Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideoer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af Christoffer I. N. »

Frederik Braad skrev: man 21. aug 2017 21:30 En meget sigende video, hvor der bliver vidst rundt på Blackbird, men lig især mærke til hvor meget de snakker om "People Skills"

En ny 70 minutters video om Blackbird. Jeg har ikke set den.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt lille tip fra Au5 om ekstern sidechain brug til resonance suppressors. Her bruger han oeksound soothe2, tror jeg prøver noget lignende med Baby Audio Smooth Operator.



Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ved ikke helt om den hører til her, B&W har lige udgivet den, har ikke selv fået den set endnu:

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fed, kort og simpel Native Instruments Kontakt instruktion i round robin trig til eksempelvis foley lyddesign, fra Aftertouch Audio:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillader mig lige at quote:

Christoffer I. N. skrev: ons 1. dec 2021 20:11 Fedt lille tip fra Au5 om ekstern sidechain brug til resonance suppressors. Her bruger han oeksound soothe2, tror jeg prøver noget lignende med Baby Audio Smooth Operator.


Nu har jeg fået prøvet det af. Det virker absolut helt efter hensigten med Smooth Operator. Her på min eneste test giver det en ret fed scooped og tæmmet klang.
Til Sidechain kilden bruger Au5 chorus i Serum i hans klip, og frequency shifter, jeg lavede bare en højere frekvens Saw lyd i Bazille, og smed nogle effekter på (Uhbik Frequency Shifter, Uhbik Pitch Shifter og Cubase Tremolo). Dvs. 2 Bazilles trigget med samme midi signal.
Jeg tror soothe kan fintunes mere end Smooth Operator, men her var der da rigeligt cpu til at lave flere efter hinanden, ligesom han foreslår.
Det er uklart for mig, om soothe reagerer individuelt på højre/venstrre signalet, stereo-information på min sidechain kilde ændrede ikke noget for mig i Smooth Operator.

Kan kun opfordre til at lege med det, ret sjovt redskab at have i værktøjskassen. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

7 minutters video fra Matthew Weiss, om 5 mindset ting til mixing (og evt. tidligere/senere stadier). Ret gode idéer.




Tilføjelse:
Nu er Matt jo mest rettet mod mixing, men angående det med at synge med på nummeret. Jeg kan sagtens se det fungere for det meste musik med en eller anden form for melodi, simpel eller kompleks, også uden vokaler. En bass-passage i et tungt elektronisk nummer, eksempelvis.
Relateret til det at "synge med", så kan jeg finde på, hvis jeg ikke lige har en idé til trommerytmer, at "beatboxe" (ja, I vil ikke høre mit forsøg på det.....) indover det jeg nu har, det giver hurtigt en idé til hvad der kunne virke.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Om at lave realistiske vinyl-scratches i samplere. Her vist i Waves CR8, men mange samplere har lignende muligheder. Ganske gode idéer.


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev: lør 5. mar 2022 02:32 7 minutters video fra Matthew Weiss, om 5 mindset ting til mixing (og evt. tidligere/senere stadier). Ret gode idéer.

Kan nemt følge ham. Især det dér med at lade en kammi høre. Som aldrig har hørt sangen før. Det er sandt, jeg kan omtrent "høre" den fra ny af, sammen med kammeraten.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en god video fra Matthew Weiss, om hans tilgang til panorering:


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev: fre 8. jul 2022 01:55 Endnu en god video fra Matthew Weiss, om hans tilgang til panorering
Øj, han er helt fin.
Var enig med ham, hver gang. Behageligt tilbagelænet. Så jeg får plads/tid til at høre, hvad jeg selv opfatter.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det virkede som en fin tilgang til det, men også meget cleane optagelser at mixe med. 😄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Camo & Krooked og Mefjus har startet et label for et par måneder siden. Jeg har tidligere linket til Mefjus' egne tutorials (og 1 sammen med Noisia, om deres Foundations nummer), han er ganske fin, og somme tider er der nogle guldkorn.

Alle 3 gennemgår nogle væsentligt dele af deres første nummer på Modus pladeselskabet.
Nummeret:
Camo & Krooked & Mefjus - Overture [Modus]:





20 minutters gennemgang. Skip evt. de første ~1½ minut der mest er spas.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Egenligt ment som en smagsprøve på et onlinekursus i remixing, men den her 10 minutters gennemgang er fin nok til at jeg gider at poste den her.

Cioz gennemgår:
Diplo & Damian Lazarus featuring Jungle - Don't Be Afraid (CIOZ Remix):




edit: endnu en video om tilblivelsen af remixet:




Og her er hele remixet:




Det er uklart for mig om det er extended han fremviser, her er den, hvis det er:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu engang guf fra Au5. Denne gang om convolution ved brug af MeldaProduction MCabinet:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fint lille envelope pitch modulation tip fra Ricky Tinez.
Der er ikke tidsstempler på videoen i skrivende stund, så jeg kan prøve at gennemgå en basal routing af en lignende patch, hvis man ikke orker 23 minutters video.
Det kræver at du har adgang til 2 oscillatorer og 2 envelopes, og at den ene envelope kan styre amplitude, den anden kan styre pitch.

2 oscillatorer
Oscillator nummer 2 tunes 7 halvtoner op.
Brug Mod envelope til at modulate oscillator 2 tuning, og skru en god del op for mængden af modulation.
Mod envelopes indstillinger:
Attack: minimum
Decay: minimum
Release: minimum
Fintun nu Sustain indtil Oscillator 2 spiller en oktav over oscillator 1.

