Sidder fast i en sang. Input søges

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Sidder fast i en sang. Input søges

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg har lavet en lille hobby-sang som jeg sidder og roder med (spiller, synger, mixer osv. Jeg ene mand). Jeg sidder lidt fast i den og kan ikke rigtig komme videre med den føler jeg. Det er meningen det hele skal føles meget "håndholdt" og ægte. Så det er ikke super vellyd og lækkerhed. Mere lidt halvt-med-vilje ikke så velspillet og ikke så vel-smurt.

Kom meget gerne med ris ros og ideer.
Snavs_16_1.mp3
(7.28 MiB) Downloadet 87 gange
Jeg har bare lyttet mig døv på den. Måske er den egentligt færdig og skal bare lige mix justeres lidt hist og her?
Tak

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Melodistemmen til vox er lidt kedelig / ikke catchy.

Det er et flot nummer, der lyder godt - misforstå mig ikke - mangler bare det, der gør at jeg trykker play igen - og det ville en mere catchy melodi hjælpe (mig) med.

Som en ekstra lille bonus kan jeg oplyse, at jeg ikke tidligere havde opdaget, at tidslinien i min player ligner en sædcelle :dollargrin:
Screenshot_20231007-111858.png
Screenshot_20231007-111858.png (252.29 KiB) Vist 1380 gange

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Haha. Tak for input:)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg har det okay med melodi-stemmen, virker for mig.

Fra hoften:
Intro skal halveres i længde.
Det instrumentale mellemspil det samme (omkring 1:10)

Det forekommer mig, at lilletrommen (som lyder godt) slås med vokalen, når der er samtidighed.

Jeg kan særlig godt lide, der er en rigtig slutning. (Det er jo ikke altid.)

Jeg kunne muligvis, hvis det var min sang, finde på at understrege omkvædet yderligere. På een eller anden måde. Jeg véd ikke, om det ku' være en elguitar, nogle lange akkorder, måske helt smalt eq'et.

Det kan jo være alle mulige andre ting. Måske slet ikke noget tonalt –– evt. noget rasle eller andet perk. Hihat?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mix mæssigt synes jeg vokalen skal "en god del" ned. Den er for høj til at det føles sammenhængende for mig.
Mod slutningen lagde jeg mærke til et af instrumenterne der også stak lidt for meget af volume mæssigt. Genlyt siger mig det er den her "klaver lignende lyd" til højre, primært de lyse toner, eksempel 2:05-2:08.
Og så er det meget tørt synes jeg. En eller anden form for samlende rumklang tror jeg kunne være godt, uden at det behøver at svømme i Altanterhavet.
Jeg kunne måske godt tænke mig et pad/violin/sustained lag af instrument. "Violin" eller cello e.l. var bare hvad der kom op her, fordi det kunne passe lydmæssigt til de her mere traditionelle instrumenter - det lyder ikke som om nummeret er proppet med synths.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Tak folkens. Bare skyd videre :)

Medlemsavatar
raoul
Medlem

Indlæg af raoul »

Wow - det var fedt.

Der mangler bare effekterne på vokalen :)
Og så er den done.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Tak Raoul. Hvad synes du fungerer i nummeret?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det lyder super hyggeligt, stemmen måske endda lidt som Tim Christensen på på Honeyburst albummet.

Den eneste ting der går mig lidt på er timingen på det instrument der spiller den samme tone som klaveret. f.eks. 0:05-0:06

Det trigger mig hver gang det sker igennem nummeret, det virker sjusket, særligt når klaveret har sådan en naturlig og forudsigelig nedgang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
thansen
Medlem

Indlæg af thansen »

Super god sang først og fremmest!! Cool du åbner op for kreative inputs..

Her mine forslag til optimeringer:
- Din intro føles lang. Man behøver ikke 30 sekunder for at ramme viben. Jeg ville reducere 10 sekunder.
- I forhold til dit lydbilledet synes jeg du bruger for meget panning.
- Efter vers ved 1:00 ville jeg have en lille smule mere "energi" for at skabe lidt kontrast til vers. Måske double/eksperimentere med dine "uhh"..

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Fed stemning, men jeg synes ikke vokalen passer mix-mæssigt ind - den er ikke beskidt nok. Jeg ville prøve at gå mere radikalt til værks med EQ og reverb, måske endda en vocoder hvis jeg var helt vild!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Hald skrev: søn 8. okt 2023 20:58 Det lyder super hyggeligt, stemmen måske endda lidt som Tim Christensen på på Honeyburst albummet.

Den eneste ting der går mig lidt på er timingen på det instrument der spiller den samme tone som klaveret. f.eks. 0:05-0:06

Det trigger mig hver gang det sker igennem nummeret, det virker sjusket, særligt når klaveret har sådan en naturlig og forudsigelig nedgang.
Tak. Er ikke den store Tim C fan (men hader ham heller ikke), men har før fået at vide at min stemme lyder lidt som hans. Jeg kigger på det sjuskede du nævner :)
Senest rettet af the19thbear man 9. okt 2023 10:11, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

thansen skrev: søn 8. okt 2023 22:07 Super god sang først og fremmest!! Cool du åbner op for kreative inputs..

