Concorde hus og nåle

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Concorde hus og nåle

Indlæg af T.Find »

Hej folks

Måske den forkerte kategori, så beklager jeg.

Jeg har fået købt mig nogle pladespillere brugt, efter lang tid. Der sidder nogle Concorde qbert pickups på, men de skal have nye nåle. Jeg kan læse, ifølge ortofon, at nålen er matchet huset som udgangspunkt, så mit spørgsmål er: har nogen af jer erfaring med eksempelvis at smide en billigere nål på istedet for den som er lavet til? Her kunne jeg tænke pro s eller reeloop black. De er billigere
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pickuppen er jo 80% af lyden, og den varierer voldsomt fra nål til nål.

Den påvirker frekvensgang og stereobillede i høj grad.

Der er så stor forskel på lyden mellem pickups - også mellem modeller fra samme mærke - at du efter min mening er nødt til at enten kende dem i forvejen eller du må prøve/låne dig frem.

Dyrere er ikke altid bedre, da selve formålet med pickuppen også er vigtigt, fx til club brug (masser af bund, mere snævert stereobillede).

Men alt andet lige er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet når vi taler pickups.

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Stærkt, tak for svar Holger.

Jeg kan læse på ortofons hjemmeside, at selvom de forskellige nåle passer på de forskellige typer Concorde huse, så er der forskel i forhold til indmaden, så de anbefaler man bruger eksempelvis qbert nål, til qbert hus, eller night Club til night Club. Jeg tror bare jeg går med den sikre, og køber qbert nål til mine qbert huse. Interessen lå dog i om andre havde erfaring med at bruge andre nåle med anden type huse. Hvor stor effekt det har
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hey Tue.
Køb dine nåle hos DLT i Glostrup.
De har mega meget erfaring med de forskellige nåle 😃
dlt.dk

Peace fra Østerz ☀️
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Fedt, tjekker dem ud!

Michael, jeg har sendt dig en sms forresten😊
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Yes man, har set den, skulle lige overstå pinsesolen og alt det danseri med den fåkkin' hare...
Men jeg vender stærkt tilbage i morgen ☀️
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

😁👍
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Nyt svar