Logic - lidt mystik ved insert af hardware enheder

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Logic - lidt mystik ved insert af hardware enheder

Indlæg af bluefonia »

Har lige testet brug af en hardware eq som insert i Logic. Til formålet brugte jeg et vocal-spor, som blev routed som følger:
Track output sat til et ledigt output på mit Quantum 2626 lydkort, patched videre til hw eq og derfra retur til ledigt line in i lydkortet.
Normal procedure vil så tilsige, at man indsætter Logic´s I/O plugin på original sporet og pinger for at kompensere for latency.
Nu kommer - for mig ihverfald - mystikken:
I/O pluginnet målte og kompenserede for 7 ms latency. Da jeg sammenlignede waveforms efter at have optaget det nye spor, lå det nye spor faktisk ca. 7 ms foran originalen.
Så lavede jeg en ny indspilning, men denne gang uden brug af I/O pluginnet og - surprise - denne gang matchede de to waveforms hinanden.

Kan nogen give en forklaring på det?
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, har du andre ting på det spor eller noget i samme kæde, der kunne påvirke latency?

Optager du (record) eller bouncer du (i realtime selvfølgelig)? Hvis du optager, har du noget recording delay sat i enten den ene eller anden retning?

Har du PDC slået til? Hvad er din buffer size på lydkortet?

Prøv først i et helt blankt projekt at gøre den nedenstående test. Husk at bounce lidt før, ligesom jeg har gjort, da starten af filerne ellers godt kan choppes af pga. PDC.

Hvis jeg laver den test her, så checker det ud:

1) Sinus digital kilde fra lydfil (lav den med Test Oscillator fx)
2) Bounced Analogt I/O med +54 samples kompensation ved ping
3) Bounced Analogt I/O uden kompensation (0)
Screenshot 2024-04-03 at 14.54.46.png
Screenshot 2024-04-03 at 14.54.46.png (524.67 KiB) Vist 174 gange

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. altså - nu er jeg jo Cubase bruger, men jeg antager at i/o inserts fungerer nogenlunde på samme måde i Logic - som er, at input/output til den eksterne enhed sættes *inde* i plugin'et, i stedet for at man router selve sporet ud af et andet output, osv. Kan der være en forklaring gemt her?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Du sætter output + input inde i selve I/O plug-innet, ja.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Først af alt vil jeg da sige, at det der er sket for mig her jo i realiteten ikke er et problem - tvætimod. Hvis jeg bare kan route rundt, som jeg har gjort i Logic hidtil og filerne er synkrone uden brug af I/O pluginnet, så er det da egentlig ganske fint :) . Men, det vil jo være interessant, hvis det kan lade sig gøre at finde ud af, hvorfor det i mit tilfælde "virker" uden brug af I/O pluginnet. Det skulle jo ikke kunne lade sig gøre.

Men - Holger - når jeg får tid om nogle dage, vil jeg da prøve det, du foreslår.

I første omgang: Plugin Latency setting I Logic sat til Audio and Software Instrument Tracks - og ingen Low Latency Monitoring Mode slået til.
Jeg har bouncet i realtime, buffer plejer at være 64, men var tilfældigvis på 256 denne gang, hvilket giver en roundtrip på 12,2 ms iflg. Logic.
Logic-projektet var et test-setup til formålet - altså HW I/O - med kun 6 audiospor og 3-4 low latency plugins ialt.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Lidt svært at gennemskue, men når noget er mission critical er det altid en god idé at gøre som du gør her: undersøge og checke.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Her er en ny test. Kunne ikke få TestOsc i Logic til at optage, så her er brugt en lydfil.
Originalfilen er i stereo. Er så kørt ud gennem en HW-EQ og optaget mono ind på nyt spor. Da de to testfiler er i mono og summen af en stereofil , er de højere i volume, men det burde ikke have betydning i dette tilfælde.
Der er en fil med og en uden I/O plugin. I/O pluginnet pingede på +7 samples.

Mystikken fortsætter - uden brug af I/O pluginnet matcher original og testfil. Når I/O er i spil, ligger lydfilen 7 samples foran originalen. Se screenshot.

Lydkort: Quantum 2626, buffer 64 samples = roundtrip 3,4 ms. Ellers er settings de samme som tidligere beskrevet.
Edit: Testfilen m. I/O pluginnet ligger sjovt nok 7 samples foran :-D

Logic ping-test.png
Logic ping-test.png (122.79 KiB) Vist 69 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Prøv at lave min test og bounce det? Det virker på din beskrivelse til at du optager.

Jeg har en mistanke om at der er noget dér...

Nyt svar