AI og musik 2023

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

AI og musik 2023

Indlæg af Mike-air »

Get Ready for a Sound Revolution in AI: 2023 is the Year of Generative Sound Waves
https://www.marktechpost.com/2023/02/07 ... und-waves/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der kommer nogle mærkelige copyright issues op..

David Guetta laver fake Eminem vokal (og det lyder 100% real i det lille klip)
https://thissongissick.com/post/watch-d ... -live-set/

Her er der vel tale om "likeless" og dermed en reel sag at køre hvis det udgives, men hvor går grænsen? EU har baseret på lobbyisme fra de store rettighedshavere lavet ny lovgivning mht. soundalikes for nogle år siden, men personlig likeness er lidt anderledes.

Der er ingen tvivl om, at wild west brug af maskinlæring kun kan fortsætte, når det går ud over mindre artister og kunstnere. Både mht. lyd og billeder.

De store - som i dag især på sangskrivningssiden er backet op af gigantiske internationale investorer med afsæt udenfor musikbranchen, som fx Hipgnosis - har i stigende grad flyttet deres investeringer over i immaterielle rettigheder, både pga. afkastgraden og de unikke beskatningsmuligheder.

Og de rettigheder kommer de til at beskytte aggressivt. Selv de middelstore ophavsrettighedshavere benytter allerede maskinlæring i forb. m. opsøgning af copyright claims.

Min forudsigelse er, at de store via adgang til relativt dyre værktøjer kommer til at indsamle, registrere og sende copyright strikes ud i stor stil, mens små aktører enten slet ikke kan selv eller må holde sig til enkeltsags-DMCA, som nu, evt. med gebyr for maskinlæringsbevisførelse.

Det hele kommer til at køre ganske uden mulighed for indsigelse, men med en eller anden procentsats a la ">90% sandsynlighed" for copyright violation, som content deliveries og de multinationale ophavsfirmaer bliver enige om som cut off.

Altså hele YouTube-DMCA problematikken med Content ID om igen, men med et ekstra lag af beslutningsobfuskering, samt brugerbetaling for de små.

Bookmark denne post og lad os se om det ikke holder stik, inkl. det sidste - gætter på det kommer fuldt rullet ud om under 2 år og bliver solgt som en unik mulighed for de små rettighedshavere.

Så business as usual for resten af os.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har været på/set en side hvor man kan vælge Eminems stemme, der er også andre rappere + alle mulige andre artister/mennesker og stilarter

Man skulle signe op for at bruge den, det gad jeg ikke ;-)
Jeg faldt over det i en YT video, hvor der lige nøjagtigt blev brugt Eminems stemme

Det var en video der var ca. 6 mdr gammel, så ikke helt ny

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er ikke specielt interesseret i emnet, så beklager hvis det her bare bliver ligegyldigt fyld.

Attack Mag om GoogleLM:




Og her er - umiddelbart - de artikler de har, relateret til videoen:
https://www.attackmagazine.com/features ... icians-be/
https://www.attackmagazine.com/features ... musicians/


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: tirs 14. feb 2023 21:06 Herr we go:
https://www.wired.com/story/apple-spoti ... -contract/
Jøsses! 😅 Dette er jo det perfekte training set, fordi man derfra har den perfekte mapping mellem speakerens udtale af sætninger, måde at udtale på, samt konktekst (som modellen kan lære fra teksten som læses op).

Det er en helt oplagt use-case, men utrolig ærgerligt for dem der har det som deres levebrød.

Får mig til at tænkr på om vi får lignende problemet blandt musikere (sangere)? Det ville jo være trist, både for musikken og menneskerne.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det står også klart for mig, at man skruppelløst har forsøgt at skrabe hele Lydmaskinen til brug for noget a la ChatGPT (eller evt. netop GPT) med hundredevis af koordinerede og maskerede botter. Vi har leget katten efter musen i løbet af de sidste par måneder.

Tror en masse brancher, fx websites som lever af viden/reklamer, bliver kørt i sænk over de næste 5-7 år. Webshops o.a. vil klare sig fint.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: tirs 14. feb 2023 21:06 Herr we go:
https://www.wired.com/story/apple-spoti ... -contract/
Jeg elsker og hader det.
Det er for mennesker en kunst at være god til at læse op, samtidig gøre det på en måde der holder lytterens fokus, eller får personen til at slappe af. Så det koster jobs.

Men på den anden side vil jeg også elske at have en god voice-bot som kan læse ALT det som jeg ønsker, og jeg hurtigt kan skifte i mellem flere stemmer.

Speakerens tid er måske ved at være slut, seriøst nemt hvis man inden man går på scenen som standup komiker lige kan rette en tekst i Pages/Word, og bede "Siri-2" speake det.

Eller en film trailer der lyder energisk og DyyyYyyYb.. IN A WOOORLD...

Så hvis man har en god stemme, kan man vel sælge den til tech som de kan træne på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: fre 17. feb 2023 15:35 Det står også klart for mig, at man skruppelløst har forsøgt at skrabe hele Lydmaskinen til brug for noget a la ChatGPT (eller evt. netop GPT) med hundredevis af koordinerede og maskerede botter. Vi har leget katten efter musen i løbet af de sidste par måneder.

Tror en masse brancher, fx websites som lever af viden/reklamer, bliver kørt i sænk over de næste 5-7 år. Webshops o.a. vil klare sig fint.
Jeg kan se at man her oppe nu arbejder på en norsk GPT model, ud fra et datasæt som kommer fra norske websites etc. Som vi snakkede om sidst, kan det godt være at det er noget lignende med lydmaskinen, hvilket er totalt respektløst og strider mod etisk forskning som de fleste universiteter og journals kræver man opfylder for at få penge eller blive publiceret.

