Billige kompakte passive pa,studio monitors

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Billige kompakte passive pa,studio monitors

Indlæg af gasolin »

Jeg har nogen billige og nogen lidt dyrer små kompakte reol højttalere, fælles for dem og mange andre er en beskeden følsomhed, som gør at jeg med min yamaha netwærks forstærker med streaming, ikke kan spille meget højt (begrænset for ikke at forvrænge) og jeg synes generalt klipsch ikke for så gode anmeldelser, så dem har jeg ikke på listen som alternativer

Men hvad er der så ?

Nogen små passive kompakte pa eller studio monitors, ikke større end mackie mr524,614,dali oberon 1,q acoustics 3010i,3020i, elac debut b5 eller b6, dynaudio emit m10, argon alto 5 mk2 og så videre

Ned i 60'erne med det normalt fald +/- 3 db eller f.eks -6 db og + 90 db i følsomhed


Der mange brugte mellem store gulv højttalere man kan få til kun 2000kr (eller under 2000kr), f.eks dali,jamo,dynaudio,argon,b&w med mere, men de kan bare ikke være på mit skrivebord.

Alternativ med højere følsomhed op til 2000kr for set sæt er netop det jeg vil forsøg at finde, men kan man få et nyt sæt pa,studio monitors der lyder lige så godt som tilsvarende dyre hifi højttalere, bare med den forskel at de har en god høj følsomhed ?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3836
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

gasolin skrev: ons 24. jan 2024 03:21 men kan man få et nyt sæt pa,studio monitors der lyder lige så godt som tilsvarende dyre hifi højttalere, bare med den forskel at de har en god høj følsomhed ?
Nej det tror jeg ikke, i hvertfald ikke på "monkey class" ... tænk på at man jo ofte snyder med dynamikken i HIFI, rør-trin og udgangstrafoer laver en slags brugbar forvrængning der illuderer de kraftige impulser, så man undgår de meget lange membranvandringer.

I PA sammenhæng regner man med at skulle bruge ca. 5W pr. publikummer i lokalet, og det er vel og mærket med en følsomhed på 96 dB/w/1m ... det vil sige at for hver publikummer skal der kunne generes et lydtryk på 103 dB SPL, og nu må du tro mig der findes ikke ret mange membraner der egenhændigt kan lave en ret meget større dynamik end 26 dB uden at få hjælp af en hornladning, swingspolerne brænder simpelt hen over og højttaleren stopper sin funktion. Og af rent termiske grunde skal svingspole diameter nok op i 3¨-4" for at have nogen anvendelse i PA sammenhæng ... det i sig selv sætter fysisk membran størrelsen på prøve - og mig bekendt er der kun 3-4 stk - 2" kompressions drivere der gengiver ned til 300 hz og de kræver en tragt med et udmundings areal på 1/2 m^2, hvad så med det længere nedad?

Så skal du tænke over at lydstyrke aftager med kvadratet på afstanden, for ingen sidder helt inde ved membranen. På en 30 meters afstand har man tabt omkring 14 dB.

Hvis man så snyder på vægten med den der rør lignende kompression, så må man belave sig på at det kommer til at koste rigtigt mange penge:

https://www.lydspecialisten.dk/products ... nMQAvD_BwE

Leverer de fornødne 300w pr. side til en 12" membran med fornuftig følsomhed:

https://www.usspeaker.com/beyma%20liberty-1.htm

....eller andre f.eks EVL12 fra Electrovice ... og så er det ikke engang rigtigt HIFI endnu, der skal også gøres noget ved den helt høje top.

Men måske ville der i McIntosh budgettet, kunne finde plads til X antal Meyer Sound MM-4XP'er, en for hver publikum i salen ca. ????? et par koster ca. kr. 8000 for tiden, brugte jeg får det til ca. 40 publikummer for en brugt Toyota Yaris ca.

--sd

Nyt svar