Gode råd søges til opførsel af bygning i have til studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kayn
Medlem
Sted: København V

Gode råd søges til opførsel af bygning i have til studie

Indlæg af Kayn »

Hey guys!

Jeg har lige købt hus for nyligt. På grunden ligger der 2 have huse på 3x4m hver. Vil så rive det ene ned og bygge et 5x4,5m nyt anneks til musikstudie.

Har nogle herinde nogen gode råd til hvordan jeg skal lave konstruktionen for at mine Focal Twins ikke trænger for meget ud til naboerne om natten :)

Min oprindelige ide var at bygge et ydre konstruktion med 2x6 reglar (150mm tykkelse), isolere med 145mm rockwool og beklæde med 10-15mm plader. og der efter bygge flydende rum inde i den konstruktion via skillerums lægter. (54mm tykkelse) og gipsplader og gummilister hvis nødvendigt.

Planen er at bygge selv. Deler gerne processen herinde :)

Morten
[size=85]JAMES KAYN
james@jameskayn.com / http://facebook.com/jameskayn[/size]
[b]

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Bygninger skal i reglen opføre sig ordentligt

Jeg tog på et dagskursus i byggeteknik hos Jonas Hagen Høj på Grobund og har bygget et 21kvm flytbart hus, virkelig lækkert indeklima og godt isoleret også mod støj. Kurset kostede ca 800 kr dengang.

Huset står på fliser, hvilket er sådan lidt tja bum bum, skal have fat i nogle køreplader så jeg er sikker på underlaget ikke synker, men det står som det skal. Har du ikke fundament, så kan jeg stærkt anbefale skruefundament, langt billigere end at skulle til at støbe og vil du sælge bygningen igen eller have den med hvis I flytter, så er det bare op på en særtransport og afsted, koster mellem 12 og 20.000 i transport alt efter rute og afstand.

Døre og vinduer er ret afgørende og var heldig at finde et par vinduer med støjmembran beregnet til at vende ud mod gade, de var bestilt på forkerte mål så fik dem billigt i DBA, der er penge at spare i DBA og Gul&Gratis.

Du kan self osse bare droppe vinduer men pas på med depressionen, jeg overvejer allerede et ovenlysvindue.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Ej hvorfor ;-D

Kan anbefale Duka pro, så sparer du osse på varmetab

Hvad vil du opvarme med?

Har du billig fjernvarme kan det måske godt betale sig at føre ud til en radiator eller to, altså hvis du har det i hovedhuset i forvejen.

luft-luft varmepumpe er kun smart hvis du ikke har fjernvarme

Medlemsavatar
Kayn
Medlem
Sted: København V

Indlæg af Kayn »

Tak for inputs!
Jeg tænkte i forbindelse med at vi skal have kigget på vores kælder også, så skal vi have købt et par DUKA pro 50+ (Mener jeg de hedder). Ift varme bliver el eller radiator.

Jeg er dog mest nysgerrig efter hvordan jeg bedst sikrer det gode naboskab? :D
[size=85]JAMES KAYN
james@jameskayn.com / http://facebook.com/jameskayn[/size]
[b]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kayn skrev: søn 8. okt 2023 21:35 Jeg er dog mest nysgerrig efter hvordan jeg bedst sikrer det gode naboskab? :D
Det larmer lidt… sådan en køler til et fadølsanlæg 🤪
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg vil skyde på

- trækonstruktion frem for metal, har hørt om nogen der ville container men blev slemt overraskede
- hvis du vil bruge gips, så tager badeværelsesgipsplader mere lyd - såvidt jeg har hørt, personligt foretrækker jeg diffusionsåbent - dvs lervæg
- vinduer beregnet til at vende ud mod vej/gade kan have særligt lyddæmpende egenskaber, koster nok noget ekstra men måske findes de i dba
- vindspærre og undertag af steicoplader frem for vindpap - de tæller med i isoleringen
- vinduer og døre skal være 100% tætte rundt i kanten, de er støjafvisende i sig selv men hvis der ikke er isoleret og tætnet helt ud, så kommer der lyd ind og ud. Gør måske plads til en dobbeltdør til senere. Men start med en udadgående, det sparer allerede noget plads. Min fejl var at placere udadgående højrehængt til venstre i gavlen, ville hellere gå ud til en lille terasse udenfor, bare en lille detalje.
- var der ikke osse en arkitekt herinde med akustik som speciale ?, måske har han gode bud på materialer.

Default avatar
fred
Medlem

Indlæg af fred »

Hej Morten

Jeg er netop i gang med at bygge en ''35 kvm fritliggende udestue''.

Vi overtog huset på Sydsjælland d. 1 august og mens jeg kører til studiet i København 3 dage om ugen, arbejder jeg på byggeriet i weekenderne med min meget tålmodige far.

Vi har ryddet en mindre skov og kommet den i flishugger, vi har gravet render med gravko og håndkræft, og vi har stablet fundablokke og kørt støbemix ind til vi har fået lange arme. I næste weekend afretter vi, ligger gulvisolering og armeringsnet, og støber for anden gang(en løsning for optimeret frakobling).

Foruden beklædning og div. indendørs paneler osv., bliver konstruktionen double studs med 22 mm OSB3, 145 mm Flexibatt, luft(er ikke helt låst på afstanden endnu), 145 mm Flexibatt og 2-3 x 12-15 mm fibergips. Dertil fuge til formålet, gummistrimmel mv.

Dørene bliver enten 2 x (min.) 33 dB facadedøre eller nogle vi selv bygger(hvis ikke tidsplanen skrider for meget). Ruderne bliver 2 x massivt glas af min. 12 mm(men i forskellige tykkelser og installeret ikke-parallelt). Den yderste rude bliver evt. polycarbonat, hvis ikke jeg kan finde andet at bruge penge på.

Jeg minder konstant mig selv på lufttæthed, frakobling og masse(men husk, at en 6 dB forøgelse af STC-ratingen kræver en fordobling af massen).

Hvor langt har du til naboerne og hvad ligger der ellers i området?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kayn skrev: søn 8. okt 2023 21:35 Tak for inputs!
Jeg tænkte i forbindelse med at vi skal have kigget på vores kælder også, så skal vi have købt et par DUKA pro 50+ (Mener jeg de hedder). Ift varme bliver el eller radiator.

Jeg er dog mest nysgerrig efter hvordan jeg bedst sikrer det gode naboskab? :D
Du får nærmere brug for kulde og ventilation. Varmen sørger udstyret for ;-)

I de første fem år var mit 6 x 5 x 3 meter studie alene opvarmet af udstyret, som bare stod tændt 24/7.

Kølige tider fixede jeg med en pullover og sutsko, men sommer og efterår var meget varme.

Nu har jeg Mitsubishi Nordic luft-luft til køling ca. 2/3 af tiden og en smule varme om vinteren fordi jeg har udskiftet to forstærkere til mindre strømforbrugende udgaver.

Kulden kommer mest op gennem gulvet, så et vigtigt sted at isolere og fjerne kuldebroer via afkobling.

Har du ikke ventilation skal du lufte grundigt ud mindst en gang i timen, det gør jeg. CO2-niveauet stiger kraftigt. Køb en Birdie eller Airthings View Plus.

Det gode naboskab handler mere om at engagere sig, være venskabelig og hjælpsom. Venlighed og et glas rødvin er både mere effektivt, mere hyggeligt og billigere end endnu mere lydisolering ;-)

Er naboen sur, så vil selv den mindste lyd kunne skabe brok, uanset hvad du gør.

