Støj nedbryder produktivitet

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Støj nedbryder produktivitet

Indlæg af tomcat »

Nok ikke en nyhed for de fleste af os. Jeg har i al fald altid haft bedst produktivitet i rolige omgivelser med ingen eller kun minimal støj.


Noise really hurts detailed work. With a little noise software engineers find fewer bugs, productivity drops, & many tasks are disrupted.

But moderate noise may help creativity by disrupting your thinking! It makes it harder to think, but that may actually prompt new ideas.
A lot of people are asking about music. The results there are not 100% clear, but recent studies have found a negative impact on complex and creative tasks.

No difference if the 🎶 was instrumental, foreign language, or a particular genre. Silence or low-level noise was best.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Da jeg arbejdede i udviklings-afdelingen på Brüel & Kjær så kunne der være halve til hele timer hvor man kunne have hørt en knappenål falde til gulvet, med mellemrum kom der så et dybt suk fra en af de ansatte, og man kikkede så bebrejdene i retning af denne "støj" :lol:
/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

:lol: vore sanser er relativistisk kalibreret, kan jeg blive fristet til at sige
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg sidder i storrumskontor.. med telefonopkald og personlige henvendelser.. Lad os bare sige at det ikke er optimalt altid, men med typen af vores samarbejde er det heller ikke effektivt at sidde isoleret.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hald skrev: søn 28. maj 2023 15:01 Jeg sidder i storrumskontor.. med telefonopkald og personlige henvendelser.. Lad os bare sige at det ikke er optimalt altid, men med typen af vores samarbejde er det heller ikke effektivt at sidde isoleret.
Jeg kan –– ikke altid, men til nogle typer opgaver –– godt lide at arbejde i rum hvor andre også arbejder. De små lyde, som alle mennesker laver, er ikke generende.

F.eks. kan det være befordrende at sidde med en del-opgave, hvor de andre i lokalet arbejder på samme projekt men andre del-opgaver.

Der er selvfølgelig 47 andre faktorer også. Eksempel akustik. Jeg kan med visse typer opgave fint sidde og arbejde på café, side om side med andre ,som ligeså hensynsfuldt sidder med *deres* laptop og kaffekop. Det gælder fint ovre på den ene café her, hvor akustikken er o.k.

Men henne på den anden café, er akustikken hvinende hård + der er høj besøgsprocent af forældre som ikke begrænser deres børns naturlige udfoldelse :censored: Og der er også høj procent gæster, som opfatter *hele* caféen som deres telefon-område.

De to caféers lokaler er nogenlunde lige store af areal.

Det er omtrent umuligt for mig at arbejde på sidstnævnte, men det går typisk fint med arbejde på førstnævnte.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Programmet "Ufornuftig" på Radio4 kører for tiden en serie om arbejde, heriblandt flere indslag om effekten af storrums kontorer, støj, afbrydelser osv.

Ganske interessant og et lyt værd hvis man vil følge lidt med i forskningen på området 🙂

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Morten B skrev: søn 28. maj 2023 21:07 Programmet "Ufornuftig" på Radio4 kører for tiden en serie om arbejde, heriblandt flere indslag om effekten af storrums kontorer, støj, afbrydelser osv.

Ganske interessant og et lyt værd hvis man vil følge lidt med i forskningen på området 🙂
Tak, det vil jeg lige se om jeg kan finde online 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Storrumskontorer er noget fanden har skabt, og den eneste grund til jeg kan levere nogenlunde i mit job er to ugentlige hjemmearbejdsdage, hvor jeg når mere end på de tre hvor jeg er på kontoret.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, storrumskontor er nederen, det svarer til at tage offentlig transport, istedet for egen bil,... føj :puke:
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 29. maj 2023 10:29 Ja, storrumskontor er nederen, det svarer til at tage offentlig transport, istedet for egen bil,... føj :puke:
Jeg gjorde faktisk eksperimentet med offentlig trafik i et år - bare for at kunne brokke mig med overbevisning. I teorien burde det tage ca lige så lang tid, men i praksis koster offentlig trafik omkring 3 timers ekstra transport tid + tab af fleksibilitet.