Her mine forslag til optimeringer:
- Din intro føles lang. Man behøver ikke 30 sekunder for at ramme viben. Jeg ville reducere 10 sekunder.
- I forhold til dit lydbilledet synes jeg du bruger for meget panning.
- Efter vers ved 1:00 ville jeg have en lille smule mere "energi" for at skabe lidt kontrast til vers. Måske double/eksperimentere med dine "uhh"..
God pointe med intro. Jeg har lavet en version hvor Uhhhhh delen er halveret. Kan også være intro skal halveres. Det må jeg se på.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg tog lige en hurtig lytter et par gange i mine hørebøffer. Generelt er det et fint nummer, som du her har stykket sammen - og en god melodi! :thumbup:

Jeg har dog nogle punkter, som jeg personligt vil arbejde lidt på:
  • Reverb på vokalerne - lidt for tørt.
  • Instrumenter der er panoreret ud til siderne, er lidt dominerende i lydbilledet.
  • Intro kunne måske godt starte hvor trommerne kommer ind - lidt blidere?
  • Jeg synes at bassen fylder lidt for meget i lydbilledet, - men det er nok en smagssag?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

takker :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Så har jeg arbejdet med den mere.
Der er kommet et solo stykke til og et B stykke efterfølgende. Vokal er sunget delvist om. Der er blevet mixet en del. Kommet leslie-guitar på og sikkert også nogle andre ting.
Der er også byttet om på de to vers i starten (men teksten er som den er originalt).
Det fungerer bedre nu, men ved ikke om jeg nogensinde bliver helt tilfreds med det. Synes ikke soloen passer 100%. Eller også er jeg bare generelt meget imod soloer.
Jeg vil sige nummeret er 95% færdigt. Jeg synes stadig der bliver lidt tomt i solo stykket. 1:55 mangler også lidt kærlighed her og der.
Og nummeret er gået hen og blevet lidt kedeligt synes jeg. Næste gang skal jeg lave noget med noget mere variation i. Men altså nummeret er lidt som det er. Jeg føler ikke jeg kan ændre så meget i det, før det falder helt fra hinanden. Er ret overbevist om at nummeret ender i skraldespanden, da jeg nok ikke bliver tilfreds med det, men man ved jo aldrig.

Kom endelig med ris/ros, ideer etc, både til mix, master, arrangement eller hvad i nu kan finde på(som i også allerede har været søde til at gøre).
Så vidt jeg ved er det ikke en stilart du bevæger dig så meget i @Holger, men kom gerne med nogle kommentarer om det generelle mix/master, hvis du orker det.
-Æstetikken går efter at det hele skal være lidt støvet uden at være for hi-fi, men stadig lækkert, på sin egen lidt rå måde. Det skal generelt ikke være presset, men jeg kan nok godt presse trommebussen lidt mere og derved presse masterbussen mere. (kan være jeg skulle prøve den der Michaelangelo eq/saturation ting).

Takker :)

https://ln5.sync.com/dl/1e846e930/ufm6i ... u-anjihvwh

Tror man skal downloade for at undgå komprimering
Senest rettet af the19thbear lør 18. nov 2023 21:19, rettet i alt 4 gange.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Fejl - slet gerne.
Senest rettet af the19thbear lør 18. nov 2023 08:56, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Altså. Jeg synes det lyder pissegodt, men .. vokalen synes jeg skal være lidt højere.

Jeg kan huake første gang jeg mødte Jan Kjølhede (RIP) fra det nu hedengangne Outlook Records; det første pladeselskab jeg blev udgivet på.
Han fortalte mig at man skulle mikse de perfekte vokaler, og så lige give dem 6 db ekstra, og her ville han have ret.
Jeg tænker at nummeret ville være endnu federe med lidt højere vokaler.
KennethA

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

KennethA skrev: fre 17. nov 2023 23:39 Altså. Jeg synes det lyder pissegodt, men .. vokalen synes jeg skal være lidt højere.

Jeg kan huake første gang jeg mødte Jan Kjølhede (RIP) fra det nu hedengangne Outlook Records; det første pladeselskab jeg blev udgivet på.
Han fortalte mig at man skulle mikse de perfekte vokaler, og så lige give dem 6 db ekstra, og her ville han have ret.
Jeg tænker at nummeret ville være endnu federe med lidt højere vokaler.
Hehe, 6db er også en slat ;) Men tak. Jeg er meget i tvivl om soloen. Har du nogle tanker om det? Tænker at spille den med noget andet end guitar, eller gøre noget helt andet i det stykke.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Jeg har rodet lidt frem og tilbage nu og er faktisk mere tilfreds. Linket et par posts oppe er opdateret med et nyt mix med nogle forskellige forbedringer.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ved ikke om det måske ville blive lidt mere livligt hvis der var en bas der spillede imod melodien på en eller anden måde? Sådan måske lidt a'la det her, men så bare lidt mere musisk udført end det her. (Jeg er forkølet, og hjernen er kartoffelmos.)

Edit: Okay, hjernen er meget kartoffelmos, kan jeg se, for jeg opdagede ikke engang de nyere udgaver. Alt for trigger-happy.
Vedhæftede filer
Snask16B.mp3
(5.15 MiB) Downloadet 14 gange
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Det går hen og bliver lidt for disko for mig. Men tak for input :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hah! Fair nok.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har tilladt mig at lege lidt med dit nummer... ja det blev så med din første version – ved ikke hvorfor jeg lige tog dén.

Jeg er ikke sikker på, hvor godt mine inputs passer til det vibe du går efter, men tag det som lidt inspirationsforslag... måske kan du få nogle brugbare ideer af det - måske ikke.... jeg fik bare lyst at prøve at lege lidt med nummeret :)

Det som jeg har tilført er nogle forskellige wah-wah-guitarer, jeg har lagt noget bækken på omkvæddet og så har jeg lagt noget rasle-æg på outroen - (ægget indspillet i stereo naturligvis :thumbup: ).

Leg med the19thbears nummer.mp3
(7.25 MiB) Downloadet 2 gange

Nyt svar