Er det bare mig eller ....... Cubase

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Sted: Jylland

Er det bare mig eller ....... Cubase

Indlæg af mcpersso »

Jeg har både Cubase 12 og Studio One 6. Jeg bruger mest SO6. Men den har problemer med at sync til en arp (Zebra 2). i vst synths. Der er Cubase meget bedre. Så den satte jeg mig for at bruge. Men i Cubase er min vokalkæde et latency mareridt. Selv om jeg kører med 128 samples virker det som det det er 512 sampler, ligeså snart at plugins bliver slået til.

MEN i min vokael kæde i SO6 kører jeg med UAD C-Vox, EL8 Distressor, Fabfilter, Tube-Tech Classic Channel, Autotune og har stort set ikke noget lantecy. Men som sagt prøver jeg på det i Cubase, så er jeg ankommet til Ekkodalen på Bornholm.

Mit lydkort er RME Raydat PCIe.

Nogen der kunne have en forklaring på Cubase´s opførsel eller en løsning ?
mvh

Peter P
--------------------------------------

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

et lille bud er opsætningen

I Logic Pro X går det galt når man har vinget noget 'monitoring' til i indsillingerne, så går al lyd gennem Logic Pro X = latency

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem
Sted: 8930

Indlæg af Jan Møller »

Hej Morten.

Jeg tænker det er opsætningen.
Har selv kørt med Raydat i PC og Cubase. Mener der under "Studio setup" er et flueben vedr. monitor - om det skal være direct eller ikke.
Det kan også være plugins på fx din masterkæde der driller. Det burde i hvert fald ikke være et problem. Min PC var fra 2014 og det gik fint.
Det kan selvfølgelig være et af dine plugins der driller. Prøv evt. at fjerne dem et af gangen og se hvad det giver.

Mvh. Jan
VH. Jan Møller

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Hej Jan

Tak for svar

Håber Peter kan bruge det

mvh. Morten

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem

Indlæg af Jan Møller »

Hov - Peter :-) Sorry Morten :-)
VH. Jan Møller

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Det det falske sted ! 🤣

Morten&Peter

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem

Indlæg af Jan Møller »

:lol: Hahahahahaha - konge :-D
VH. Jan Møller

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Morten Bjørn skrev: ons 24. maj 2023 14:44 Det det falske sted ! 🤣

Morten&Peter
😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

mcpersso skrev: ons 24. maj 2023 13:10 Jeg har både Cubase 12 og Studio One 6. Jeg bruger mest SO6. Men den har problemer med at sync til en arp (Zebra 2). i vst synths. Der er Cubase meget bedre. Så den satte jeg mig for at bruge. Men i Cubase er min vokalkæde et latency mareridt. Selv om jeg kører med 128 samples virker det som det det er 512 sampler, ligeså snart at plugins bliver slået til.

MEN i min vokael kæde i SO6 kører jeg med UAD C-Vox, EL8 Distressor, Fabfilter, Tube-Tech Classic Channel, Autotune og har stort set ikke noget lantecy. Men som sagt prøver jeg på det i Cubase, så er jeg ankommet til Ekkodalen på Bornholm.

Mit lydkort er RME Raydat PCIe.

Nogen der kunne have en forklaring på Cubase´s opførsel eller en løsning ?
I Cubase mixeren kan du vælge at vise latency pr. kanal (via. Window Layout "tandhjulet" øverst til næst-højre i mixer-vinduet). UAD plugins (altså - i din DAW, ikke i UADs Apollo console interface) har som minimum 2 x buffersize i latency (ud over evt. upsampling osv), hvilket man nok først opdager i en monitor-situation. Cubase har dog også - ligesom Logic, osv - en funktion som disabler de plugins der medfører latency i monitor-kæden; søg i cubase manualen på 'Constrain Latency Compensation'.

Det er meget muligt S1 gør dette automatisk; måske er det en setting - hvem ved - men i Cubase skal du i hvert fald bede om det! En alternativ løsning ville være at lave en dedikeret monitor-kanal i din session, som ikke bruger plugins med latency. Du kan med fordel sende den monitor-kanal til et andet output end dit main-mix, da det for det første bypasser hvad end latency der måtte være fremadrettet - OG - du samtidig har muligheden for at lave et dedikeret monitormix via. TotalMix.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Så fik jeg rodet mere med det. Det var mest mig den var galt med .... Latency stammede fra Autotune der skulle sættes til " Low Latency Mode" Så faldt fra 80 til 30 ms i Cubase. der udover var det C-Vox og Distressor fra UAD der gav resten.

Sjovt nok kan jeg køre med de samme plugins til uden at der er problemer med latency i SO6. De må gribe det på anden måde hos Presonus.

Tak for input og hjælp. :)
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

mcpersso skrev: tors 25. maj 2023 01:38 Sjovt nok kan jeg køre med de samme plugins til uden at der er problemer med latency i SO6. De må gribe det på anden måde hos Presonus.
Tak for input og hjælp. :)
Optur! Jeg ved ikke hvad S1 gør, men der er ikke så forfærdelig mange muligheder: latency er latency :). Dog er der 1 enkelt tip som jeg glemte at skrive: UAD plugins (altså - dem til DSP, ikke native udgaverne) har en low-latency mode du kan aktivere via. mikrofon-ikonet nederst til venstre i plugin vinduet, men den *dræber* din asio performance. Den funktion bypasser din buffersize og sender / modtager uad plugin-data så hurtigt, som det overhovedet kan lade sig gøre. Et enkelt plugin eller to under tracking burde være ok, men som sagt er det virkelig giftigt ;)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar