Øvelokale - rumklang

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Niiranen
Medlem
Sted: LYSTRUP

Øvelokale - rumklang

Indlæg af Niiranen »

Hej - jeg har nu været bassist i et rockband i ca 2 år , og jeg nævnte fra starten at vores øvelokale kan laves bedre …. ( ny mand i bandet , og lave ting om ….. 🤷‍♂️)
Så hvad jeg spørger om nu : hvad vil i mene at rumklangstiden skal være i et øvelokale , jeg vil selv mene ca 1 sekund …. Men hvad siger i ???

Vil mene at en iPhone 'clap app' skulle være nok til amatør basis , men har i bedre forslag ??

Tak 🙏

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Der er nok et kontinuum fra virkelig dårligt øvelokalelyd til hysterisk regulering

og der kan være forskellige issues i forskellige frekvensområder

ek.s kan bassen akkumulere i hjørnerne

men det har ret meget at sige hvor man står i lokalet

har ikke hørt om clap app men har fundet et par stykker, det kan være et fint sted at starte

der er blevet linket tidligere til et værktøj der kan udregne hvordan lyden vil være i rum med bestemte dimensioner

men alt i alt vil det være godt under alle omstændigheder at få noget op på væggene, eks store flader af rockwoll på rammer a' 50mm

men fortæl lidt mere om rummet og hvad problemerne med det er

Default avatar
Niiranen
Medlem

Indlæg af Niiranen »

Ja , det skal ikke være hysterisk regulering
Jeg har før lavet et øvelokale v mig selv hvor vægge 2 sider var 10 rockwool og troldtekt / halv højde , skrå hjørner samme - hvad jeg synes gav en god lyd
Nu spiller vi i gammel stald med gibsvægge og beton lofter .... Og beton gulv med tæpper / vel 30-40 M2 lavloft

Problemet er at de synes det lyder fint - men de ved vel heller ikke bedre ( ændre på gamle mænd 🤷‍♂️ )
Så bliver bassdrum og snare mic op så vi kan høre den bedre - hvor jeg mener at det giver bare mere larm til dårligt akustisk rum

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Et helt sekund lyder som alt for meget.

Jeg tror ikke man skal være bange for at komme til at dæmpe for meget. Men måske nærmere dæmpe forkert, så det kun er nogen frekvenser der står og buldrer. Æggebakker er f.eks. ikke særligt gode til at få styr på bassen med.

Niiranen: At mic'e noget op for at overdøve rumklang er ihvertifald ikke nogen god løsning, for det som højttalerne spiller, kommer der jo også rumklang på. Man gør det nærmest bare værre. Så jeg er enig med dig i den analyse.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Niiranen
Medlem

Indlæg af Niiranen »

Jeg spiller bas ( irrelevant )
Ja , jeg vil nok selv mene at det nok er mer 0,5 sek at gå efter og det der skal have rumklang kan fixes over mixer og pedaler

Ja , jeg er med på risikoen med at dæmpe forkert , men jeg ville så lave ud fra ' at gøre noget'
Så vi kan høre hinanden...

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Du kan osse selv vælge at stå med in ears og lade kabinettet køre så du kan mærke det og de andre kan høre det

man vælger sine kampe jo

Default avatar
Niiranen
Medlem

Indlæg af Niiranen »

Jeg fandt faktisk en side som måske kan bruges .... Når man sidder ved sin PC og ikke er i et rum man synes er et problem er det selvfølgelig ikke 100 % korrekt , men kan bruges som ledetråd : https://siniat.solutions/calculate/RTCalculator.html

Default avatar
Niiranen
Medlem

Indlæg af Niiranen »

Morten - kun sang / keyboards / akustisk / stortromme/ snare er mic'ed og kun 2 aux som går til monitor

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

hvad er det for en mixer I bruger, altså hvis du er interesseret i at gå den vej

har den en headphone udgang?

Nyt svar