Udgivelse af ny masteret version på single - What to do?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Udgivelse af ny masteret version på single - What to do?

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg er løbet panden lidt mod muren her ... Jeg har udgivet 2 singler via TuneCore - henholdsvis 3. maj og 17. maj. Nu har Holger så lavet lækker mastering på de 2 track, og jeg ønsker selvfølgelig at udgive de nye masteret versioner.

Problemet er: At jeg ikke ønsker at pille de 2 nuværende udgivelser ned fra streamingtjenesterne (endnu), da de ligger på playlists m.v. Jeg har derfor oprettet 2 nye registeringer hos Gramex, Koda og TuneCore under Rosenfeldt - Samme sangtitel (Remastered).

Nu modtager jeg så en mail fra TuneCore som skriver:

Lovestreet (Remastered)

Rosenfeldt

Your release was temporarily blocked in our front end review process because of an issue with your track titles. Due to a request from store partners, albums must not contain duplicate track titles. Track titles also cannot contain extra information, nor can they be generic. For example, please do not include track numbers or track duration, and be sure that each title is unique. Do not list your titles as track 1, track 2, etc. iTunes is strict with their formatting rules. If your songs have multiple parts you must differentiate between the tracks by using the abbreviation "Pt." For example: I'm Going to Scream, Pt. 1 I'm Going to Scream, Pt. 2 If you have different versions of the same track, you must denote using parenthesis. For example: I'm Going to Scream I'm Going to Scream (Remix) I'm Going to Scream (Instrumental Version)

We have unfinalized your release so that you can make these changes. Once you've updated your release, please reply to this email so we can distribute your release to all stores. If you're having any trouble, please let us know and we'll be happy to help. Thank you!

Hvad gør I andre i sådan en situation, hvor der sker tekniske ændringer på et track - og derfor bliver tillagt f.eks "Remastered" i ()?

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Udgiver ny version og lader den gamle blive.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad med at gemme de nye masters til albummet? De u-udgivne singles kan du bruge den master du nu vil.

Jeg er lige ved at sige, at det er en almindelig tilgang, at der laves ny mastering til albums.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

ALTF4 skrev: søn 19. maj 2024 16:53 Udgiver ny version og lader den gamle blive.
Det var faktisk det jeg gjorde, men TuneCore skriver, at streamingtjenster som Apple Music, ikke tillader det! - Det synes jeg lyder lidt underligt, da titlen har fået (Remastered) som endelse. Holger har vist også “barberet” 1-2 sekunder af i forhold til mine original mastering - så de track er jo ikke identiske!?

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Christoffer I. N. skrev: søn 19. maj 2024 17:14 Hvad med at gemme de nye masters til albummet? De u-udgivne singles kan du bruge den master du nu vil.

Jeg er lige ved at sige, at det er en almindelig tilgang, at der laves ny mastering til albums.
Ja, det er også en tanke jeg har gjort mig. Men, Holgers mastering har jo unægtelig noget “smør” på … 😁👍🏼

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Rosenfeldt skrev: søn 19. maj 2024 18:23
ALTF4 skrev: søn 19. maj 2024 16:53 Udgiver ny version og lader den gamle blive.
Det var faktisk det jeg gjorde, men TuneCore skriver, at streamingtjenster som Apple Music, ikke tillader det! - Det synes jeg lyder lidt underligt, da titlen har fået (Remastered) som endelse. Holger har vist også “barberet” 1-2 sekunder af i forhold til mine original mastering - så de track er jo ikke identiske!?
Lyder underligt. Der er da meget musik på Apple musik, hvor der er 2 versioner pga remaster.

F.eks. "Virtual Insanity"
https://music.apple.com/us/search?term= ... 20insanity

Måske fordi de tilhører forskellige albums?

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

ALTF4 skrev: søn 19. maj 2024 21:40
Rosenfeldt skrev: søn 19. maj 2024 18:23
Lyder underligt. Der er da meget musik på Apple musik, hvor der er 2 versioner pga remaster.

F.eks. "Virtual Insanity"
https://music.apple.com/us/search?term= ... 20insanity

Måske fordi de tilhører forskellige albums?
Præcis!

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Kan du ikke bare "gen-uploade" wav-filen med den nye version?
Det kan man med DiGiDi, så links og plays bliver bevaret. Audioen bliver blot erstattet med den nye version.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, det er også en muligehd.

TuneCore er ikke meget for det, skriver de selv. Muligvis fordi det kræver ekstraarbejde for dem da det kører lidt mindre automatisk end andre løsninger - et gæt.

TuneCore mener at det tager længere tid og nogle modtagere af den erstattede version aldrig får gennemført ændringen, hvilket labels jo normalt bare checker op på og skubber igennem igen manuelt.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

BOBofthePOP skrev: tirs 21. maj 2024 12:35 Kan du ikke bare "gen-uploade" wav-filen med den nye version?
Det kan man med DiGiDi, så links og plays bliver bevaret. Audioen bliver blot erstattet med den nye version.
Det kan jeg - men de nægter at udgive det på streamingtjenesterne før jeg f.eks ændrer titlen fra "Rosenfeldt - Titel på nummer" til "Rosenfeldt - Titel på nummer (2024 Remastered). Jeg skal altså som eks. have et årstal med.

Har aldrig hørt om / eller set det som et issue før! 😊

(Gramex har godkendt og sendt mig en bekræftelse på mail, - men jeg har intet hørt fra Koda - hvilket plejer at gå hurtigt)

Nyt svar