Spm. vedr. højttalerkabel til guitar-kabinet

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Spm. vedr. højttalerkabel til guitar-kabinet

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg skal til at bestille noget højttaler-kabel, der skal gå fra guitar-forstærker-top til højttalerkabinet.

I den forbindelse vil jeg gerne høre, om jeg har forstået nogle ting rigtigt?:

1. Kablet skal have 2x2,5 kvmm ledere og der skal være 6,3mm mono jack-stik i begge ender.

2. Hvis der står, at et højttalerkabel er beregnet for passive højttalere, så er det ensbetydende med, at de er på 2x2,5 kvmm.

3. Hvis der står, at et højttalerkabel er beregnet for aktive højttalere, så er det ensbetydende med, at de er på 2x1,5 kvmm.


Er ovenforstående korrekt forstået?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Disclaimer:
Jeg laver ikke guitar-kabinetter.


Men alligevel tillader jeg mig at kommentere:
Tykkelsen på ledningen har kun delvist at gøre med, om man bruger aktive eller passive højttalere. Et kabel til aktive højttalere kan være tyndere, nu der i udgangspunktet ikke skal afsættes den store effekt, da næste trin vil være en forstærker.
Tykkelsen på ledningen har kun at gøre med effektforbruget.
Eksempel: Hvis du har en el kedel, så har du nok bemærket, at kablet er relativt tykt, og max en halv meter langt. Det er fordi el kedlen har et (relativt.) højt forbrug af strøm og derfor effekt, eksempelvis 2000 watt.

Angående punkt 1 i dit oplæg:
Hvis der er mono jack i begge ender, har tykkelsen på ledningen ikke det store at sige. Der skal bare være plads til ledningen i stikket, og tykkelsen på ledningen skal kunne klare belastningen. Det kan både 1.5 og 2.5 kvadrat.


Skærmning m.m. har mere at sige for, om resultatet med ledningen bliver godt.

Givet at alt er ubalanceret, så ville jeg mene det var nok med 1 leder og en skærm. Her er et tilfældigt eksempel, nok for lille kvadret dog:
https://www.thomann.de/dk/cordial_cik_122_sw.htm

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev: fre 17. mar 2023 23:02 Angående punkt 1 i dit oplæg:
Hvis der er mono jack i begge ender, har tykkelsen på ledningen ikke det store at sige. Der skal bare være plads til ledningen i stikket, og tykkelsen på ledningen skal kunne klare belastningen. Det kan både 1.5 og 2.5 kvadrat.

Ja, siden jeg skrev mit oplæg, har jeg på thomann fundet eksempler på både 1,5 kvmm og 2,5 kvmm højttalerkabler, som de skriver er velegnet til guitar-speaker.


Jeg har så stadig ikke rigtig gennemskuet, hvad det præcis er der gør, at et kabel er egnet til "connecting guitar amps with a speaker". Der er nogle af deres højttalerkabler, hvor de ikke skriver noget om, at det er egnet til dette formål, og hvor jeg bare ikke kan se, hvad der adskiller dem fra de kabler, som de skriver er egnede.

Her er 2 eksempler på kabler, som de skriver er velegnet til mit formål:

https://www.thomann.de/dk/pro_snake_12560_75m.htm

https://www.thomann.de/dk/pro_snake_gui ... ack_30.htm


Her er til gengæld et andet højttalerkabel fra samme producent, hvor de ikke skriver, om det er egnet til mit formål:

https://www.thomann.de/dk/pro_snake_tpl_5_pp.htm


Spørgsmålet er, om jeg skal vælge et af de højttalerkabler, hvor der udtrykkeligt står, at det er velegent til guitar speaker, eller om jeg lige så godt kan tage et hvilket som helst af de andre højttalerkabler, hvis bare jeg kan se, at der sidder det rigtige stik i enderne?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du kan lave det selv meget billigere hvis du kan lode.

Men selv om 3 meter er langt, er det nok den med denne tekst jeg vil købe af dem du linkede til.

Suitable for passive speakers - not for powered speakers
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Spørgsmålet er, om jeg skal vælge et af de højttalerkabler, hvor der udtrykkeligt står, at det er velegent til guitar speaker, eller om jeg lige så godt kan tage et hvilket som helst af de andre højttalerkabler, hvis bare jeg kan se, at der sidder det rigtige stik i enderne?
Kablet mellem en guitar eller bas amp og højtaleren er et speciel kabel. Du skal ikke købe, et kabel som kan forbinde f.eks. monitor til dit lydkort. Eller et output kabel til guitaren.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Spørgsmålet er, om jeg skal vælge et af de højttalerkabler, hvor der udtrykkeligt står, at det er velegent til guitar speaker, eller om jeg lige så godt kan tage et hvilket som helst af de andre højttalerkabler, hvis bare jeg kan se, at der sidder det rigtige stik i enderne?
Kablet mellem en guitar eller bas amp og højtaleren er et speciel kabel. Du skal ikke købe, et kabel som kan forbinde f.eks. monitor til dit lydkort. Eller et output kabel til guitaren.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Speakerkabler af den slags du søger, er helt fine med 2x1,5 og monojack i hver ende. Det er stikket som afgør det.
De bliver ikke bedre i guld, men holder længere uden at ire til.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for input'ene.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå men jeg har fundet en artikel på nettet om forskellen på instrument-kalel og speaker-kabel:

https://carvinaudio.com/blogs/guitar-ba ... mple-guide


Skærm
De skriver, at instrumentkablet har skærm - speakerkablet har ikke skærm.

