LØST _opdatering fra high Sierra > Monterey hvordan?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Re: opdatering fra high Sierra > Monterey hvordan?

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: fre 17. nov 2023 09:09 Sort, du kan ikke få Pages hvis du ikke tidligere har haft det? Det er jo ikke fordi de discontinuer det?
Nej, den er ikke diskontinueret. Jeg får blot denne meddelelse på AppStore, når jeg forsøger hente Pages:
Pages på AppStore.png
Pages på AppStore.png (318.05 KiB) Vist 918 gange

Her er screenshot af hvad jeg blev linket til, af Apple's egen chat-hjælp, faktisk
Vedhæftede filer
no Pages for Catalina.png
no Pages for Catalina.png (572.55 KiB) Vist 918 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Men det MEST mærkelige synes jeg er, at MS Word giver en identisk besked. Altså, at jeg skal have en højere version af Mac OS –– ellers vil de ikke sælge mig deres applikation. Det synes jeg er endnu mere sært –– de afskærer min mulighed for at købe en vare som koster omkring $140 (var det vist).

Altså, MS vil simpelthen ikke ha' mine penge :!: :shock:
Vedhæftede filer
Screenshot 2023-11-17 at 10.59.07.png
Screenshot 2023-11-17 at 10.59.07.png (202.3 KiB) Vist 915 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, ok men ren chikane fra Apples side, da Pages osv. kører fint under Catalina.

De vil bare ikke tillade at du NU installere det selv. Altså de vil gerne tvinge dig hen på enten et nyere system eller at købe en nyere Mac. Føj.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: fre 17. nov 2023 11:00 Men det MEST mærkelige synes jeg er, at MS Word giver en identisk besked. Altså, at jeg skal have en højere version af Mac OS –– ellers vil de ikke sælge mig deres applikation. Det synes jeg er endnu mere sært –– de afskærer min mulighed for at købe en vare som koster omkring $140 (var det vist).

Det er dyrt at vedligeholde ældre versioner af software - og de vil så også gerne have folk over på abonnementsordninger.

Mht. Appleprodukterne, så er de siden 2017 gratis, og man kan bruge en gratis webversion i iCloud (man behøver ikke engang være på en mac). Det giver ikke rigtig mening det ikke kan installeres - der må være en bedre grund end chikane.

Anyway - maskinen kan komme op på Monterey, så det må være målet. Har du den gamle disk endnu?
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: fre 17. nov 2023 11:21 Ja, ok men ren chikane fra Apples side, da Pages osv. kører fint under Catalina.

De vil bare ikke tillade at du NU installere det selv. Altså de vil gerne tvinge dig hen på enten et nyere system eller at købe en nyere Mac. Føj.
Yes. Der er jo klart en eller anden snørklet måde at omgå det på. For hvis først Pages *er* på maskinen, så kører det åbenbart uden vrøvl (altsammen noget jeg blot læser mig til, har nul personlig erfaring med Pages.)

Men det gider jeg jo ikke, alt det bøvl. Og det véd de jo godt: taktikken virker, den almindelige bruger orker ikke ligge og bokse med snedige, labyrintiske workarounds. -Hvis jeg havde haft den mindste anelse om, at Word holdt op med at virke og ikke kunne opgraderes, bare fordi jeg rykker op på Catalina, så ville jeg naturligvis have undersøgt mine muligheder *før* OS-opdatering.

Men jeg er en spade til den slags. Især når det er meget længe siden, jeg sidst har beskæftiget mig med det. Hvilket er en Punkt-22 ting: een af grundene til, at jeg afskyr opdateringer, er netop at der altid er den slags problemer. Og fordi jeg skyr opdateringer, kommer jeg selvsagt ud af vanen med hvordan man bedst navigerer i det. :?

-----

Nå, men lige nu er det fåk Pages og fåk MS-Word –– jeg kan åbne og redigere i mine tekst-doks i LibraOffice. Det er ikke perfekt. Jeg savner de audio-feedbacks, som jeg havde i Word –– i Libra er jeg nødt til at kigge op i top-bjælken for at bemærke det lille visuelle feedback, når jeg save'r, eksempelvis.

