Hvilke tegneserier har du læst fornylig?
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
- AnotherDan
- Forum Donator
- Sted: Søborg
Re: Hvilke tegneserier har du læst fornylig?
Jeg fik læst første bind af w0rldtr33 se billeder i tidligere indlæg: viewtopic.php?p=751970#p751970
Jeg har tænkt mig at læse videre og vil købe næste samling når den bliver udgivet, det føles som en moderne udgave af Stephen King's IT - men gør det ganske udmærket.
I weekenden fandt jeg en Alan Moore Superman historie frem jeg aldrig har fået læst, er egentlig ikke særlig meget til Superman, men jeg er stor Alan Moore fan, så læser alt hvad jeg kan finde med ham. Det er kun et enkelt hæfte med Dave Gibbons som kunstner som han lavede Watchmen med.
Det er en udemærket historie, der handler om at Superman bliver "besat" af en slags blomst hvor man i en form for trance tilstand forestiller sig sit ønske for det perfekte liv. Det er orkestreret af Mongul og som team'et forsøger at overvinde. Det lyder lidt underligt men Alan Moore får det til at fungere.
Jeg har læst på den dansk hvor den er en del af en samlet hardcover udgave: DC-universet: Alan Moores historier
Jeg har tænkt mig at læse videre og vil købe næste samling når den bliver udgivet, det føles som en moderne udgave af Stephen King's IT - men gør det ganske udmærket.
I weekenden fandt jeg en Alan Moore Superman historie frem jeg aldrig har fået læst, er egentlig ikke særlig meget til Superman, men jeg er stor Alan Moore fan, så læser alt hvad jeg kan finde med ham. Det er kun et enkelt hæfte med Dave Gibbons som kunstner som han lavede Watchmen med.
Det er en udemærket historie, der handler om at Superman bliver "besat" af en slags blomst hvor man i en form for trance tilstand forestiller sig sit ønske for det perfekte liv. Det er orkestreret af Mongul og som team'et forsøger at overvinde. Det lyder lidt underligt men Alan Moore får det til at fungere.
Jeg har læst på den dansk hvor den er en del af en samlet hardcover udgave: DC-universet: Alan Moores historier
A fancy tagline goes here...
@AnotherDan Det var dén historie, jeg læste på enten svensk eller dansk, da den blev trykt første gang for en hel del år siden ... som fik mig til at lægge mærke til navnet Alan Moore. Og så styrtede jeg ind til Fantask og begyndte at skaffe alle de Swamp Thing, de stadig havde på hylderne.
w0rldtr33 er godtnok makaber og uhyggelig. Jeg har ikke fået læst den færdig. Ligger og venter på mig.
w0rldtr33 er godtnok makaber og uhyggelig. Jeg har ikke fået læst den færdig. Ligger og venter på mig.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
- AnotherDan
- Forum Donator
tomcat skrev: ons 19. jun 2024 20:40 @AnotherDan Det var dén historie, jeg læste på enten svensk eller dansk, da den blev trykt første gang for en hel del år siden ... som fik mig til at lægge mærke til navnet Alan Moore. Og så styrtede jeg ind til Fantask og begyndte at skaffe alle de Swamp Thing, de stadig havde på hylderne.
Jeg er stor Alan Moore fan, og hans Swamp Thing er nok mit favorit run af alt jeg husker at have læst. Jeg har købt dem som Absolute udgaver - selvom de er blevet re-coloured så er det fint for mig. Takket være dette run er Swamp Thing en af mine favorit karakterer.
Jeg læser w0rldtr33 i TPB så jeg har kun læst til hæfte #6 tror jeg der er i den første - jeg køber ikke single issues i nye serier, syntes det er for dyrt.. Så jeg venter på de bliver udgivet i en samlet udgave...
Swamp Thing er i toppen af min Moore-liste. Jeg blev helt blæst bagover.AnotherDan skrev: ons 19. jun 2024 22:45
Jeg er stor Alan Moore fan, og hans Swamp Thing er nok mit favorit run af alt jeg husker at have læst. Jeg har købt dem som Absolute udgaver - selvom de er blevet re-coloured så er det fint for mig. Takket være dette run er Swamp Thing en af mine favorit karakterer.
Jeg læser w0rldtr33 i TPB så jeg har kun læst til hæfte #6 tror jeg der er i den første - jeg køber ikke single issues i nye serier, syntes det er for dyrt.. Så jeg venter på de bliver udgivet i en samlet udgave...
Jeg kender ikke de ny-farvelagte udgaver. De oprindelige farver husker jeg som gode. Altså i de dengang almindelige enkelt-hæfter.
Ja, det er som regel bedst at læse fortsatte serier, når der er udkommet en samlet version af een eller anden art.
- AnotherDan
- Forum Donator
De nye farver får meget hårde med på vejen, og de virker også ret så moderne for at sige det mildt, jeg kan fint læse serien med de nye farver.
- AnotherDan
- Forum Donator
Fik endelig læst Gotham City: Year one - miniserie på 6 hæfter. Har haft den liggende i lang tid.
Det er i bund og grund "bare" en crime noir historie der omhandler Wayne familien 2 generationer før Bruce Wayne. Den var ikke så god som jeg syntes den bliver omtalt som, selvom crime noir egentlig er noget af det jeg sætter størst pris på.
Det er i bund og grund "bare" en crime noir historie der omhandler Wayne familien 2 generationer før Bruce Wayne. Den var ikke så god som jeg syntes den bliver omtalt som, selvom crime noir egentlig er noget af det jeg sætter størst pris på.
Nu er jeg lidt fræk, men:AnotherDan skrev: søn 23. jun 2024 12:43 Fik endelig læst Gotham City: Year one - miniserie på 6 hæfter. Har haft den liggende i lang tid.
er du sikker på, det er Gotham City: Year One du har hørt så god omtale af?
Jeg finder Tom King helt uegnet til at skrive Batman-historier. Jeg indrømmer endda, jeg har faktisk endnu ikke læst GCYO. Simpelthen fordi, hver gang jeg tidligere har læst noget af hans Bat-materiale, er det bare ikke ret godt. Han virker som sådan en håndværker, som i begyndelsen af sin karriere har lavet et-eller-andet værk, der er temmelig godt. Og så er røget op ad ranglisten på grund af dét. Hvor så intet af hans senere arbejde er nær så godt. Jeg er ikke klar over, hvad han engang har lavet, som er rigtig godt.
Det, som jeg tænker du muligvis har forvekslet den med, er Gotham Central –– af Brubaker, Rucka og Lark m.fl.
De er nemlig fede. Fedest dem, som Brubaker er med på, men helt i orden generelt. I begyndelsen er serien 100 % lige så god, som man dengang sagde om den. (modtog både Eisner og Harvey -priser. Fortjent.)
Jeg tænker: på grund af at titlerne ligner hinanden lidt, kan man komme til at forveksle dem.
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot 2024-06-23 at 18.38.50.png (2.2 MiB) Vist 543 gange
- AnotherDan
- Forum Donator
Ja jeg forveksler den ikke - jeg er stor stor fan af Brubaker og Gotham Central - har den som omnibus. Jeg har lige købt brubaker's Daredevil run i omnibus form billigt brugt, den glæder jeg mig til at læse. Jeg elsker Daredevil - man er vel Frank Miller fan, heh...
Jeg tror måske jeg referer til Marvel Morten og Kim Helt's udlægning af Tom King, de mener jo nærmest han kan gå på vandet... Jeg syntes hans Human Target var udemærket, ellers har jeg ikke læst noget jeg egentlig syntes synderligt om for at være helt ærlig. Og jeg har bevist holdt mig langt væk fra Batman i nyere tid for at undgå at blive skuffet...
Af nyere materiale læser jeg egentlig helst indie eller DC Black label.
Jeg tror måske jeg referer til Marvel Morten og Kim Helt's udlægning af Tom King, de mener jo nærmest han kan gå på vandet... Jeg syntes hans Human Target var udemærket, ellers har jeg ikke læst noget jeg egentlig syntes synderligt om for at være helt ærlig. Og jeg har bevist holdt mig langt væk fra Batman i nyere tid for at undgå at blive skuffet...
Senest rettet af AnotherDan søn 23. jun 2024 20:32, rettet i alt 2 gange.
