Spørgsmål vedr loft

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Spørgsmål vedr loft

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mit rum på ca 20-30 KVM har kun 2m lofthøjde

Så ingen muligheder for hængende dæmpning

Men tænker at udnytte loft-isoleringen på 30 cm
batts ved at lade dem stå 100 pct åben nedad og bruge hvide rockfon-plader, (eller måske trolltekt), som loftbeklædning

I ingen af tilfældende bliver det hængende med luft bag

Jeg ser tre muligheder jvf skitse:

1. 100 pct åben

2. 50/50 halvåbent ,.. for at matche øvrig design lidt

(hvert andet profilbrædt er udeladt)

3. Bare alm loft med 100 pct profil som ellers I huset


Mine spørgsmål:

1. Vil det bidrage væsentligt til almen dæmpning ?

2. Vil det dispensere nævneværdigt for lav lofthøjde ?

3. Vil der akkustisk være stor forskel mellem 1 og 2 ?


IMG_20230602_071951-01.jpeg
IMG_20230602_071951-01.jpeg (201.64 KiB) Vist 1075 gange
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

1. Absolut

2. Ja, nævneværdigt.

3. Mindst 50% ;-) Fx vil skakternet mønster i clouds give mere end de 50% dæmpning arealet ellers lægger op til, men det skyldes muligvis en effekt fra siderne af clouds, som du ikke får her med brædderne dog.

Jeg tror godt du kan nøjes med 15 mm Rockfon som afslutning, når du har isolering over i forvejen. Det vil vinde lidt loftshøjde i forhold til 50 mm Rockfon. Men ellers er mere jo fint/godt.

Jeg ville ikke være bange for at vælge 50/50 løsningen med brædderne, hvis det også visuelt gav lidt sammenhæng med resten af huset. Det kunne ligefrem lyde rart, da et helt dødt loft så tæt på kan virke lidt pudsigt for ørerne.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: fre 2. jun 2023 22:16 1. Absolut

2. Ja, nævneværdigt.

3. Mindst 50% ;-) Fx vil skakternet mønster i clouds give mere end de 50% dæmpning arealet ellers lægger op til, men det skyldes muligvis en effekt fra siderne af clouds, som du ikke får her med brædderne dog.

Jeg tror godt du kan nøjes med 15 mm Rockfon som afslutning, når du har isolering over i forvejen. Det vil vinde lidt loftshøjde i forhold til 50 mm Rockfon. Men ellers er mere jo fint/godt.

Jeg ville ikke være bange for at vælge 50/50 løsningen med brædderne, hvis det også visuelt gav lidt sammenhæng med resten af huset. Det kunne ligefrem lyde rart, da et helt dødt loft så tæt på kan virke lidt pudsigt for ørerne.
Tusind tak Holger !!! :thumbup:

Godt at få konfirmeret ideen, går nu videre med det

Desværre fik jeg lovet at bygge væve-stue til konen først, men nu lysner det :-)

Undskyld kragetæerne på skitse, det er faktisk 30mm Rockfon, nogen havde været så sød at sætte 4 hele nye kasser til mig nede på genbrugspladsen. Tager udgangspunkt i disse, og tilpasser det bærende tømmer der står åbent lige nu

Hælder til 50/50 ,..

Der bliver rig mulighed for traps på vægge også, samt hjørner selvfølgelig

Orig. trægulv fra 1893 ,. et par små tæpper måske

Hvad traps angår overvejer jeg pænt stof med motiver til at betrække dem med,.. f.eks. dyne og pude betræk ,.. hvis jeg skulle falde over noget
/Dub

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej Dubtemple

Spændende at udnytte eksisterende isolering. Men jeg undrer mig over hvordan du kan lade den står "helt" åben - Har du ikke noget dampspær folie liggende imellem loft materialet og så isoleringen? Påvirker dampspær ikke negativt?

VHJens :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jens Larsen skrev: lør 3. jun 2023 14:56 Hej Dubtemple

Spændende at udnytte eksisterende isolering. Men jeg undrer mig over hvordan du kan lade den står "helt" åben - Har du ikke noget dampspær folie liggende imellem loft materialet og så isoleringen? Påvirker dampspær ikke negativt?

VHJens :-)
Hej Jens

Forstår godt du undrer dig. Dampspær og alle former for folie er bandlyst, intet spærres inde.

Ellers dør både jeg og mit gamle træhus :-)

https://photos.app.goo.gl/AB3SiXRoQNHzgMeb6

Istedet bruges der vindpap som er diffusions-
åbent, vælger 100 pct selv, bygger første-salen op næsten fra scratch

De alm trap-bats som jeg vil bruge over studie-
rummet, er fordi jeg kender deres lydmæssige
egenskaber, men ellers bruger jeg udelukkende papiulds-granulat. Der vil da også blive drysset 20cm papiruld ovenpå de nævnte 30cm bats, og mellem disse to lag vil der blive udlagt vindpap.

(hele loftet isoleres med ca 50 cm = lav-energi)

Mvh Henrik
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE> Husk at lægge nogle fotos, når du kommer så langt... :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: lør 3. jun 2023 18:25 DUBTEMPLE> Husk at lægge nogle fotos, når du kommer så langt... :)
Yep ,.. :)
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...jeg kunne godt tænke mig at se nogle dampspær :-D
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: søn 4. jun 2023 09:26 ...jeg kunne godt tænke mig at se nogle dampspær :-D
Der er forskellig holdning til det, men normal praksis at undgå dem i gamle svenske træhuse, hvilket der er en grund til

Huset har overlevet fra 1893, og det skulle gerne fortsætte ;-)

I meget moderne byggeri opstår problemerne såmænd omkring dampspær også

På en helt anden note så muliggør papiruld også at dampspær(er) kan undgås i almindelighed:

https://www.bygmax.dk/blog/papiruld-for ... 1Jbn7devSA

Bedste måde er vel iøvrigt at undgå damp, god udluftning, eller en krydsvarmeveksler som nummer et

,
,
,
Eller måske var det en joke kørende på ordet :lol:
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Eller måske var det en joke kørende på ordet :lol:
:thumbup:
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar