Active noise cancelling i biler

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Active noise cancelling i biler

Indlæg af Mike-air »



Tænker vi kunne diskutere teknologien her lidt. Jeg har længe været interesseret i at høre forskellen, og nu er der så en som har lavet en test. På mine små genelecs syntes jeg ikke rigtigt jeg kan høre en forskel i testen. Er setup'et han bruger til at udføre eksperimentet mon helt korrekt?

Tesla har som det bliver nævnt i videoen mere vejstøj end de tyske bilmærker (særligt premium udgaven af e-tron), og her har noise cancelling været noget man har forsøgt for at få niveauet ned. Lader til at Bjørn konkluderer med at det er nogle helt andre steder de skal tage fat. Hvad mener eksperterne?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Uden at have set videoen endnu, så var jeg meget imponeret over aktiv støjdæmpelse i BMW.

Chaufføren slog til det til og fra og det var nærmest som at sidde med Bose noise cancelling hovedtelefoner på flyet. Altså ikke småting, men hvad der føltes som en 60-70% reduktion af støj på en naturlig måde.

Det er flere år siden, så mon ikke teknologien er blevet endnu bedre siden.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: fre 24. feb 2023 09:18

Tænker vi kunne diskutere teknologien her lidt. Jeg har længe været interesseret i at høre forskellen, og nu er der så en som har lavet en test. På mine små genelecs syntes jeg ikke rigtigt jeg kan høre en forskel i testen. Er setup'et han bruger til at udføre eksperimentet mon helt korrekt?

Tesla har som det bliver nævnt i videoen mere vejstøj end de tyske bilmærker (særligt premium udgaven af e-tron), og her har noise cancelling været noget man har forsøgt for at få niveauet ned. Lader til at Bjørn konkluderer med at det er nogle helt andre steder de skal tage fat. Hvad mener eksperterne?
Et hurtigt lyt. Det er mest halvdyb rumlen der forsvinder, men der er forskellen også tydlig. I hvert fald på 80 og 100 km/t. Jeg tænker faktisk subjektiv (IRL) test er mere relevant end halvvidenskablige tests - med rigtig mange variable på optageudstyr, placering etc. Perception is reality.
--
Robert

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Forskellen er ikke voldsom.

De burde have brugt et kunsthoved til optagelserne i stedet. Det er også sådan man tester det rigtigt (videnskabeligt). Eksempel på en mere korrekt test og analyse: https://docbox.etsi.org/Workshop/2017/2 ... HAEFER.pdf

Nyt svar