Fedt køb, dér. Brubaker's DD er god. Er du klar over, at det er en direkte fortsættelse af den forrige stjerne-forfatter BM Bendis's DD-forløb? Hvis ikke, vil jeg *stærkt* anbefale at læse Bendis's periode først. Den ender med DD i spjældet, hvor Brubaker så tager over. De hører tæt sammen, de to perioder. (de havde vist aftalt det.)AnotherDan skrev: søn 23. jun 2024 19:46 Ja jeg forveksler den ikke - jeg er stor stor fan af Brubaker og Gotham Central - har den som omnibus. Jeg har lige købt brubaker's Daredevil run i omnibus form billigt brugt, den glæder jeg mig til at læse.
AnotherDan skrev: søn 23. jun 2024 19:46Jeg tror måske jeg referer til Marvel Morten og Kim Helt's udlægning af Tom King, de mener jo nærmest han kan gå på vandet... Jeg syntes hans Human Target var udemærket, ellers har jeg ikke læst noget jeg egentlig syntes synderligt om for at være helt ærlig. Og jeg har bevist holdt mig langt væk fra Batman i nyere tid for at undgå at blive skuffet...
Ja, Morten og Kim H har en lidt bredere smag end jeg har. De er for eksempel også begejstret for Marvel-filmene, hvor jeg selv kun syntes måske fem-seks af dem er gode film.
Jeg tog i øvrigt fejl, før. Da jeg skrev, jeg ikke har læst King's Gotham City: Year One –– jeg googlede den lige. Har faktisk læst den i vinters. Havde bare glemt titlen. For den er o.k. Men ikke mere. Så jeg havde glemt den. Selvom tegningerne er ret flotte.
Det er lidt sært, at hr. King har så stor en følger-skare. Han er ikke nogen særlig god historie-forfatter. Altså, folk må selv om det. Jeg synes bare, det er lidt sært.
- AnotherDan
- Forum Donator
Jeg har ikke fået læst Bendis' run, men den har jeg også på min indkøbsliste...
Jeg kan se omnibus' næste genoptryk kan pre-orders med discount pt. dem tror jeg egentlig jeg vil bestille, der er så mange i tidens løb der har talt godt om Bendis' Daredevil.
Uhh jeg har så meget jeg gerne vil få læst...
Jeg læste hans Rorschach - den syntes jeg ikke om... Jeg tror også det kan være noget "mystisk" omkring ham der gør at han er blevet ført op på en piedestal hos DC - her tænker jeg om hans fortid i CIA.
Jeg kan se omnibus' næste genoptryk kan pre-orders med discount pt. dem tror jeg egentlig jeg vil bestille, der er så mange i tidens løb der har talt godt om Bendis' Daredevil.
Det tror jeg du kan have ret i...Han virker som sådan en håndværker, som i begyndelsen af sin karriere har lavet et-eller-andet værk, der er temmelig godt. Og så er røget op ad ranglisten på grund af dét. Hvor så intet af hans senere arbejde er nær så godt. Jeg er ikke klar over, hvad han engang har lavet, som er rigtig godt.
Jeg læste hans Rorschach - den syntes jeg ikke om... Jeg tror også det kan være noget "mystisk" omkring ham der gør at han er blevet ført op på en piedestal hos DC - her tænker jeg om hans fortid i CIA.
Ja, verden er fuld af go'e sagerAnotherDan skrev: søn 23. jun 2024 20:23 Jeg har ikke fået læst Bendis' run, men den har jeg også på min indkøbsliste...

Lige detdér med Bendis's DD: vil kraftigt anbefale at læse det før Brubaker's forløb. De 2 kan ikke rigtig skilles ad. En masse figurer og plot-tråde begynder i Bendis-perioden, og bliver langsomt fuldbragt i Brubaker-perioden.
Altså.
Man kan selvfølgelig læse alting i den rækkefølge man vil, værre er det jo heller ikke. Men vil klart anbefale kronologisk læsning.
Og Bendis's forløb er altså PISSE godt. Desuden virkelig flot tegnet. Mørkt, realistisk, uhyggeligt. Voldeligt, nogengange. Totalt noir.
Eftertanke:
Klart, man véd aldrig hvad andre vil synes om et givet værk. Måske vil du ikke synes nær så godt om det som jeg gør. Umuligt at sige.
Det vidste jeg ikn'gang. Ja, det lyder som om det kan sagtens kan have været en stærkt medspillende grund.AnotherDan skrev: søn 23. jun 2024 20:23Jeg tror også det kan være noget "mystisk" omkring ham der gør at han er blevet ført op på en piedestal hos DC - her tænker jeg om hans fortid i CIA.
Ligesom da Marvel hyrede ham den kendte politiske agitator /skribent til at være forfatter på Black Panther-serien. Manden havde *ingen* tidligere erfaring meda tskrive tegneserier. Men han var "Et Navn" i offentligheden.
Resultat: Virkelig ringe tegneserie.
- AnotherDan
- Forum Donator
Jeg har så meget andet på læsehylden så jeg vil vente med Daredevil... Bla. The Question, The Authority og Planetary (som jeg allerede er godt igang med)...
Har lige bestilt genoptryk af Bendis omnibus vol 1, den kommer her i august.
Har lige bestilt genoptryk af Bendis omnibus vol 1, den kommer her i august.
Jeg har også kronisk en stak liggende, som skal læses. Bl.a. The Question som efterhånden har ligget længe.
Plus en mindre bunke til anmeldelse. Og så alle de dejlige romaner og film ,haha. Luksus-problemer.
God søndag og god læselyst
Plus en mindre bunke til anmeldelse. Og så alle de dejlige romaner og film ,haha. Luksus-problemer.

God søndag og god læselyst
Jeg anmelder en af de ganske få kontemporære, danske humor-striber
Kort version: den er pisse god.
Lang version: https://nummer9.dk/anmeldelser/hylesjov ... samlebind/
Kort version: den er pisse god.
Lang version: https://nummer9.dk/anmeldelser/hylesjov ... samlebind/
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot 2024-07-08 at 20.13.48.png (1.71 MiB) Vist 469 gange
Jeg har gen-læst omtrent alt Dan Slott's Spider-Man. Dengang de udkom, kunne jeg ikke rigtig ha' dem. Især det dér forløb hvor Doc Ock overtager –– det var for makabert, særlig da han begynder at ha' et fysisk kæreste-forhold. Alt for ulækkert, bruge en anden mands krop til at knulle, add & føj.
Nu i anden læsning... er Superior-perioden faktisk det bedste: serien er friskere og har flere gode idéer med figuren end nærmest siden Ditko /Lee /Romita senior -periodens historier.
Serien taber så pusten igen, da Parker-Man bagefter lader Ock og de andre skurke smadre hans lille forretnings-model fuldstændig. Det er max taberen, igen, at Marvel-redaktionen, igen, synes at "Okay, Peter er et teknisk geni, men han SKAL være en økonomisk taber," ... igen-igen.
Nå, men som samlet læsning er Slott's periode altså pisse god. Selvom den godtnok bliver afbrudt af dissehér "Begivenheder" som inficerer de store amerikanske forlags sæson-planlægning med jævne mellemrum. Hvor kun enkelte af de med andre serier over-krydsende hæfter er værd at læse. Træls hos DC, træls hos Marvel.
Det må man tage med, ligesom øh ...regnvejrs-oversvømmelse i november i Thailand eller noget.
➜ Og så var der godt knald på de malede forsider. Jeg ku' nok snildt finde ti, som er vold-fede.
Nu i anden læsning... er Superior-perioden faktisk det bedste: serien er friskere og har flere gode idéer med figuren end nærmest siden Ditko /Lee /Romita senior -periodens historier.
Serien taber så pusten igen, da Parker-Man bagefter lader Ock og de andre skurke smadre hans lille forretnings-model fuldstændig. Det er max taberen, igen, at Marvel-redaktionen, igen, synes at "Okay, Peter er et teknisk geni, men han SKAL være en økonomisk taber," ... igen-igen.
Nå, men som samlet læsning er Slott's periode altså pisse god. Selvom den godtnok bliver afbrudt af dissehér "Begivenheder" som inficerer de store amerikanske forlags sæson-planlægning med jævne mellemrum. Hvor kun enkelte af de med andre serier over-krydsende hæfter er værd at læse. Træls hos DC, træls hos Marvel.
Det må man tage med, ligesom øh ...regnvejrs-oversvømmelse i november i Thailand eller noget.
➜ Og så var der godt knald på de malede forsider. Jeg ku' nok snildt finde ti, som er vold-fede.
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot 2024-11-21 at 19.02.06.png (3.37 MiB) Vist 320 gange
Jeg skriver nogengange anmeldelser for tegneserie-magasinet Nr.9
Seneste → https://nummer9.dk/anmeldelser/en-saerl ... -sit-spor/