Jazz guitar og AER Compact 60

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Mjen2033
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Farum

Jazz guitar og AER Compact 60

Indlæg af Mjen2033 »

Hey
Har et stykke tid spillet i jazz kvartet med en archtop og en Roland AC-60
Har for nylig fået en Eastman 335’er og en Helix floor, og oplever derfor at AC-60’erne er lidt fir svag når jeg pludselig spiller med en forvrænget lyd, og når trommerne larmer
Har en aktiv PA højtaler med 10” bas og 1000 watt, men synes ikke den er neutral nok, og oplever den er forholdsvis ringe til oldschool jazz guitar lyd. En FRFR vil nok ha samme problem… I hvert fald indtil jeg bliver dygtig nok til at overskue min Helix.
Vil en AER Compact yde bedre end AC-60’erne mht volume når jeg trykker på forvrængeren ?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hej Mjen

De er jo akk guitar forstærkere begge to, ved ikke hvordan de håndterer forvrænger lyd, men mon ikke det er ret neutralt/ufarvet

Jeg tror ikke du får så meget ud af at skifte forstærker. Ved at AER er bedre kvalitet men den er stadig til akk. instrumenter, akk guitar, violin osv.

Jeg ville kigge på hvordan outputtet er i de forskellige trin i din helix. I første omgang løser du nok problemet ved at lave nogle output indstillinger som matcher volumen på din rene lyd.

Jeg er ikke helix-ekspert men det er mit bud

forstærkere bør dog kunne håndtere forskellige lydfarver, især når det er Roland på 60 watt.

Default avatar
Mjen2033
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Farum

Indlæg af Mjen2033 »

Helix lyder fint på min AC-60’er, men Skal bruge mere råstyrke, så havde en tro på at AER Compact måske havde bedre gennemslagskraft… Har også tænkt på Roland AC-90, men den har jeg desværre ikke kunne opdrive
Headrush FRFR-108 har også været på kandidat bænken, men er bange for at diskanthornet bliver svært at tøjle at arbejde med mht oldschool jazz lyden, hvorimod jeg tror den er fed til stort anlagte Helix toner 😜
Gider ikke ha en løsning der er for tung, så de fleste combo forstærkere er dømt ude

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hvis jeg selv skulle ud og købe - har et board med en Strymon Irridium - så ville det være en QSC K12, den er vist populær hos folk med sims. Koster kassen men så har du ihvertfald nok til at spille en trommeslager op.

Nogengange hjælper det osse at tage snakken om volumen og mængde med en trommeslager. Han skal jo ikke kun skulle høre sig selv.

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej Mjen

Jeg har efterhånden spillet rigtigt meget med forskellige modelers - også Helix (er på Fractal nu)

Min erfaring er at det afhænger mere af hvordan man indstiller modelerens amps simulationer, og hvor villig man er til at lave nogle hi cuts, Lo Cuts i højtaler (IR) blokene, som ser helt vilde ud - i forhold til hvad man normalt ser som god latin med EQ's - end om det er den ene eller anden FRFR højtaler.
Jeg syntes man kan få en ok vellydene simulation ud af stort set alle de modelers jeg har prøvet - også en lidt dunkel jazz lyd selvom der er et horn i højtaleren.

Til gengæld har jeg også erfaret, at de watt angivelser, på de rør/transistor-forstærkere der plejer at kunne følge med i bands, er en helt anden verden end de watt i FRFR højtalere. Normalt kan jeg spille alle ned med en 40w fender amp, men mit nuværende Line6 Powercab på 250w eller min QSC 10" på angiveligt 1000w har ikke nær samme råstyrke... - og det i sig selv kan godt få noget, der ellers lyder skide godt når jeg sidder alene og laver lyden (med "for store" hi/lo-cuts) på samme FRFR eller i mine In-Ears, til at lyde lidt tyndt, og som om det mangler kræfter når så vi spiller live.

Der er i den grad både fordele og ulemper ved at gå den moderne vej - men det var der jo også ved at gå med pedaler/rørforstærker...

God fornøjelse videre .

VHJens :-)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har et jazz preset på mit board der hedder Jens Larsen

Hej Jens :D

Default avatar
Mjen2033
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Farum

Indlæg af Mjen2033 »

Jeg har også set langt de fleste af Jens Larsens videoer om “jazz tone”… Det er en vigtig del af min reference på den rejse jeg er ude på… 😊
Håber virkelig jeg kan få min Helix til at makke ret sammen med en passende FRFR løsning… indtil da er jeg super glad for min AC-60’er, og den er helt bestemt kraftig nok til min oldschool jazz lyd :))

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej med jer

Desværre er det Jazz Preset ikke opkaldt efter mig :-) ... Trods navnesammenfaldet, har jeg ikke mange jazz skills.

VHJens Larsen :-)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

joooow, jeg har selv navngivet det efter at have set en af dine videoer om det Jens!

blev foreslået på LM at tjekke det ud


Ej ok, sjovt

det var ikke fristende at lade som om? Bare en håndfuld indlæg eller to? En Jens-Larsen-uge.

Nyt svar