Jeg tror dog ikke lydmaskinens eksistens på nogen måde er i fare. Det halve af at være her er jo networking og deling af erfaringer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

TV 2 Echo har været på besøg hos Thomas Buttenschøn:


Medlemsavatar
tomcat  
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev: tirs 14. mar 2023 05:49 TV 2 Echo har været på besøg hos Thomas Buttenschøn:

Skræmmende, at det lyder så tæt på hans stemme /måde at synge på.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Beatles vil udgive ny sang med hjælp fra kunstig intelligens":
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-06-1 ... ntelligens

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er sejt at Paul McCartney selv er med på projektet.
Det skal nok gøre den efterfølgende debat ekstra underholdende.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

JA! Jeg elsker det. Glæder mig allerede. Jeg elskede også de to numre fra anthology serien som kom frem i midt 90erne. Beatles er nummer et for mig. Deres musik har fulgt mig hele mit liv. Tak for deling af nyheden:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

@Morten B har også postet om Beatles-projektet i en separat tråd, der er nok mere info der:
viewtopic.php?t=85177


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Følgende burde måske istedet postes i Johnny Cash AI tråden (viewtopic.php?t=85256), nu jeg mener det er samme bruger, There I Ruined It, som har lavet begge. Og beklager hvis jeg tager fejl, jeg går virkelig ikke specielt op i det her emne..

"Louis Armstrong sings "Low" (Apple Bottom Jeans) - AI"


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En mere:


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Shit det går stærkt med udviklingen hva? Ret overbevisende ved 00:35 hvor "stemmen" laver det der country knæk.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så bliver de store labels desperate:
https://www.computerworld.dk/art/283832 ... produktion

Det ville da være total karriereselvmord at give tilladelse til den slags. Skal artisterne så også sige god for at det der bliver skabt kan frigives? Hvis ikke, så kommer der hurtigt de første 100 sager om at folk har "deep fake sunget" noget de ikke kan stå inde for, had til whatever, og blah.

Men selvfølgelig, ved at sælge rettighederne, ved man vel hvem man skal kneppe med et multimillion $ sagsanlæg..

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er sindssygt... Trist :censored:

Det her er måske en af de værste sider ved det gennembrud der er i generativ AI i øjeblikket?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Men målet er klart: At udvikle et værktøj, som kan anvendes til lovlig produktion af sange med licenserede stemmer, så ejermændene kan blive betalt for deres røst.
Jeg går ud fra at det betyder sangere som aktivt siger OK for at bidrage til træning af AI... og ikke Frank Sinatra, Johnny Cash, Tupac og Notorious B.I.G.

For hvis de skal betales for det her, kræver det jo enten en tidsmaskine eller at nogen rejser ind i dødsriget.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev: fre 11. aug 2023 20:05
Men målet er klart: At udvikle et værktøj, som kan anvendes til lovlig produktion af sange med licenserede stemmer, så ejermændene kan blive betalt for deres røst.
Jeg går ud fra at det betyder sangere som aktivt siger OK for at bidrage til træning af AI... og ikke Frank Sinatra, Johnny Cash, Tupac og Notorious B.I.G.

For hvis de skal betales for det her, kræver det jo enten en tidsmaskine eller at nogen rejser ind i dødsriget.
Klart :-D

Men er noget af det mest frustrerende for en kunstner ikke, når de mister kontrollen over deres kunst, og den bliver (mis)brugt til noget de ikke selv kan stå inde for?

På den anden side kan man jo sige at de bare kan lade være med at skrive under. Men det kan man jo sige om så mange dårlige deals kunstnere har lavet med labels igennem tiden :roll:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: tors 10. aug 2023 21:27 Så bliver de store labels desperate:
https://www.computerworld.dk/art/283832 ... produktion

Det ville da være total karriereselvmord at give tilladelse til den slags. Skal artisterne så også sige god for at det der bliver skabt kan frigives? Hvis ikke, så kommer der hurtigt de første 100 sager om at folk har "deep fake sunget" noget de ikke kan stå inde for, had til whatever, og blah.

Men selvfølgelig, ved at sælge rettighederne, ved man vel hvem man skal kneppe med et multimillion $ sagsanlæg..
Har ikke læst følgende, men her er en artikel om det samme, fra Production Expert:
https://www.production-expert.com/produ ... ated-music

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: fre 11. aug 2023 23:07
Christoffer I. N. skrev: tors 10. aug 2023 21:27 Så bliver de store labels desperate:
https://www.computerworld.dk/art/283832 ... produktion

Det ville da være total karriereselvmord at give tilladelse til den slags. Skal artisterne så også sige god for at det der bliver skabt kan frigives? Hvis ikke, så kommer der hurtigt de første 100 sager om at folk har "deep fake sunget" noget de ikke kan stå inde for, had til whatever, og blah.

Men selvfølgelig, ved at sælge rettighederne, ved man vel hvem man skal kneppe med et multimillion $ sagsanlæg..
Har ikke læst følgende, men her er en artikel om det samme, fra Production Expert:
https://www.production-expert.com/produ ... ated-music
Sku vi ha en separat tråd på det her måske? Jeg syntes personligt det er relevant og måske vigtigt det kommer lidt bredere ud.

Nyt svar