Hvis det så bare havde været billigere. Men med én mand i bilen er ca. lige hvis man alligevel skal have en bil. Med to mand i bilen er det ret meget billigere at køre selv.
--
Robert

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Pastorius skrev: man 29. maj 2023 15:20 Hvis det så bare havde været billigere. Men med én mand i bilen er ca. lige hvis man alligevel skal have en bil. Med to mand i bilen er det ret meget billigere at køre selv.
Ja, det er desværre rigtigt. Skal jeg f.eks til København, så tager jeg vores anden bil (VW Up). Der kan jeg spare ca 20-50 kr. for tiden, i forhold til DSB. Og det er vel at mærke alene i bilen.

Læg dertil hurtigt 1-2 timer sparet, afhængigt af hvor heldigt/uheldigt afgangen passer.

Det er jo frygteligt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Løgn, jeg kan faktisk spare mere. Sådan her kan en standard tur/retur mellem Horsens og Kbh f.eks se ud:
Screenshot_20230529_165623_DSB.jpg
Screenshot_20230529_165623_DSB.jpg (248.3 KiB) Vist 786 gange
Det er vel og mærke uden plads reservering (+60 kr) og bus, da jeg bor et godt stykke ude på landet (+64 kr).

Såe, det ligner hurtigt 950,- kr.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: man 29. maj 2023 15:20
Jeg gjorde faktisk eksperimentet med offentlig trafik i et år - bare for at kunne brokke mig med overbevisning.
:lol: :dollargrin:
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Morten B skrev: man 29. maj 2023 17:02 Løgn, jeg kan faktisk spare mere. Sådan her kan en standard tur/retur mellem Horsens og Kbh f.eks se ud:

Screenshot_20230529_165623_DSB.jpg

Det er vel og mærke uden plads reservering (+60 kr) og bus, da jeg bor et godt stykke ude på landet (+64 kr).

Såe, det ligner hurtigt 950,- kr.
Ja, DSB standard priser er helt f*cked up, i ren sammenligning med bil. Hvis man får lært sig at være så velforberedt at man kan tage Orange billetter er der så alligevel en del at spare.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: man 29. maj 2023 19:10
Morten B skrev: man 29. maj 2023 17:02 Løgn, jeg kan faktisk spare mere. Sådan her kan en standard tur/retur mellem Horsens og Kbh f.eks se ud:

Screenshot_20230529_165623_DSB.jpg

Det er vel og mærke uden plads reservering (+60 kr) og bus, da jeg bor et godt stykke ude på landet (+64 kr).

Såe, det ligner hurtigt 950,- kr.
Ja, DSB standard priser er helt f*cked up, i ren sammenligning med bil. Hvis man får lært sig at være så velforberedt at man kan tage Orange billetter er der så alligevel en del at spare.
Det holder ikke rigtig som pendler. Det er 160 diesel km om dagen der kunne spares hos mig, hvis det offentlige fungerede ordenligt. Jeg bor 10 min gang fra staionen i Sorø og alligevel kan det ikke engang betale sig tidsmæssigt når togene holder tidsplanen.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: man 29. maj 2023 18:26
Pastorius skrev: man 29. maj 2023 15:20
Jeg gjorde faktisk eksperimentet med offentlig trafik i et år - bare for at kunne brokke mig med overbevisning.
:lol: :dollargrin:
Måske en letkøbt pointe, men jeg har kørt turen i bil i 23 år til lidt forskellige lokationer i København. Da jeg lavede eksperimentet arbejdede jeg i Tåstrup, så jeg kunne nøjes med at køre til Høje Tåstrup og så tage bussen 5 minutter.
De perioder jeg har arbejde i Ballerup, Rødovre el Indre by, ser regnestykket endnu værre ud.

Oveni at det tager længere tid, er dyrere og ustabilt, fik jeg som oftest fornøjelse af at stå op fra Høje Tårstrup til i hvert fald Roskilde i et overfyldt tog, efter en lang arbejdsdag.
--
Robert

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

david mondrup skrev: man 29. maj 2023 19:10
Morten B skrev: man 29. maj 2023 17:02 Løgn, jeg kan faktisk spare mere. Sådan her kan en standard tur/retur mellem Horsens og Kbh f.eks se ud:

Screenshot_20230529_165623_DSB.jpg

Det er vel og mærke uden plads reservering (+60 kr) og bus, da jeg bor et godt stykke ude på landet (+64 kr).

