Facelös - MIn musikalske rejse

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
kalen
Medlem
Sted: København NV

Facelös - MIn musikalske rejse

Indlæg af kalen »

Hej og velkommen til.

Siden i tog så godt i mod mit nye nummer, tænkte jeg, at jeg ville lave en tråd med alt det der skal udgives i fremtiden, plus hvad jeg ellers kan finde på at dele.
Mit navn er Kevin og jeg er på skrivende stund lige rundet de 30 år. Det hele startede tilbage dengang jeg som 12 årig opdagede mymusic og soundvenue på folkeskolens pc'er. Hver gang jeg havde mulighed for det, lyttede jeg til det hip hop og elektroniske musik folk uploadede. Bl.a. Morten, bedre kendt nu som Faustix, var en stor inspiration den gang. Det kan jeg rable længe om, men i hvert fald fik jeg fat i FL Studio 6 på mine forældres bærbar og så fik jeg ellers tiden til at gå med det. I stedet for at spille computer spil, klikkede jeg lyde ind i FL Studio til det lød af noget. Jeg har ingen musikalsk baggrund og min familie er heller ikke vildt musikalske, så for mig handlede det mere om at programmere musik ind, end faktisk at spille det. Om det er rigtig musik eller ej, det kan man så diskutere, men who cares efterhånden.
Det blev hurtigt en del af hvem jeg var og mine fremtidsplaner, så jeg gik fra kursus til kursus, til produktionsskole til efterskole til højskole til højskole og til sidst Sonic College. Desværre droppede jeg ud af Sonic College, da vi skulle til at skrive Bachelor, da det boglige aldrig har været min stærke side.
Ved siden af musikken har jeg haft små jobs, så jeg kunne overleve og have mest mulig tid til at sidde med computeren, men jeg fik aldrig rigtig taget springet og gå all in på musikken. Jeg vidste heller ikke hvilken genre jeg skulle fokusere på, så jeg blev aldrig rigtig god til én ting, men sådan okay til nærmest alt hvad der kan laves på en computer. Det resulterede i tons vis af halvfærdige projekter, der "bare lige mangler det sidste".
Når man sidder alene med det og både vil være den nye Scott Storch, Skrillex, Headhunterz, Neelix, Dave Darell, Orjan Nielsen og hvem der ellers er inden for de forskellige genre, så blev det for overvældende og jeg fik aldrig lavet noget færdigt.

I 2022 opdager jeg genren Organic House og bliver smask forelsket, så jeg beslutter at gå all in på det og tvinge mig til fokusere på det, få sange færdig og få det ud. Jeg går ALLE mine projekter igennem og sletter dem, der ikke kan passe ind i den boks. I mellem tiden har jeg taget en masse billeder, som jeg redigerer og vil bruge som album covers. Jeg finder på sangtitler jeg synes matcher billederne og er nu oppe på nogle og 50 album covers med tilhørende sangtitler. Så nu har jeg sangenes overordnede temaer og det visuelle klar til ca 50 sange, nu skal jeg bare lave de sange og færdiggøre dem. Bom.
Det, at der er en fortælling og en lidt dybere mening med det visuelle og sangtitlen, hjælper mig til at lave bedre musik og holde fokus.
Jeg sidder i dag med et par Sennheiser hovedbøffer, en Mac Book og logic pro x i min sofa og hygger mig med det, når der er tid til det. Så det kommer til at tage den tid det tager, men nu er der et mål og en plan. Jeg skal skrue ned for min perfektionisme og springe ud i det.
Nogle af jer har allerede taget godt i mod mit første forsøg og det gav mig modet til at udgive den.

Den 1. Juni kan min single "Alalbek Daleelek" streames online på de forskellige tjenester. Den kan pre saves på Spotify her: https://distrokid.com/hyperfollow/facel ... k-daleelek

Alalbek daleelek betyder i følge internettet "Dit hjerte er din guide". Jeg hørte udtrykket i en film på Netflix og jeg synes det passede godt til billedet jeg har taget. Selve nummeret fik også lidt arabiske instrumenter og en vokal der fortæller om, at hver en lille bevægelse man laver, har indflydelse på det store hele.
3BCAC03A-63E9-42D1-99BD-0559F89BDD4D.jpg
3BCAC03A-63E9-42D1-99BD-0559F89BDD4D.jpg (2.26 MiB) Vist 295 gange

Der kan også følges med på min instagram, som jeg vil forsøge at holde opdateret lidt mere end tråden her, som kun er til de større opdateringer, så ikke jeg spammer jer for meget.

https://www.instagram.com/facelos_dk/

Så lad os se hvad tiden bringer og jeg håber i vil synes om det jeg laver. Hvis i har nogle spørgsmål eller noget, så fyrer i bare løs.

