Spor med varierende lydstyrke

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
jawin
Forum Donator
Indlæg: 1036
Sted: Holstebro

Spor med varierende lydstyrke

Indlæg af jawin »

Hey

Jeg har fået en lydfil af et enkelt spor fra en optagelse. Det er en guitar der er indspillet af flere omgange, og efterfølgende lavet til en samlet fil.
Udfordringen er at ikke alle dele er optaget med helt samme gain og derfor varierer lidt i lydstyrke.

Hvad vil være den hhv. bedste, hurtigste og letteste metode til at få lydniveauet til at være det samme hele tracket igennem?
Jeg har gjort mig mine egne tanker men er nok mere musiker end lydtekniker og vil gerne høre nogle mere erfarne folk.
Alle input er velkomne :)
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.

:) Jakob

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Givet at du er i en reel sequencer, Logic, Cubase, Pro Tools, Reaper, Bitwig, FL, Ableton, og mange andre, og ikke et mere simpelt redigeringsprogram:
Lyt og find det af stykkerne du synes lyder lavest, og automatisér volume på kanalen for hver del.

Du kan sagtens måle rms eller lufs eller noget, men så igen afhænger det af om der spilles forskelligt, noget simpelt lead eller gadagung tonser rytme-chuggggg..... Dvs. en måling vil nok ikke være til den store hjælp.

Afhængigt af om det er præcis samme indstillinger, lige fra guitar til pedaler, amp, mikrofonplacering, der bare er gainet forskelligt på lydkortet, så kan du måske kigge på peaks, og grov-justere udfra dem. Men hvis signalet ikke et rundet godt af af distortion i en pedal eller amp, så er det nok stadig for dynamisk et instrument til, at det ikke bare er hurtigere at lytte sig frem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nemmeste/hurtigste: Izotope RX Leveller, sandsynligvis med ret langsom indstilling.

Bedste: Nok at gain ride manuelt, men det er ikke hverken nemt eller hurtigt.

Er det per sektion og ikke mikrodynamisk, så bør du automate gain per sektion (klip & region gain), aldrig bruge leveller, compressor eller lign.

Værste: Noget der står Waves foran og påstår det kan det samme som Izotope.

Medlemsavatar
jawin
Forum Donator
Indlæg: 1036
Sted: Holstebro

Indlæg af jawin »

Tak for svar - og fedt at se at jeg ikke var helt ved siden af med mine egne tanker om en løsning :-D

Jeg sidder i LIVE 11, det er en akustisk guitar indspillet med et Izotope elements plugin og en smule Valhalla reverb på - så ingen tonser distortion eller andet.
Jeg vil tage den langsomme metode og justere gain manuelt.

Ha en dejlig søndag :)
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.

:) Jakob

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Med frygt for at blive "shamet" ud af forummet for at nævne Waves de her dage så synes jeg egentligt at jeg har haft gode resultater med deres Vocal Rider - også på andre ting end vokaler.
Den kan skrive resultatet som automation, og du kan så rette i det manuelt efterfølgende - det er faktisk ikke så tosset.

https://www.waves.com/plugins/vocal-rid ... iwQAvD_BwE
KennethA

Nyt svar