Men altså, livet er ikke perfekt.
Og det er stadig en dejlig dag.
Vedhæftede filer
LibreOffice.png
LibreOffice.png (426.36 KiB) Vist 905 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: fre 17. nov 2023 11:49
tomcat skrev: fre 17. nov 2023 11:00 Men det MEST mærkelige synes jeg er, at MS Word giver en identisk besked. Altså, at jeg skal have en højere version af Mac OS –– ellers vil de ikke sælge mig deres applikation. Det synes jeg er endnu mere sært –– de afskærer min mulighed for at købe en vare som koster omkring $140 (var det vist).

Det er dyrt at vedligeholde ældre versioner af software - og de vil så også gerne have folk over på abonnementsordninger.

Mht. Appleprodukterne, så er de siden 2017 gratis, og man kan bruge en gratis webversion i iCloud (man behøver ikke engang være på en mac). Det giver ikke rigtig mening det ikke kan installeres - der må være en bedre grund end chikane.

Anyway - maskinen kan komme op på Monterey, så det må være målet. Har du den gamle disk endnu?
Ja, jeg skulle scrolle forbi en god portion abonnement-skrald for at komme ned til en helt simpel [Jeg Vil Gerne Købe Word Tekstbehandling].

Nej det er ikke altid helt til at fatte, hvad deres bevæggrunde egentlig er.

Hm, nej, jeg tror bare jeg efterlod den gamle disk til værkstedet, hvor jeg fik den nye sat i. (Kan ikke huske det, men jeg har med stor sandsynlighed ikke tænkt, jeg kunne få brug for den.)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: fre 17. nov 2023 11:54
Holger skrev: fre 17. nov 2023 11:21 Ja, ok men ren chikane fra Apples side, da Pages osv. kører fint under Catalina.

Yes. Der er jo klart en eller anden snørklet måde at omgå det på. For hvis først Pages *er* på maskinen, så kører det åbenbart uden vrøvl (altsammen noget jeg blot læser mig til, har nul personlig erfaring med Pages.)

Men det gider jeg jo ikke, alt det bøvl. Og det véd de jo godt: taktikken virker, den almindelige bruger orker ikke ligge og bokse med snedige, labyrintiske workarounds. -Hvis jeg havde haft den mindste anelse om, at Word holdt op med at virke og ikke kunne opgraderes, bare fordi jeg rykker op på Catalina, så ville jeg naturligvis have undersøgt mine muligheder *før* OS-opdatering.

Men jeg er en spade til den slags. Især når det er meget længe siden, jeg sidst har beskæftiget mig med det. Hvilket er en Punkt-22 ting: een af grundene til, at jeg afskyr opdateringer, er netop at der altid er den slags problemer. Og fordi jeg skyr opdateringer, kommer jeg selvsagt ud af vanen med hvordan man bedst navigerer i det. :?

-----

Nå, men lige nu er det fåk Pages og fåk MS-Word –– jeg kan åbne og redigere i mine tekst-doks i LibraOffice. Det er ikke perfekt. Jeg savner de audio-feedbacks, som jeg havde i Word –– i Libra er jeg nødt til at kigge op i top-bjælken for at bemærke det lille visuelle feedback, når jeg save'r, eksempelvis.

Men altså, livet er ikke perfekt.
Og det er stadig en dejlig dag.
Man kunne købe Office 365 (abo 549,-/år). Jeg tænker man kan downloade og installere udenom Appstore (har ikke undersøgt det)
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: fre 17. nov 2023 12:10
Man kunne købe Office 365 (abo 549,-/år). Jeg tænker man kan downloade og installere udenom Appstore (har ikke undersøgt det)
Ja, det er naturligvis en mulighed. Men, jeg vil ikke ha' abonnement. Jeg vil bare have Word, som tekstbehandlingsprogram (uden alt det andet office-duttelut.) Jeg vil købe og betale for Word, een gang.

