Har du fået skiftet batteri i din elbil?
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Har du fået skiftet batteri i din elbil?
Det er sørme svært at finde nogenlunde priser på nettet om den slags.
Har du prøvet det - og betalt for det?
Har du prøvet det - og betalt for det?
Jeg har en plugin hybrid og en el-bil.
Har ikke skænket det en tanke, det er nærmest kun på de første Tesla model S fra omkring 2014 jeg ser folk har skiftet batterier, oftest på garantien.
Kan jeg på nogen måde undgå det, vil jeg ikke have brændstofmotor igen. Står det til mig vil jeg gerne af med vores plugin hybrid.
Har ikke skænket det en tanke, det er nærmest kun på de første Tesla model S fra omkring 2014 jeg ser folk har skiftet batterier, oftest på garantien.
Kan jeg på nogen måde undgå det, vil jeg ikke have brændstofmotor igen. Står det til mig vil jeg gerne af med vores plugin hybrid.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Pris afhænger rigtig meget af hvilken bil det er; type og størrelse på batteri.
Tegn en forsikring som dækker hvis uheldet er ude, hvis det er en ældre bil uden garanti du køber
Et 85 kwh batteri i en ældre Model S koster gerne omkring 100k danske kroner. Skift kan dog gøres billigere hvis man bruger andre end Tesla selv. Her i elbilens land er der flere muligheder; EV Services, Bosch car service, NAF.
Tegn en forsikring som dækker hvis uheldet er ude, hvis det er en ældre bil uden garanti du køber

Et 85 kwh batteri i en ældre Model S koster gerne omkring 100k danske kroner. Skift kan dog gøres billigere hvis man bruger andre end Tesla selv. Her i elbilens land er der flere muligheder; EV Services, Bosch car service, NAF.
Kunne også kun finde eks på Tesla, der hed omkring 125k.
Well, det er ikke en Tesla, og der er trods alt 4 års garanti tilbage på batteriet, troede bare det var sådan noget, man burde undersøge... Men siden I virker så uforstående overfor spørgsmålet; forventer I at jeres batterier holder evigt, siden det ikke er noget, I har spekuleret i?
Well, det er ikke en Tesla, og der er trods alt 4 års garanti tilbage på batteriet, troede bare det var sådan noget, man burde undersøge... Men siden I virker så uforstående overfor spørgsmålet; forventer I at jeres batterier holder evigt, siden det ikke er noget, I har spekuleret i?
Jeg har også 4 års garanti igen (8 i alt), og når den udløber har jeg helt sikkert skiftet bil. Hvis ikke, ville jeg nok blot købe en forsikring som dækker det.ALTF4 skrev: ↑lør 16. sep 2023 14:14 Kunne også kun finde eks på Tesla, der hed omkring 125k.
Det afhænger vel af hvilket batteri man har. Jeg har en såkaldt 100-pakke (100 Kwh), som har vist sig at performe ganske godt på tværs af flere generationers Model S og X med den pakke. Derfor er det ikke noget jeg overhovedet tænker på.
Hvis det bekymrer dig, vil jeg anbefale dig at google lidt på den model og årgang du ser på. Der er også altid facebook grupper for bilejere af det pågældende mærke, hvor man kan diskutere disse ting. Her ville jeg måske lige søge på nøgleord som batteri og se om der dukker noget op.
Jeg kører VW E-Golf, og har ikke rigtig hørt om batteriskifte på dem. De har eksisteret en del år. Jeg lader min stort set som det passer mig og kan ikke mærke at batteriet har mindre kapacitet. Jeg tror faktisk at du vil blive positivt overrasket hvis du kigger de test der findes på f.eks YouTube 
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Konservativt ca. 200-250 km max. Men det er forskelligt hvor effektive bilerne er. Tesla er kendt for at være gode om vinteren.
WLTP kan du ikke regne med i praksis.
Det afhænger meget af hastigheden især på motorvejen.
Vinter vil jeg sige som tommelfingerregel er 70% af hvad den kører om sommeren.
Hvilken bil er det.
Hvilken bil er det.
Smid så en Cargo-trailer eller en Camingvogn på så er du nede på 100-150 km før du kikker dig om efter næste ladestationdormin skrev: ↑lør 16. sep 2023 17:57 Konservativt ca. 200-250 km max. Men det er forskelligt hvor effektive bilerne er. Tesla er kendt for at være gode om vinteren.
Hvilken bil er det.
Det blir en lang ferietur til Nordkap

