Lydkort-lyd falder ud (Intel - Windows 11 - Steinberg)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Jpknudsen
Medlem
Sted: Allerød

Lydkort-lyd falder ud (Intel - Windows 11 - Steinberg)

Indlæg af Jpknudsen »

Hej, efter at have fået ny computer med: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i3-1215U 1.20 GHz, Win 11
har jeg problemer med mit eksterne lydkort: Ur22 mk2. Lyden falder momentvis ud, når jeg hører Youtube, bruger Band in a box mm. Efter sekunder kommer lyden igen. Lydkortet sidder direkte i usbindgang (usb2) på computeren. Ydelsen på pc (bærbar) er kortvarigt på 100% når det sker. Jeg har prøvet at nedrosle opdatering og andre service. Steinberg driver er opdateret.
På min gamle pc(bærbar) spiller lydkort perfekt selvom pcén´s ydelser er max på 100%
Endvidere har jeg nulstillet div politikker.
Kan nogen hjælpe?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det lyder desværre som et problem der er med din maskine og processer der kører i baggrunden.
Der er dette værktøj til at analysere:
https://www.resplendence.com/latencymon

Der findes også andre mener jeg.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mener det lugter af DPC, dvs. deferred procedure calls, men @Hippo ved mere.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

"Ydelsen på pc (bærbar) er kortvarigt på 100% når det sker."
Det der burde faktisk kunne ses direkte i Task Manager - ingen grund til at skulle hente ekstra værktøjer.

Tryk Ctrl-Shift-Escape, vælg "Details" tab'en og tryk på "CPU" kolonnen så den sorterer de ting der bruger mest CPU til at være øverst. Gå evt. op i "View" menuen og sæt Update Speed til "High", og hold øje med hvilken process der lægger sig øverst, når det sker.

Men okay, det kræver naturligvis at du ved hvornår det rent faktisk sker.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Enig i de andres betragtninger.

Specielt hvis du har købt en branded PC, f.eks. HP eller andet brand.
Så ryger man ofte ud i, at producenter smider alverdens software på PC'en. Ofte software ting, som
lægger sig fast i hukommelsen, og kan påvirke din computers realtime performance, og derigennem
din audio performance / timing.

SLL

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jpknudsen skrev: fre 19. apr 2024 13:29 Hej, efter at have fået ny computer med: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i3-1215U 1.20 GHz, Win 11
har jeg problemer med mit eksterne lydkort: Ur22 mk2. Lyden falder momentvis ud, når jeg hører Youtube, bruger Band in a box mm. Efter sekunder kommer lyden igen. Lydkortet sidder direkte i usbindgang (usb2) på computeren. Ydelsen på pc (bærbar) er kortvarigt på 100% når det sker. Jeg har prøvet at nedrosle opdatering og andre service. Steinberg driver er opdateret.
På min gamle pc(bærbar) spiller lydkort perfekt selvom pcén´s ydelser er max på 100%
Endvidere har jeg nulstillet div politikker.
Kan nogen hjælpe?
Prøv lige at gøre følgende:

Åben enhedshåndtering og find dine USB controllere og USB enheder
Åben hver fane og højreklik og tryk egenskaber, under strømstyring fjerner du fluebenet i tillad at computeren slukker denne enhed for at spare strøm. Det gør du på dem alle.

Dernæst, tryk Ctrl+Alt+Del tryk på jobliste og igen på Detaljer. Her skal du finde filen audiodg.exe, kan du ikke finde den så prøv at åbne din DAW, når du har fundet den skal du højreklikke på den og trykke på angiv tilhørsforhold. Du får nu muligheden for at angive hvilen kerner der skal køre filen, brug kerne 2 og fjern de andre kerner.

Skift din strømstyringsplan til Høj ydevne i kontrolpanel, eller bedre aktiver ultimativ strømstyringsplan.