Såe, det ligner hurtigt 950,- kr.
Ja, DSB standard priser er helt f*cked up, i ren sammenligning med bil. Hvis man får lært sig at være så velforberedt at man kan tage Orange billetter er der så alligevel en del at spare.
Jeg synes det er ærgerligt at man skal tillægge yderligere tid til planlægning, blot for at benytte offentlig transport.
Desuden kan du ikke refundere en orange billet, så hvis du f.eks bliver 10 minutter forsinket pga bussen og dermed ikke når dit tog, så er det bare ærgerligt.

Jeg prøver ikke at fralægge mig ansvar her, men det er simpelthen et alt for nemt valg at springe offentlig transport over i de fleste situationer, specielt hvis man bor uden for de større byer og derfor er nødsaget til at skifte flere gange mellem bus og tog, SAMTIDIG med det er dyrere.

Jeg synes ellers tog er en ganske behagelig transport form, specielt i Schweiz eller Tyskland, hvor de går til tiden og æder flere kilometer pr. time.

Nå, sorry for afsporing af tråden! (ba-dum-tsschhh)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Konen og mig kørte de godt 250 km hjem fra Sverige i dag ,.. i en postmand-per-bil, (Berlingo type), for 170 kr I benzin plus 175 kr for et klip i vores 20-turs færgekort, det må blive blive ca 172.5 kr pr næse. En togbillet koster ca 200 kr ,... Nærmest med sikkerhed for uregemæssigheder ,.. ekstra tids-forbrug ,.. det ufede ved at det er ustabilt, toiletter der ikke virker, ærinder der ikke kan ordens på vejen, bagage samt værktøj og byggemaerialer, og gear, der ikke kan medbringes samt at det I det hele taget ER nederen at køre kollektivt og være bundet af en køreplan, tage de sidste 3 km til fod's, samt frygten hvorvidt at det sidste tog søndag rent faktisk dukker op, (flere timer før man ellers ku have taget bilen).

Og så er vi oven i købet priviligerede at bo nær en station

Selvfølgelig skal slid på bilen regnes med.

Men alligevel, det ER simpelthen ikke godt nok

Har lidt SÅ meget under dårlig offentlig transport skønt der er pumpet millioner i lortet på begge sider af grænsen ,.. aldrig mere ,.. håber jeg
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 29. maj 2023 21:05 Konen og mig kørte de godt 250 km hjem fra Sverige i dag ,.. i en postmand-per-bil, (Berlingo type), for 170 kr I benzin plus 175 kr for et klip i vores 20-turs færgekort, det må blive blive ca 172.5 kr pr næse. En togbillet koster ca 200 kr ,... Nærmest med sikkerhed for uregemæssigheder ,.. ekstra tids-forbrug ,.. det ufede ved at det er ustabilt, toiletter der ikke virker, ærinder der ikke kan ordens på vejen, bagage samt værktøj og byggemaerialer, og gear, der ikke kan medbringes samt at det I det hele taget ER nederen at køre kollektivt og være bundet af en køreplan, tage de sidste 3 km til fod's, samt frygten hvorvidt at det sidste tog søndag rent faktisk dukker op, (flere timer før man ellers ku have taget bilen).

Og så er vi oven i købet priviligerede at bo nær en station

Selvfølgelig skal slid på bilen regnes med.

Men alligevel, det ER simpelthen ikke godt nok

Har lidt SÅ meget under dårlig offentlig transport skønt der er pumpet millioner i lortet på begge sider af grænsen ,.. aldrig mere ,.. håber jeg
Jeg har regnet både udgifter til km og afskrivninger med i mit regnestykke.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: man 29. maj 2023 20:03
tomcat skrev: man 29. maj 2023 18:26
Pastorius skrev: man 29. maj 2023 15:20
Jeg gjorde faktisk eksperimentet med offentlig trafik i et år - bare for at kunne brokke mig med overbevisning.
:lol: :dollargrin:
Måske en letkøbt pointe, men jeg har kørt turen i bil i 23 år til lidt forskellige lokationer i København. Da jeg lavede eksperimentet arbejdede jeg i Tåstrup, så jeg kunne nøjes med at køre til Høje Tåstrup og så tage bussen 5 minutter.
De perioder jeg har arbejde i Ballerup, Rødovre el Indre by, ser regnestykket endnu værre ud.

