Guitar lyd

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Birger
Medlem

Guitar lyd

Indlæg af Birger »

Hej.Jeg har en Fender usa strat som jeg har spillet på i mange år,jeg vil gerne prøve med en lidt anden lyd så jeg købte et set Gen4 Noiseiess og et set Mojo tone Solderless,men jeg synes at lyden er meget tynd især på de tynde strenge,så prøvede jeg at skifte tilbage til mine gamle pickups og Mojo tone Solderless men lyden er ikke den samme som med de gamle potmetre kan det have noget at gøre at der sidder en modstand på de nye Mojo soiderless der hedder 0,047 på mine de gamle hedder den 22n 100, er der nogen der har erfaring med Gen4 pickups.Mvh Preben.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Fra en teoretisk vinkel, så har modstande ikke i sig selv nogen frekvens afhængighed, så det er i stedet samspillet med spoleviklingerne, som givetvis er noget individuelt fra et pickup system til et andet ... så du er ude og kvantisere på noget som ikke sådan lige giver nogen reel sammenligning.

Måske er du i virkeligheden ude efter en tilt eq og noget komprimering, som her:

J. Rockett Audio Designs Airchild Six Sixty Compressor

...eller det gamle Lowel George trick, med to MXR dynacomp'er i serie?

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Birger skrev: tirs 9. apr 2024 16:17 Hej.Jeg har en Fender usa strat som jeg har spillet på i mange år,jeg vil gerne prøve med en lidt anden lyd så jeg købte et set Gen4 Noiseiess og et set Mojo tone Solderless,men jeg synes at lyden er meget tynd især på de tynde strenge,så prøvede jeg at skifte tilbage til mine gamle pickups og Mojo tone Solderless men lyden er ikke den samme som med de gamle potmetre kan det have noget at gøre at der sidder en modstand på de nye Mojo soiderless der hedder 0,047 på mine de gamle hedder den 22n 100, er der nogen der har erfaring med Gen4 pickups.Mvh Preben.
Jeg ved ikke meget om guitar pickups, men med analoge filtre til lydchips har det absolut noget at sige for lyden hvilke caps der sidder på. Om det er 470 pF eller 2200 pF fx.

Det giver mere eller mindre kraftig filtrering, så hvis lyden er "tynd" kunne det være fordi der (fx) filtreres mindre i toppen og du dermed relativt får en mere åben/skarp lyd.

Det omvendte kan også gøre sig gældende, altså at der underfiltreres - det kommer an på hvilken type filter der er tale om.

Hvordan det forholder sig lige med din guitar og pickups ved jeg ikke, men det er da nærliggende at undersøge videre.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er kun en kondensator så kan der vist kun være et 1. Ordens, når det er passivt? Google Ethan Winer og regn efter selv. Henrik (Dub) kan nok også regne det i hovedet, jeg vil dog stadig hævde at hver pickup spole påvirker nok så meget, I de gamle Telecastere jokkede man også på tråden hist og her for st få den lidt ujævn inden viklede den om om hver enkelt kerne. Det er lidt dom træet der bruges til en stradivsrius….

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev: tirs 9. apr 2024 21:04 Der er kun en kondensator så kan der vist kun være et 1. Ordens, når det er passivt? Google Ethan Winer og regn efter selv. Henrik (Dub) kan nok også regne det i hovedet, jeg vil dog stadig hævde at hver pickup spole påvirker nok så meget, I de gamle Telecastere jokkede man også på tråden hist og her for st få den lidt ujævn inden viklede den om om hver enkelt kerne. Det er lidt dom træet der bruges til en stradivsrius….
Er umiddelbart enig, equivalent-diagrammet kan dog blive langhåret, fordi R-load, samt alm modstand i spolen, osv kan spille ind

Alt efter om spolen, (pick-up), er dominerende i sammenhængen kan der evt. også være tale om et 2. Ordens passivt RLC filter:

RLC_low-pass.svg.png
RLC_low-pass.svg.png (9.92 KiB) Vist 506 gange
Beskrevet f.eks. nederst på siden her: https://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_filter
/Dub

Nyt svar