Gammel tråd, men må bare lige nævne at fugt/damp spærre ALTID skal ligge på den varme side. Dvs. op mod gulv, ellers lukker du den fugt inde som kommer ud i isolering og den skaber råd i gulv (eller vægge for den sags skyld).
Gode tips her https://www.bolius.dk/dampspaerre-17454
Musikværelset flytter i laden (byggetråd)
Oh no, du kommer tre år for sentdrummerboy skrev: ↑fre 14. apr 2023 09:40 Gammel tråd, men må bare lige nævne at fugt/damp spærre ALTID skal ligge på den varme side. Dvs. op mod gulv, ellers lukker du den fugt inde som kommer ud i isolering og den skaber råd i gulv (eller vægge for den sags skyld).
Gode tips her https://www.bolius.dk/dampspaerre-17454

Du har sikkert ret langt henad vejen. Det var en lidt atypisk problemstilling, fordi det egentlig primært er opstigende fugt nedefra jeg gerne vil undgå i strøerne. Dvs gulvkonstruktionen fra strøer og op er relativt ventileret og her er jeg ikke så bange for fugt fra rummet hvis det giver mening. Jeg undersøgte det ret grundigt dengang og kom frem til at det var en ok måde at gøre det på så længe jeg ikke lagde for meget isolering ovenpå fugtspærren. Jeg ville i hvert fald være bange for en fugtspærre længere oppe i gulvkonstruktionen. Alternativet er så derfor en konstruktion helt uden fugtspærre. Det kan godt være at det var mere rigtigt.
Nu må vi se… det er i hvert fald ikke rådnet væk endnu

-
- Medlem
hehe.. ja jeg så det godt.
bedre sent end aldrig.
ja ok kan se din pointe. Men hvis du klodser strøer op, og sørger for der er luft under.. og der er feks. tagpap eller lign. mellem strø og klods, så du normalt rigeligt sikret mod fugt (og råd)
træ uden direkte fugt kontakt rådner normalt ikke.
har en 80 år glm krybekælder lavet sådan og den er sund og rask.
skal selv snart bygge nyt studie, så ser vi hvad jeg selv ender med. Nogle gange er det også det muliges kunst
bedre sent end aldrig.
ja ok kan se din pointe. Men hvis du klodser strøer op, og sørger for der er luft under.. og der er feks. tagpap eller lign. mellem strø og klods, så du normalt rigeligt sikret mod fugt (og råd)
træ uden direkte fugt kontakt rådner normalt ikke.
har en 80 år glm krybekælder lavet sådan og den er sund og rask.
skal selv snart bygge nyt studie, så ser vi hvad jeg selv ender med. Nogle gange er det også det muliges kunst

JA
Hvis træ holdes tørt, kan ånde frit BEGGE veje, og man blokkkerer fugt tra fra at kunne suges
op ved opklodsning eller tjærepap, samt erstatter plast med det åndbare vindpap så går det sjældent helt galt
Langt de flest probleme kommer med dampspær af plast
Mineralulds isolering kan med fordel erstattes af papiruld der kan optage samt afgive langt mere fugt uden at
klaske sammen som en våd karklud der starter svamp eller råd, og så indeholder det bor, med flere gode egenskaber
Træ tæt på jorden kan derudover behandles med Boracol, eller lignende, eller der kan bruges egetræ
Altid god udluftning under et gulv direkte over jorddække eller lignende ,...
som tommelfinger-regel udluftnings-riste med samlet mundingsareal på 1:150 af bygningens grund-areal
Er det ikke plads til dette KAN opstøbning med Leca-kugler være at fortrække
Spånplader indeholder et råd-dæmpene stof, modsat gips der har en tendens til at tiltrække skimmel især på bagsiden
der er lavet af pap ,... og så har sånnplader en bedre medbærende funktion, er bedre at arbejde i, og bedre at sætte skruer
i når rummet er færdigt
Det er egentligt nogle ret få grundlæggende ting man skal huske samt forstå
Hvis træ holdes tørt, kan ånde frit BEGGE veje, og man blokkkerer fugt tra fra at kunne suges
op ved opklodsning eller tjærepap, samt erstatter plast med det åndbare vindpap så går det sjældent helt galt
Langt de flest probleme kommer med dampspær af plast
Mineralulds isolering kan med fordel erstattes af papiruld der kan optage samt afgive langt mere fugt uden at
klaske sammen som en våd karklud der starter svamp eller råd, og så indeholder det bor, med flere gode egenskaber
Træ tæt på jorden kan derudover behandles med Boracol, eller lignende, eller der kan bruges egetræ
Altid god udluftning under et gulv direkte over jorddække eller lignende ,...
som tommelfinger-regel udluftnings-riste med samlet mundingsareal på 1:150 af bygningens grund-areal
Er det ikke plads til dette KAN opstøbning med Leca-kugler være at fortrække
Spånplader indeholder et råd-dæmpene stof, modsat gips der har en tendens til at tiltrække skimmel især på bagsiden
der er lavet af pap ,... og så har sånnplader en bedre medbærende funktion, er bedre at arbejde i, og bedre at sætte skruer
i når rummet er færdigt
Det er egentligt nogle ret få grundlæggende ting man skal huske samt forstå
/Dub