge-agtig musik er her et uddrag fra en suite fra The Last Kingdom:
Jeg arbejdede med seriens komponister, John Lunn og Danny Saul samt Eivør, med at orkestrere suiten til DRs opførelse. Hele koncerten kan ses på DRTV.
Jeg arbejdede med seriens komponister, John Lunn og Danny Saul samt Eivør, med at orkestrere suiten til DRs opførelse. Hele koncerten kan ses på DRTV.
skriver noder
Har ikke D+ –– det er vel denne.
Flot musik. Giver mig lyst at høre stykker for violin af, jeg véd ikke, Telemann. Eller Mozart, eller noget.
Flot musik. Giver mig lyst at høre stykker for violin af, jeg véd ikke, Telemann. Eller Mozart, eller noget.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
Fra komponist til komponist: Jeg er dyb beundrer af din evne til at kunne forestille dig lydbilledet ud fra noder alene. Da jeg gik på musikskole som lalleglad 20 årig kom jeg slæbende med Knud Jeppesens Kontrapunkt på et tidspunkt og mødt af overbærende latter. "Det varer nok noget tid før du kan lave sådan noget". Jeg vidste ikke engang, hvordan Palestina lød, synes bare det fra nodebillederne så spændende ud. Nå, men forstanderen fortalte mig at for at blive en god komponist skulle man kunne forestille sig et helt kor i fantasien. Det lød sindsygt. Det gør det stadigvæk, og jeg var ualmindelig heldig at vokse op med sequencere, for jeg har aldrig kunne forestille mig mere en to stemmer uden at nogle falder ud. Det kan jeg stadigvæk ikke. Tak til musikteknologien for handicap-hjælpbryla skrev: ons 3. jul 2024 19:22 Jeg synes egentlig bare det er sjovt, jeg kan sidde på havnen i Esbjerg (ikke så stor en overdrivelse, som det kan lyde til) og skrive noder, der bliver hørt verden over.
Nuvel, nu er der jo også teoretiske måder at løse stemmeføring på. Da vi lavede koral-harmonisering på gymnasiet, var jeg nogle gang doven i hjemmeopgaver og førte bare stemmerne efter foreskrevne regler, så jeg vidste de ville harmonere, og så fandt jeg først ud af, hvad jeg havde lavet da musiklæreren spillede det igennem. Man KAN altså snyde lidt, men det er ikke snyd jeg hører i dine stemmeføringer. Jeg synes ærligt talt de er dybt professionelle, der sker noget, men du er altid tro mod hovedmelodierne, så andre stemmer ikke overtager min opmærksomhed. De er der bare, bevæger sig, men understøtter altid hovedtemaerne, som de skal i moderne musik. Dine stemmer farver, men dirigerer ikke. Balancen mellem deres individualitet og Cantus Firmus er fremragende.
Når jeg senere har hørt Palestrina, priser jeg mig lykkelig over at været faldet over Jeppsen og lidt efter Fux i mine kompositions studier. Jeppesen og Fux var Palestrina fans, og det er jeg også. Der kan synes langt fra renæssance-polyfoni til dine moderne metoder, men jeg elsker det hele. Bare at lytte til stemmernes toneleg fra individualitet til helhed.
Jeg slutter af med nogle eksempler på stemmeføring, som simpelthen blæser mig omkuld igen og igen. Jeg bliver aldrig færdig med at lytte sig hvad der sker her. Hver gang jeg lytter er det som om det forandrer sig alt efter hvilke stemmer man går efter.
Forsæt det smukke arbejde, Bryla.
Kh
H
Tribe Of Hǫfuð https://soundcloud.com/user-228690154
Palestrinas Missa Papae Marcelli er bestemt et godt værk. Har selv været igennem Jeppesen, Fux og Høffding, da jeg gik på konservatoriet. Det er alt sammen blevet værktøjer i værktøjskassen, som bliver hevet frem, når musikken har brug for det. Det lyder meget som kassetænkning, men det foregår meget intuitivt nu. Det handler om at spore sig ind på, hvad musikken har brug for.
Det, der har hjulpet mig allermest, er at træne mit øre så godt, at jeg kan kigge på noder og høre, hvordan det lyder. Ikke ved hjælp af snyd eller teori, men decideret høre den tonesammensætning med de instrumenter. Da jeg startede på kons, kunne jeg ikke høre forskel på grundtonen og kvinten i en akkord, så det er noget, der kan trænes og jeg synes, for få musikere ser værdien af.
Når man kan høre noderne, kan man også meget nemmere lytte sig ind i ny musik og netop spore sig ind på, hvad det kalder på.
Anyway, hele suiten er oppe nu og man skal faktisk starte med denne:
Det, der har hjulpet mig allermest, er at træne mit øre så godt, at jeg kan kigge på noder og høre, hvordan det lyder. Ikke ved hjælp af snyd eller teori, men decideret høre den tonesammensætning med de instrumenter. Da jeg startede på kons, kunne jeg ikke høre forskel på grundtonen og kvinten i en akkord, så det er noget, der kan trænes og jeg synes, for få musikere ser værdien af.
Når man kan høre noderne, kan man også meget nemmere lytte sig ind i ny musik og netop spore sig ind på, hvad det kalder på.
Anyway, hele suiten er oppe nu og man skal faktisk starte med denne:
skriver noder
Så er The Union på Netflix. Musikken er af Rupert Gregson-Williams og blev indspillet både i AIR Lyndhurst og Abbey Road sidste år.
https://www.netflix.com/title/81282732
https://www.netflix.com/title/81282732
skriver noder
En lille opdatering:
Studiet jeg har siddet i de sidste 4,5 år skal rives ned. Jeg har haft dejlig plads. Jeg rykkede hele studiet over i mit nye sted i går. Det nye studie har er desværre slet ikke lige så stort, så jeg besluttede simpelthen at efterlade en masse (godt) gear, jeg ikke har brugt de 4,5 år, jeg har siddet der. I stedet for at finde på smart opbevaring, gik jeg Marie Kondo. Jeg har en måned tilbage af lejekontrakten så har sat alt til salg til en pris, der kan lokke alle.
Studiet jeg har siddet i de sidste 4,5 år skal rives ned. Jeg har haft dejlig plads. Jeg rykkede hele studiet over i mit nye sted i går. Det nye studie har er desværre slet ikke lige så stort, så jeg besluttede simpelthen at efterlade en masse (godt) gear, jeg ikke har brugt de 4,5 år, jeg har siddet der. I stedet for at finde på smart opbevaring, gik jeg Marie Kondo. Jeg har en måned tilbage af lejekontrakten så har sat alt til salg til en pris, der kan lokke alle.
skriver noder
Hvad skal du da også bruge gear og plads til? En kop kaffe, en nodeblok og en pen, og så er du kørendebryla skrev: søn 1. sep 2024 07:53 En lille opdatering:
Studiet jeg har siddet i de sidste 4,5 år skal rives ned. Jeg har haft dejlig plads. Jeg rykkede hele studiet over i mit nye sted i går. Det nye studie har er desværre slet ikke lige så stort, så jeg besluttede simpelthen at efterlade en masse (godt) gear, jeg ikke har brugt de 4,5 år, jeg har siddet der. I stedet for at finde på smart opbevaring, gik jeg Marie Kondo. Jeg har en måned tilbage af lejekontrakten så har sat alt til salg til en pris, der kan lokke alle.

Kh
Gothi
Tribe Of Hǫfuð https://soundcloud.com/user-228690154