Soundtheory Kraftur - multibånds clipper

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: lør 29. jun 2024 08:38 Tak, den ser sjov ud
Det her er mere generelt:
Jeg forstår ikke helt det med multibånds effekter til waveshaping/clipping. Filtrerer man både før og efter clippingen? Alternativt skaber man jo eksempelvis overtoner i et lavere bånd, som så vil række ind i næste bånd.
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, i multibånd skal man tænke en clipper mere som farvelade og lidt dynamisk kontrol per bånd end noget man kan bruge som alternativ til en alm. limiter/soft clipper på det samlede signal.

Som jeg læser det, så splittes per bånd, clippes og kombineres igen. Ikke flere trin af filtrering. Dvs. overtoner spilder ikke over i hvert processeringsbånd, men samles til sidst.

Det lugter i øvrigt ikke af FIR/Lineær fase baseret på latencyen, så noget dynamisk filtrering eller bare IIR med konstant drejning?

Filtreringen+clipping og kombineringen må arbejde mod transientkontrollen, hvilket så kan kompenseres for med et single/bredbåndstrin, men nu med endnu flere overtoner at håndtere.

I denne dims er der da også en bredbåndsclipper (single), men i parallel blend. Dvs. en del af vektoren der blender mellem dry/multi/single, så ingen egentlig output clipper placeret serielt.

Jeg downloader og tester, men jeg gætter ikke på den kan noget bedre end drive per bånd i Tone Projects Michelango som reelt også soft clipper signalet som jeg hører det.

Men nogle gange er workflow jo en afgørende ting, så måske den er fed.

Jeg vender tilbage efter jeg har leget med den. Nu er der dog gået officiel sommerferie i den, så juni drosler jeg lidt ned og arbejder kun et par dage om ugen.

Nyt svar