High Sierra install på iMac 27” 2009 (LØST)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Sted: ca. midt i udkanten

High Sierra install på iMac 27” 2009 (LØST)

Indlæg af madsmac »

Kære Mac-mennesker herinde!

Jeg har fået fat i en 27” iMac fra 2009, som jeg så har sat en 240 Gb ssd i!
Den starter fint, siger “bong” og gør sig klar til at installere High Sierra!
Her stopper den så ret hurtigt med beskeden at “gendannelsesserveren kunne ikke kontaktes!
Har nu prøvet rigtig mange andre muligheder foreslået henholdsvis på net og YouTube, men stadig uden held!

Når jeg prøver at lave en bootable usb-stick med en installer fra en anden Mac med Catalina på, går det også i ged!
(Noget med en anden slags “Terminal”-sprog” (?)
Jeg har nu nået grænsen hvor salte tårer og hidsighed begynder at melde sig! :surrender:
Her er det så jeg falder på knæ og beder om hjælp! :bow:

Er der nogen, der kan hjælpe med et bedre tip, end alle dem jeg nu efterhånden har prøvet?
Eller er der evt nogen, der kan låne / sælge mig en usb stick, med en installer på der virker?

På forhånd tak! :wink:
Senest rettet af madsmac man 18. sep 2023 15:01, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis du har bare nogensomhelst mulighed for det, så prøv at sætte uret i den tilbage til f.eks. 2010. Så ved maskinen ikke at den er i fremtiden før den har fået fat på internettet, og det trick gjorde at jeg engang kunne komme længere i installationen af en MacBook pro end jeg kunne uden at ændre uret.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator

Indlæg af madsmac »

Tak Joachip!
Har allerede været inde og sætte tiden i et (andet steds foreslået) forsøg på at få den til at “bide på”, men ligefrem at “forynge” damen lyder som en spændende mulighed der bestemt skal prøves! :-D Tak!

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvilken fejl er det du får, når du forsøger at installere fra USB?

Alle 27" iMacs fra 2009 burde i hvert fald kunne køre High Sierra, så det er ikke der problemet er.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator

Indlæg af madsmac »

Fejlen” er at når jeg laver usb’en på en Catalina maskine så melder den at Terminal-sproget nu hedder “sesh” eller noget lignende.Jeg “må” heller ikke downloade installeren fra App Store, men skal hente den sammen med en patcher ude på en uofficiel side. Ikke helt trygt!
Har bare prøvet så mange forskellige ting nu at jeg pt lidt har kastet håndklæder i ringen! :surrender:

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

keen skrev: tirs 12. sep 2023 09:34 Alle 27" iMacs fra 2009 burde i hvert fald kunne køre High Sierra, så det er ikke der problemet er.
Jeg har desværre oplevet, med større og større hyppighed, at Apples "gendannelses server" ikke svarer.
Dette for Yosemite, Sierra, High Sierra, Mojave og generelt alle OSX Mojave og bagud. :?

Er begyndt at mistænke det er et led i deres "planned obsolesence"

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator

Indlæg af madsmac »

Søren Steinmetz skrev: tirs 12. sep 2023 16:43
keen skrev: tirs 12. sep 2023 09:34 Alle 27" iMacs fra 2009 burde i hvert fald kunne køre High Sierra, så det er ikke der problemet er.
Jeg har desværre oplevet, med større og større hyppighed, at Apples "gendannelses server" ikke svarer.
Dette for Yosemite, Sierra, High Sierra, Mojave og generelt alle OSX Mojave og bagud. :?

Er begyndt at mistænke det er et led i deres "planned obsolesence"
Tanken har bestemt også strejfet mig som en absolut sandsynlig grund til fænomenet!

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Svært uden en konkret fejlbesked, evt. et screenshot eller blot et billede.

Du bør kunne hente macOS High Sierra, eller evt. en ældre macOS version og så opgradere efterfølgende via. Apple: https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Hvis det driller på den pågældende maskine, så prøv evt. fra en anden maskine der supporterer det pågældende OS.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator

Indlæg af madsmac »

Tak for inputs og forslag! 8-)

Problemet har efter (alt for) lang tid vist sig at være en blanding af en tilsyneladende inficeret usb-disk og en fejl 40! :roll:

Endte med at bruge en kortlæser med et lille SD kort i istedet for usb-sticken, og nu kører alt som det skal!
Tak til Family Geekery som havde lagt en god video på YouTube der beskrev måden at lave installeren på så det hele bare kørte som en leg til sidst!
Der er gået mange(!) timer til på det her, og der er blevet forsøgt med alle mulige og umulige ting og krumspring!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du er altid velkommen her til lidt computernørderi-hjælp, vi er trods alt næsten naboer ;-)

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator

Indlæg af madsmac »

Holger, you’re the man! 😎

Kigger over inden alt for længe! ☺️

Nyt svar