Hvordan er jeres kreative process og hvordan holder i fokus og får lavet ting færdigt? Det hjælper mig utroligt meget at have begrænsninger og noget visuelt at gå ud fra.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Lyder spændende. Ser frem til at du får noget mere gjort færdig over tid.
Min proces er at lave en masse sketches/ideas og så en eller anden at gå dem igennem, udvælge dem der kan arbejdes videre med.
Da jeg skiftede fra PC til Mac, valgte jeg at starte på bar bund. Jeg slettede alle de projecter jeg havde lavet tilbage til 2016 og som ikke lige var blevet færdige, damn alt det lort man gemmer :-)

Have a nice one.
/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - Bitwig 5 - macOS Sonoma 14.5 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

kalen skrev: tirs 21. maj 2024 01:37 hvordan holder i fokus og får lavet ting færdigt?
Raseri over alle de ting, som gik galt som ung. Startede med at spille synth som 14 årig. Var dybt fascineret af denne nye lyd. Pludselig var Black Sabbath og Thin Lizzy fortid blot. Gik på musik-matematisk linje på gym, fandt en synth makker og lavede et kæmpe show sammen med en gruppe i samarbejde med gymnasiets drama afdeling. Efter gymnasiet gik min makker ned og havnede på den lukkede -han havde været misbrugt som barn- og nu kunne sindet ikke holde til erindringerne mere. Jeg skred ud af gymnasiet og går 2 år på klassisk forskole til konservatoriet, men havner på en rytmisk musik uddannelse, Dark - Det Alternative Rytmiske Konservatorium, og lærer masser af fede ting. Jeg bliver vild med Jazz for en stund, og samtidig studerer jeg klassisk komposition, J.J. Fux´ Gradus Ad Parnassum (Skridt mod mestring), som også Mozart og Haydn er trænet i. Jeg får en ny makker, hvis sange jeg arrangerer. Vi er et i alt i flere år, indtil han ryger for meget heroin en dag med masser af medicin i kroppen og går bort. Det knuser mig fuldstændigt. Jeg giver op, så efter musikskolen, tager jeg en HF, ender på Uni og bliver psykolog i stedet for musiker. I et par årtier, laver jeg kun musik for mig selv. Køber meget gear, leger og sælger igen uden at producere. Men i 2019 opsøger jeg en gammel ven fra 30 år siden, som er slidt ned af livet. Han spiller klassisk guitar, som han i øvrigt også har lært på Dark. Vi jammer i 2 år og pludselig en dag, står det klart for os, at vi er en slags retro-folkemusikere med stemninger fra klassisk musik på elektronisk bund og får skabt Tribe of Hofund. Vi er amatører, laver garage produktioner, tjener intet, men vi har udgivet to albums på Soundcloud, som betyder meget for os som kompensation for livets knuste drømme og tragiske hændelser. Så hele dette grundlag ligger bare og driver mig frem. Det er en slags sejrs-hymne over livets benspænderi.

Kh
Gothi

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

kalen skrev: tirs 21. maj 2024 01:37 ...hvordan holder i fokus og får lavet ting færdigt?
Skal man det? :lol: :dollargrin:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

kalen skrev: tirs 21. maj 2024 01:37

Hvordan er jeres kreative process og hvordan holder i fokus og får lavet ting færdigt? Det hjælper mig utroligt meget at have begrænsninger og noget visuelt at gå ud fra.
Lækkert lydunivers –– god balance et sted mellem inciterende og tilbagelænet.
Og klart god idé med at starte en sang /track med et fotografi. Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg tager selv masser af billeder. (Skal klart prøves.)

Jeg plejer være nødt til at bruge en kombi af
Vente på, jeg 'gør en sang færdig af mig selv'
og
Aktiv Rå Tvang. Altså hvor jeg siger nu SKAL du arbejde mindst en lille smule på detdér track. (og det samme næste dag o.s.v. til det er færdigt.)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Hej Kalen,

Det nummer der lyder meget godt! det er velbalanceret, og jeg kan godt lide vokalen selvom jeg ikke forstår noget. Hvad sprog er det, og hvad handler rappen om ? det er noget ret indisk over dette nummer, med de dybe mandestemmer der siger goooooo, og den slæbende vokal/stryger ved 4:20

Hvordan man gør ting færdige ?
For mig er inspirationen nye lyde, jeg starter altid med at fiske en ny lyd i mit store arkiv, eller lave en fra bunden af. så laver jeg 2-3 lyde der passer til den første, og herefter er jeg igang. Det er også en god ide med at lave gfx coveret fra starten af. For når man ligesom har brugt tid på at lave et sejt billede, så er man meget mere motiveret for at lave musikken færdig også.

For mig virker det ikke rigtigt at begrænse mig til en "genre" eller bestemt stil, jeg har mange forskellige ideer, og når jeg konstruerer mine tracks, så ryger alle mine forskellige træninger/forrige tracks, ind i de nye ideer, og kommer til udtryk, så jeg hele tiden udvikler min personlige stil. Selvom jeg har lavet meget forskelligt, så kan en fyr som min bror høre "det er JAN musik". ligemeget hvor meget jeg forsøger at snyde/lyde super mainstream.

Der er ikke noget at bekymre sig om, og tak fordi du kommer ind her.
Det er super godt med nogle nye medlemmer på denne side!

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Gothi skrev: ons 22. maj 2024 08:57
kalen skrev: tirs 21. maj 2024 01:37 hvordan holder i fokus og får lavet ting færdigt?
Raseri over alle de ting, som gik galt som ung. Startede med at spille synth som 14 årig. Var dybt fascineret af denne nye lyd. Pludselig var Black Sabbath og Thin Lizzy fortid blot. Gik på musik-matematisk linje på gym, fandt en synth makker og lavede et kæmpe show sammen med en gruppe i samarbejde med gymnasiets drama afdeling. Efter gymnasiet gik min makker ned og havnede på den lukkede -han havde været misbrugt som barn- og nu kunne sindet ikke holde til erindringerne mere. Jeg skred ud af gymnasiet og går 2 år på klassisk forskole til konservatoriet, men havner på en rytmisk musik uddannelse, Dark - Det Alternative Rytmiske Konservatorium, og lærer masser af fede ting. Jeg bliver vild med Jazz for en stund, og samtidig studerer jeg klassisk komposition, J.J. Fux´ Gradus Ad Parnassum (Skridt mod mestring), som også Mozart og Haydn er trænet i. Jeg får en ny makker, hvis sange jeg arrangerer. Vi er et i alt i flere år, indtil han ryger for meget heroin en dag med masser af medicin i kroppen og går bort. Det knuser mig fuldstændigt. Jeg giver op, så efter musikskolen, tager jeg en HF, ender på Uni og bliver psykolog i stedet for musiker. I et par årtier, laver jeg kun musik for mig selv. Køber meget gear, leger og sælger igen uden at producere. Men i 2019 opsøger jeg en gammel ven fra 30 år siden, som er slidt ned af livet. Han spiller klassisk guitar, som han i øvrigt også har lært på Dark. Vi jammer i 2 år og pludselig en dag, står det klart for os, at vi er en slags retro-folkemusikere med stemninger fra klassisk musik på elektronisk bund og får skabt Tribe of Hofund. Vi er amatører, laver garage produktioner, tjener intet, men vi har udgivet to albums på Soundcloud, som betyder meget for os som kompensation for livets knuste drømme og tragiske hændelser. Så hele dette grundlag ligger bare og driver mig frem. Det er en slags sejrs-hymne over livets benspænderi.

Kh
Gothi
Gothi, super sejt også at se dig herinde, og sejt at du er kommet igennem fortiden og ud på den anden side. Jeg har også battlet med ting for 24 år siden, men er kommet videre.

Jeg glæder mig til at høre mere, og vil opfordre jer til at udgive jeres musik overalt, det kan bla. gøres på https://distrokid.com

Jeg dykker nu lige ned i din soundcloud, og skifter mit hoved væk fra mig selv.
En af de gode metoder at få styr på sine egne numre og mix, er at glemme alt om dem, og høre noget helt anderledes. Det renser tankerne og giver pludselig nye ideer.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

SIDwave skrev: tirs 4. jun 2024 05:02
Jeg glæder mig til at høre mere, og vil opfordre jer til at udgive jeres musik overalt, det kan bla. gøres på https://distrokid.com

Jeg dykker nu lige ned i din soundcloud, og skifter mit hoved væk fra mig selv.
Hej SID. Tak for de pæne ord og opfordringen. Jeg har besvaret din PM angående dette. Jeg kan slet ikke finde ud af det med distribution. Det er en jungle for viderekomne, men jeg vil gerne lære det.

Kh
Gothi

Nyt svar