Default avatar
fred
Medlem

Indlæg af fred »

Mens der scrolles igennem byggemarkedernes hjemmesider og drikkes rødvin med naboerne, vil jeg lige opdatere om mit eget studiebyggeri, i håb om, at det kan inspirere :-D

Jeg har også en tråd på Gearspace.com: https://gearspace.com/board/photo-diari ... st16725303
Vedhæftede filer
IMG_4026-2.jpg
IMG_4026-2.jpg (3.65 MiB) Vist 2029 gange
IMG_4023-2.jpg
IMG_4023-2.jpg (3.57 MiB) Vist 2029 gange
IMG_4021-2.jpg
IMG_4021-2.jpg (3.52 MiB) Vist 2029 gange
IMG_4020-2.jpg
IMG_4020-2.jpg (3.62 MiB) Vist 2029 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt, altid hyggeligt at følge. Jo flere pics, jo bedre.

Medlemsavatar
raoul
Medlem

Indlæg af raoul »

Mega misundelig !
Kontoen er frivilligt deaktiveret og kan ikke kontaktes per PM

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Fedt at se

ligner den måde jeg har bygget på, bare uden sokkel men med en bund der står på fliser - senere skal det stå på skruefundament

Jeg skal bygge ekstra 3x4 og har tilladelse til at bygge i 5,5 meters højde + tagterasse

frygter dog at lave fladt tag med tagpap, er det planen osse? For så skal jeg kigge med :D

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Morten Bjørn skrev: man 23. okt 2023 18:22 Fedt at se

ligner den måde jeg har bygget på, bare uden sokkel men med en bund der står på fliser - senere skal det stå på skruefundament

Jeg skal bygge ekstra 3x4 og har tilladelse til at bygge i 5,5 meters højde + tagterasse

frygter dog at lave fladt tag med tagpap, er det planen osse? For så skal jeg kigge med :D
Sørg for at lave lidt hældning på dit tag, så er der ikke nogen issues med at vandet står stille og evt. trænger igennem.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Yes, tænker i at lave "cirkustag" - nogle svage buer og på en eller anden måde få monteret terassen på det. Som udgangspunkt skal den blot sidde fast og ikke blæse væk

Har lige set en video hvor han siger 3° hældning er nok når det er tagpap

og har lige læst BR18 som jeg har fået lov at gå efter, der må være udhæng på max 0,5 meter uanset de 2,5 meter til skel, tænkte som udgangspunkt jeg ikke skulle have udhæng, det er en god nyhed

Default avatar
fred
Medlem

Indlæg af fred »

Ovenpå spærene kommer OSB3 22 mm og Icopal Top 400 P + Base 400 P tagpap. Der kommer kun 2% hældning, så det er op med en kost når vi får sne :)

Skruefundament mv. var et no-go for mig pga. lydisolering. Jeg har også støbt fundamentet af to omgange for at sikre en frakobling mellem ydre og indre stud wall.

Medlemsavatar
megl
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af megl »

fred skrev: tirs 24. okt 2023 16:23 Skruefundament mv. var et no-go for mig pga. lydisolering. Jeg har også støbt fundamentet af to omgange for at sikre en frakobling mellem ydre og indre stud wall.
Fred jeg vil gerne vide sådan ca. ALT om dit byggeri :-)

Prøv lige at forklare det med fundamentet - er det støbt så der er et ydre og et indre fundament, som ikke rører hinanden?

Kan se på nogle af billederne på gearspace hvordan der både er indre og ydre væg - hvor langt er der mellem? Og er det bare luft i mellem?

Og hvad gør du med loftet - er det samme princip med indre og ydre loft?

Hvad gør du med ventilation? Det er vel en af de lidt svære ting, når der skal lyd-isoleres

mvh
Mikkel

Default avatar
fred
Medlem

Indlæg af fred »

Hej Mikkel

Jeg har støbt renden med fundablokke og rettet op inde i huset med ca. 15 m3 grus. Derpå Sundolitt, armering, og endnu et lag beton, som har fået 50 mm luft til renden, adskilt af Sundolitt.

