spare cpu, hvordan, når man er et rodehovede

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

spare cpu, hvordan, når man er et rodehovede

Indlæg af Morten Bjørn »

Kære hesteopdrættere, rideudstyr discount salgsgruppe - ingen spam,

Jeg har alt for mange vinduer åbne, social media, Pages, Finale og DAW

Er der et trick til at det kun er de to programmer man bruger lige pt der sluger cpu og de vinduer man ikke bruger så går i dvale, evt ved en genvejstast eller efter x antal minutter?

Kan se nogle af mine programmer bliver greyed out når jeg scroller igennem dem via cmd + tab, så noget sker der da.

Findes der en løsning?

Det er Mac min m1 med 16 gb

Andre forslag

jeg kunne osse ændre vaner ... men altså ... ja, hvad gør i ?

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Jeg tror mere dit problem er ram. Jeg har en MBP M1 med 16GB og jeg støder jævnligt ind i "problemer" når jeg har for mange ting åbne. Men det er ikke CPU der mangler. Så må man bare lukke nogle af alle sine tabs og eller programmer.

Aleternativt, skulle man have punget flere tusind kroner ekstra efter en mac med mere ram i.

Så ny maskine med mere ram eller også må du disciplinere dig selv lidt omkring at have mange ting åbne på samme tid :)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja nemlig,

jeg er ved at finde ud af om cmd + h gør noget godt, nogle apps og vinduer går i nul, det er nok mest når videoer kører i baggrunden eller andet grafik, det sluger samlet set.

gad vide om en terminal command kunne gøre noget

ellers kan jeg lave en automatisering med keyboardmaestro, så cmd + h kommer på det vindue jeg forlader

Luna ihvertfald kører fint og er ligeglad med skjul -funktionen ift cpu, så den kan godt skjules mens jeg er i et andet vindue, det kan måske osse hjælpe på gui konsumeringen

ah i aktivitetslog er der en liste 'Forhindrer vågeblus', det kan osse have noget at sige, der står ja ved Safari og nej ved Luna og app napp er osse en ting

jeg skal på Roskilde nu, så har ikke mere tid til at nørde det men tænker at der er nogle indstilligner jeg kan få til at få det til at køre bedre med.

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

OK - Vi ses i smatten ;)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

ja det mig i de hvide sneakers

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

ja eller kom og hils på

Vi er mindst to der står med en fane der ligner løgn, grøn med noget syet på + et lille plastikjuletræ med evt lys - hvis batteriet virker og det er skumring eller mørkere.

Hvis vi er for fulde, så går du bare igen, no hard feelings :D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror første skridt er at finde helt præcist ud af, om det er CPU eller RAM der bliver maxet ud.

Og derefter finde ud af mere præcist hvem synderen er, for måske er det bare et bestemt program der altid laver ballade og skal holdes lukket.

Det er straks værre hvis det er en lille smule af det hele (sådan, mange bække små osv), for så skal du enten bruge penge på hardware eller få nye vaner. :dollargrin: God festival!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar