Jeg synes, det her er en must-see-video, hvis man interesserer sig for el-guitarens lyd:
Det er en fyr, der på meget nørdet vis eksperimenterer for at finde ud af, hvilke parametre på en el-guitar der afgør, hvordan den lyder.
Det er selve guitarens konstruktion han kigger nærmere på i videoen - ikke amp, speaker, mikrofon, pedaler osv.
Han går meget langt, for at teste...
Hvis man skal tro hans resultat, så har materialer og form af krop og hals ikke megen betydning for lyden.
Hvilke parametre afgør, hvordan en el-guitar lyder?
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2987
- Sted: Fyn
Ikke overraskende ,.. lyden sidder mestendels i strenge og pickupper
Træsorten har dog indflydelse på guitarens sustain, der forlænges med hårdheden, samt muligheden for at
forarbejde et plant, langtidsholdbart, slidstærkt, og temperatur-stabilt gribebrædt,... er jeg ret sikker på
Evnen til at holde stemningen sikkert også lidt , sammen med især stemmeskruerne selvfølgelig
Men om selve guitaren er lavet af en haveflise, en acrylplade, plastik, eller et skærebrædt fra køkkenet, betyder ikke meget for lyden
Træsorten har dog indflydelse på guitarens sustain, der forlænges med hårdheden, samt muligheden for at
forarbejde et plant, langtidsholdbart, slidstærkt, og temperatur-stabilt gribebrædt,... er jeg ret sikker på
Evnen til at holde stemningen sikkert også lidt , sammen med især stemmeskruerne selvfølgelig
Men om selve guitaren er lavet af en haveflise, en acrylplade, plastik, eller et skærebrædt fra køkkenet, betyder ikke meget for lyden
/Dub
Min lidt kontroversielle indstilling til det er at forstærker og pedaler står for langt største del af lyden så pick up og træ sort kan være røv lige meget.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk
www.assrecords.dk
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2987
- Sted: Fyn
Jeg synes nu ikke helt man kan se bort fra *guitaristen* i denne sammenhæng. Det er jævnligt oppe at vende i Guild of American Luthiers, hvordan netop guitarens konstruktion har stor betydning for guitaristens *opfattelse* af spilleoplevelsen, ikke blot subjektivt - simpelthen i kraft af den gode fornemmelse og dermed bedre fremførelse - men også mere objektivt i kraft af instrumentets modspil og helt ned til ergonomi og spilbarhed. F.eks. hvordan legato kan være forskellig i sin eksekvering fra palisander til ibenholt. Ikke bedre, blot anderledes.
Et mere konkret eksempel på netop det, stammer fra en Mesa Boogie forstærker 30 år tilbage. Den havde et lidt generende latens-problem, hvor der fra anslaget var en mærkbar forsinkelse inden lyden kom ud af højttaleren. Det endte imidlertid med, uagtet at fænomenet i mine øren var temmelig irriterende, at jeg faktisk spillede anderledes for at kompensere. Nogle ville måske synes "bedre" .
Så, jeg synes godt at man kan påstå at instrumentet påvirker musikeren og derigennem klangen.
Et mere konkret eksempel på netop det, stammer fra en Mesa Boogie forstærker 30 år tilbage. Den havde et lidt generende latens-problem, hvor der fra anslaget var en mærkbar forsinkelse inden lyden kom ud af højttaleren. Det endte imidlertid med, uagtet at fænomenet i mine øren var temmelig irriterende, at jeg faktisk spillede anderledes for at kompensere. Nogle ville måske synes "bedre" .
Så, jeg synes godt at man kan påstå at instrumentet påvirker musikeren og derigennem klangen.
-- Thomas Nielsen
Selvfølgelig har musikeren meget (og sikkert mest) at sige for resultatet. Giv en komplet elendig guitar til Mike Stern, og det vil være federe at høre på end mig (ikke-guitarist) med den bedste guitar i byen.
Hvis man skal lave en lidt videnskabelig test af noget, er man nødt til at holde sig til ting der kan måles og vejes - og ikke f.eks. hvor god en musiker er. (Hvordan måler man det? Og er vi overhovedet enige? Nej vel?)
Jeg har hørt om videoen, men ikke fået set den endnu.
Det er altid sundt at aflive et par myter en gang imellem. At man måske så bliver mere motiveret af at spille på en guitar man virkeligt kan lide, er jo så også en faktor i det større puslepil, men det er jo igen nok lidt ud over hvad videoen handler om.
Hvis man skal lave en lidt videnskabelig test af noget, er man nødt til at holde sig til ting der kan måles og vejes - og ikke f.eks. hvor god en musiker er. (Hvordan måler man det? Og er vi overhovedet enige? Nej vel?)
Jeg har hørt om videoen, men ikke fået set den endnu.
Det er altid sundt at aflive et par myter en gang imellem. At man måske så bliver mere motiveret af at spille på en guitar man virkeligt kan lide, er jo så også en faktor i det større puslepil, men det er jo igen nok lidt ud over hvad videoen handler om.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Jeg kan ikke spille én akkord på en guitar, men jeg elsker sådan en omgang nørderi. Han har også lavet tilsvarende videoer om netop sustain og hvorfor forstærkere lyder som de gør. Især den om forstærkerne er spændende:
Én af kommentarerne siger det meget godt.
Én af kommentarerne siger det meget godt.
''I am just a performer, I know nothing about circuits but in one summer I reversed engineered the whole guitar industry and made it open source to everyone''
Microsoft Certified og Apple fanboy!