Ja. Der er 2 vægge af 145 mm spærtræ og 145 mm Rockwool Flexibatt med 50 mm luft i mellem. Samme princip i loftet med samme mængde isolering, men med tykkere spær. 18 mm OSB3 + beklædning på ydersiden og 2 x 12 mm fibergips på indersiden(+ div. paneler mv. indenfor).

De næste par måneder skal jeg leve med at åbne dørene engang i timen, men ventilation skal installeres i bagvæggen. Det er en simpel installation med en enkel mølle og 2 PVC-rør, men isoleringen bliver selvfølgelig en anden snak. Jeg laver en udbygning af bagvæggen med en labyrint med minimum samme masse som de egentlige vægge.
Senest rettet af fred tirs 13. feb 2024 10:49, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

ang udluftning:
jeg har en duka pro 50 (ok nu nævnte jeg den lige igen), der er egentlig bare noget skum i røret og var ret overrasket over jeg ikke skulle gøre meget mere ved det
Ellers har jeg set nogen på nettet der laver en slags labyrint udenfor på væggen så luften og lyden skal omkring nogle hjørner.

Medlemsavatar
megl
Medlem

Indlæg af megl »

fred skrev: man 12. feb 2024 21:14 Hej Mikkel

Jeg har støbt renden med fundablokke og rettet op inde i huset med ca. 15 m3 grus. Derpå Sundolitt, armering, og endnu et lag beton, som har fået 50 mm luft til renden, adskilt af Sundolitt.

Ja. Der er 2 vægge af 145 mm spærtræ og 145 mm Rockwool Flexibatt med 50 mm luft i mellem. Samme princip i loftet med samme mængde isolering, men med tykkere spær. 18 mm OSB3 + beklædning på ydersiden og 2 x 12 mm fibergips på indersiden(+ div. paneler mv. indenfor).

De næste par måneder skal jeg leve med at åbne dørene engang i timen, men ventilation skal installeres i bagvæggen. Det er en simpel installation med en enkel mølle og 2 PVC-rør, men isoleringen bliver selvfølgelig en anden snak. Jeg laver en udbygning af bagvæggen med en laborant med minimum samme masse som de egentlige vægge.
Fedt, tak for svar! Og bruger du Reductoclips eller er det ikke nødvendigt, når du har den vægkonstruktion?

Default avatar
fred
Medlem

Indlæg af fred »

megl skrev: tirs 13. feb 2024 10:17
fred skrev: man 12. feb 2024 21:14 Hej Mikkel

De næste par måneder skal jeg leve med at åbne dørene engang i timen, men ventilation skal installeres i bagvæggen. Det er en simpel installation med en enkel mølle og 2 PVC-rør, men isoleringen bliver selvfølgelig en anden snak. Jeg laver en udbygning af bagvæggen med en laborant med minimum samme masse som de egentlige vægge.
Fedt, tak for svar! Og bruger du Reductoclips eller er det ikke nødvendigt, når du har den vægkonstruktion?
Nej, men de var klart i mine overvejelser. Alt bliver jo en afvegning af omkostninger, udbytte, tid osv.

Jeg er meget spændt på hvor meget lyd, der slipper ud. Jeg hører periodisk 90 dB i min lytteposition og forventer en 65-70 dB STC rating, men den siger jo ingenting om >125 Hz.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Flere billeder tak! 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
fred
Medlem

Indlæg af fred »

Hald skrev: tirs 13. feb 2024 17:40 Flere billeder tak! 😊
Jeg har hapset et par billeder fra min Gearspace-tråd :)
Vedhæftede filer
IMG_4238-2.jpeg
IMG_4238-2.jpeg (2.76 MiB) Vist 1027 gange
IMG_4087-2.jpeg
IMG_4087-2.jpeg (3.26 MiB) Vist 1027 gange
IMG_4265-3.jpeg
IMG_4265-3.jpeg (1.66 MiB) Vist 1027 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Det bliver godt det der! :)

Medlemsavatar
megl
Medlem

Indlæg af megl »

Fred, har du fået lavet målinger på hvor meget lyd der slipper ud?

Nyt svar