Deres evt. senere "forbedringer" interesserer mig ikke. Faktisk vil jeg være ganske godt tilfreds hvis jeg kunne få den ældgamle version fra cirka Win7 til at køre her på min MacBook –– jaja, det kan man ikke. Men bare for at sige, at jeg er ikke interesseret i deres nye påfund. Mit tekstbehandlings-behov er *helt* basalt. Og har ikke ændret sig siden 1990'erne.

Jeg KAN faktisk godt –– den seneste version, som kører på Catalina, er word v16.66 –– MEN den tager de så kr 2.200,- for, værsgo og spis!

Ej, så vil jeg godtnok hellere bruge LibreOffice. Hvis det bliver ved med at fungere nogenlunde rimeligt, som det ser ud til at gøre nu (men nu må jeg lige se ... )

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: fre 17. nov 2023 12:33
Pastorius skrev: fre 17. nov 2023 12:10
Ja, det er naturligvis en mulighed. Men, jeg vil ikke ha' abonnement. Jeg vil bare have Word, som tekstbehandlingsprogram (uden alt det andet office-duttelut.) Jeg vil købe og betale for Word, een gang.

Deres evt. senere "forbedringer" interesserer mig ikke. Faktisk vil jeg være ganske godt tilfreds hvis jeg kunne få den ældgamle version fra cirka Win7 til at køre her på min MacBook –– jaja, det kan man ikke. Men bare for at sige, at jeg er ikke interesseret i deres nye påfund. Mit tekstbehandlings-behov er *helt* basalt. Og har ikke ændret sig siden 1990'erne.

Jeg KAN faktisk godt –– den seneste version, som kører på Catalina, er word v16.66 –– MEN den tager de så kr 2.200,- for, værsgo og spis!

Ej, så vil jeg godtnok hellere bruge LibreOffice. Hvis det bliver ved med at fungere nogenlunde rimeligt, som det ser ud til at gøre nu (men nu må jeg lige se ... )
Word standalone koster 1099,-
https://www.microsoft.com/da-DK/microso ... versigttab
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: fre 17. nov 2023 12:47

Word standalone koster 1099,-
https://www.microsoft.com/da-DK/microso ... versigttab
Hov –– mystisk. Det ser reelt ud. Tak :)

Men jeg sværger 8-) jeg fulgte link fra andre Catalina brugere, som ledte til denne version (billedet) ... som er den seneste version, der kører på Catalina. Word v16.66 –– jeg downloadede og installerede. Og yes, mine word-doks åbner. De kan naturligvis ikke redigeres. Når jeg prøver, promptes jeg til registrering og betaling. Som var kr 2.200.

Det var LIGE før min seneste kommentar her. Altså for et par timer siden.

-Så jeg kan godt mistænke, at den 1099,- kroners version hér ... HVIS man går videre med dén, så kunne der ligge en ubehagelig overraskelse. Altså at skidtet ikke virker på Catalina alligevel. Det er dog kun en mistanke, jeg har ikke prøvet.
Vedhæftede filer
seneste version, som kører på Catalina, word v16.66 kr 2.200.png
seneste version, som kører på Catalina, word v16.66 kr 2.200.png (511.72 KiB) Vist 887 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Så fik jeg en nyere version af Logic.

Jeg skulle smide min 10.4.4 i skraldespanden, før AppStore gav mig lov til at downloade en nyere Logic.

Jeg kan se, at sampleren har fået nyt navn og udseende. Ikke så pæn at kigge på som den gamle EXS –– men måske mere overskuelig. Det vil vise sig, i brug.

Lige nu hygger jeg mig med mini-optur over, at operationen lykkedes uden vrøvl :-)
Vedhæftede filer
Screenshot 2023-11-22 at 16.59.08.png
Screenshot 2023-11-22 at 16.59.08.png (9.65 KiB) Vist 811 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Genopliver tråd, fordi der er reel udvikling i "sagen."
På den fede måde.

Situation: samme maskine, samme alting. Men cyber-chikane fra især Spotify lægger et ekstra lag besvær: at der kommer en stor firkant med beskeden [Dit OS er noget gammel lort, så vi tvinger dig til at vente på denne firkant hver gang, du tænder for Spotify, ha ha TABER.]

