Windows 11 upgrade: huskeliste

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Windows 11 upgrade: huskeliste

Indlæg af Mike-air »

Hej,

Jeg påtænker at opgradere til win 11.

1) Er der nogle der har dårlige erfaringer de vil dele ud af?

2) Hvis man ikke laver en clean install, hvad anbefaler I så at man husker at gøre inden man opgraderer fra win 10?
Senest rettet af Mike-air tors 23. mar 2023 22:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Zouki »


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Zouki skrev: ons 22. mar 2023 22:18 “Søg, så skal du finde”... ;-)

https://support.source-elements.com/en_ ... -or-device
Er det nødvendigt når det er samme maskine?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Beskrivelse er nu gjort mere klar ifht. hvad jeg ønsker hjælp til.

Håber derfor på lidt mere venlighed :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til audio havde @Hippo gjort sig lidt erfaringer med 11 for nylig.

Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Zouki »

Jeg har ikke prøvet det selv, men skulle jeg til at gøre det, så vil jeg helt sikkert deaktivere mine ilok licenser fra min Win10 installation, og genaktivere igen på win11... Men mon ikke andre her har prøvet?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev: tors 23. mar 2023 22:29 Til audio havde @Hippo gjort sig lidt erfaringer med 11 for nylig.
.. altså, jeg var tvunget til at re-installere min computer i studiet fordi Windows 8 var nået End-of-life - men det var til Windows 10. Det gav mig en hel masse grå hår, hvilket i sidste ende viste sig at stamme fra Sonarworks / SoundID’s driver, som dræbte alt der mindede om low-latency performance. Den ældre version af Sonarworks viste sig at være løsningen!

@Mike-air ~ hvis dit Win10 kører som det skal, ville jeg helt sikkert ikke pille ved det! Du kan disable alt det der upgrade spam via. group policy.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg har kørt med windows 11 i et par måneder nu og er ikke stødt ind i problemer overhovedet. Jeg gætter på at nærmest al din software vil fungere som det skal.
Jeg har opgraderet 2 maskiner og skulle ikke gøre noget inden.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev: fre 24. mar 2023 00:52 hvilket i sidste ende viste sig at stamme fra Sonarworks / SoundID’s driver, som dræbte alt der mindede om low-latency performance. Den ældre version af Sonarworks viste sig at være løsningen!
ER dette problem løst ?

Hvor kan jeg læse mere om emnet ?

Hvilke. Version anbefaler du helt præcist ?

------

Jeg har lige opgraderet til W11 ,.. problemfrit 100 pct

Men jeg har også en uinstalleret licens lignende til Sonarworks, som jeg gerne vil have i brug, uden bøvl 😉
/Dub

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

DUBTEMPLE skrev: fre 24. mar 2023 08:29
Hippo skrev: fre 24. mar 2023 00:52 hvilket i sidste ende viste sig at stamme fra Sonarworks / SoundID’s driver, som dræbte alt der mindede om low-latency performance. Den ældre version af Sonarworks viste sig at være løsningen!
ER dette problem løst ?

Hvor kan jeg læse mere om emnet ?

Hvilke. Version anbefaler du helt præcist ?

------

Jeg har lige opgraderet til W11 ,.. problemfrit 100 pct

Men jeg har også en uinstalleret licens lignende til Sonarworks, som jeg gerne vil have i brug, uden bøvl 😉
Jeg køre med seneste version af både Win11 og nyeste Sonarworks uden problemer .

Til gengæld havde jeg problemer med en Windows opdatering på Win10 at ikke engang Sonarworks support kunne afhjælpe .

Men da jeg skiftede maskine nyligt , med Win11 , prøvede jeg at installere på den . Og ingen problemer so far:)

Tilføjelse:

Det er build 5.7.2 af SoundID Reference

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Når du siger opgraderet mener du så reinstallation af hele maskinen, eller "bare" opdatering fra W10 til W11? :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev: fre 24. mar 2023 08:29
Hippo skrev: fre 24. mar 2023 00:52 hvilket i sidste ende viste sig at stamme fra Sonarworks / SoundID’s driver, som dræbte alt der mindede om low-latency performance. Den ældre version af Sonarworks viste sig at være løsningen!
ER dette problem løst ?

Hvor kan jeg læse mere om emnet ?

Hvilke. Version anbefaler du helt præcist ?
Altså - jeg tror det er en eller anden helt vildt uheldig kombination af hardware som resulterede i det performance drop jeg beskrev; ellers tænker jeg flere ville have skrevet om det - og der er jo flere her på siden, som kører den nyeste udgave uden problemer. Men - den tidligere "branch" af SoundID 5.2.x var et valg direkte i installeren, så måske ved de godt at den nye v5.7.x ikke er helt stabil endnu for alle. Anyway - YMMW ;)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

petal skrev: fre 24. mar 2023 14:56 Når du siger opgraderet mener du så reinstallation af hele maskinen, eller "bare" opdatering fra W10 til W11? :)
Du kan sagtens bare opdatere uden at slette det gamle Windows først. Jeg har gjort det på 2 maskiner og det kører fint med alle mine lydting.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ja ok - Det lyder jo fristende! Jeg har måske bare rodet med computer i så mange år, at gamle "tommelfingerregler" om at reinstallation er/var nødvendige ca. en gang om året (hvilket jeg dog ikke gør længere), er svære at slippe igen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hippo skrev: fre 24. mar 2023 00:52
Holger skrev: tors 23. mar 2023 22:29 Til audio havde @Hippo gjort sig lidt erfaringer med 11 for nylig.
.. altså, jeg var tvunget til at re-installere min computer i studiet fordi Windows 8 var nået End-of-life - men det var til Windows 10. Det gav mig en hel masse grå hår, hvilket i sidste ende viste sig at stamme fra Sonarworks / SoundID’s driver, som dræbte alt der mindede om low-latency performance. Den ældre version af Sonarworks viste sig at være løsningen!

@Mike-air ~ hvis dit Win10 kører som det skal, ville jeg helt sikkert ikke pille ved det! Du kan disable alt det der upgrade spam via. group policy.
Jeg var så naiv at tro jeg ville få nogle performance fordele ved det, men ja det er nok bedre bare at blive på 10'eren. Prøver med group policy 👍

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev: fre 24. mar 2023 15:20
DUBTEMPLE skrev: fre 24. mar 2023 08:29
Hippo skrev: fre 24. mar 2023 00:52 hvilket i sidste ende viste sig at stamme fra Sonarworks / SoundID’s driver, som dræbte alt der mindede om low-latency performance. Den ældre version af Sonarworks viste sig at være løsningen!
ER dette problem løst ?

Hvor kan jeg læse mere om emnet ?

Hvilke. Version anbefaler du helt præcist ?
Altså - jeg tror det er en eller anden helt vildt uheldig kombination af hardware som resulterede i det performance drop jeg beskrev; ellers tænker jeg flere ville have skrevet om det
Jenkins skrev: fre 24. mar 2023 10:40
Jeg køre med seneste version af både Win11 og nyeste Sonarworks uden problemer .


Ok, tak, det lyder forjættende !

Prøver snarest ,.. så må det briste eller bære :)
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ok jeg tog chancen på den "store" computer :-) (jeg har ikke et stort projekt kørende pt. så er det jo lidt nemmere)

Indtil videre er der ikke noget umiddelbart, og jeg har mange mærkelige programmer installeret(3D, lyd, grafik, video, gaming coding, osv.)

Jeg opdaterede kun mine Nvidia og RME drivers (indtil videre)

Og det virker! jeg er selv meget overrasket :-) når man tænker på hvordan det har været før med MS

Nyt svar