Jeg vil også anbefale at læse min post i en anden tråd om hvordan du sætter maskinen op til Musikproduktion, den er linket her: viewtopic.php?p=750271#p750271

Her vil du finde tips til at få den rigtige grafikdriver til musikproduktion, sætte din Pc til at prioritere baggrundsprogrammer og generel få tunet din Pc til Max ydelse.
Cubase 14 pro

Default avatar
Jpknudsen
Medlem

Indlæg af Jpknudsen »

Tusind tak alle sammen, det lader til mit problem er løst. Latencymoon gik i rødt og anbefalede at opdatere Bios. Jeg fik disablet alle usb enheder i strømstyring, sat strømstyringsplan til "høj ydelse" At ændre tilhørsforhold til kerne 2 for Audiodg.exe fik lyden til at hakke, (indstillingen blev iøvrigt ikke gemt efter genstart), så tilhørsforholdet blev sat tilbage.
MIn maskine melder nu ikke fejl i Lantencymoon, men ind i mellem kommer der et dropout, dog er alt meget bedre.
I skal have sammen have tusind tak for at bruge tid på at hjælpe.
vh
Jens Peter

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jpknudsen skrev: lør 20. apr 2024 15:27 Tusind tak alle sammen, det lader til mit problem er løst. Latencymoon gik i rødt og anbefalede at opdatere Bios. Jeg fik disablet alle usb enheder i strømstyring, sat strømstyringsplan til "høj ydelse" At ændre tilhørsforhold til kerne 2 for Audiodg.exe fik lyden til at hakke, (indstillingen blev iøvrigt ikke gemt efter genstart), så tilhørsforholdet blev sat tilbage.
MIn maskine melder nu ikke fejl i Lantencymoon, men ind i mellem kommer der et dropout, dog er alt meget bedre.
vh
Jens Peter
Lige en kommentar til det her tweak omkring Audiodg.exe - som er Windows' audio-engine. Alt som bruger ASIO kører fuldstændig bagom windows' audio-system, og er således ikke direkte forbundet - så det er et tweak jeg fil fraråde. Men - hvis man gerne vil binde en process *fast* til nogle bestemte cores (f.eks, for at undgå hyperthreading, eller køre alt på P-Cores, ect) kan man tage et kig på Process Lasso (https://bitsum.com/), som er et godt værktøj til dette.

Der er masser af ting man kan optimere, men det meste er noget ret low-level halløj, og ikke noget man kan tale om som en generel ting alle bør gøre. Jeg nævner i flæng line vs. message-baserede interrupts, windows' polling timere, ect .. så det er nemmere at snakke ud fra hvilke problemer der er, og hvad man kan gøre for at løse dem - da man nemt kan lave ulykker, som du selv har konstateret :)

/rune/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jpknudsen skrev: lør 20. apr 2024 15:27 Tusind tak alle sammen, det lader til mit problem er løst. Latencymoon gik i rødt og anbefalede at opdatere Bios. Jeg fik disablet alle usb enheder i strømstyring, sat strømstyringsplan til "høj ydelse" At ændre tilhørsforhold til kerne 2 for Audiodg.exe fik lyden til at hakke, (indstillingen blev iøvrigt ikke gemt efter genstart), så tilhørsforholdet blev sat tilbage.
vh
Jens Peter
Ved ikke om du kan køre det lydkort uden strømforsyning, men gør du det kan det forklarer de drop out du nævner, kan du sige noget om hvornår de kommer?
Cubase 14 pro

Default avatar
Jpknudsen
Medlem

Indlæg af Jpknudsen »

Tak igen, man bliver jo klogere hen ad vejen. Jeg har prøvet lydkortet med og uden strømforsyning og uden positiv virkning.
Jeg har osse prøvet at binde audiodg.exe til en bestemt kerne, men den hopper så tilbage igen, efter genstart. Jeg prøver: Process Lasso (https://bitsum.com/ og ser om bindingen bliver permanent.
Ofte falder lydkortet ud med det samme, og så kan det køre et godt stykke tid, for derefter at falde ud igen. Det falder også ud ved brug af Band in a box. Det mærkelige er at lydkortet fungerer med en ældre maskine, der dog trænger til udskiftning, og nu har jeg så købt en ny stationær, suk!

Nyt svar