/Dub
Svigerfar har en Model Y, og stor trailer har ikke været et hit på længere turer..
I mit tilfælde vil det oftest være til en tur på forbrændingen, eller worst case på job med musikinstrumenter.
I mit tilfælde vil det oftest være til en tur på forbrændingen, eller worst case på job med musikinstrumenter.
Der står sikkert genbrugspladsen på skiltet i dag... Men der er en stor skorsten hvor der kommer røg op ad når de brænder haveaffald og træ af til fjernvarmen.
Jeg har set et par stykker der har taget en BMW i4 til Italien, med en campingvogn på krogen. En havde endda også en tagboks.
De snakkede om 7 opladninger på turen, det er en slat.
Det med batteri og pris ville jeg ikke være så bange for, jeg har endnu ikke hørt om nogen der skulle have skiftet batteri pga. nedslidning.
De snakkede om 7 opladninger på turen, det er en slat.
Det med batteri og pris ville jeg ikke være så bange for, jeg har endnu ikke hørt om nogen der skulle have skiftet batteri pga. nedslidning.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Nej, det siger alle. Og der er da også 4 års garanti yderligere på batteriet.
Jeg har ikke rigtigt forstand på den slags - men forhandleren sagde, at man sjældent ville udskifte hele batteriet, men kun reparere det (celler?), der var defekt. Har det sin rigtighed/kan det lade sig gøre, ved du (eller andre) det?
Ja det er primært det der sker, hvis ikke du er Tesla ejer og du lader Tesla Service center gøre det på en bil uden garanti (efter hvad jeg har set i min tid med det brand).ALTF4 skrev: ↑ons 20. sep 2023 15:53Nej, det siger alle. Og der er da også 4 års garanti yderligere på batteriet.
Jeg har ikke rigtigt forstand på den slags - men forhandleren sagde, at man sjældent ville udskifte hele batteriet, men kun reparere det (celler?), der var defekt. Har det sin rigtighed/kan det lade sig gøre, ved du (eller andre) det?
De gør, som du siger, det at de fjerner det modul med de døde celler og tilføjer et nyt. Her vil Tesla hellere sælge dig et helt nyt batteri til 100k. Og derfor er det bedre at bruge 3rd party værksteder når du er udenfor garanti på det mærke.
Mit indtryk er at Tesla generelt er et lidt skidt mærke at have når du er udenfor garantiperioden. Uden at jeg selv har erfaring med andre mærker.
Tak for svar.Mike-air skrev: ↑ons 20. sep 2023 17:27Ja det er primært det der sker, hvis ikke du er Tesla ejer og du lader Tesla Service center gøre det på en bil uden garanti (efter hvad jeg har set i min tid med det brand).ALTF4 skrev: ↑ons 20. sep 2023 15:53Nej, det siger alle. Og der er da også 4 års garanti yderligere på batteriet.
De gør, som du siger, det at de fjerner det modul med de døde celler og tilføjer et nyt. Her vil Tesla hellere sælge dig et helt nyt batteri til 100k. Og derfor er det bedre at bruge 3rd party værksteder når du er udenfor garanti på det mærke.
Mit indtryk er at Tesla generelt er et lidt skidt mærke at have når du er udenfor garantiperioden. Uden at jeg selv har erfaring med andre mærker.
Man må jo undersøge så meget, man nu kan. En ting har jeg lært (ikke møntet på brugerne herinde) undervejs - at spørge en elbil ejer om elbil svarer til at spørge en vegetar om deres livsstil.

Haha. Jeg indrømmer ellers gerne at jeg er super interesseret i området, selv om interessen nok er dalet lidt de seneste år. Der er længere imellem snapsene, syntes jeg. Trailer-problemstillingen er et godt eksempel.... Vi må jo være ærlige med os selv og vedkende at det er suboptimalt. Til person transport alene ser jeg dog ingen problemer efter 5 år med elbil.ALTF4 skrev: ↑ons 20. sep 2023 19:17Tak for svar.Mike-air skrev: ↑ons 20. sep 2023 17:27Ja det er primært det der sker, hvis ikke du er Tesla ejer og du lader Tesla Service center gøre det på en bil uden garanti (efter hvad jeg har set i min tid med det brand).ALTF4 skrev: ↑ons 20. sep 2023 15:53
Nej, det siger alle. Og der er da også 4 års garanti yderligere på batteriet.
Man må jo undersøge så meget, man nu kan. En ting har jeg lært (ikke møntet på brugerne herinde) undervejs - at spørge en elbil ejer om elbil svarer til at spørge en vegetar om deres livsstil.![]()