Hør effekten af den her modulation ved at skrue op for release på Amp envelope. Når tonen slippes, vil oscillator 2 hoppe ned på de +7 halvtoner fra oktaven, i udklingningen af lyden.
Derudover kan man jo ændre på attack, decay og release på Mod envelope, i videoen bruger han decay en del af tiden, for at få et lille anslags pluck.
Derudover ender han ud med også at bruge envelopes til at styre hvor åbent filteret er. Man kan bruge samme Mod envelope, eller andre..

Det sjove ved den her slags teknikker er, at man ikke er låst til at det skal være en kvint op, og sustain de yderligere 5 halvtoner op, osv.
Vil man ikke ha' det her decay pluck, er det endnu lettere at tune, da man bare stiller Mod envelope Sustain på max, og tuner med Modulation amount.

Der er masser af muligheder, og det er bare endnu en grund til at lege med basal synth programmering. Dejligt.



Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kiva instruerer dub m Ableton + APC mm.



/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sjov workflow idé fra Jameson Nathan Jones, om "tilfældig" patching med Mod Matrix.
Jeg har skrevet en, for mig, umiddelbart oplagt tilgang til teknikken, i kommentarsporet til hans video.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er ganske sjældent at jeg får noget virkelig brugbart ud af Shorts-videoer på youtube. Undtagelsen skulle da lige være når Au5 poster sådan en, som det kan ses tidligere i denne tråd.

Cableguys har postet dette workflow tip, som jeg finder meget interessant. At efterlade huller i det loop man nu arbejder på, som så kan udfyldes næste gang man åbner projektet.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I dette tilfælde bliver den formel der vises i videoen brugt til, at få en vokal til at loope ordentligt til tempoet. Jeg bruger ofte måling i antal samples, det er noget mere præcist end millisekunder.

Så for folk der ikke er bange for at bruge samples som måleenhed, og hvis andre samplere lignende Abletons Live's også bruger samples som enhed, så er det også brugbart dér.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Shawn Everett om reference-mixing med solo af enkelte bånd i multibånds compressor - Når det handler om reference-lyt kan man jo evt. bare sætte sin multibånds compressor til til ratio 1, eller høj threshold og intet knee.. I Fabfilter Saturn 2 kan man vælge en distortion mode der ikke farver ved 0% drive, min egen erfaring er at Smudge er den der nuller bedst uden multibånd. Jeg kan ikke huske om man kan deaktivere båndet (powerknap nede i båndets indstillinger), og stadig få splittet.

Klippet er fra et 1-times langt interview med ham, link kan findes i videoens beskrivelse.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Youtube fandt ham her, Bthelick, til mig for nogle måneder siden. Virkelig gode videoer relateret til House produktion.
Jeg er nogle videoer bagud, men har lige set denne, som tager hul på at forklare den klassiske "house stab melodi" i samspil med vokal. De fleste herinde har nok hørt sådan et nummer før, men ellers er der masser af eksempler i starten af videoen.



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er rimelig sikker på, at dette er fra Mix With The Masters videoen med Dave Pensado, Jaycen Joshua og Timbaland sammen i frankrig eller noget, med "publikum"/betalende gæster.
Et tip om parallel filtrering/EQ'ing, squashed igennem en compressor, til at fremhæve det valgte frekvensområde:




Jeg har prøvet det lidt af de sidste par dage, bortset fra at det hurtigt gik op for mig, at jeg allerede gør noget lignende til kreativt lyddesign. Parallelle filtre, evt. ekstra stereo på, distortion, flip polaritet osv., det giver nogle rigtig fede klange, hvis man er åben for at lave om på den lyd man nu har lavet.
Husk, hvis der er distortion involveret, så kan det lyde forskelligt om man flipper polaritet før eller efter distortion. Fedt at have den mulighed indbygget i Pro-Q 3. Med Volcano 3 kan det være forsinkelse af signalet (og dermed også flanging/fase-sjov) med det Delay-parameter man har pr. filter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Liiiidt skrabet, men man må jo tage hvad man kan få, ihvertfald gratis i dette tilfælde.
16 ud af 60 minutter fra en tutorial fra 2020, hvor Nik fra Noisia gennemgår deres(/hans?!) Decloak nummer til Armajet soundtracket.
Spændende nok til at jeg da gerne ville se mere. Man får nok mest ud af det hvis man er fan..
16 fine minutter:





Og hele nummeret, hvis man skulle ha' lyst til - dog ikke nødvendigt at lytte inden man ser gennemgangen.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fin lille video med Alan Braxe, om Stardust - Music Sounds Better With You. Har man set andre af DJ Mags lignende videoer, så er det meget i samme stil.




Og har man brug for at høre den - og ja, det har man da! Jeg fik hørt den igen, for en uges tid eller to siden - så er den her:




Instant :banan: :banan: :banan:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Youtube anbefalede mig lige de her to som jeg så, og synes de er værd at dele.

19 minutters udklip fra Ryan Tedder kursus på Studio.com. Om hvordan han kommer på melodier, knap så meget om lyrikken... :-D Et par gode tips her og der, derudover synes jeg det var fedt at se processen.
De går meget op i det her med "melodic math" iforhold til titel og thumbnail, men det omtales ikke i løbet af videoen.





Dua Lipa & Mark Ronson om Dance The Night - inklusiv sektioner af solo vokal, guitar, strings, trommer o.m.a.
Det visuelle/screengrab passer vist for det meste. Dvs. der er minimum 1 sted hvor det tydeligvis ikke passer.



Dua Lipa snakker en lille smule om nummeret her også: viewtopic.php?t=85719 - Vist ikke noget markant, som ikke også gennemgås i ovenstående Variety video.

Nyt svar