De skriver, at skærmen er nødvendig på et instrumentkabel for at undgå uønsket støj fra andre elektriske apparater. Omvendt er skærmen uønsket på et speaker-kabel, da det kan virke som en kapacitiv reaktans hvilket evt. kan destabilisere forstærkeren (hvad det så end vil sige) og i værste fald ødelægge den. (Støj fra andre elektriske apparater er heller ikke på samme måde et issue på speaker-kablet pga. en større signalstyrke og lavere impedans på sådan et system).


Lederne
De skriver, at speakerkablet altid er udført med 2 ledere. Instrumentkablet med 1 el. 2 (jeg formoder det beror på, om kablet er beregnet til mono- eller stereo-signal).

Og de skriver at speaker-kabel har større ledningstværsnitsareal end instrumentkablet. De skriver, at 1/4-tomme speaker-kablet typisk har et ledningstværsnitsareal på 16 eller evt. 18 gauge - ifølge denne omregner https://www.digikey.dk/da/resources/con ... -wire-size svarer det til ca. 1,3 el. evt. 0,8 kvmm.
Hvor stort ledningstværsnitsarealet typisk er på et instrumentkabl, nævner artiklen ikke noget om, andet end at det er "mindre".


Stik
De skriver, at hvis der sidder et stereo-jack-stik i enden af kablet, så er det under ingen omstændigheder et speaker-kabel.


Aktive/passive speakere og guitar-rig vs andre højttaleranlæg
Artiklen nævner ikke noget om forskel på kabler til aktive og passive højttalere. Artiklen nævner heller ikke noget om, hvorvidt der er forskel på speaker-kabler til guitar-rig og andre slags speaker-anlæg.
Senest rettet af Mr. Soundman søn 19. mar 2023 21:18, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Aha, jamen hvad ved jeg.
Så undlad at bruge skærmet kabel. Derfor giver det netop fin mening at de links du har fundet er med 2 ledere, nu man ikke bruger en skærm til stel.
Instrumentkabler med stereojack kan være til stereo i/o, eller balanceret mono signal.
Balanceringen er dog oftest set på studieudstyr, men eksempelvis nogle guitarpedaler har også balanceret mono. Den slags skal stå i manualen, eller tekniske specifikationer.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Sorry jeg har redigeret lidt i indlæggtet imedens du skrev Christoffer... MEN jeg har ikke ændret noget tekst som sådan - bare flyttet rundt og lavet overskrifter for overskuelighedens skyld og rettet et par slå-fejl, så det skulle ikke betyde noget indholdsmæssigt :wink:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu jeg tænker lidt over det, giver det også fint mening ikke at bruge skærmen, når man har et forstærket signal.
Umiddelbart vil jeg dog stadig mene, at det kun gælder for passive højttalere.

Hvilke kabler man så bruger til aktive scene-højttalere ved jeg ikke. Thomann og andre kan nok gøre én klogere..

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Aktiv højtaler: oftest højtaler med indbygget forstærker.
Skærmet enten ubal eller balanceret kabel (mikrofon kabel eller lign) lav spænding på maks 1.4 volt
95% af dem jeg ser/bruger/støder på, snakker vi et alm XLR mikrofon kabel.

Passiv højtaler: Højtaler hvor forstærkeren er separart
Ikke behov for skærmet kabel mellem forstærker og højtaler, da signalet ikke forstærkes yderligere i højtaleren (og allerede er på 40+ volt)
Bortset fra guitar/bas stacks ser jeg mest Speakon stik til det brug.

Eneste sted det ofte forvirrer, er hvis vi snakker en aktivt delt højtaler, der sidder delefilter/dsp i racket sammen med de forskellige forstærkere (ikke højtalere som først skrevet) og derfra går 4 eller flere leder kabel til højtaleren. (f.eks. 4x2,5mm2 i et 4-polet speakon med bas og diskant i samme kabel)
Senest rettet af Søren Steinmetz man 20. mar 2023 13:30, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hej Søren

Fuldstændig enig, og godt du nåede før Thomann...
men mener du ikke her:

Eneste sted det ofte forvirrer, er hvis vi snakker en aktivt delt højttaler, der sidder delefilter/dsp i racket sammen med de forskellige "FORSTÆRKERE" og derfra går 4 eller flere leder kabel til højttaleren. (f.eks. 4x2,5mm2 i et 4-polet speakon med bas og diskant i samme kabel)
?

Mvh Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Ja forstærkere, (henviser til post forestillings nedtagning og travlt med næste opgave) hjerne ;)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Så har jeg fået et par speaker-kabler hjem fra thomann:

20230322_232739_B.jpg
20230322_232739_B.jpg (79.5 KiB) Vist 656 gange

Det består af noget gaaanske almindelig dobbelisoleret 2-leder el-kabel med et mono-jack-stik i hvert ende:

20230322_234637_B.jpg
20230322_234637_B.jpg (65.02 KiB) Vist 656 gange
20230322_234625_B.jpg
20230322_234625_B.jpg (54.87 KiB) Vist 656 gange
20230323_014107_B.jpg
20230323_014107_B.jpg (99.79 KiB) Vist 656 gange

Jeg må så sige, at en af lodningerne var liiiige dårligt nok udført:

20230322_233825_B.jpg
20230322_233825_B.jpg (44.34 KiB) Vist 656 gange
:roll:


Opsummering

Nå men for at opsummere til en anden gang: Et el-guitar-speaker-kabel er et ganske almindeligt dobbelisoleret 2-leder kabel (uden skærm) på 1,5 eller 2,5 kvmm med et mono-jack-stik i hver ende - that's it.

Nyt svar