Jeg går til min Mac-mekaniker hr. Andy på Sdr. Boulevard i Kbh. Han spørger, om jeg vil gerne ha' OS opdateret til Det Nyeste. Er det da muligt, spørger jeg. Og der er ingen kendte ubehagelige bi-virkninger?

Han siger, det har han i al fald ikke hørt om, så det tvivler han på. Og min maskine kan godt trække det, p.g.a. det er en i7'er der sidder i.

Jeg ender med at sige ja tak. Og så betaler jeg også for en ny SSD disk, 1 TB istedetfor 500 Mb. (den gamle får jeg med hjem, med et lille chassis omkring. Kan bruges enten som eksternt lager, men hvis jeg lader det gamle OS ligge i, kan den også bruges som boot-disk.)

–––––––––––––––––––
Så nu kører min 2015 macbook Sonoma 14.5. Jeg var advaret om, at den vil køre lidt langsommere, og det gør den også. Men bestemt et rimelig bytte, især at jeg kan køre nyere Logic-version. Maskinens boot-tid er den samme, måske endda et sekund hurtigere. Jeg har ikke taget tid, bare fornemmelse.

Logic 11.0.1 ser ud til at køre fint. OBS har dog kun arbejdet i Logic nogle timer. Der var en enkelt gang, hvor der pludselig var noget tekst, som hører til et andet sted i Logic-billedet, som svømmede rundt på skærmen. jeg lukkede Logic og startede det igen, problem løst.

Andy fortæller, at det fænomen er kendt. Og at det formodentlig bliver fikset af crack-folkene i deres næste opdatering (forventet til efteråret.)
Vedhæftede filer
Screenshot 2024-07-04 at 13.00.17.png
Screenshot 2024-07-04 at 13.00.17.png (1.55 MiB) Vist 189 gange

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: tors 4. jul 2024 13:10 Genopliver tråd, fordi der er reel udvikling i "sagen."
På den fede måde.

Situation: samme maskine, samme alting. Men cyber-chikane fra især Spotify lægger et ekstra lag besvær: at der kommer en stor firkant med beskeden [Dit OS er noget gammel lort, så vi tvinger dig til at vente på denne firkant hver gang, du tænder for Spotify, ha ha TABER.]

Jeg går til min Mac-mekaniker hr. Andy på Sdr. Boulevard i Kbh. Han spørger, om jeg vil gerne ha' OS opdateret til Det Nyeste. Er det da muligt, spørger jeg. Og der er ingen kendte ubehagelige bi-virkninger?

Han siger, det har han i al fald ikke hørt om, så det tvivler han på. Og min maskine kan godt trække det, p.g.a. det er en i7'er der sidder i.

Jeg ender med at sige ja tak. Og så betaler jeg også for en ny SSD disk, 1 TB istedetfor 500 Mb. (den gamle får jeg med hjem, med et lille chassis omkring. Kan bruges enten som eksternt lager, men hvis jeg lader det gamle OS ligge i, kan den også bruges som boot-disk.)

–––––––––––––––––––
Så nu kører min 2015 macbook Sonoma 14.5. Jeg var advaret om, at den vil køre lidt langsommere, og det gør den også. Men bestemt et rimelig bytte, især at jeg kan køre nyere Logic-version. Maskinens boot-tid er den samme, måske endda et sekund hurtigere. Jeg har ikke taget tid, bare fornemmelse.

Logic 11.0.1 ser ud til at køre fint. OBS har dog kun arbejdet i Logic nogle timer. Der var en enkelt gang, hvor der pludselig var noget tekst, som hører til et andet sted i Logic-billedet, som svømmede rundt på skærmen. jeg lukkede Logic og startede det igen, problem løst.

Andy fortæller, at det fænomen er kendt. Og at det formodentlig bliver fikset af crack-folkene i deres næste opdatering (forventet til efteråret.)
Det er mange år siden jeg har haft brug for Andy, men han er en god mand, og alle dem jeg har henvist har været superglade for den hjælp de har fået.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Yes, Andy er klart et godt æble 🍎

Nyt svar