Oveni at det tager længere tid, er dyrere og ustabilt, fik jeg som oftest fornøjelse af at stå op fra Høje Tårstrup til i hvert fald Roskilde i et overfyldt tog, efter en lang arbejdsdag.
Jeg synes ikke din pointe er forkert –– jeg morer mig blot over din skægge formulering 8-)

Jeg har ikke bil længere. Men har *alle* de samme erfaringer med aflyste tog /busser, forsinket det-ene, og den-anden ikke venter ... så kunderne skal stå f.eks. i Næstved eller hvor det nu er, og vente en time til næste bus.

Hvis man er så heldig, at der ER en næste bus, og at det ikke var dagens sidste afgang.

Nu om dage kører jeg på cykel til alting, i al fald 90 % af min transport. Når jeg skal til Jylland eller Fyn (eller Møn o.s.v.) er jeg sfølig nødt til at tage tog. Jeg tager altid en time før afsted. Så har jeg ro på, selv når der er uregelmæssigheder,

Det er ikke så tit, jeg besøger andre landsdele. Mest fordi det er så dyrt med offentlige.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at samtalen handler mere om billig trafik end støj og produktivitet nu.

Dog hvis man snakker pendlerbil og er villig til at sidde på de sæder der er i et tog eller bus, kan man lige så godt købt en brugt Smart der kører over broen til halv pris og kører langt på literen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

I en årrække skulle jeg en gang i mellem fra København til enten Fyn eller nogengange Aalborg, og tilbage.

De syv timer i DSB-tog kunne være mere eller mindre uheldige: hvis jeg ville arbejde, kunne det i cirka halvdelen af rejserne være fint. I den anden halvdel var der støjende medrejsende, som gjorde det svært at fokusere.

Jeg fandt ud af at tage rutebilen –– der kører en bus hele vejen fra Valby Station over Fyn til Aalborg. Den tager en time længere, men folk støjer mindre.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Indlæg af JesperS »

tomcat skrev: ons 31. maj 2023 11:22 I en årrække skulle jeg en gang i mellem fra København til enten Fyn eller nogengange Aalborg, og tilbage.

De syv timer i DSB-tog kunne være mere eller mindre uheldige: hvis jeg ville arbejde, kunne det i cirka halvdelen af rejserne være fint. I den anden halvdel var der støjende medrejsende, som gjorde det svært at fokusere.

Jeg fandt ud af at tage rutebilen –– der kører en bus hele vejen fra Valby Station over Fyn til Aalborg. Den tager en time længere, men folk støjer mindre.
En sand forum ekvilibrist der kan samle den afsporede samtale om brok over offentlig transport op og samtidig inkludere en on topic kommentar om støj og produktivitet. Respekt :)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

JesperS skrev: ons 31. maj 2023 15:59
tomcat skrev: ons 31. maj 2023 11:22 I en årrække skulle jeg en gang i mellem fra København til enten Fyn eller nogengange Aalborg, og tilbage.

De syv timer i DSB-tog kunne være mere eller mindre uheldige: hvis jeg ville arbejde, kunne det i cirka halvdelen af rejserne være fint. I den anden halvdel var der støjende medrejsende, som gjorde det svært at fokusere.

Jeg fandt ud af at tage rutebilen –– der kører en bus hele vejen fra Valby Station over Fyn til Aalborg. Den tager en time længere, men folk støjer mindre.
En sand forum ekvilibrist der kan samle den afsporede samtale om brok over offentlig transport op og samtidig inkludere en on topic kommentar om støj og produktivitet. Respekt :)
:-D tak! ja, dén lykkedes rimelig godt (Hald havde jo ret, vi var kommet lidt ud på tangent)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar